Hallo forum leden,
Ik ga op korte termijn een proefrit maken met een 900NG. Is er een soort checklist beschikbaar die ik kan meenemen tijdens de proefrit waarmee ik een inschatting kan maken of er geen gekke dingen zijn aan de auto.
Ik ben nog geen Saab rijder, dus dit wordt voor mij een eerste keer, dus een hulpmiddel zou mij zeker kunnen helpen.
Ik kan mij voorstellen dat dit voor een echt Saab liefhebber zo op te stellen valt?
Alvast hartelijk dank!
Groet
Huib
Tips voor proefrit met 900NG 2.0 T Cabrio
-
rien900
- Geregistreerd lid
Hoi,
Die situatie ken ik; de proefrit was geweldig, de auto (89000km) trekt als een brandweerauto, de motor maakt weinig herrie en je voelt je GEWELDIG, ik reed al meer dan 15 jaar Saab 900 Classic, dus ik wist het wel, KOPEN!!!! Vlak na de aankoop begon de ellende; een kleine bloemlezing: gebroken krukas, (dat was dus een nieuwe motor na 3 maanden), een kap die geen kant meer op kan (defecte motor van de afsluitklep, inclusief verbogen vijfde boog) een airco die warme lucht blaast (nieuwe condensor en slangen), bij kwikfit eh...jawel, daar, schrokken ze van de remschijven (prijs valt best mee) en ik kan je er nog wel wat noemen uit het eerste jaar met de 900ng 2.0t cabrio.
Achteraf vraag ik me wel eens af wat ik fout heb gedaan, nou eigenlijk niets, de verkoper heeft me belazerd (en nog een heleboel andere Saab Cabrio-enthousiasten). Koop als het even kan bij een van de garagisten waar op dit Forum enthousiast over geschreven wordt of probeer met de verkoper overeen te komen dat de auto door een van deze garages (of misschien een medeforumlid goed aan de tand wordt gevoeld. Als hij o.k. zegt is dat al een puntje voor je nieuwe auto!
Als dat allemaal niet lukt: om hoge kosten te voorkomen: aantoonbare regelmatige beurten, vooral (de juiste) olie verversen is echt een must, de olie hoort in de motor, niet eronder, er lekt dus niets; de kap maakt niet veel herrie en gaat zonder horten of stoten en de airco MOET werken. Het leer moet in een redelijke conditie zijn, de auto moet soepel schakelen, goed remmen etc.
Veel succes!
Die situatie ken ik; de proefrit was geweldig, de auto (89000km) trekt als een brandweerauto, de motor maakt weinig herrie en je voelt je GEWELDIG, ik reed al meer dan 15 jaar Saab 900 Classic, dus ik wist het wel, KOPEN!!!! Vlak na de aankoop begon de ellende; een kleine bloemlezing: gebroken krukas, (dat was dus een nieuwe motor na 3 maanden), een kap die geen kant meer op kan (defecte motor van de afsluitklep, inclusief verbogen vijfde boog) een airco die warme lucht blaast (nieuwe condensor en slangen), bij kwikfit eh...jawel, daar, schrokken ze van de remschijven (prijs valt best mee) en ik kan je er nog wel wat noemen uit het eerste jaar met de 900ng 2.0t cabrio.
Achteraf vraag ik me wel eens af wat ik fout heb gedaan, nou eigenlijk niets, de verkoper heeft me belazerd (en nog een heleboel andere Saab Cabrio-enthousiasten). Koop als het even kan bij een van de garagisten waar op dit Forum enthousiast over geschreven wordt of probeer met de verkoper overeen te komen dat de auto door een van deze garages (of misschien een medeforumlid goed aan de tand wordt gevoeld. Als hij o.k. zegt is dat al een puntje voor je nieuwe auto!
Als dat allemaal niet lukt: om hoge kosten te voorkomen: aantoonbare regelmatige beurten, vooral (de juiste) olie verversen is echt een must, de olie hoort in de motor, niet eronder, er lekt dus niets; de kap maakt niet veel herrie en gaat zonder horten of stoten en de airco MOET werken. Het leer moet in een redelijke conditie zijn, de auto moet soepel schakelen, goed remmen etc.
Veel succes!
-
HuibVV
- Geregistreerd lid
-
rien900
- Geregistreerd lid
-
pidi
- Geregistreerd lid
Re: Tips voor proefrit met 900NG 2.0 T Cabrio
Dag broederSaabfanaat, Het is natuurlijk verstandig om een second opinion elders te laten opmaken maar het kan ook geen kwaad om eens flink te shoppen binnen het forum, erg veel informatie die wel een overload heeft zo nu en dan omdat het is gebaseerd op zeer persoonlijke omstandigheden, de pech die je kunt hebben is nooit voorspelbaar en als je bij een betrouwbare handelaar heb gekocht heb je natuurlijk garantie; daarvoor betaal je natuurlijk ook meer. Zelf ben ik erg tevreden met mijn 900SE Cabrio uit 1998, pas aangeschaft en nog in de garantieperiode aan het "inrijden", natuurlijk loop ik ook relatief meer risico omdat het een oudje is hoewel met circa 85K op de teller dat nog wel mee valt. Binnekort ga ik eens bij mijn dealer (Saab)Gol langs om te praten over wat roestontwikkeling op de raamstijltjes van de achterruiten! Het valt mee maar praten moet!
We praten vast nog verder!
groetpiet
We praten vast nog verder!
groetpiet
-
pidi
- Geregistreerd lid
Re: Tips voor proefrit met 900NG 2.0 T Cabrio
[quote="HuibVV"]Hallo forum leden,
Huib, sorry maar nog even een correctie, mijn Cabrio is van 95, mijn vorige Saab was van 98
Groetpiet
Huib, sorry maar nog even een correctie, mijn Cabrio is van 95, mijn vorige Saab was van 98
Groetpiet