Audio/NAV dubbel-DIN

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
docfrabe
Geregistreerd lid

Audio/NAV dubbel-DIN

Bericht door docfrabe » ma 18 dec, 2006 23:20

Hallo forum- en wat belangrijker is: saab cabrio-collega's. Ik ben de trotse bezitter van een Aero Cabrio modeljaar 2001 en wil graag een dubbel-DIN audio/navigatie met TV tuner in de auto laten inbouwen.
Het gaat om een Pioneer AVIC HD1BT.

Heeft iemand er ervaring mee? Gaat dat een beetje qua inbouw? Extra onderdelen nodig? (ik hoorde dat er een balk achte de huidige radio zou moeten worden verwijderd...). Blijft de electrische antenne en de stuurwielbediening intact? Is dat met de TV antennes (2 stuks) een beetje fraai op te lossen?

Als iemand me kan helpen, aanraden of juist niet: heel graag.

Vast dank, Frank

docfrabe
Geregistreerd lid

radio/nav dubbelDIN

Bericht door docfrabe » wo 20 dec, 2006 21:04

Ik heb zelf la weer wat meer geleerd: er zit een beugeltje achter het kleine paneeltje waar eventueel een bekerhouder boven de standaard radio/CD kan worden gemonteerd; die zagen ze eruit. Nee, dan vallen niet je deuren naar opzij uit je auto.

Bij verkoop kun je dus niet je oude radio/CD meer terugzetten en je mooie nieuwe radio/NAV/TV combi meenemen naar de nieuwe cabrio...(want dat wordt zowieso ook weer een Saab Cabrio...)

Verder moet er een specifieke extra stekker komen om de stuurbediening te handhaven. Of die werkt konden ze me niet vertellen...

De antennes voor de TV moeten eigenlijk op de voor- en achterruit worden geplaatst; dat lukt dan niet ivm de cabriokap. Dus ofwel op de voorruit (mooi is anders) ofwel een zg bumperantenne. Kost weer wat extra...

Al met al komen er op de standaard incl montageprijs zomaar zo'n 400 Euri bij omdat we zo'n exclusieve auto hebben...

Dat gaat niet door dus, tenzij iemand me kan overtuigen dat het beter kan?

Frank

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » wo 27 dec, 2006 18:57

Allereerst wil ik je wel meedelen dat ik het een kloteding vind. Een klant van mij heeft deze pioneer in zijn VW T5 bus zitten.

Enkele punten van zware iritatie die mij opvielen in de 20 minuten dat ik ermee heb gewerkt.

Zware echo in de handsfree telefoonfunctie. Zit m in de firmware. Is net een update voor die via de importeur te krijgen op cdrom, maar die is niet geheel afdoende. De klant kwam bij mij daarvoor. De VW garage gaf de telefoon die wij verkocht hadden de schuld, maar na eventjes testen blijkt de Pioneer dit te doen bij elke BT telefoon.

Lastig wijzigen volume van de navi en de telefoon. Bij een radionavi van bv VDO kun je tijdens de instructie met de normale volumetoets de navi stem harder of zachter zetten. Dit gaat bij deze pioneer via een hele omslachtige weg in het settings menu in de navi. Als je tijdens de instructie op de volume up/down toetsen drukt gebeurt er nada noppes. Probeer dit niet tijdens het rijden, je verongelukt zoveel tijd kost het.

3D weergave vrij rommelig. Iedereen loopt altijd zo te poggen dat de Pioneer superieur is qua beeld ten opzichte van een VDO, ok ten opzichte van een MS5000 ja, maar als je de kaartweergave van een MS5600 gezien hebt is de pioneer speelgoed.

Even snel switchen van mp3 weergave naar het navischerm is net zoals de volume settings omslachtig.

In mijn ogen is dit ding veel te duur gezien de kwaliteit.

Alternatief, de Kenwood dubbeldin setjes. De navi units die hierbij zitten zijn van Garmin > the best you can buy with money. Deze werkt op een intern geheugen. Enkel de hardeschijf voor de mp3 mis je nu dus. Dit is echter prima op te vangen via de originele ipod interface van kenwood i.c.m. een 30GB ipod. Werkt prima op het grote scherm. Dan kun je de ipod ook nog makkelijk mee naar binnen nemen om nieuwe muziek toe te voegen.

Nog een voordeeltje van de kenwood/garmin navi computer, Updates.
Pioneer heeft samen met Clarion er nog wel eens een handje van om na een jaar of 3 geen updates meer uit te brengen voor de Benelux i.v.m. kleine klantgroep. Garmin brengt elk jaar updates uit voor al hun producten dus zijn die updates ook beschikbaar voor de Kenwood. Enigste fabrikant die dit verder tiptop voor elkaar heeft is VDO. Ook bij hun kun je voor de oer Carin nog kaartmateriaal 2007 bestellen.

Pioneer HD-1BT 2699 euro
Kenwood DDX-6027 + KNA-G520 1349 euro

Dit is bijna 1300 euro verschil!!!

Ipod met interface < 450 euro
Stuurinterface rond de 80 euro, maar die moet je bij pioneer ook erbij kopen.

Voor de tv unit is er maar 1 goede tuner. De Hirschmann Car TV 2e generatie. Uitstekende ontvangst ook in de stad (tenminste hier in Hardenbert that is) Werkt ook nog probleemloos bij 150kmh (op de N34 getest) en is compleet met 2 prima plakantenne's. 1 daarvan zit op mijn voorruit en de andere op een zijruitje (heb een 3 deurs). Die achter antenne zou je ook achter de kunstof bumper kunnen monteren. Daar zal hij ook prima functioneren. Deze tuner heeft overigens nog weer 2 extra AV ingangen voor bv een playstation. En heeft zelf 3 schermuitgangen.

De originele tuner van Pioneer heeft een klote ontvangst tijdens het rijden. Mijn auto met de Hirschmann stond naast de T5 bus. Ik had heldere ontvangst (signaal boven de 50%) terwijl de T5 alleen maar digitale brei in beeld had. De man was ook zeer ontevreden over de beeldkwaliteit op de snelweg. Dit geld ook voor die van Kicx. De Hirschmann is verder ook officieel Digitenne approved, dus met het Conax kaartslot voor het volle zenderpakket, er is zat goedkope zooi Voorbeeldje op de markt incl antenne's voor rond de 250 euro, maar dan heb je alleen 1 2 en 3 en de duitsers + regionale omroepen.

Ow ja, dat strookje. Ik heb die er ook uitgedremeld voor een zelfbouw setje, maar ook na terugzetten van de originele radio incl SID is er geen probleem. Je slede zit nu bovenaan niet vast, maar nog wel aan de zijkanten. Dit strookje is alleen belangrijk als je een normale 1 din radio met het opbergvakje hebt, het bakje zit dan namelijk los.

docfrabe
Geregistreerd lid

dubbel din

Bericht door docfrabe » wo 27 dec, 2006 21:50

Wat een uitgebreid antwoord. Dank je wel.
Frank

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 28 dec, 2006 15:59

de hendel v.d ruitenwisserbediening moet worden aangepast.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 28 dec, 2006 17:07

voor een klapscherm ja, maar toch niet voor een dubbeldin?

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 28 dec, 2006 17:21

jwaterink schreef:voor een klapscherm ja, maar toch niet voor een dubbeldin?
idd voor dat vervelende klapscherm

die kenwood werkt prettiger, alleen of je de draadboom fatsoenlijk kunt kwijt raken.

Afbeelding

roller
Geregistreerd lid

Bericht door roller » za 23 jun, 2007 15:02

hoi.....

nou ik loop dus met hetzelfde idee rond.
Dacht dus aan de pioneer met tv
maar wat is nou de conclusie ?
niets doen ?

en hoe zit het nu uiteindelijk met de stuurbesturing ?
En is het gelukt met de inbouw ?

ben toch wel heel heel erg benieuwd.........
ben heel blij met reacties.....

roller
Geregistreerd lid

Bericht door roller » za 23 jun, 2007 15:06

by the way.......
werkt digitenne niet alleen in nederland ?

hoe gaat dat dan in het buitenland als
je op vakantie gaat en toch lange tijd in je auto vertoeft (wij tenminste wel....)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 23 jun, 2007 15:11

In dit topic staat ook een hoop over Dubbel DIN navi:
viewtopic.php?t=22503

Plaats reactie