2 weken vakantie: alarm aan en accu leeg

Voor alle Saab cabrio rijders
Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » di 07 aug, 2007 22:09

93 cabrio schreef:Nog even een update.
Na meten tussen een accupool en een kabel blijkt er na 45 minuten nog maar 0,01 Ampere stroom te lopen.
Ik begin nu toch de accu te verdenken, helaas nog geen 3 jaar oud.

Groet,
Marco
Die 0.01A is een prima waarde, dat is maar 0.24A per dag.
Een goede akku moet dit gemakkelijk 10 weken volhouden.

Maar als je dynamo niet meer voluit bij laadt of als je een lekkende carkit hebt (pas op met GSM converters in de carkit. deze blijven stroom trekken, ook als de telefoon eruit is !) dan zal ook een goede akku het opgeven.

Afkoppelen van akku zal bij de meeste alarmsystemen een sabotage alarm geven, dus geen oplossing.

Met een akkulader de akku flink vol laden vlak voor de vakantie kan een optie zijn.
Of toch een zonnecel voor je raam. 8)

93 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door 93 cabrio » wo 08 aug, 2007 10:49

Beste Troll Fan,
Bedankt voor je reactie.
Met draaiende motor heb ik een goede laadspanning. (waarden al benoemd ergens in dit topic) De dynamo lijkt dus gelukkig goed.

Tijdens mijn meting heb ik de totale stroom gemeten, dus ook eventuele lekkende carkit systemen.

Het afkoppelen van de accu geeft inderdaad een alarm!

Enige dat ik nu nog kan bedenken is een slechte accu, laatst na 4 dagen stilstaan wilde de motor al bijna niet meer starten.

Ik denk dat ik de auto maar zonder alarm met de sleutel op slot wegzet in de vakantie.
Binnenkort eens de accu laten testen... maarja maar 3 jaar oud.

Groet,
Marco

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 08 aug, 2007 12:58

Troll fan schreef: Die 0.01 A is een prima waarde, dat is maar 0.24 A per dag. Een goede akku moet dit gemakkelijk 10 weken volhouden.
Een accu met een capaciteit van 60 Ah kan dat theoretisch 60/0,01 = 6000 uur = 250 dagen volhouden. In de praktijk niet omdat de zelfontlading van de accu al 10-20% per maand is.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » wo 08 aug, 2007 14:37

72sonett-III schreef:
Troll fan schreef: Die 0.01 A is een prima waarde, dat is maar 0.24 A per dag. Een goede akku moet dit gemakkelijk 10 weken volhouden.
Een accu met een capaciteit van 60 Ah kan dat theoretisch 60/0,01 = 6000 uur = 250 dagen volhouden. In de praktijk niet omdat de zelfontlading van de accu al 10-20% per maand is.
Inderdaad na 250 dagen is je akku 100% en kun je niet meer starten :wink:
Daarom hou ik liever een reserve capaciteit van 1/3 aan.

Een akku na 3 jaar al defect, dat is niet goed, is de auto regelmatig gebruikt of heeft ie langere tijden stilgestaan ? Een akku lange tijd half geladen of leeg wegzetten is slecht voor de akku (sulfatisering)
Bij conrad / Lidl / ... hebben ze akku druppel laders, deze laden langzaam bij zodat de akku altijd vol is en beter de winter / stilstand overleeft.

93 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door 93 cabrio » wo 08 aug, 2007 16:53

allen,
Mijn accu is laatst tijdens werkzaamheden aan de auto een paar keer geheel leeggelopen bij de garage (vervangen voorruit en spuiten van de raamstijl). De auto ben ik toen 10 dagen kwijt geweest.....
Tot die tijd heb ik nooit problemen ervaren met mijn accu.
Wellicht dat er een verband is met het geheel leeglopen van de accu en het weer opladen. Wat ik kon zien is dat men de schakelaar van de binnenverlichting op de middenconsole had aanstaan, waarschijnlijk ingedrukt bij het openen van het dak.

Verder gebruik ik mijn auto bijna dagelijks, werk en prive, met lange afstanden.

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. het merk accu?
Als ik een nieuwe neem doe ik er dan goed aan een Varta te nemen of is ieder merk accu vergelijkbaar qua kwaliteit?

Groet,
Marco

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » wo 08 aug, 2007 19:54

Hallo Marco,

Bij mij schakelt de computer de binnen+kofferbakverlichting vanzelf uit na 15 minuten of meer, meerdere malen aan/open laten staan en nooit een lege akku gehad.

Denk toch dat je een slechte akku heb met hoge zelfontlading.
Bij een akku-test trekken kortstondig veel stroom en meten de spanningsval. Dit is goed om na te gaan wat de start-capaciteit is maar zegt niets over de zelfontlading.

Om de dymano geheel uit te sluiten zou je tijdens rijden een DigitaleVoltMeter moeten aansluiten en aflezen. Dan zie je of de dynamo laad en of deze niet over-laad. De spanning moet vanaf 12.0 V stijgen maar mag niet boven de 14.3 V komen.

Heb bij een 9000 eens een dynamo gehad die tot wel 18 Volt oplaadde, de regelaar was defect !
Dit is zeer slecht voor akku, electronica en de halogeenlampen.

In mijn 900C heb ik 8 jaar lang met een Varta van 66 Ah gedaan, weet niet hoe het met andere merken zit.
In mijn 9-3 zit nu een Yuasa van 55 Ah maar de datum sticker is niet ingevuld dus ik weet niet of dit de originele is van 2001 ?

Probeer in ieder geval de grootste capaciteit te krijgen, vaak passen er meerdere maten in de akkubak.
Grotere capaciteit is iets duurder maar heeft meer reserve en gaat over het algemeen langer mee.

Plaats reactie