Kap saab 900 nieuw model opent niet

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Dr. Bibber
Geregistreerd lid

Kap saab 900 nieuw model opent niet

Bericht door Dr. Bibber » do 26 jul, 2007 18:31

De ontgrendeling van de kap lijkt niet te werken. Gen foutmelding in de display.
Is de kap handmatig te openen?

Groet

Dr. Bibber

rien900
Geregistreerd lid

Bericht door rien900 » do 26 jul, 2007 20:42

hallo, ja dat kan.
Als je de achterbank naar voren klapt, zie je aan de rechterkant een rode handle, als je die naar beneden verschuift, dan is e.e.a. met de hand en een heleboel kracht te bedienen.
Je moet de hele zaak ook weer resetten: de bekleding van de kofferbak aan de rechterkant losmaken, en dan (op de tast) de motor die je daar vindt terugduwen in z'n tandwielen...
Misschien doet-ie-het daarna weer.
Ik heb dat ook eindeloos gedaan. Makkelijker is het om even langs de dealer te rijden en te vragen of ze de kap willen ï"inlezen", meestal is er een foutmelding, die redelijk eenvoudig op te lossen is, via de computer.
Te vaak resetten op de manier die ik beschreef kost je op den duur een motor van zeker euro 400.-; er is zeker weten iets mis, mijn advies is feitelijk:ga niet zelf aan de kap rommelen...
Overigens staat de hele procedure ook beschreven in het instructieboekje, zou ik ergens downloaden als ik het niet hasucces,

Rien

royalqwerty
Geregistreerd lid

Bericht door royalqwerty » di 28 aug, 2007 22:27

Hey Rien,
Ik kan die motor niet goed vinden, kun je uitleggen waar ik moet zoeken en hoe ik de bekleding van de kofferbak het beste los krijg?
Mijn kap doet ook niet mee wat ik wil; hij sluit niet geheel (er blijft een rand tussen rubber en kofferbak) en gaat geen kant meer op. De motoren reageren wel kort als ik de knop induw.

rien900
Geregistreerd lid

Bericht door rien900 » di 28 aug, 2007 23:19

Hoi,

Ik ga er vanuit dat je het over de tonneau (afdekklep) motor hebt van een 900ng!
Je ontgrendelt hem met de rode handle, die je aan de rechterkant achter de achterbankrugleuning vindt. De handle gewoon naar beneden bewegen en de motor is ontgrendeld, je kunt de afdekkap dan met de hand bewegen, openen of sluiten.
Je kunt de hele cabriokap dan met de hand bewegen, in het instructie boekje staat hoe: op je knieen op de acherbank gaan zitten en aan de voorrand trekken (leuk als je op de boulevard in Scheveningen staat of zo). Het lukt mij niet goed, het ding is loodzwaar, je moet er echt bij staan en je inhouden om geen lelijke woorden tot je geliefde saabje te richten.
Als de moto ontgrendeld is (gaat met een kabeltje) komt hij nooit meer vanzelf terug in de juiste stand.
Ik heb een foto die dat enigzins duidelijk maakt, maar weet niet hoe ik hem in de berichtje moet plaatsen, mail me maar, dan stuur ik het plaatje.
Het komt erop neer dat een zwarte plaat met tandwielen enzo aan de linkerkant achter de bekleding van de kofferkak geschroefd zit. De motor, die achter de plaat zit valt daar met een tandwiel in, maar de ontgrendeling trekt de motor weg, het tandwiel "pakt"dus niet meer. Je moet de motor terugduwen zodat het tandwiel weer op z'n plaats komt.
De bekleding krijg je los door de rubberen rand langs de kofferbak een eindje los te trekken (bij het rechterachterlicht) en dan trek je de bekleding makkelijk weg, meestal zijn de plastic schroeven al weg, anders moet je die ook even losdraaien.
Je kijkt dan tegen de zwarte plaat aan, de motor is metaal kleurig, door de motor naar de plaat te duwen (naar je toe dus) komt alles weer voor elkaar, je merkt dat vanzelf.
Ik heb tijden met de bekleding los gereden, want het probleem bleef terugkomen. Dat komt doordat e.e.a. eigenlijk niet sterk genoeg is uitgevoerd, de boel tordeert, de tandwielen pakken niet meer goed etc.
De dealer heeft een revisiesetje (een soort klem die de boel op z'n plaats duwt) en ook de tandwielen zijn los te krijgen, helpt een tijdje, mits de boel niet te erg ontzet is. dat merk je doordat de zaak gaat ratelen.
Uiteindelijk heb ik een nieuwe motor laten monteren, die het nu al een paar jaar zonder problemen doet.
Laten uitlezen en goed afstellen is bij deze kappen echt hard nodig van tijd tot tijd, kost echt niet veel, mits er niets stuk is!
Foto nodig? Mail maar of misschien kan de moderator aangeven hoe ik hem kan plaatsen.

Succes,

Rien

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 29 aug, 2007 1:30

rien900 schreef:foto ... weet niet hoe ik hem in de berichtje moet plaatsen
viewtopic.php?t=3955

royalqwerty
Geregistreerd lid

Bericht door royalqwerty » wo 29 aug, 2007 21:44

Bedankt voor je heldere uitleg, Rien. Ik heb de motor gevonden, ik hoopte dat hij een stukje van het tandwiel afstond, waardoor het dak het niet meer doet, maar ik kan hem niet verder richting de plaat duwen, dus geen soulaas..:(
Toch vrijdag maar even naar Daytona in Leiden!

Nogmaals: bedankt!

JaapAap
Geregistreerd lid

Bericht door JaapAap » di 04 sep, 2007 20:40

Uit de probleembeschrijving begrijp ik dat de achterkant van de kap (de vijfde boog) niet meer goed in de grendels in de afdekkap (de tonneau) grijpen. Dit heb ik ook eens gehad en het bleek toen dat de grendelmotor (die in die afdekklap geintegreerd is en een vergrendelingsstaaf aandrijft die op zijn beurt weer in twee ogen valt die aan de onderzijde van de vijfde boog zijn bevestigd) stuk was. Deze is vervangen bij Van Dongen in Zeeland. Kostte zon 200 euro (nieuw) inclusief montage en BTW. Viel me mee.

De procedure die in eerdere posts hierboven is beschreven (wegklappen en terugklappen van de motor van de tonneau) heeft betrekking op een ander - regelmatig voorkomend - probleem dat de afdekklap zelf niet meer open gaat. Maar dat is hier zo te lezen niet aan de orde.

royalqwerty
Geregistreerd lid

Bericht door royalqwerty » di 04 sep, 2007 20:44

Laatste update: bij Daytona komen ze er ook nog niet helemaal uit. De computer geeft aan dat er een of twee kortsluitingen in het circuit zitten, de auto is nu op consult bij de plaatselijke Saab dealer, waar ze veel zaken mee doen. Ik wacht af...

royalqwerty
Geregistreerd lid

Bericht door royalqwerty » vr 21 sep, 2007 20:58

Gemaakt!
Zie viewtopic.php?t=28779&postdays=0&postorder=asc&start=15
Van Dongen heeft het weer gefikst!

Plaats reactie