Schudden stuurkolom en janken achterin (niet de kinderen!)

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Amazon
Geregistreerd lid

Schudden stuurkolom en janken achterin (niet de kinderen!)

Bericht door Amazon » wo 20 apr, 2005 19:03

8)

Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een Saab 900 cabriolet uit 1997.

Dit is m'n eerste cabrio en aan een aantal dingen moet ik wel even wennen.

Ik weet dat het normaal is dat bij hobbeltjes in de weg de auto een beetje schudt. Wat ik me afvraag is of het normaal is dat er bij stilstand ook vrij veel beweging in de stuurkolom zit, met name op en neer en heen en weer.

Hoort dat zo, of moet ik dat verhelpen?

Kan iemand me ook vertellen of het handig is om bij bijvoorbeeld een half geopende kap de onderdelen te reinigen en te smeren?

Naarmate ik sneller ga rijden hoor ik een soort gejank achterin de auto. Het lijkt op wat je vroeger had met een differentieel achter. Ik vermoed dat het de banden (Pirelli P6000) zijn, omdat ze uitgedroogd zijn.

Komen versleten lagers ook veel voor, hoe kan ik dat vaststellen en zijn die goed te vervangen?

Vast bedankt voor het meedenken!!

B235R
Lid van verdienste

Re: Schudden stuurkolom en janken achterin (niet de kinderen

Bericht door B235R » wo 20 apr, 2005 21:37

Amazon schreef: Ik weet dat het normaal is dat bij hobbeltjes in de weg de auto een beetje schudt. Wat ik me afvraag is of het normaal is dat er bij stilstand ook vrij veel beweging in de stuurkolom zit, met name op en neer en heen en weer.Hoort dat zo, of moet ik dat verhelpen?
Ja dat kan heel goed, torderen doen ze wel.

De stuurkolom moet je ff na laten kijken, dat is niet helemaal goed.
Kan iemand me ook vertellen of het handig is om bij bijvoorbeeld een half geopende kap de onderdelen te reinigen en te smeren?
Reinigen gewoon met gesloten kap doen! Smeren wat wil je allemaal gaan smeren dan??
Naarmate ik sneller ga rijden hoor ik een soort gejank achterin de auto. Het lijkt op wat je vroeger had met een differentieel achter. Ik vermoed dat het de banden (Pirelli P6000) zijn, omdat ze uitgedroogd zijn.

Komen versleten lagers ook veel voor, hoe kan ik dat vaststellen en zijn die goed te vervangen?
Banden zijn waarschijnlijk niet uitgedroogd, maar ze zijn gan cuppen. Dat gebeurd regelmatig met die pirelli's. Versleten wiellagers kan (gebeurt niet heel vaak, maar kan) maar als je dit in verband brengt met het janken zou ik eerst de banden nakijken.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 20 apr, 2005 22:02

Dat van dat janken heb ik ook eens gehad. Had nieuwe Good Year's laten leggen (bij een of andere bandenboer) en na een paar duizend km begon het geluid. Ik dacht toen dat het m'n wiellagers waren. De auto naar de garage gebracht, die hebben er andere banden (Conti's) op gelegd en het geluid was weg. Het waren wel de voorbanden in mijn geval, ze waren verkeerd afgesleten. Met de Conti's heb ik nooit meer problemen gehad, die heb ik helemaal kaal gereden.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » wo 20 apr, 2005 22:21

:lol:

Thanx voor de snelle reacties!

Wat is "cuppen"?

Ik was van plan achter een paar nieuwe Pirelli's te laten monteren, maar ga nu maar voor Michelin (Energy of Primacy). Daar heb ik goede ervaringen mee.

Ik heb ooit een paar Pirelli's onder een Volvo 480 gehad. Het klonk of ik in een terreinwagen reed!

Wat het smeren van de kap betreft. Ik dacht misschien de scharnierende delen van de constructie van een beetje siliconen te voorzien of zo. En ik wil het opbergvak van de kap aan de binnenkant even schoonmaken. Tja, dat soort dingen doe je als je net een "nieuwe" auto hebt.

Ik heb inmiddels de bouten van de stuurkolom even een beetje strakker aangedraaid. Ook bleek de stelbout van de axiale stuurverstelling wat te slap te zitten.

De dimmer van de dashboardverlichting deed niets, dus ik moet toch even in het vooronder zijn. Dimmer was snel gerepareerd; het wieltje met de vertanding was uit het houdertje geschoten. :idea:

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 21 apr, 2005 21:21

Amazon schreef:
Wat is "cuppen"?
Beiden worden in de praktijk vaak als cuppen omschreven. Tis redelijk omschreven maar de oorzaak is niet altijd slijtage van onderdelen....
Goodyear schreef: Cuppen van of deuken in het profiel: VERSLETEN ONDERDELEN
Het cuppen van banden (ook wel schulpen genoemd) komt het meest voor bij de voorbanden, hoewel achterbanden ook kunnen cuppen. Het kan betekenen dat uw wielen niet in balans zijn, of dat er slijtage is aan uw wielophanging of stuursysteem.

Zaagtand randjes: VERKEERDE UITLIJNING
Hebben de zijkanten van het profiel het uiterlijk van een zaagtand of vogelveer? Dit wordt veroorzaakt door het verkeerd in aanraking komen met het wegdek. De oplossing is aanpassing van uitlijning. De juiste profieldiepte is van belang voor de prestaties van de band. Als u bemerkt dat de grip op een natte weg vermindert, kan er te weinig profiel op uw band aanwezig zijn. Als de profieldiepte minder is dan 1,6 millimeter, moet de band vervangen worden.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » do 21 apr, 2005 21:32

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Weer wat geleerd!

Ik zal morgen de bandjes eens even goed bekijken.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 22 apr, 2005 0:01

Amazon schreef:Bedankt voor de duidelijke uitleg. Weer wat geleerd!

Ik zal morgen de bandjes eens even goed bekijken.
voel er maar eens overheen in beide richting, als het verschijnsel aanwezig is voel je het verschil wel!

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » di 26 apr, 2005 20:47

:oops:

Heb de bandjes even bevoeld. Is inderdaad niet goed!

Ik ga nu op zoek naar een paar goede Michelins. De pirellis voor zijn nog goed.

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » di 26 apr, 2005 21:23

Hoi,

Zet de Michelins dan voor.

Rene. :O:

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » wo 18 mei, 2005 21:10

:lol:

Inmiddels een paar nieuwe banden laten omleggen (nee, niet als in iemand laten omleggen).

Verbazingwekkend hoe stil het nu is!

Net even gereden, bij 80 km/h hoor ik de vogeltjes nog fluiten. Bijna geruisloos dus. Nu merk ik ook pas hoe stil de motor zijn werk doet!

Ik heb overigens voor de Bridgestone Potenza gekozen. Een goede prijs/kwaliteit verhouding (€ 70/stuk incl. montage etc.). Met mijn 5 à 6 duizend km per jaar rijd ik die niet meer op voordat ze vierkant zijn.

Nog bedankt voor jullie tips, met de lagers is dus niets aan de hand. 8)

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 18 mei, 2005 21:28

Hou de bandenspanning gewoon goed in gaten, heb je de minste kans op problemen.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » wo 18 mei, 2005 22:39

Wat kan ik het beste aanhouden voor voor en achter? (195/60 R15)

Plaats reactie