opklappen achterbank? (900 Classic '93)

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
husson-mourmans
Geregistreerd lid

opklappen achterbank? (900 Classic '93)

Bericht door husson-mourmans » vr 13 mar, 2009 1:50

Ik krijg de achterbank van mijn SAAB 900 Cabrio (classic '93) niet opgeklapt. Volgens instructieboekje moet ik in het midden van de bank deze recht omhoog kunnen trekken.

Tips hoe dit goed te doen?

Overigens hebben tips voor vervangen instrumentenverlichting prima gewerkt, alles brandt weer zoals het moet (3W lampjes !)

wilbert95
Geregistreerd lid

Bericht door wilbert95 » vr 13 mar, 2009 10:41

Deze moet je idd kunnen omklappen net zoals de motorkap. Zit er misschien iets in de weg als de gordels?

Anders kan je wellicht de 4 schroeven aan de voorkant los maken. Deze zitten aan de onderkant.

succes!

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 13 mar, 2009 15:18

Vergeet niet in het midden van de achterbank aan het koordje te trekken. Daar ontgrendel je de bank mee.

paulzee
Geregistreerd lid

Bericht door paulzee » vr 13 mar, 2009 15:59

Bij een caab zit toch geen koordje?
Zitting kun je zo lostrekken, leuning zit geschroefd je moet even weten waar schroeven zitten en het lukt wel.

ps daarna kun je nog geen fiets meenemen :lol:

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 13 mar, 2009 18:20

Ik wist niet dat er verschil was tussen cabrio en anderen.

kojak58
Geregistreerd lid

Bericht door kojak58 » vr 13 mar, 2009 20:37

Hoy ,
mijn achterbank moet eerst ontgrendeld worden met de

contactsleutel , is een veiligheid van Saab , anders kan iedereen in de

koffer als de kap open ligt,

Greetz.,

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » vr 13 mar, 2009 21:46

Een cabrio achterbank is niet om te klappen, wel te verwijderen. Dan houd je dit over:

Afbeelding

De zitting zit aan de voorzijde vast met 4 bouten & moeren, de rugleuing zit vast met 2 bouten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde.

husson-mourmans
Geregistreerd lid

Bericht door husson-mourmans » di 17 mar, 2009 22:36

Bedankt voor de reacties, ik ga maar op zoek naar de bouten en moeren die 'Tenfour' aangeeft. Het contactsleutel verhaal is volgens mij voor het nwe model 900.

Overigens blijft het wel vreemd. Het instructieboekje (SAAB 900 M1993)stelt namelijk voor de Cabriobank: "De zitting kan opgetild worden door deze aan de voorkant vast te pakken en hem recht omhoog te tillen". En er staat zelfs een foto bij! Maar dit werkt niet in praktijk.

Overigens wil ik geen fiets gaan meenemen :lol: , maar wel het tankje van de hydraulische vloeistof controleren en kijken of alles droog is.

PH3500
Geregistreerd lid

Bericht door PH3500 » di 17 mar, 2009 22:43

Ik heb een 1992 en een 1993 cabrio, bij beide auto's is de zitting met wat kracht zonder problemen te verwijderen. Er zitten in mijn auto's geen bevestigingsbouten die het geheel vergrendelen.

paulzee
Geregistreerd lid

Bericht door paulzee » wo 18 mar, 2009 21:41

Klopt zeker bij 93er, zitting kun je zo omhoog trekken.Tenfour heeft het wellicht over ouder modeljaar.

cobra427
Geregistreerd lid

Bericht door cobra427 » wo 18 mar, 2009 22:26

paulc schreef:Klopt zeker bij 93er, zitting kun je zo omhoog trekken.Tenfour heeft het wellicht over ouder modeljaar.
Inderdaad kan je de achterbank met een beetje kracht recht omhoog trekken. Aan de voorkant met 2 handen in de uiterste hoeken vastpakken en recht omhoog trekken. Hij zit met 2 klemmen vast. Tenminste als het inderdaad een 93-er is zoals die van mij.

(Ik heb hem 2 jaar geleden los gehad nadat mijn dochtertje had overgegeven :cry: )

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Tenfour » do 19 mar, 2009 11:30

Hej, dat wist ik inderdaad niet. Mocht ik tijdens een meeting een MY93 cabrio treffen, dan laat ik me graag instrueren :wink:. Mooi dat het dus wel eenvoudig kan.

PH3500
Geregistreerd lid

Bericht door PH3500 » do 19 mar, 2009 13:43

Als je een keer in Eemnes bent, kan je altijd even langskomen, een omweg van 5 minuten.

husson-mourmans
Geregistreerd lid

Bericht door husson-mourmans » do 09 apr, 2009 22:54

Blijkbaar had ik een voorgeveoel want bij de eerste echte mooie dag wilde het dak niet open. De bank kwam er toch met een flinke ruk vanzelf uit. Een net klem systeem, dus geen boutjes en moeren!

Het probleem met de kap is opgelost door garage van Ben Goossens in Landgraaf. De hydraulische pomp bleek geen spanning te krijgen (relais werkte wel). Dit is opgelost door het trekken van een nieuwe plus vanaf het contact. Alles werkt weer prima!

Plaats reactie