Veiligheid bij rollover??

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
eddracket
Geregistreerd lid

Veiligheid bij rollover??

Bericht door eddracket » ma 20 apr, 2009 22:07

Ik rij nu een maand met mijn 900NG cabrio die ik met hulp helemaal terug heb opgeknapt van motor tot dak. Maar ik stond even stil bij de veiligheid, ik durf er op de snelweg wel iets harder mee rijden dan de voorgeschreven snelheden, dus vandaar. Is er extra bescherming bij een rollover? Of vangt enkel de ruit met stijlen de klap op en kop in kas?? De nieuwe 9-3 heeft nu de rollbars die uitklikken bij een mogelijke roll over. Dus dacht ik mss hebben de NG's ook zoiets extra??

blafwoef
Geregistreerd lid

Bericht door blafwoef » ma 20 apr, 2009 22:27

normaliter zou de rolbeugel die in de raamstijlen van de vorruit zit voldoende sterk moeten ziojn om een normale rol op te vangen. Echter, je loopt altijd een bepaald risico met een cabrio. Heb ooit een keer een Prosche op zijn kop zien liggen, was ook een cabrio en hij lag net met de vorruit over de vangrail, m.a.w.: de bestuurdersstoel lag in de vangrail.
Of er voor de 900NG ook een extra rolbeugel te krijgen is weet ik niet, maar lijkt me niet onwaarschijnlijk.

eddracket
Geregistreerd lid

Bericht door eddracket » ma 20 apr, 2009 23:16

ik stond er gewoon even bij stil, ik dacht dat de ruit met de aangepaste stijlen niet sterk genoeg zou zijn om zo'n schok op te vangen, maar dan vergis ik mij toch, en het blijft natuurlijk een saab hé :wink:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 21 apr, 2009 1:03

Saab kennende zal het wel veilig genoeg zijn, alhoewel de 900 NG volgens mij de minst Saab achtige Saab is (niet om jou te beledigen ;))

paulzee
Geregistreerd lid

Bericht door paulzee » di 21 apr, 2009 7:09

Veilig genoeg blijft erg relatief :wink: kan in ieder geval veiliger

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 21 apr, 2009 10:53

De voorruitstijl zou inderdaad sterk genoeg moeten zijn om de hele auto op zijn kop te kunnen dragen. Dit was bij de 900 classic in ieder geval al wel zo (en Saab was er trots op dat dat mogelijk was zonder allerlei lelijke vaste rolbeugels zoals bij de eerste Golf). Ik neem aan dat het model dat op de classic volgde niet onveiliger zou moeten zijn op dit punt, zeker omdat veiligheid bij Saab hoog in het vaandel staat. Als je jouw ruitomlijsting vergelijkt met die van een NG900 met een vast dak, dan zie je ook dat dit een stuk groter is. Daarom is de maat van de ruit ook anders dan bij de "gewone".

De uitschietende rolover protection beugels van het jongste type maken de auto nog weer een stukje veiliger, zeker voor de achterpassagiers. De techniek heeft in de afgelopen 25 jaar ook bepaald niet stilgestaan, waardoor dit soort uitschietende beugels technisch mogelijk zijn geworden. En als andere merken dit soort veiligheidsverhogende maatregelen wel hebben, kan Saab natuurlijk zeker niet achterblijven.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 21 apr, 2009 12:37

Alleen de Saab 9.3 Sport Cabrio heeft 5 veiligheids sterren.
Er is erg veel moeite gedaan om die uitvoering op het niveau van de 9.3 SS te krijgen. De dorpels zijn steviger en breder, de constructie om de voorruit is nogmaals verstevigd en er zijn uitspringende rolbeugel aangebracht. Ook de veiligheidsgordels zitten nu in de zijkant van de rugleuning en spannen nog beter aan bij een ongeval.
Aan de onderzijde zijn voor de torsie voor en achter wat extra verbindingen gemaakt. Het gewicht zit dan ook op 1.585 kilo bij de 4 cylinder benzine typen.

eddracket
Geregistreerd lid

Bericht door eddracket » di 21 apr, 2009 23:28

laten we hopen dat onze cabrio's gewoon met hun vier wielen op de grond blijven dan moet ik de sterkte van de stijl van de voorruit niet testen.

Plaats reactie