Tandwiel motor in kofferbak

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Roel Smeenk
Geregistreerd lid

Bericht door Roel Smeenk » di 02 jun, 2009 21:42

Ik ben sinds kort de eigenaar van een saab 900 cabrio uit 1998. Er zijn twee problemen met de kap. Eerste is de mos achtige vervuiling die er met geen mogelijkheid af wil. En ten tweede hapert mijn zwarte klep. De motor ratelt over het tandwiel.
Weet iemand of deze tandwielen los te koop zijn? Ik heb al gebeld naar Elferink in Enter.

Ik heb wel een detail foto maar ik weet niet hoe ik die in dit bericht moet plaatsen.

Alvast bedankt voor de moeite

[/img]

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 02 jun, 2009 21:44

Foto's plaatsen kun je via onder andere www.photobucket.com doen, kost niets, moeten je foto's wel als een
.jpg-bestand opgeslagen zijn en naar het forum moet je dan een link linken die begint met [IMG] en eindigt met
[/IMG] en dat doe je eigenlijk op dezelfde manier als 'kopiëren' en 'plakken' zoals bijvoorbeeld in MS Word, veel
succes hiermee en voor het probleem met het dak, neem eens contact op met: www.autobedrijfvandongen.nl ,
gevestigd in de plaats Zeeland, in de omgeving van Oss. :wink:

Roel Smeenk
Geregistreerd lid

Bericht door Roel Smeenk » di 02 jun, 2009 21:57

Okay, bedankt.
Ik ga contact opnemen met met van Dongen in Zeeland.

Roel

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » di 02 jun, 2009 21:59

Welkom Roel,

Voor alle problemen met je kap schijn je naar Van Dongen in Zeeland te moeten (even zoeken met de zoekfunctie op het forum).

De kap zonder beschadigen reinigen kan volgens velen goed met groene zeep, bij de meeste supermarkten wel te verkrijgen: http://hollandse-winkel.nl/index.php?ma ... cts_id=538. Zelf heb ik er in ieder geval goede ervaringen mee. Ik breng het met een zachte borstel aan op een natte kap, liefst net voor een regenbui, zodat hij goed kan schoonspoelen. Bij veel groene aanslag moet je het echter meerdere keren herhalen voor je kap helemaal schoon is...

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » di 02 jun, 2009 22:01

Tja had even telefoon en had nog niet op 'OK' gedrukt... Dan krijg je dat he? :D Maar Van Dongen dus...

Anders D
Geregistreerd lid

Bericht door Anders D » di 02 jun, 2009 23:56

Voor zware vervuiling werkt groene zeep het beste is mijn ervaring. Het kost redelijk wat moeite (gebruik vooral véél water!), maar het effect is verbluffend! Dainty schijnt ook goed te werken (wibra wondermiddel), maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Groene zeep en boenen dus ;)

Roel Smeenk
Geregistreerd lid

Groene zeep

Bericht door Roel Smeenk » vr 05 jun, 2009 8:20

Zo, een gedeelte van het dak is nu redelijk goed schoon. Groene zeep werkt echt. Bedankt voor jullie reacties.
Blijf ik nog met 1 probleempje zitten. In de aandrijving van de zwarte klep waar het cabriodak onder wordt opgeruimd zit een afgesleten tandwiel.
Naar van Dongen gemaild. Het antwoord is:

Wat betreft een los tandwiel voor de kap motor? Deze zijn niet los leverbaar. Je bent dan aangewezen op een andere
motor. Nieuw zijn deze erg kostbaar 2145.10 incl. btw. Misschien dat ik nog een gebruikte heb, deze kost dan ong. 950.00 euro. Excl. montage.

Als andere optie heb ik een bedrijf gevonden die dit tandwiel wil namaken. Kosten rond 500 euro.javascript:emoticon(':cry:')

Weet iemand een andere betaalbare oplossing?

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » vr 05 jun, 2009 9:26

Werk momenteel aan een 900NG cabrio met hetzelfde probleem.Na eerst de motor die de tonneau moet ontgrendelen te hebben gerepareerd hoop ik volgende week de hoofdmotor onder handen te kunnen nemen.Ook hier rateld de vertanding maar kan de kap na een beetje hulp worden geopend.
Ben benieuwd naar wat ik tegenkom.

Roel Smeenk
Geregistreerd lid

ratelen kap

Bericht door Roel Smeenk » vr 05 jun, 2009 9:30

Met een beetje hulp werkt mijn kap ook. Ik wil hem graag repareren maar ik weet niet of ik er zoveel geld voor over heb. Ik hoop nog steeds op een nieuw tandwiel.

Succes met de reparatie.

laurensdejong
Geregistreerd lid

Bericht door laurensdejong » za 06 jun, 2009 22:02

Ik was ook net aan het zoeken naar een oplossing... Hou niet van een haperende auto.... Moet goed!

Nu lees ik dat bij jullie de tonneau klep ook hapert. Die van mij gaat tot halverwege dan tikt hij na een helpende hand gaat hij zo zonder problemen verder. Laatst al even de bekleding los gehaald. Wat een ingenieus systeem maar ....... ook kostbaar!

Nu heb ik een link http://www.saabservices.com/saab_tonnea ... ouble.html

Deze hebben enige tijd ook losse tandwielen geleverd maar doordat men niet handig genoeg was het e.e.a. zelf te repareren is men daar mee gestopt. Zij spreken over een ruildeel......Je betaald 910 dollar en daarvan bij retour zenden eigen motor krijg je 350 dollar retour... Dus $ 560 dollar is ca 390 euro excl. verzendkosten.. Idee?

Of zijn er ook andere alternatieven...?????

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 06 jun, 2009 22:42

heey
ik heb eens gesproken met een dealer in st truiden (belgië )
die heeft hiervoor vervang gereviseerde motors
informeren kan geen kwaad zeg maar
mvg werner

Unicum
Geregistreerd lid

Bericht door Unicum » wo 10 jun, 2009 20:21

Ik heb het probleem van de 'ratelende zwarte kap' ook gehad en heb dit na een tip op dit forum met succes kunnen oplossen, en het koste mij maar € 4,00 en een half uur tijd!! :D

Wat heb ik gedaan;

Na een tip op dit forum waar gezegt werd dat het heel vaak de oorzaak is dat het wormtandwiel door speling 'eruit loopt', en dit is op te lossen door een grote slangenklem om het geheel te monteren.

Ik heb dit eerst getest door met de looplamp in de kofferbak te kruipen en (met de klep dicht) iemand het dak te laten openen (wel uitkijken dat je niet onder de hoes waar de kap invalt gaat liggen!). Je ziet dan hoe het mechanisme werkt. Als je voorzichtig met de hand de boel bij elkaar houd zul je merken dat de klep waarschijlijk al vanzelf verder open gaat, dit was bij mij het geval. Ik heb daarna omdat ik niet zo'n grote klem had liggen even voor de test een spanband/sjorband eromheen strak getrokken en zelf een aantal malen getest, het resultaat was super!

Ik heb de volgende dag een grote slangenklem gekocht en die er vervolgens omheen gezet. Ik heb het een paar weken getest, het werkt geweldig dus de bekleding er weer ingezet en hij doet het nu al twee maanden perfect.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als het werkt scheelt het i.i.g. veel geld, het is het proberen waard.

Succes,

Mvg Alfred

Plaats reactie