Olie
-
Paul Rutten
- Geregistreerd lid
Olie
..jaja, eind aug. maar eens proberen met de Saab naar Zuid-Frankrijk te rijden. Wie kan mij vertellen welke versnelligsbak + motorolie ik mee moet nemen? Het gaat om Saab 900 I Cabrio 2.0 S Turbo-16 (hele mond vol). Schijnt dat je hiervoor de juiste olie moet hebben........
-
Wouter
- Donateur (2x)

In het blok gaat 10W40 (half)syntheet. Dat kan je overal krijgen, zelfs in de supermarkt. Maar als het oliepeil goed is, moet je rustig op en neer naar Zuid-Frankrijk kunnen. Of verbruikt/lekt de auto olie?
Heeft de bak van jouw cabrio nog een peilstok? Zo nee, dan mag je ook een doppenset meenemen, als je bakolie bij wil vullen. Ik weet niet van welk bouwjaar de auto is, maar waarschijnlijk moet je een vrij lastige bout losdraaien om er bij te kunnen vullen. Ook hier mijn advies om dit vooraf te controleren, dan zit je de hele rit goed. (of heb je een automaat, die heeft altijd een gewone peilstok)
Heeft de bak van jouw cabrio nog een peilstok? Zo nee, dan mag je ook een doppenset meenemen, als je bakolie bij wil vullen. Ik weet niet van welk bouwjaar de auto is, maar waarschijnlijk moet je een vrij lastige bout losdraaien om er bij te kunnen vullen. Ook hier mijn advies om dit vooraf te controleren, dan zit je de hele rit goed. (of heb je een automaat, die heeft altijd een gewone peilstok)
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
Azul
- Geregistreerd lid
De bewuste dop van de versnellingsbak zit vaak flink vast. Zet er niet te veel kracht op. De bak is van aluminium. Je kunt ook het achterste klepje loshalen en zo de olie eruit laten lopen. MTF III is inderdaad een goede optie als je een handbak hebt. Bij een automaat heb je 2 verschillende olie soorten nodig. Eentje voor de versnellingsbak en eentje voor de cardan.
Versnellingsbak automaat: Ford M2C-33F (alleen deze)
Cardan: GL4 / GL5
Als je de automaatolie vervangt, zou ik ook direct het filter meenemen.
Versnellingsbak automaat: Ford M2C-33F (alleen deze)
Cardan: GL4 / GL5
Als je de automaatolie vervangt, zou ik ook direct het filter meenemen.