Motor vervangen bij 9-3

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
FredH
Geregistreerd lid

Motor vervangen bij 9-3

Bericht door FredH » vr 28 aug, 2009 20:38

Dag allemaal,.

Ik heb me aangemeld op het forum omdat ik me orienteer op de aanschaf van een 9-3 Cabriolet. Zoek een exemplaar op LPG ter vervanging van mijn Subaru WRX turbo, i.v.m. een nieuwe werkkring met veel meer km's. En wil dan van de nood een deugd maken en gelijk voor een cabrio gaan als dagelijks auto (ben al jaren een verstokt liefhebber, maar tot nu toe altijd als 2e of 3e auto). 8)

Mij valt op dat zowel op het forum als in advertenties elders relatief vaak wordt aangegeven dat een compleet nieuwe motor is geplaatst. Kan iemand me toelichten of dit te wijten is aan een of meer bekende kwalen of iets dergelijks ? Ik krijg er een wat onrustig gevoel van moet ik bekennen... :?

Groet,
Fred

Tonnes
Geregistreerd lid

Bericht door Tonnes » vr 28 aug, 2009 21:05

Ik denk BS. Black Sludgde. Probeer daar eens op te zoeken op dit forum.

FredH
Geregistreerd lid

Bericht door FredH » vr 28 aug, 2009 21:24

Bedankt Tonnes, heb ik gedaan en ik weet nu een stuk meer !

Mod 6 lost dit dus op, dus moet ik erop (laten) controleren dat die is uitgevoerd. Moet nog wel een Saab expert in mijn omgeving - Rdam / Den Haag opzoeken voor een goede aankoopkeuring dan. :wink:

Toch nog een voor mij belangrijke vraag:
Geldt dit alleen voor het eerste type Cabriolet (t/m 2003) of ook nog voor het type erna (eind 2003 -heden) ?

Misschien weet iemand hier ook het antwoord op ?

Groet,
Fred

nako
Geregistreerd lid

Bericht door nako » vr 28 aug, 2009 21:48

Mod 6 lost dit niet op Mod noodzakelijk is vooral noodzakelijk om het te voorkomen (in combinatie met regelmatige oliewissel)

En van toepassing TOT laatste type (2004....heden)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 29 aug, 2009 2:00

Geen BS voor de (nieuwe) cabrio vanaf medio 2003, die heeft weer een andere geheel uit aluminium opgetrokken motor en Trionic 8. Staat ook precies 180 graden gedraaid in het motorruim, uitlaat/turbo achter en injectie voor.
Daardoor kan o.a. de uitlaat het karter ook niet meer warmstoken. Omdat de basis van de motor nu ook van alumium en niet van gietijzer is zijn er ook iets minder thermische problemen bij hitte en is hij lichter geworden.
Bij dit nieuwe type moet je wel opletten of uit de veerpoten en/of voorste stabilisatorstang krankende geluiden komen. Daar is wat de veerpoten betreft ook een modificatie setje voor met een waterscherpje en een fris axiaallager. De rubbers van die stabilisatorstang kunnen ook vervangen worden. Dit type heeft ook een aanzienlijk verstevigd chassi en net als de sedan nog een meesturende achteras, de Re-Ax. Daarom is hij wel dik 150 kg zwaarder dan de sedan en 200 kg zwaarder dan de oude 9.3 cabrio. Er zijn ook alleen maar versie met turbomotoren, later zelfs een moderne diesel die eerst alleen in de sedan/estate zat. Die ze je nog niet vaak tweede hands. Net als de oude 9.3 turbo varianten kan de motor midddels ECU aanpassingen weer aardig worden opgefokt. Alle vier cylinderbenzine motoren zijn even groot, de 2.0T heeft echter een iets grotere turbo en ook licht aangepaste nokkenassen. De 1.8t heeft 150 pk een LPT turbo die in een handomdraai ook 200 pk kan leveren.

FredH
Geregistreerd lid

Bericht door FredH » za 29 aug, 2009 11:27

Bedankt voor de snelle en uitgebreide info, een fijne kennismaking met dit forum :!:

Ik ben momenteel in overleg over een 20T van het nieuwe model, dus als dat inderdaad doorgaat kan ik het BS-probleem vergeten (maar ken nu wel de andere aandachtspunten en da's heel fijn). Zou dat hem niet worden kan het uiteindelijk toch best een exemplaar van het eerste model worden.

Weet iemand nog een adres voor aankoopkeuring en onderhoud in mijn omgeving ? Ik weet dat de officiele dealer in Den Haag al heel lang bestaat, maar zijn de ervaringen ook goed ?

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » za 29 aug, 2009 11:33

..

Plaats reactie