lekke koppakking
-
GJ
- Geregistreerd lid
lekke koppakking
Gisteren mijn Saab 9.3 cabrio 2.0 SE bij de garage gebracht omdat het 'check engine' lampje bleef branden na de onderhoudsbeurt van vorige week. Toen hebben ze ook de motor schoongespoten, hierdoor werd gisteren zichtbaar dat de koppakking aan de rechterzijde (staand voor de motor) olie zweet/doorlaat. Ga maar eens meten hoeveel het verbruik p/1000km is.
Iemand ervaring met het vervangen en wat de kosten zijn????
Iemand ervaring met het vervangen en wat de kosten zijn????
-
maus
- Geregistreerd lid
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Een beetje olielekkage is in mijn ogen geen reden voor het vervangen van de koppakking. Tenzij het eruit zeikt natuurlijk. Heb je olievlekjes op de plek waar je de auto vaak neerzet? Zo nee, dan lekker zo laten en desnoods af en toe eens een doek langs halen.
De meeste motoren zweten wel een beetje langs een pakking of een keerring.
De meeste motoren zweten wel een beetje langs een pakking of een keerring.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
-
tonke40
- Donateur (10x)

-
GJ
- Geregistreerd lid
PB heb ik beantwoord.
Dank de reacties tot zover.
Ik had de garage gevraagd de kop na te trekken en het antwoord was/is, dat er een soort voorgespannen bouten inzitten die zichzelf aantrekken en het natrekken geen effect meer heeft cq. niet kan. Ik heb inhoudelijk hier te weinig kennis van om deze uitspraak te beoordelen.
Dank de reacties tot zover.
Ik had de garage gevraagd de kop na te trekken en het antwoord was/is, dat er een soort voorgespannen bouten inzitten die zichzelf aantrekken en het natrekken geen effect meer heeft cq. niet kan. Ik heb inhoudelijk hier te weinig kennis van om deze uitspraak te beoordelen.
-
jansen
- Donateur (7x)

Ik had de garage gevraagd de kop na te trekken en het antwoord was/is, dat er een soort voorgespannen bouten inzitten die zichzelf aantrekken en het natrekken geen effect meer heeft cq. niet kan. = Grote onzin.
Klopt kopbouten hebben een voorspaning, alleen deze voorspanning wordt weer teniet gedaan doordat de dikte van de koppakking op de belaste delen rondom de kopbouten afneemt, simpel weg gezegt je pakking wordt dunner en het continu opwarmen en afkoelen van de motor heeft ook een negatief effect op de voorspanning van het materiaal van de kopbouten,soms zo erg zelfs dat je ze met de hand kunt losdraaien.
Klopt kopbouten hebben een voorspaning, alleen deze voorspanning wordt weer teniet gedaan doordat de dikte van de koppakking op de belaste delen rondom de kopbouten afneemt, simpel weg gezegt je pakking wordt dunner en het continu opwarmen en afkoelen van de motor heeft ook een negatief effect op de voorspanning van het materiaal van de kopbouten,soms zo erg zelfs dat je ze met de hand kunt losdraaien.
-
esalet
- Donateur (8x)

-
maus
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
-
GJ
- Geregistreerd lid