Cabrio met caravan ?

Voor alle Saab cabrio rijders
WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 04 dec, 2009 16:59

Ik zou me niet te blind staren op die kilometerstand. Zeker als je op zoek bent naar een automaat is een kilometrage van pakweg 20.000 per jaar echt het minimum. Daaronder betaal je teveel en koop je mogelijk alleen maar een potentieel probleem.
2 ton is niks voor een Saab 4pitter turbo. Mits ie natuurlijk jaarlijks zijn oliewissel heeft gehad.
Onder de 10 mille moet je toch een goed uitgeruste 9-3 cabrio kunnen vinden van rond 2000 en met een kmstand van tegen de 2 ton?

Dus: als je de keus hebt tussen een NG900 met een lage kmstand en een 9-3 met een halve ton meer, dan zou ik het wel weten. En net wat er al gezegd werd: als je problemen met de kap krijgt ben je aan de beurt met zo'n ding. En de distributie van die V6 word je ook niet vrolijk van.

Jeroen_Sp
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroen_Sp » vr 04 dec, 2009 17:16

De saab welke ik nu op het oog heb is van een kennis, de auto is goed.

Altijd dealer onderhouden, automaat en al veel vervangen. De auto heeft pas 110.000 gelopen. Dat is dan wel een 900, maar interessant omdat ik weet van wie die is en wat er aan is gebeurd.

Daarom denk ik over een 900.
Anders weet ik het niet wat ik zou doen.

Roger
Geregistreerd lid

???????

Bericht door Roger » di 12 jan, 2010 21:47

(R)ed schreef:Voor zover ik weet plaatst Saab al een oliekoeler voor de automaat.
Dus 2 oliekoelers lijkt mij een beetje overkill.

Gr,

(R)Ed
Daarom schreef ik ook, voorzover niet aanwezig. Ik ben (nog) niet zo'n Saabnerd dat ik de exacte uitvoering van ieder model ken. Bij mij zit er in ieder geval geen oliekoeler onder.
En voor de opmerking van Jeroen: ik bedoelde inderdaad de motortemp.
Meer toeren, waterpompje loopt sneller, meer koeling.
Ik ben ook in de stelige overtuiging dat de oliekoeler bedoeld is voor de motorolie en niet voor de bakolie, toch? Als ik me vergis aub reactie, ik leer graag.

black magic
Geregistreerd lid

Cabrio Automaat en caravan

Bericht door black magic » za 16 jan, 2010 22:04

Hallo Saab genoten,

Even om met de discussie mee te doen . Sinds 3 jaar ben ik in het bezit van een Saab 93 Cabrio automaat uit 1998 en heb de ervaring dat het trekken van een caravan ( 1200 kg ) geen enkel probleem is. Wel moet ik vermelden dat ik soms bij heuvels de automaat in zijn 1 zet om meer koppel te hebben. Dit werkt prima.
Daarnaast is het zo dat ik de vakanties vaak in Nederland blijf. Dus bergervaring heb ik niet.

Groet,
Black Magic
( Koen )

nonnen36
Geregistreerd lid

Caravan trekker

Bericht door nonnen36 » do 21 jan, 2010 0:26

We zijn september 2009 voor het eerst met een 1160 kg zware Elddis op vacantie geweest naar Italie en Oostenrijk. Was een geweldige ervaring met de caravan. Lekker rustig rijden met de kap open. Zijn ook onderweg geweest met een hoge buitentemperatuur in de avond -met caravan- en het was erg lux naar ons gevoel. Weinig last gehad van extra windgeluid.
Hebben gereden met een 9-3 2001 aero se handgeschakeld.
Enige pech met de auto was de electro-koppeling van de airco. Die is in Italie vervangen voor € 713.

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » do 21 jan, 2010 13:44

Afbeelding

Gaat prima, wel de koeling goed in de gaten houden. Onze caravan is 1300 kg (+)

stoepje.jan@wxs.nl
Geregistreerd lid

Bericht door stoepje.jan@wxs.nl » do 28 jan, 2010 10:12

wij hebben ook een 9-3 met een hischje (190 pk) hier zijn we al regelmatig mee naar italie geweest. dit hebben we zowel met een boot en verleden jaar met een caravan gedaan, werkelijk geen probleem. wij reden altijd via de brenner en dat is een flinke klim. werkelijk de aardigheid om te zien hoe sommige auto's moeite hebben en saabie gewoon lekker doortufte. ik zou zeggen gewoon doen.

kaiki
Geregistreerd lid

Bericht door kaiki » do 04 feb, 2010 12:10

Hela,
ik rijd jaarlijks met mijn wit rode nummerplaat op de 93 cabrio 2.0 t met een Knaus caravan van 1200Kg.Geen enkel probleem zelfs met open kap.
Wil je echt serieuze info over het gedrag van een wagen met caravan?
ga naar www.caravantrekker.nl
daar kun je het voertuig en het caravan type naar keuze invullen, of verschillende merken naast elkaar plaatsen.
je krijgt een uitgebreid rapport met motorcurves, hellingen, snelheden en remafstanden. doen!!!!

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 05 feb, 2010 0:11

keukenschrijver schreef:Afbeelding

Gaat prima, wel de koeling goed in de gaten houden. Onze caravan is 1300 kg (+)
Mooi, ik heb ook zo'n rode :D
heb jij een handbak of een automaat?
Ik ben wel benieuwd of dit met een automaat zonder problemen gaat in de heuvels en de bergen...

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » za 06 feb, 2010 13:20

Wij hebben een handbak. Ik rij met de caravan maximaal in de 4e versnelling en dan gaat het prima. We blijven meestal in NL en dan is het helemaal goed te doen. Aanhaken bij een vrachtauto en zijn tempo volgen. Als andere truckers zien dat je met hun stroom meerijdt hebben ze schijnbaar minder behoefte om je in te halen. De combinatie is hier door de grote overstek achter wat gevoelig voor. Ik heb afgelopen najaar wel een nieuwe radiator gemonteerd, puur uit voorzorg.

Groeten,

Rob

Roger
Geregistreerd lid

Bericht door Roger » wo 10 feb, 2010 15:32

keukenschrijver schreef:. De combinatie is hier door de grote overstek achter wat gevoelig voor.

Groeten,

Rob
dat ligt voor 90% aan de combinatie van fietsenrek (hoog) achterop en de (betrekkelijk) korte dissel van de Knaus. Een fietsenrek met twee fietsen weegt als snel 40kg en dat oefent een behoorlijk moment uit op je scharnierpunten (as en koppeling).
Als ik er van uit ga dat je stabilisatiekoppeling goed werkt en er dempers op de as van de caravan zitten dan kun je dit, deels, verhelpen door:
1) je kogeldruk te verhogen tot kort bij het maximum (75kg?)
2) gebruik maken van C-banden ( hebben meer staal in de zijkant en zijn dus stugger)
3)de druk in de banden, ook bij gewone, op het maximale te zetten (4.5atm bij c-banden).
4) zorgen dat de schokdempers van de auto goed zijn.
5) je fietsen ergens anders vervoeren.
6) kijken of de accu van de mover helemaal bij de achterwand is ingebouwd. Als hij al onder het bed staat moet deze zo kort mogelijk bij de as. Onder de bank voren naast de deur of direct naast je keuken is de beste plaats.

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » za 13 feb, 2010 1:36

De fietsen hebben een grote invloed, zijn echter kinderfietsen. De accu van de mover zit voorin. Kogeldruk 60 kg rijdt het best. Het grote probleem is de hefboomwerking van het lange stuk achter de as. Bij nieuwere auto's is dat een stuk korter, waardoor de aanhangers rustiger achter de auto liggen.

Plaats reactie