Grasmaaier geluid rechts voor. :-)

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
cabrio-93
Geregistreerd lid

Grasmaaier geluid rechts voor. :-)

Bericht door cabrio-93 » ma 29 mar, 2010 16:46

Hallo allen,

Krijg net een sms van mijn vriendin: Haar 9-3 cabrio uit 2001, 2L motor, maakt een "grasmaaier" geluid rehts in het vooronder (staand voor de motor). Enige hints wat het zou kunnen zijn? Wagen is gedekt door de VAB, maar ik zou willen voorkomen dat ze langs de weg tot stilstand komt...

Groetjes,
Zoran.

mark123
Geregistreerd lid

Re: Grasmaaier geluid links voor. :-)

Bericht door mark123 » ma 29 mar, 2010 16:47

wiellager? homokineet?

cabrio-93
Geregistreerd lid

Bericht door cabrio-93 » ma 29 mar, 2010 16:56

mark123 schreef:wiellager? homokineet?
Mark,

Nu je de homokineet noemt, deed me dat denken aan een probleem op een oude Renault 5: Zelfde geluid. Dank je wel!

Zoran.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » ma 29 mar, 2010 17:25

laat haar de airco eens uitzetten. Kan ook de aircocompressor zijn. Alleen die zit wel aan de bijrijderskant.

cabrio-93
Geregistreerd lid

Bericht door cabrio-93 » wo 31 mar, 2010 12:58

mark123 schreef:wiellager? homokineet?
Inmiddels is meer bekend over het geluid. Het is ook stationair hoorbaar, dus de lagers en homokineet (ook mijn voorkeur ;-) zijn het niet.

Het is inmiddels minder luid geworden, maar aanwezig. Omdat auto diagnoses stellen op afstand niet echt mijn specialiteit zijn, zal ze vandaag of morgen even langs de garage gaan. :-)

Bedankt voor jullie hulp!

Zoran.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 31 mar, 2010 15:31

Ik verwacht de airco compressor. Mocht je even het geld niet hebben kan deze met een kortere riem omzeild worden!
Duur grapje bij de dealer!

cabrio-93
Geregistreerd lid

Bericht door cabrio-93 » wo 31 mar, 2010 15:41

G-ice schreef:Ik verwacht de airco compressor. Mocht je even het geld niet hebben kan deze met een kortere riem omzeild worden!
Duur grapje bij de dealer!
Maar die zit rechts voor, in de buurt van de V-riem?

Mocht het toch de de airco compressor zijn, valt het onder de garantie: Eind vorig jaar vervangen. Een leverancier uit Nederland, helft van de prijs als bij Saab.

Zoran.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 31 mar, 2010 16:42

Die zit als je voor de auto staat met de kap open links, inderdaad bij de multiriem.
Aan de kant van de accu zit volgens mij weinig draaiends wat een dergelijk geluid kan veroorzaken bij stilstand...

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 31 mar, 2010 19:21

Slaan de ventilatoren van de radiator/intercooler niet onnodig aan, dat maakt ook een geluid als een electrische grasmaaier.
Er kan ook wat in de weg zitten bij de ventilatoren, een propelllorblad aanlopen of een eventueel een lagertje defect zijn.
Wel mee uitkijken dat je niet met je vingers tussen de draaiende bladen komt :wink:

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » wo 31 mar, 2010 22:20

Waarschijnlijk hoor je het lager van de aircokoppeling.

René.

cabrio-93
Geregistreerd lid

Bericht door cabrio-93 » do 01 apr, 2010 8:30

Dank je wel voor de feedback!!

Vorlopig is ze nog niet bij de garage geweest (misschien iets te maken met "zoalng ik niet stil sta is het toch goed?" benadering :-), dus ik leg dit weekend mijn oor te luisteren onder de motorkap. Ik beloof dat ik niet met mijn vingers aan de rotors ga zitten terwijl de motor draait! ;-))

Zoran.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 01 apr, 2010 23:35

Idd lijkt wat overdreven maar er zijn zelfs mensen met hun sjaal of stropdas tussen draaiende onderdelen beklemd zijn geraakt. Lagers kun je goed beluisteren met een lange schroeverdraaier, het handvat aan je oor en de punt tegen het lager:wink:

cabrio-93
Geregistreerd lid

Re: Grasmaaier geluid rechts voor. :-)

Bericht door cabrio-93 » di 06 apr, 2010 11:43

Hallo Allemaal,

Even de thread updaten om jullie op de hoogte te houden: Het "grasmaaier" geluid is nu een licht zoemend geluid geworden dat uit het dashboard blijkt te komen en niet zoals voordien geïmpliceerd uit de motor.

Het klinkt alsof de as van de ventilator aanloopt, maar het geluid blijft op dezelfde manier klinken of ik de ventilo aan of uitzet. Het enige waar ik aan kan denken is misschien de kabel van de toeren- of kilometerteller?

Hoe dan ook, het ziet er niet ernstig/dringend uit, dus er wordt bij de volgende, kleine beurt naar gekeken...

Zoran.

jeroenp
Geregistreerd lid

Re: Grasmaaier geluid rechts voor. :-)

Bericht door jeroenp » di 06 apr, 2010 13:18

ventilator sensor ACC? (dit is maar een klein grasmaaiertje.....)

Plaats reactie