5-daagskenteken duitsland

Voor alle Saab cabrio rijders
Szábló
Geregistreerd lid

Bericht door Szábló » wo 08 feb, 2006 20:06

Let op: de regels zijn sindsdien sterk versimpeld!
Als je vanaf 1 januari 2006 uit een EU-land een gebruikte personenauto met buitenlands kentekenbewijs importeert en een Nederlands kentekenbewijs wilt krijgen, hoef je alleen nog maar voor de verificatie van de voertuiggegevens naar een RDW-keuringsstation. Een technische keuring is niet meer nodig.
Als alle gegevens kloppen, wordt je auto opgenomen in het kentekenregister en ontvang je binnen drie werkdagen het Nederlandse kentekenbewijs in huis.

Kentekenbewijs én APK
Is je auto drie jaar of ouder, dan moet deze ook over een geldige APK beschikken. Daarvoor introduceert de RDW nu een snelle 2-in-1-service: samen met de controle van de voertuiggegevens, keurt de RDW ook je auto voor de APK. Dat biedt aantrekkelijke voordelen:

• Tijdbesparing: je hoeft je auto niet nog eens naar een erkend APK-bedrijf te brengen
• De 2-in-1-service duurt minder dan 1 uur
• In deze 2-in-1-service kost de APK je € 29,50
• APK-keuring door een onafhankelijke instantie: de RDW

De kosten voor de verificatie van de voertuiggegevens, opname in het kentekenregister en afgifte kentekenbewijs (deel I en II) bedragen samen € 97,25.

Myrob
Geregistreerd lid

Bericht door Myrob » do 09 feb, 2006 0:31

Het stappenplan wordt al steeds duidelijker!

Wat nog niet helemaal helder is echter:

Koopcontract
In NL is het niet raar om alleen met de papieren van de verkoper (zonder de verkoper zelf) naar het postkantoor te gaan en de auto over te schrijven. Kan dat ook bij de Zulassungsstelle in Duitsland?
Ik koop namelijk bij een particulier die me toegezegd heeft mij de papieren mee te geven om alles te regelen maar over een contract hebben we het niet gehad. Hij kan zelf dus niet mee. Ik mag wel de auto en de papieren meenemen.
Is het handig om in dat geval een Koopcontract te tekenen om onduidelijkheden over eventuele fraude e/o diefstal uit de weg te gaan?

Graag jullie reactie!

Alvast bedankt weer,

Rob

PS: Nog een plaatje als beloning :)
En het is inderdaad een Aero met Erstzulassung van 06/00

Afbeelding

Geert
Geregistreerd lid

Bericht door Geert » do 09 feb, 2006 21:56

print het standaard koopkontrakt van bv. www.autobild.de uit.

Staat onder service of gebraucht of zo. 2 Exemplaren. Dan kan het niet mis gaan.
Als je partikulier koopt is het in d gekocht zoals gezien.

Geert
Geregistreerd lid

Bericht door Geert » do 09 feb, 2006 22:01

Oh ja, eigenlijk is diegene die de Fzgbrief heeft gemachtigt alles te doen omdat de Fzgbrief het eigendomsbewijs is. deze ligt ook meestal in de kluis als je er een hebt. Teoretisch geldt geld in ruil voor de Fzgbrief. Die stalen bak op wielen hoort bij het papiertje.
Dus ik kan me niet voorstellen dat je problemen krijgt.

Myrob
Geregistreerd lid

Bericht door Myrob » wo 15 feb, 2006 23:48

Het is bijna zover!

Morgen reis ik af naar Duitsland om Vrijdagochtend alles rond te gaan maken. Best nog wel spannend en hopelijk gaat alles goed zodat ik binnenkort als eigenaar dit forum mag gaan bevolken....

Bedankt voor de tips en ik zal trachten er een mooi verslag van alles te gaan maken zodat anderen er ook nog wat aan hebben.

Groet,

Rob (Die een extra reden heeft om te hopen op een vroege lente)

ebuisman
Geregistreerd lid

Re: 5-daagskenteken duitsland

Bericht door ebuisman » ma 03 mei, 2010 9:23

Het is al een oud onderwerp maar wil het opnieuw onder de aandacht brengen. Ik heb namelijk begin Januari een Saab 9000 opgehaald uit duitsland met een Kurzzeitkennzeichen (die met het gele balkje) Net over de grens ben ik aangehouden door de marachausee en een bekeuring gekregen. deze heb ik zojuist gekregen 450 euro!!! Achteraf had ik uiteraard voor een exportkenteken gekozen welk 25 euro duurder zou zijn.

Van te voren had ik gezegd om deze bekeuring aan te vechten, maar nu wordt aangegeven dat deze dan voorkomt en dat het daadwerkelijk bedrag aanzienlijk hoger wordt. Mijn verweer zal een stuk zijn uit de 2e kamer waarin Min. Hirsch Balin het volgende zij:
Op grond van Richtlijn 1999/37/EG is overeengekomen dat EU-Lidstaten elkaars kentekenbewijzen accepteren. Weliswaar wijkt het KKZ af van het geharmoniseerde model van kentekenbewijzen, maar op grond van de Richtlijn 1999/37/EG is een afwijking van dit geharmoniseerde model toegestaan, onder voorwaarde dat het voertuig zich in het internationale verkeer bevindt. Van internationaal verkeer is sprake als het KKZ is afgegeven voor een voertuig dat zich op moment van afgifte in Duitsland bevindt en dat daarna in Nederland binnenkomt. Het is dus niet toegestaan om een KKZ af te geven voor een voertuig dat zich niet in Duitsland, maar in Nederland bevindt.

Hieraan voldoe ik dus wel degelijk!

Heeft er iemand in dit forum ervaring mee om het te laten voorkomen?, wat is het risico dat ik aan het kortste eind trek? en het belangrijkste hoeveel meer zal de boete worden als ik tocj niet in het gelijk wordt gesteld.

Alvast bedankt voor jullie reactie

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » ma 03 mei, 2010 9:58

Echter,

Ook de Duitse wet zegt dat dit kenteken slechts geldig is voor rijden IN Duitsland.

Lastig.

900 SE C
Geregistreerd lid

Bericht door 900 SE C » ma 03 mei, 2010 10:09

Ik denk dat hier het addertje zit, zo lees ik het:
ebuisman schreef: Van internationaal verkeer is sprake als het KKZ is afgegeven voor een voertuig dat zich op moment van afgifte in Duitsland bevindt en dat daarna in Nederland binnenkomt. Het is dus niet toegestaan om een KKZ af te geven voor een voertuig dat zich niet in Duitsland, maar in Nederland bevindt.
Zoals ik het lees is het KKZ bedoeld voor een auto die van D naar NL gaat voor de tijd dat het zich nog in D bevindt - zodra het in NL is moet het het een NL (1-daags/tijdelijk) kenteken krijgen.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » ma 03 mei, 2010 10:11

en de Eu heeft weer andere regeltjes..
zie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 024:NL:PDF" onclick="window.open(this.href);return false;"
zie punt 4,2. dit is duidelijk in jouw voordeel.
4.2. Het motorvoertuig is voorzien van een tijdelijke kentekenplaat
Tal van lidstaten hebben een systeem van tijdelijke registratie ingesteld zodat met het motorvoertuig een
korte tijd kan worden gereden voordat het definitief wordt geregistreerd of het grondgebied verlaat. Tijdelijke
registratie vindt gewoonlijk plaats in de lidstaat van oorsprong van het voertuig. De Commissie is echter van
oordeel dat het algemene beginsel van vrije doorvoer van goederen en de richtlijn inzake de kentekenbewijzen
van motorvoertuigen tot gevolg hebben dat de lidstaat van oorsprong ook het gebruik — op zijn
grondgebied — moet toestaan van tijdelijke kentekenplaten en -bewijzen die door de lidstaat van bestemming
zijn afgegeven.
Ik ben geen jurist, maar je kan het erop gooien dat jij als burger je best hebt gedaan door uit te zoeken of het mocht.
Achteraf ben je aangehouden en kan je zeggen dat je door de bomen het bos niet meer hebt gezien. Je hebt ter goeder trouw gehandeld. Zelfs officiele instellingen weten niet of je nu wel of niet met deze platen mag rijden. Google maar eens op kurzzeitkennzeichen nederland.
Hoe kan het anders dat jij als nederlander een kurzeitkennzeichnen hebt gekregen? Kortom, je bent te goeder trouw geweest. Ik zou het 100% laten voorkomen.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

T.i. Ik heb mijn caab ook op zo'n kenteken opgehaald. Omdat het kenteken op mijn naam en adres is afgegeven, met Europese groene kaart, kreeg ik in Amsterdam zelfs een parkeervergunning op dit kenteken.

ridethewinds
Geregistreerd lid

Bericht door ridethewinds » di 04 mei, 2010 21:30

ff kort!

Rij je met een duits (5daagskenteken / geel) de grens over kost je dit 450 euro!!!
Rij je met een duits (5daagskenteken / geel) de grens over en vul je het roze papiertje niet in kost je dit 1200

De politie / marechausse zal je aanhouden en het gooien op het frauduleus gebruik maken van een kentekenplaat, omdat deze niet geregistreerd staat!!!!

Deze kentekens worden veelal gebruikt door crimi die hier ramkraaken, inbraken enz mee
plegen... De marechausse en de politie zijn hier de laatse tijd heel stren mee!!!!!! een duitser mag hier echter wel mee door heel europa rijden

Tip geef iets meer geld uit en neem er een met een ROOD vlakje!!!!!!!!!! Per week gaan er zeker 10 van de weg af!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

A.m.n
Geregistreerd lid

Bericht door A.m.n » di 04 mei, 2010 21:34

Szábló
Geregistreerd lid

Bericht door Szábló » wo 05 mei, 2010 9:49

Ik heb het nog eens opgezocht en ik had inderdaad een rood vakje.Afbeelding

Plaats reactie