900 Cabrio als familiewagen?

Voor alle Saab cabrio rijders
rogier verhoef
Geregistreerd lid

Re: 900 Classic Cabrio als familiewagen?

Bericht door rogier verhoef » za 08 mei, 2010 11:20

Zoals jullie hierboven kunnen lezen (of eigenlijk niet, oeps :oops: ) is het er nog niet van gekomen om aan de CAAB te gaan:
- eerst kwam er toch weer verandering in werkomstandigheden dus was de zuunige HDI in ene weer heel handig, zeker in combi met een tweede kleine
- toen ging ik bijna aan een Maser QPIV voor erbij, maar toch iets "verstandiger" voor een XM V6
- en de GSA X1 eruit, te klein voor die lompe 9-18kg kinderzitjes achter mijn 1m89
- vervolgens na een jaar géén klassieker toch weer een CX, een prachtige 2400 injectie met zeldzame C-matic halfautomaat en luxe Pallas-uitrusting, nog steeds in bezit
- en de XM was zo groot, dat ik woonwerkverkeer in kleinere Grande Punto dan de Xantia ging doen
- nu zijn we verhuisd: allebei op het fietsje! Punto (diesel, MRB!!!) en XM (te oud om modern te zijn, te jong/digitaal om klassiek te klussen) eruit en voor het eerst geen Zuid-Europese auto erin. Een net aan nieuw model 320i Touring: veel ruimer en comfortabeler (géén M-onderstel graag!) dan verwacht.

Maar nu... de CX is leuk, maar wel echt oud: geen airco en veel herrie op de snelweg. Resulterend in migraine-aanvallen van vrouwlief op hete vakantiedagen :-(
Zal ik dan toch eens een oude belofte thuis dat er ooit een cabrio komt gaan waarmaken? De kids zijn nu ook stukkie groter (5 en bijna 7), dus niet meer afhankelijk van buggies. En ze het schuifdak in de CX moet al altijd open van ze, dussss...

Eerste vraag:9-3OG versus 900 Classic:
- achterbank/kofferbak ruimer of juist krapper?
- stiller of niet?
- roest e.d. ken ik de verschillen wel, dat zal wel CX versus XM zijn ;-)

Dank en veel plezier met jullie CAABs,
Rogier

Doc
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Doc » zo 09 mei, 2010 22:49

Hoi Rogier,

Ik ben trotse vader van 5 kinderen en rijdt met veel plezier in mijn Classic Caab!! Ik heb hem zelfs gekocht toen bleek dat mijn vrouw zwanger was van een tweeling, in plaats van de GT die ik toen had. In de Caab gaan natuurlijk niet alle kinderen tegelijk mee, maar goed.
2 maxi-cosi's achterin gaat prima. Niet moeilijker te bevestigen dan in een 3-deurs classic (ook ervaring).
De kofferbak is vrij ruim moet ik zeggen. We hebben zo'n enorme tweelingwagen (kids 4 en 5...) en die past met wat gedoseerd duwwerk achterin de bak hoor.

Ik zou voor de Classic gaan, maar ja, ben niet helemaal objectief!

Groeten.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 10 mei, 2010 11:23

rogier verhoef schreef:Eerste vraag:9-3OG versus 900 Classic:
- achterbank/kofferbak ruimer of juist krapper?
- stiller of niet?
- roest e.d. ken ik de verschillen wel, dat zal wel CX versus XM zijn ;-)
Ik heb ervaring met beide modellen. Ik heb zelf een classic, maar ik rij regelmatig ook met een 9-3OG.
De kofferbak van de classic is in liters groter, maar dat zit em vooral in de diepte. De kofferbak van de 9-3 is redelijk onbruikbaar als de kap open is of open moet. De opvouwbare kapzak moet echt helemaal los hangen wil je de kap nog open kunnen doen. Bij de classic daarentegen valt de kap in een losse, harde bak. Dus daar is de kofferbak altijd even groot.
De 9-3 is wel weer wat stiller en in zekere zin comfortabeler. De rijbeleving in de classic is puurder.
In de 9-3 is het windscherm heel makkelijk en snel te plaatsen en te verwijderen. Wel is het met wat spullen achterin weer lastig opbergen.
In de classic hoort eigenlijk geen windscherm (af fabriek dan). Het mijne (er zijn verschillende types) is erg mooi, maar het is wel even een klus om het te plaatsen. Ik probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat ik eraan loop te klussen, dus alleen in geval van onvoorziene omstandigheden gaat ie eruit. Als ik het kan plannen neem ik gewoon de 9-5.
Qua roest: de 9-3 is beter bestand tegen roest. Ik heb ze nog zelden echt zien rotten. De classic heeft zijn zwakke punten. Wel doet een Saab in het algemeen veel langer over het roesten dan een Citroën (weet ik uit ervaring). Het is dikker en beter staal.
De classic is, mits een goed en roestvrij exemplaar natuurlijk, waardevaster dan een 9-3. Gewoon omdat de 900 cabrio al echt een klassieker is.
Qua interieurruimte zijn ze gelijkwaardig. Het zijn toch wel echt vierzitters in tegenstelling tot heel veel andere cabrio's. Achterin heb je overigens echt maar 2 zitplaatsen in een cabrio. Dit vanwege het kapmechanisme ter weerszijden van de achterbank.

rogier verhoef
Geregistreerd lid

Re: 900 Cabrio als familiewagen?

Bericht door rogier verhoef » ma 10 mei, 2010 21:47

Kijk dat is info waar ik wat mee kan 8)

Voorlopig neig ik meer naar de 9-3. Reden had ik nog niet genoemd: de XM V6 was mijn eerste automaat - en ik vind dat in een comfort-auto echt fijn. En ja, voor mij zou de CAAB geen racer hoeven zijn, maar een LPT-automaat lijkt me een zalige combinatie. En de Classic met 3-bak dan weer net niet: herrie maken doet mijn C-matic 3-bak al genoeg ;-)

teunis
Geregistreerd lid

Bericht door teunis » ma 10 mei, 2010 22:08

Ik rij ook al enige jaren in een classic met 3 kinderen. Zij vinden het leuk om open te rijden, maar realiseer dat het op de achterbank boven de 60 km/h niet erg aangenaam is: veel wind. Op warme dagen, rustig aan, dat is heel leuk. Ik heb overigens een derde gordel op de achterbank, de aansluitpunten zitten er gewoon en soms gaan we met zijn 5en op pad en is de 3e gordel wel handig. Kofferruimte is zeer bruikbaar

900 SE C
Geregistreerd lid

Bericht door 900 SE C » ma 10 mei, 2010 22:32

teunis schreef:.. de aansluitpunten zitten er gewoon en soms gaan we met zijn 5en op pad en is de 3e gordel wel handig. Kofferruimte is zeer bruikbaar
Ik geloof zonder meer dat daar punten zijn waar je een derde gordel op kunt aansluiten. Weet je echter zeker dat je met 5 personen nog steeds door je (inzittenden)-verzekering gedekt bent in de '4-persoonscabrio'? Vergelijk onverzekerd rondrijden met 10 man waar (9) is toegestaan.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 10 mei, 2010 23:22

mooi trouwens dat je dit topic na 6 jaar weer afgestoft hebt :bluethumb: Dat komt helemaal goed met die Caab, ik voel 't aan m'n water :P

teunis
Geregistreerd lid

Bericht door teunis » di 11 mei, 2010 20:55

Qua verzekering zal het misschien niet kunnen, maar het komt voor dat we met zijn 5en in de auto zitten, vaak ook als er kinderen uit school mee moeten. Dan liever die 5e onverzekerd vast dan onverzekerd los op de achterbank.
Maar ik denk dat je formeel gelijk hebt.

Plaats reactie