Nieuw lid van de club!
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bij winterbanden wordt vaak met een maatje kleiner gereden, dat komt vooral omdat dan het gewicht over een kleiner oppervlakte wordt verdeeld. Dat heeft ook voordelen bij aquaplanning en geeft een betere grip bij gladheid. Daarnaast veren ze iets meer op de hiel wat het zijn vaker 70 serie banden, dus de hiel is 70% van de breedte.
In het serviceboekje staat ook welke winterbanden kunnen worden gemonteerd en ook welke maten gebruikt kunnen worden met sneeuwkettingen. De ET waarde van de velg bepaalt hoever de velg/band in de breedte is geplaatst. Dat levert bij vrij brede banden vaak problemen op, ze komen of aan de randen van het spatbord of kunnen bij bij ver doordraaien van het stuur in aanraking komen met onderdelen van de auto.
Omdat jou wagen iets lager ligt dan het fabrieksportschassi, die vaak maar tot circa minus 10-20 mm gaan, moet je hier ook rekening meehouden. Daarnaast zijn er soms grote (met name) voor remschijven gemonteerd bij snellere versies, dan kunnen de remklauwen te weinig speelruimte hebben, vooral bij die iets dikkere LM velgen. Stalen velgen hebben vaak iets meer speelruimte voor de remklauwen want die zijn iets dunner. Het kan dus dat er wel een 15 inch stalen velg op past maar de LM-velgen minimaal 16 inch moet zijn. Ik rij zelf in de winter met 15 inch stalen Saab velgen met 195/65/Q banden die vragen niet zoveel aandacht en gepoets en de velgranden zijn natuurlijk beter bestand tegen stoepranden e.d. Dat is in de winter ook een voordeel.
In het serviceboekje staat ook welke winterbanden kunnen worden gemonteerd en ook welke maten gebruikt kunnen worden met sneeuwkettingen. De ET waarde van de velg bepaalt hoever de velg/band in de breedte is geplaatst. Dat levert bij vrij brede banden vaak problemen op, ze komen of aan de randen van het spatbord of kunnen bij bij ver doordraaien van het stuur in aanraking komen met onderdelen van de auto.
Omdat jou wagen iets lager ligt dan het fabrieksportschassi, die vaak maar tot circa minus 10-20 mm gaan, moet je hier ook rekening meehouden. Daarnaast zijn er soms grote (met name) voor remschijven gemonteerd bij snellere versies, dan kunnen de remklauwen te weinig speelruimte hebben, vooral bij die iets dikkere LM velgen. Stalen velgen hebben vaak iets meer speelruimte voor de remklauwen want die zijn iets dunner. Het kan dus dat er wel een 15 inch stalen velg op past maar de LM-velgen minimaal 16 inch moet zijn. Ik rij zelf in de winter met 15 inch stalen Saab velgen met 195/65/Q banden die vragen niet zoveel aandacht en gepoets en de velgranden zijn natuurlijk beter bestand tegen stoepranden e.d. Dat is in de winter ook een voordeel.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

-
B.J.B.Jr.
- Geregistreerd lid
-
Psychotic
- Geregistreerd lid
Welcome to the forum enne.. mooie auto!
Is volgens RDW echter geen Aero maar een ftp 185pk.
Ik hoop dat je de 17'' Three-spoke Double 'Crystal Silver' (ALU36), light alloy wheel bedoelt ipv double tree spoke (evo) van de SS. De ALU36 hoort officieel op de Aero van 2000 en is imho de mooiste velg voor de 9-3. In fact één vd mooiste velgen die er zijn.
Anyway, over een tijdje zullen we je nog wel eens horen over het feit dat 185pk hard zat gaat
Is volgens RDW echter geen Aero maar een ftp 185pk.
Ik hoop dat je de 17'' Three-spoke Double 'Crystal Silver' (ALU36), light alloy wheel bedoelt ipv double tree spoke (evo) van de SS. De ALU36 hoort officieel op de Aero van 2000 en is imho de mooiste velg voor de 9-3. In fact één vd mooiste velgen die er zijn.
Anyway, over een tijdje zullen we je nog wel eens horen over het feit dat 185pk hard zat gaat
-
Henk-Jan
- Donateur

-
Ronald en Mariska
- Geregistreerd lid
-
Ronald en Mariska
- Geregistreerd lid
-
Anders D
- Geregistreerd lid
Op de officiële papieren is het een Turbo S met 185pk met MY99, hij is in januari 2000 afgeleverd. Wat er volgens mij is gebeurd is het volgende: hij is verlaagd, stugger geveerd en er zijn aero badges opgeplakt. Volgens mij hebben aero's altijd een spoiler gehad, dat was al een giveaway
Op de winterbanden zitten volgens mij de originele velgen, dat zijn 16inch 5-spokes. De velgen op de bovenstaande aero zijn de velgen die ik graag wil! In eerste instantie was ik op zoek naar een anniversary uit 01 of 02, daar zitten die velgen ook op.
Bedankt voor alle input mensen
Met behulp van de zoekfunctie heb ik ondertussen al twee kleine mankementjes verholpen. De temperatuursensor in het dashboard was aan het ratelen en een sensor in de achterklep zat niet helemaal goed zodat ik de "check soft cover" melding kreeg. Dat is nu in orde, dus we kunnen er dit weekend helemaal tegenaan!
Op de winterbanden zitten volgens mij de originele velgen, dat zijn 16inch 5-spokes. De velgen op de bovenstaande aero zijn de velgen die ik graag wil! In eerste instantie was ik op zoek naar een anniversary uit 01 of 02, daar zitten die velgen ook op.
Bedankt voor alle input mensen
-
blafwoef
- Geregistreerd lid
-
Caspar
-
Anders D
- Geregistreerd lid
Was jij ook aan het rijden of niet? Vandaag heb ik veel Caabs en andere cabrio's mogen bewonderen, net als gisteren trouwens! Vanmiddag heb ik de Bollenstreek route gedaan, erg leuk met dit weer en in deze tijd van het jaar 
De auto heeft volgens mij de reguliere bumpers van een S en geen aero bumpers, dus ook niet echt spoilers ofzo. Bij mij zit alleen geen rooster bij de middelste opening van de voorbumper, ik weet niet of dat hoort of niet? Op foto's van andere 9-3s met dezelfde voorbumper kan ik lastig zien of er een rooster zit of niet.
De auto heeft volgens mij de reguliere bumpers van een S en geen aero bumpers, dus ook niet echt spoilers ofzo. Bij mij zit alleen geen rooster bij de middelste opening van de voorbumper, ik weet niet of dat hoort of niet? Op foto's van andere 9-3s met dezelfde voorbumper kan ik lastig zien of er een rooster zit of niet.
-
sander69
- Donateur (2x)

-
Anders D
- Geregistreerd lid
Via de zoekfunctie vond ik dit topic en deze. Van daaruit ben ik gaan kijken met de kap net niet dicht. Het metalen lipje was snel gevonden, heb ik iets verbogen en nu doet hij het zonder melding. Het zou me niet verbazen als hij volgende week weer de melding geeft, maar nu weet ik tenminste waar het aan ligt