even voorstellen
-
werli
- Donateur (2x)

heey
nogmaals ron is zeker niet op de goede plek geweest voor een herstelling
de multiriem word normaal vervangen op 115 dkm (daar ergens )
nu kan je alleen die riem vervangen maar die loopt over spanrollen en die willen wel eens 'vergeten ' worden met nadien terug de kosten van een riem en dan ook de spanrollen omdat die lagers vastlopen en zo de riem terug kapot vliegt
dus bij ron durf ik bijna zeggen dat de eerste keer die rollen vergeten werden
een turbo heeft een gemiddelde leeftijd van 150 dkm , veel afhankelijk hoe je die gebruikt
een kapotte turbo is ook vaak de voorbode van bs waar dat ik je reeds op attent had gemaakt (laat dat nazien !)
echt en als je nu voor dit 5000 dient neer te tellen heb je de man die de herstelling deed mee uit de crisis geholpen en jezelf erin
mvg werner
nu kan je alleen die riem vervangen maar die loopt over spanrollen en die willen wel eens 'vergeten ' worden met nadien terug de kosten van een riem en dan ook de spanrollen omdat die lagers vastlopen en zo de riem terug kapot vliegt
een turbo heeft een gemiddelde leeftijd van 150 dkm , veel afhankelijk hoe je die gebruikt
een kapotte turbo is ook vaak de voorbode van bs waar dat ik je reeds op attent had gemaakt (laat dat nazien !)
echt en als je nu voor dit 5000 dient neer te tellen heb je de man die de herstelling deed mee uit de crisis geholpen en jezelf erin
mvg werner
-
Stef cabrio
- Geregistreerd lid
De multiriem werd bij mijn cabrio vervangen op 90000 km bij de Saab dealer, gewoon preventief iets vroeger dan voorzien door de fabrikant.werli schreef:heey
mvg werner
Mag ik begrijpen dat een turbo gemiddeld een levensduur heeft van 150duizend km? Dat is dan wel heel weinig hoor, bij een lpt motor wordt die turbo amper gebruikt denk ik of je moet al fors in toeren gaan, ik schakel meestal over tussen de 2000 a 3000 toeren, dan slaat die turbo niet eens aan denk ik?
Voor de rest kan ik enkel nog meegeven aan potentiële kopers om nooit een wagen te kopen zonder onderhoudshistorie, boekje of facturen , er wordt hedendage teveel bespaard op noodzakelijk onderhoud hetgeen zich praktisch 100% zeker zal wreken op termijn.
-
EricH
- Donateur (2x)

Heb helaas vergelijkbare onderhoudservaring met onze cabrio uit 2001. In april gekocht (risico genomen en zonder garantie) met 150000 km en heerlijk gereden. Helaas begon na 5000 km het motorservicelampje te branden, uitgelezen bij de dealer en indicatie dat de catalisator niet goed functioneert. Niet erg, maar moet niet terugkomen. 2 weken geleden voor een beurt weggebracht bij de dealer en 850 euro armer, en weer een lampje op de terugweg. Bleek het zelfde te zijn en voor ca 1200 euro was het op te lossen. ben gaan rondshoppen want vond het wat prijzig, ben uitgekomen bij daytona in leiden. Catalisator vond men daar ok, maar olielekkage, multiriem en rubberophanging niet. Helaas was de dealer mij dat vergeten te vertellen, wel allerlei cosmetische opmerkingen (SID, mistlampen etc), maar de technische essentie niet. Wordt nu allemaal gefixed en hoop dan even klaar te zijn. Blijft genieten zo,n Caab
-
Ron Sotthewes
- Geregistreerd lid
Inmiddels de cabrio weer terug sinds gisteren. Turbo vervangen, Airco nagekeken en nog een aantal schoonmaakwerkzaamheden vanwege lekkage bij het uitvallen van de multiriem ( 2x ).
Zal mij benieuwen welke hoogte van de rekening ik nu weer mag ontvangen. Wat kost overigens het vervangen van een distributieriem voor mijn cabrio ?
Zal mij benieuwen welke hoogte van de rekening ik nu weer mag ontvangen. Wat kost overigens het vervangen van een distributieriem voor mijn cabrio ?
-
werli
- Donateur (2x)

heey
ron ron ron toch
als de multiriem eraf gaat heb je geen lekkage !
wat je wel kan hebben is dat je de motor zo warm rijdt (de waterpomp draait immers niet meer )deze zen water eruit kookt
maar dan had je dat zelf al kunnen zien op je temperatuur meter en had je dit kunnen voorkomen met te stoppen en de waterstop een beetje te lossen om zo de druk eraf te laten
de multiriem zal de eerste maal dus niet goed gemaakt geweest zijn
multiriem = multifunktieonele riem= een riem die meerder funties aandrijft
waaronder alternator waterpomp servostuur al dan niet airco
distributie ketting zit in de motor zorgt dat de nokkenas de kleppen bedient om op een juiste tijdstip inlaat en uitlaat te verkrijgen
een distributieriem zal je in deze motors dus niet vinden en zodoende kan je daar dan geen prijsopgave voor geven
indien er bij deze motors een distributie ketting dient vervangen te worden is het te overwegen om te opteren voor een nieuw schortblok omdat de werkuurkosten soms hoger liggen voor zo een reparatie ; en dan heb je wel terug nieuw
met het oogpunt op de crisis kiiezen meerdere naar een oplossing voor hen ipv het voordeel naar de klant toe ; hopelijk ben jij daar niet de dupe van geworden
mvg werner
ron ron ron toch
als de multiriem eraf gaat heb je geen lekkage !
wat je wel kan hebben is dat je de motor zo warm rijdt (de waterpomp draait immers niet meer )deze zen water eruit kookt
maar dan had je dat zelf al kunnen zien op je temperatuur meter en had je dit kunnen voorkomen met te stoppen en de waterstop een beetje te lossen om zo de druk eraf te laten
de multiriem zal de eerste maal dus niet goed gemaakt geweest zijn
multiriem = multifunktieonele riem= een riem die meerder funties aandrijft
waaronder alternator waterpomp servostuur al dan niet airco
distributie ketting zit in de motor zorgt dat de nokkenas de kleppen bedient om op een juiste tijdstip inlaat en uitlaat te verkrijgen
een distributieriem zal je in deze motors dus niet vinden en zodoende kan je daar dan geen prijsopgave voor geven
indien er bij deze motors een distributie ketting dient vervangen te worden is het te overwegen om te opteren voor een nieuw schortblok omdat de werkuurkosten soms hoger liggen voor zo een reparatie ; en dan heb je wel terug nieuw
met het oogpunt op de crisis kiiezen meerdere naar een oplossing voor hen ipv het voordeel naar de klant toe ; hopelijk ben jij daar niet de dupe van geworden
mvg werner
-
Ronald en Mariska
- Geregistreerd lid
Gelukkig hebben wij een hele andere ervaring. Wij rijden sinds januari 2008 in een Cabrio Aero van oktober 2000 (bij de koop stond er 95.000 km op de teller). In België gekocht van een particulier, hoeveel risico wil je hebben
Wel het onderhoudsboekje volledig ingevuld met alleen maar stempels van Saab-dealers. Hij was aan een beurt toe, dus we hebben hem vrij snel naar de dealer gebracht. Naast de normale onderhoudspuntjes, moesten de remmen worden vervangen. Dat is tot nog toe het enige wat eraan is gebeurd. Hij rijdt nog steeds geweldig en er gaan nooit lampjes branden 
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Kijk! Even een goede ervaring erbij en een hart onder de riem van de Topicstarter. Vervelende uitzonderingen heb je altijd en bij elk merk / type auto. Kan van alles als oorzaak hebben. Slecht of geen onderhoud, verkeerde vloeistoffen of olie gebruikt, motor mishandeld door de bestuurder, noem maar op. Daarnaast zit er bij elke serie wel eens een exemplaar met een fabicagefout die soms pas na lange tijd of na een eigenaarswissel (met een ander rijgedrag) aan het licht komt.
En op een forum hoor je altijd de horrorverhalen en zelden de tevreden rijders die gewoon elk jaar probleemloos door de jaarbeurt+APK fietsen en hooguit eens een setje banden of remschijven nodig hebben. Maar dat is de overgrote groep. Turbo of geen turbo, dat maakt allemaal niet eens veel uit. Een turboloze auto krijg je ook kapot als je die niet onderhoudt of mishandelt en een getunede Aero kan juist zeer zorgvuldig bereden zijn en alleen maar snelweg gezien hebben. Je weet het nooit en het blijft altijd een gok. Meestal gaat het gewoon goed, maar soms ook niet. En als je dan ook nog eens bij de verkeerde garage zit (of met de verkeerde benadering/opstelling bij de goede garage, dat kan ook), dan kan je er een behoorlijke kater van overhouden. Saabrijden kan je zo duur maken als je wilt: als je in een maatpak met je 10 jaar oude Saab voor elk wissewasje naar de dealer gaat en daarbij niet aangeeft dat je service op maat/leeftijd wil, dan kan je met een redelijk probleemloze auto toch nog honderden euro's per jaar kwijt zijn.
Mijn eigen ervaring is dat het oude model 9-3 gewoon een goede en redelijk probleemloze auto is. Zowel qua motor als qua carosserie als qua kap. Maar trek bij de cabrio niet te woest aan die dakhendel, want dan trek je hem eruit.
En op een forum hoor je altijd de horrorverhalen en zelden de tevreden rijders die gewoon elk jaar probleemloos door de jaarbeurt+APK fietsen en hooguit eens een setje banden of remschijven nodig hebben. Maar dat is de overgrote groep. Turbo of geen turbo, dat maakt allemaal niet eens veel uit. Een turboloze auto krijg je ook kapot als je die niet onderhoudt of mishandelt en een getunede Aero kan juist zeer zorgvuldig bereden zijn en alleen maar snelweg gezien hebben. Je weet het nooit en het blijft altijd een gok. Meestal gaat het gewoon goed, maar soms ook niet. En als je dan ook nog eens bij de verkeerde garage zit (of met de verkeerde benadering/opstelling bij de goede garage, dat kan ook), dan kan je er een behoorlijke kater van overhouden. Saabrijden kan je zo duur maken als je wilt: als je in een maatpak met je 10 jaar oude Saab voor elk wissewasje naar de dealer gaat en daarbij niet aangeeft dat je service op maat/leeftijd wil, dan kan je met een redelijk probleemloze auto toch nog honderden euro's per jaar kwijt zijn.
Mijn eigen ervaring is dat het oude model 9-3 gewoon een goede en redelijk probleemloze auto is. Zowel qua motor als qua carosserie als qua kap. Maar trek bij de cabrio niet te woest aan die dakhendel, want dan trek je hem eruit.
-
WimZ
- Geregistreerd lid