Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 en weer door.
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 gestrand koppakking kapot en geen repatriëring mogelijk Radiatorfan slaat niet aan
Taxeren is nuttig voor verzekering, maar moet dan elke 2-3 jaar herhaald worden en dan nog is het afwachten of de repatriëringskosten de waarde niet overstijgen.
Bij een klassieker zal dat niet zomaar gebeuren, maar bij een ‘gewone youngtimer’ wat eerder. Ook al vinden we ze zelf heel bijzonder, begrijp me niet verkeerd.
Als het puur om pechhulp gaat, is het net zo wijs om pechhulp bij KNAC te nemen. Die hebben een classic module waarbij repatriëring gegarandeerd is, ongeacht leeftijd of waarde van de auto.
Daar heeft de topic starter nu voor deze auto niks meer aan, maar het is de moeite waard om je in te verdiepen voor een volgende Saab, die per definitie alleen maar ouder wordt.
Bij een klassieker zal dat niet zomaar gebeuren, maar bij een ‘gewone youngtimer’ wat eerder. Ook al vinden we ze zelf heel bijzonder, begrijp me niet verkeerd.
Als het puur om pechhulp gaat, is het net zo wijs om pechhulp bij KNAC te nemen. Die hebben een classic module waarbij repatriëring gegarandeerd is, ongeacht leeftijd of waarde van de auto.
Daar heeft de topic starter nu voor deze auto niks meer aan, maar het is de moeite waard om je in te verdiepen voor een volgende Saab, die per definitie alleen maar ouder wordt.
-
9000-95
- Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 gestrand koppakking kapot en geen repatriëring mogelijk Radiatorfan slaat niet aan
Anwb repatrieert alleen als de kosten van de repatriëring plus de kosten van de reparatie minder zijn dan de dagwaarde. En zij bepalen die drie kostenposten
Met een auto met een dagwaarde van pakweg minder dan 5k heb je er in de praktijk kortom meestal geen bal aan. Pech hulp doen ze ook al lang niet meer zelf, allemaal uitbesteed. Gelukkig zijn er alternatieven.
Met een auto met een dagwaarde van pakweg minder dan 5k heb je er in de praktijk kortom meestal geen bal aan. Pech hulp doen ze ook al lang niet meer zelf, allemaal uitbesteed. Gelukkig zijn er alternatieven.
-
de_skileraar
- Donateur (6x)

Fijn dat je auto opgehaald wordt. Kun je zonder vertrekstress de opties afwegen.
Succes!!
Succes!!
-
Injectie
- Moderator
Helaas de ANWB heeft niet meer de kunde om dit zelf te bepalen en laten hun beslissing afhangen van derden die bijna standaard op oplichterspad lijken te zijn.
Een klant van ons strande in italie. De 9-5 schakelde niet meer. Opgaaf garage 4500€ bak defect. Klant belde ons. bleek het rubber op de schakelarm gescheurd. Reparatie setje van 35€ en klaar. ANWB wou dus niet repatrieeren. Pakketje per EXPResse verzonden. en de lokale garage heeft met tegenzin dit gemonteerd. De klant is daarna probleemloos naar huis gereden.
dit jaar bij onze garageklanten en onderdelen klanten 3 van dit soort ervaringen gehoord. Elders ook al een verhaal hierover gelezen op dit forum.
De ANWB is de ANWB van weleer niet meer.
Een klant van ons strande in italie. De 9-5 schakelde niet meer. Opgaaf garage 4500€ bak defect. Klant belde ons. bleek het rubber op de schakelarm gescheurd. Reparatie setje van 35€ en klaar. ANWB wou dus niet repatrieeren. Pakketje per EXPResse verzonden. en de lokale garage heeft met tegenzin dit gemonteerd. De klant is daarna probleemloos naar huis gereden.
De ANWB is de ANWB van weleer niet meer.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

gelukkig dat ie weer terugkomt
gedachtig het gezegde 'als een huis in brand staat, kun je geen verzekering meer afsluiten'; zorg dat je een taxatie-rapport hebt.
Vorig jaar zelfde gesprek gehad met ANWB over m’n 9000 in Zweden; gelukkig had ik een taxatie die boven het bedrag uitkomt (3x bij Haaima langs en je bent er
)
inmiddels lid geworden van de KNAC; die zijn royaler in het repatriëren.
succes met het vervolg.
gedachtig het gezegde 'als een huis in brand staat, kun je geen verzekering meer afsluiten'; zorg dat je een taxatie-rapport hebt.
Vorig jaar zelfde gesprek gehad met ANWB over m’n 9000 in Zweden; gelukkig had ik een taxatie die boven het bedrag uitkomt (3x bij Haaima langs en je bent er
inmiddels lid geworden van de KNAC; die zijn royaler in het repatriëren.
succes met het vervolg.
-
gj.stegeman
- Donateur

Dank voor alle tips om met een oudere Saab op vakantie te gaan en als er wat mis gaat hoe deze weer thuis te kunnen krijgen. Heb gewoon de pech gehad dat de diagnose kort door de bocht is gedaan en de koppakking vervangen moet worden. Wat meteen geschat wordt op minimaal €1500,00.
Maar goed. De Saab wordt komende maandag of dinsdag opgehaald en komt weer thuis.
Zal dan wel gaan kijken wat er aan de hand is. Kop natrekken en een CO2-test doen (als deze goed is) dan de ventilator weer aan de praat zien te krijgen.
Terugbrengen kost geld en dat is het wel waard. Stallingskosten en diagnose komen dan er nog bij en die zijn veel te hoog bij die Franse garage. Het is niet anders helaas.
Maar goed. De Saab wordt komende maandag of dinsdag opgehaald en komt weer thuis.
Zal dan wel gaan kijken wat er aan de hand is. Kop natrekken en een CO2-test doen (als deze goed is) dan de ventilator weer aan de praat zien te krijgen.
Terugbrengen kost geld en dat is het wel waard. Stallingskosten en diagnose komen dan er nog bij en die zijn veel te hoog bij die Franse garage. Het is niet anders helaas.
-
9000-95
- Donateur

Als een garage stalling kosten rekent weet je eigenlijk al genoeg... Dan staat jou helpen niet heel hoog op de prioriteitenlijst
Zou me niks verbazen als er helemaal niks mis is met de koppakking. Je bent gelijk gestopt en hebt hem niet witheet gereden tenslotte. Fingers crossed.
Zou me niks verbazen als er helemaal niks mis is met de koppakking. Je bent gelijk gestopt en hebt hem niet witheet gereden tenslotte. Fingers crossed.
-
95twinturbo
- Donateur (2x)

Taxatie moet je dan elke 2-3 jaar herhalen en dus kosten maken, en dan nóg maar de discussie met de ANWB afwachten over repatriëring.Marius0404 schreef: ↑wo 30 jul, 2025 16:20zorg dat je een taxatie-rapport hebt
Pechhulp van de KNAC afsluiten, met repatriëringsgarantie ongeacht de leeftijd en waarde is een veel beter advies.
Voordeliger, simpeler en zwart op wit altijd repatriëring, dus geruststellender.
Ik heb geen aandelen in KNAC. Maar ben wel verbaasd dat ik er zelf nooit eerder bij heb stilgestaan:)
-
gj.stegeman
- Donateur

-
gj.stegeman
- Donateur

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 gestrand en is terug. Fan doet het weer.
Saab is terug. Dankzij Koos.
Motor loopt nog goed. Geen witte rook. Na bijvullen van koelvloeistofreservoir met een paar liter water en ontluchten slaat de ventilator nog steeds niet aan. Nog een keer het relais bekeken en de zekering van 40 A van de ventilator lage stand nog een keer goed gekeken blijkt toch dat de zekering is doorgebrand. Reservezekering erin en de ventilator slaat weer aan.
Vraag is waarom deze gesprongen is.
Ik zie wel dat de draad naar de ventilator zelf wat aan het vergaan is. Dus die loop ik voor de zekerheid nog na of die ergens geen kortsluiting maakt. En natuurlijk water aftappen, vullen met nieuwe koelvloeistof en een CO2 testje doen voor de zekerheid
Motor loopt nog goed. Geen witte rook. Na bijvullen van koelvloeistofreservoir met een paar liter water en ontluchten slaat de ventilator nog steeds niet aan. Nog een keer het relais bekeken en de zekering van 40 A van de ventilator lage stand nog een keer goed gekeken blijkt toch dat de zekering is doorgebrand. Reservezekering erin en de ventilator slaat weer aan.
Vraag is waarom deze gesprongen is.
Ik zie wel dat de draad naar de ventilator zelf wat aan het vergaan is. Dus die loop ik voor de zekerheid nog na of die ergens geen kortsluiting maakt. En natuurlijk water aftappen, vullen met nieuwe koelvloeistof en een CO2 testje doen voor de zekerheid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
-
9323
- Donateur (2x)

Fijn dat ie weer terug is! Zekering die eruit klapt duidt op een te hoge weerstand denk ik. Zou best kunnen kloppen gezien de beschadigde bedrading.
-
gj.stegeman
- Donateur

Zo'n ding:
https://vdhtools.nl/auto-gereedschap/di ... elsystemen
En nog een keer de kopbouten natrekken.
https://vdhtools.nl/auto-gereedschap/di ... elsystemen
En nog een keer de kopbouten natrekken.
-
9000-95
- Donateur

Een defecte fan zekering is toch het eerste wat die Franse garage had moeten controleren zou je denken
Maar ja, in een zekeringetje van een euro zit geen interessant verdienmodel natuurlijk.
Vergane isolatie van de bedrading zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Maar controleer ook of de fan niet zwaar loopt, door deze met de hand te draaien. Wel met de zekering eruit, veiliger voor je vingers.
Zou mooi zijn als dit alles is
Vergane isolatie van de bedrading zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Maar controleer ook of de fan niet zwaar loopt, door deze met de hand te draaien. Wel met de zekering eruit, veiliger voor je vingers.
Zou mooi zijn als dit alles is
-
gj.stegeman
- Donateur

Denk het zelf ook. Bij de laatste rit in Frankrijk open gereden door heuvelachtig gebied, het was warm weer en zonder airco aan. Dan gaat de fan niet op de laagste stand draaien. Op de parkeerplaats vond ik het al verdacht stil met draaiende motor, want toen had die fan moeten inslaan op de hoogste stand. Blijkbaar deed die dat niet helaas.9323 schreef: ↑wo 06 aug, 2025 17:03Fijn dat ie weer terug is! Zekering die eruit klapt duidt op een te hoge weerstand denk ik. Zou best kunnen kloppen gezien de beschadigde bedrading.
Achteraf heb ik de voor mij de goede beslissing genomen om deze weer naar Nederland te laten vervoeren ondanks de rampzalige diagnose van de garage in Frankrijk.
Het was daarachter laten voor €0,00 of een bedrag investeren en mijn verlies te nemen om verder te kunnen met de Saab Cabrio.