Kooptips voor mijn vriendin

Voor alle Saab cabrio rijders
erik99
Geregistreerd lid

Re: Kooptips voor mijn vriendin

Bericht door erik99 » wo 26 dec, 2012 13:44

Ik heb zelf voor een 2.3i automaat gekozen. Power genoeg om heerlijk te kunnen cruisen en geen turbo dus die kan ook nooit stuk gaan. Het is bij ons een 900ng geworden omdat de 9-3 toen nog vrij duur was. En dan zat je echt aan de goedkoopste 9-3's met vaak achterstallig onderhoud die binnen ons budget vielen. Voor hetzelfde geld hebben we toen een 900ng gekocht die perfect onderhouden was met alle rekeningen erbij.
Tot op heden geen spijt van gehad, het is een geweldige auto.
De 2.0i heb ik ook mee gereden maar met automaat is die motor eigenlijk niet sterk genoeg.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 27 dec, 2012 19:23

Die Belgische 2.3 van het 9.3 type hebben stond in Nederland m.i. niet in het programma, hier in Nederland de 9.3 Cabrio (opvolger van de 900NG Cabrio alleen 2.0 liter motoren met of zonder turbo.
Misschien eens onderhandelen met de Belgische verkoper, want nieuw waren Saab Cabrio's altijd stukken goedkoper in Belgie, die dat zat niet alleen in de BPM maar ook in de basisprijs die de Nederlandse importeur handhaafde. Onder het motto wie zich een cabrio kan veroorloven, die kunnen wel wat extra laten betalen :lol:

Herbie
Geregistreerd lid

Bericht door Herbie » vr 28 dec, 2012 0:06

Die van mij is te koop,

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saab ... ousPage=lr

Prijs is binnen je budget, voor 2000 Euro mag je hem op komen halen,
Bekijken kun je hem via de link.

0117 455130 06-22403928

Windvanger en mobile telefoon krijg je erbij.
Groeten

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 28 dec, 2012 0:27

Kijk dat bedoel ik nou,
Op de foto's ziet het er geod uit en dikke kans dat alles werkt (check de airco!).
Een paar maanden geleden had ik een 900 2.0i met automaat als leenauto, 330.000 kilometer op de teller en het reed prachtig, 50.000 km zo je zo geloven. 355.000 kan een Saab best hebben. Al ie rustig is gereden kan je er zomaar nog een ton bijzetten zonder problemen.......

De vraagprijs kan nog wat vanaf en dan heb nog een reparatiebudget voor bij de eerste apk/grote beurt. :wink:
Aankoopkeuring is een aanrader.

Een turbo is en blijft leuker, maar bij dit soort kilometerstanden (en bijbehorende vraagprijzen) is dat technisch en dus financieel een groot risico.

Herbie
Geregistreerd lid

Bericht door Herbie » vr 28 dec, 2012 0:55

Nou ik ben niet van plan om er nog wat af te doen, dus dit is het 2000 euri`s, en elke keuring is uiteraard toegestaan.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saab ... ousPage=lr

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » vr 28 dec, 2012 1:24

:D

Hmm, gewoon je flappen verdelen over 2 kontzakken. De potentiele verkoper aan 1 kontzak laten ruiken. Uit eigen ervaring, het werkt. :wow:

:O:

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » vr 28 dec, 2012 10:50

op schreef:De 900 NG (het eerste 9-3 model zeg maar) is met een 2.3i motor geleverd die bij de liefhebbers niet zo gewild is.
Waarom is dat eigenlijk? Is die motor minder betrouwbaar? En hoe is dat op LPG?

Michiel

erik99
Geregistreerd lid

Bericht door erik99 » vr 28 dec, 2012 15:58

Geen idee. mijn 2.3 is in ieder geval gewoon goed maar heeft pas 230.000 km gelopen. Ik dacht altjd dat de 2.5 V6 de meeste problemen gaf.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 28 dec, 2012 16:19

Idd die V6 2.5 lekker laten staan, de 2.3i heeft een iets langere slag, houdt niet zo van toeren maken en de 2.0i is het meest betrouwbaar.
Vaak zijn die oude cabrio's gewoon slecht onderhouden, want dat kost te veel geld omdat een reguliere Saab-service niet echt goedkoop is.
Vaak wordt er ook vrij weinig gereden met zo'n cabrio, maar dan moet je toch elk jaar de olieverversen, daarnaast ook op de transmissie-olie van de eventuele automaat letten.
Het zijn ook geen echte sportauto's, dus je kunt er beter redelijk rustig mee rijden en ook zonder turbo geldt dat je een koude motor niet moet gaan aftrappen.
Al die types zijn eigenlijk niet zo geschikt voor steeds slechts korte afstanden te rijden, dat gebruikt wel met die cabrio's die vaak door vrouwen worden bereden en eigenlijk als tweede (winkel) auto worden gebruikt :oops:

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » vr 28 dec, 2012 16:31

Dit onderwerp had je waarschijnlijk al gevonden:
viewtopic.php?f=47&t=73846&p=1195076&hi ... p#p1195076
Michiel

Timoxan
Geregistreerd lid

Bericht door Timoxan » za 29 dec, 2012 15:16

Tja, ik weet het, geen RHD maarre....qua prijs....

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saab ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 29 dec, 2012 21:39

mailmichiel schreef:
op schreef:De 900 NG (het eerste 9-3 model zeg maar) is met een 2.3i motor geleverd die bij de liefhebbers niet zo gewild is.
Waarom is dat eigenlijk? Is die motor minder betrouwbaar? En hoe is dat op LPG?

Michiel
Het zijn hele goede en betrouwbare motoren, de 2.3i heeft evenveel pk's als de LPT. In de 9000 draaiden deze blokken moeiteloos 400.000 km.

Waarom ze minder gewild zijn? Iedereen wil een turbo of LPT!

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » zo 30 dec, 2012 10:22

ik dacht dat de kop misschien kwetsbaarder zou zijn, het imnmers hetzelfde blok als de 2.0 maar dan iets verder uitgeboord. Enne nog een cabrio vraag, waar zit de pomp van de kap bij een NG/9-3 is dat net als bij de classic onder achterbankzitting, die je er met wat kracht uit trekt?

Michiel

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 30 dec, 2012 15:54

De 2.3 is niet uitgeboord, maar heeft een langere slag, namelijk 90 mm i.pv. 78 mm, daar zit dus het verschil in. De boring is bij beide motoren hetzelfde, 90 mm.
Overigens dat type oude Saab motor heeft geen losse cylinderbussen, dus wanneer je zou gaan uitboren wordt het blok minder sterk.

Plaats reactie