Road-trip Italiaanse meren

Voor alle Saab cabrio rijders
MvR
Geregistreerd lid

Re: Road-trip Italiaanse meren

Bericht door MvR » ma 28 apr, 2025 23:00

Over het verkeer, Italianen zijn lieve en gastvrije mensen en nemen overal de tijd voorAfbeelding.
Behalve als ze achter het stuur kruipen, jong of oud, personenauto, bestelauto of vrachtauto ze hebben haast, veel haast, de hoeveelheid bijna ongelukken of vervelende verkeerssituaties zijn voor ons al niet meer te tellen en vragen ons af hoe het zo vaak net goed kan gaan. Ach, het blijft Italië hèAfbeelding
In de zomer met 1 arm uit het raam van de auto, met de telefoon in de andere hand.

Zoals mijn oudste ooit zei toen hij 10, 11 jaar was en op de achterbank Italië bekeer: "Ik heb in deze vakantie meer ongelukken gezien dan in mijn hele leven in Nederland!" (3 weken vakantie). Na enig nadenken gaven mijn vrouw en ik hem gelijk. Het was ook zo.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 29 apr, 2025 10:44

Ooit reed ik eens een camping af en begon met toeteren,

Mijn vrouw, waarom toeter je eigenlijk :-S+

Wel, omdat iedereen dit hier doet :D

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » di 29 apr, 2025 19:58

turbopilot schreef:
di 29 apr, 2025 10:44
Ooit reed ik eens een camping af en begon met toeteren,

Mijn vrouw, waarom toeter je eigenlijk :-S+

Wel, omdat iedereen dit hier doet :D
Gelijk je antwoord op de vraag waarom je vrouw niet mee wil op de merentocht….. :oops:

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » di 29 apr, 2025 22:27

Ötzi here we come.
Ofwel de rit gaat naar Bolzano.
Na een gezond en vezelrijk ontbijt zijn wij op pad gegaan richting het tweeslachtige Bolzano. Gelegen tussen oude en nieuwe grenzen hebben de Bolzanen nogal wat voor de kiezen gekregen, spreek ik nu Duits of moet het Italiaans? Pizza of Braadworst, lastig allemaal en maar niet spreken over de bouwstijl want dat gaat dan ook alle kanten op.
De rit ernaar toe, de Stelviopas kan op de reservebank wat bochten betreft, de ene na de andere hairpin totdat je er draaierig van wordtAfbeelding
Niet voor La Dame Noir die duidelijk in haar nopjes was en alle achtervolgenden Italiaantjes een uitlaatgasje liet ruiken. Uiteraard waren wij wel zo vriendelijk om in ieder geval vrachtwagens, bestelwagens, bussen en andere Italiaantjes met haast voor te laten gaan door even opzij op een parkeerplek op te duiken. Zij moeten centjes verdienen en wij hangen de toerist uitAfbeelding
Afbeelding
Ja ook de blaas moest af en toe geleegd worden en ook daar was in voorzien om voldoende afschutting neer te leggen om dit rustig te doen.
Afbeelding
Bolzano ligt in een dal dus rondom bergen. De pas die wij reden de SS42 is echt een aanrader met ruim 2000 meter boven de zeespiegel.
Afbeelding
We reden recht op het centrum af en er was gelukkig plek in de parkeergarage Afbeelding
Het archeologisch museum was het hoofddoel dus direct er op af. Het museum is geheel gewijd aan Ötzi en leerzaam om te zien maar eenzijdig.
Het centrum heeft veel te bieden dus na het bezoek een lunch en een verkenning per stads trein Afbeelding
Afbeelding
Lekker hoor, geen vermoeiende wandeling en toch alles bekijken Afbeelding
Afbeelding
Tsja, we moeten ook weer terug, zelfde route maar weer? Heerlijke route maar dan andersom, prima!Afbeelding
Nu maar een nette manier om even naar het toilet te gaan.

Morgen waarschijnlijk richting Davos

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 29 apr, 2025 22:32

Blijft een gave trip en daar is een cabrio een geweldig onderdeel van :wow:

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » wo 30 apr, 2025 7:16

Mooie herinneringen en bekende plaatsen. Leuk! Soortgelijk heb ik met de motor gedaan.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 30 apr, 2025 9:48

Mocht je in de buurt komen: Tussen Toulon en St. Tropez ligt Hyères. Naast het vliegveldje de mooiste openbare kartbaan die ik ooit heb gezien (en heb gereden). Met aparte karts/banen voor kinderen en volwassenen.

https://www.speedkart.fr/en/

EDIT: Ik zie dat ze behoorlijk aan de weg hebben getimmerd qua vermaak sinds we er waren!

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » wo 30 apr, 2025 22:31

Echt heerlijk om te lezen allemaal.
En wij maar buffelen hier.
Veel plezier nog.
Groet, Willem

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » do 01 mei, 2025 1:32

Reizen is een omslachtige manier om thuis te komen.
Ondertussen is het toeren rond de meren veranderd in het slechten van diverse bergpassen.
Afbeelding
We nemen met een warm Afbeelding afscheid van het meer van Molveno. De komende rit zal ons leiden naar Davos, een hoog gelegen skioord welke ook bekend is als kuuroord voor astmapatiënten en ook van het WEF ofwel het World Economic Forum, als econoom moet je daar natuurlijk eens een keertje geweest zijn, toch?
Maar er moet nog wel wat gestuurd worden dus gas en gaan.
Ondertussen is mijn rijstijl volledig aangepast aan de Italiaanse eisen en hang ik met 1 arm uit het raam, bumperkleef ik bij elke treuzelaar en toeter ik erop los, ook als het niet nodig is.
Soms zwaaien mensen die maar één vinger hebben vriendelijk naar ons toe en hebben wij dit gebruik direct overgenomen. Heerlijk ontspannen zo.
Afbeelding
Het uitzicht wordt er niet minder om.
Afbeelding
Een roadtrip is een roadtrip dus ook maar wat uitzicht op the road.
Die Italiaantjes hebben een eigenaardige flitskast hebben wij ontdekt. Een beetje omgebouwde kliko met vrolijke kleurtjes, vaak in het otanje, soms in het blauw of grijs. Het is een massaproduct geworden en je ziet ze dan ook overal. Blijf waakzaam, onze ervaring uit eerdere vakanties is dat de boetes belachelijk hoog zijnAfbeelding
Afbeelding
Ach een bergje met topping
Afbeelding
De chauffeur met berg, let goed op de geconcentreerde blik!! Die is niet gek te krijgenAfbeelding
Afbeelding
Het uitzicht wordt er niet slechter vanAfbeelding
Regelmatig peil ik de olie nog even en stel vast dat het gezuip beperkt blijft bij het benzineverbruik Afbeelding
Afbeelding
Altijd leuk als je steenbok bent, ondertussen heeft er iemand ijspretAfbeelding
Afbeelding
Onderweg grapte ik nog even dat we nog in de sneeuw terecht zouden komen, de passen waren immers nog dicht had ik gelezen en zeker met de sneeuwval anderhalve week geleden zat er niet inAfbeelding
Afbeelding
Liep toch ietsje anders
Afbeelding
Bijna tastbaar zo mooi
Afbeelding
Sprakeloos
Afbeelding
Slipgevaar op de parkeerplaats
Ontzettend veel ijsuitlopers gezien die langzaam veranderden in stroompjes water die hun tocht vervolgden in beekjes om na vele km’s te eindigen in een meertje. En dat is waar de toer begon Afbeelding
Afbeelding
La Dame Noir laat zich ook op hoogte nog aardig sturen.
Afbeelding
Het doel van vandaag is weer bereikt en op zoek naar de herberg voor het laven en de overnachting AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Gevonden en een leuk detail is dat de grondlegger van deze herberg een Hollander is geweest Afbeelding
Morgen maar weer een stukje sturen🛻

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 01 mei, 2025 11:33

Hopelijk is de overnachting-prijs niet de de prijs van het WEF hoogseizoen. Toevallig ken ik de prijzen die ze dan vragen (en betaald krijgen).

Lokale Zwitsers die bijv in het buitenland wonen, komen op familiebezoek in de WEF-week in januari en februari. Verhuren zich dan voor een fors bedrag als privéchauffeur aan WEF -bezoekers. Ik weet dat één zo'n 'chauffeur' een S-Klasse bij zijn ouders in het dorp heeft staan. De auto wordt 1 week per jaar gebruikt. Na 3 jaar ruilt hij 'm in. De afschrijving is minder dan wat de auto voor hem heeft 'verdiend' gedurende 3x 1 week! Buitenlandse bedrijven zijn gék op lokale chauffeurs: die drukken hun auto zo bij "Onkel ... und Tante ..." op de oprit zodat de passagiers niet zo ver hoeven te lopen naar de 'venue'.

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » do 01 mei, 2025 15:55

Laten we het zo zeggen, Zwitserland is geen goedkoop land

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » vr 02 mei, 2025 6:56

Gisteren het stuk Davos naar Darmstadt gedaan en hoofdzakelijk hoofdwegen en snelwegen gereden. La Dame Noir liet zich gewillig sturen en gebruikte haar span paardjes op de juiste momenten wanneer nodig.
Afbeelding
Tsja, Duitsland hè Afbeelding
La Dame pakte dit prima op.
Bij de plaspauze bleek de warmte toch even teveel en bij het omdraaien van de contactsleutel gebeurde er nietsAfbeelding lichtjes branden, sleutel draaien lichtjes uit en geen klik of aanzet van de startmotor, de schrik zat er even inAfbeelding
Kofferbak open, koffer eruit en de Noco Booststarter erbij gepakt.
Aangesloten en flink bidden Afbeelding. Direct was er weer leven!! En de reis kon weer verder.
Daarna nog een paar stops gemaakt en de Noco bijdehand gehouden. Niet nodig gehad maar duidelijk is wel dat de accu het erg moeilijk heeft.

Verder weinig spannende dingen meegemaakt en gezien.

Straks de weg naar het thuiskomen Afbeelding

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » vr 02 mei, 2025 18:34

Laatste deel, het thuiskomen.
Het starten deze ochtend ging moeizaam en de jumpstarter was weer nodig.
De plaspauze werd daarom maar kortgehouden met draaiende motor.
Verder draaide de motor als een jonge godin en kruissnelheden van buitenNederlandse proporties waren prima te doen.
Afbeelding
Ze houdt zich sterk, ondanks de hitte.
Op ongeveer een km of 40 van de grens eindelijk weer een een Saab gesignaleerd!! Eindelijk aangezien deze hele vakantie het aantal gesignaleerde Saabs gestagneerd bij 6 stuks, dat is niet veulAfbeelding
De eerste was een prachtige dame in de vorm 9.5 NG en ook laatste serie.
De tweede aan het Comomeer een witte 900 waarschijnlijk Italiaans, verder nog een 9.3 station, een Cabrio 9.3ng nog een Duitse 9.3 station x2 erg enthousiast en een bijzondere Saab 99 Toppola ooit onderhanden genomen en waarschijnlijk ook nog in onderhoud met een 2 liter turbo 16 klepper uit 1993 die daarnaast goed getuned was. Dit gezien het tempo van ruim 140 p.u. en de 160 paardjes onder de motorkap van La Dame Noir toch echt wel hard aan de bak moesten om deze dame uit 1974 bij te houdenAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Was leuk elkaar even gezwaaid te hebben en bij de grens gingen we ons eigen weg weer op.

Nog even een hoognodige plaspauze, tsja, we zijn weer in Nederland. File, file en geen mogelijkheid tot stoppen.
Uiteindelijk vele km’s verder en ondertussen het vocht in de ogen een benzinepomp aan kunnen doen. Motor even ter verkoeling uitgezet en u begrijpt het al, de jumpstarter moest er weer bij komen. Start en lopen, rommelen aan de radio en afslaanAfbeelding ik denk dat ik een klus hebAfbeelding

Inmiddels thuis aangekomen en kijken terug op een fantastische vakantie waarbij La Dame Noir een betrouwbare metgezel is gebleken.
De Noco heeft zijn nut bewezen en is nodig geweest. Olieverbruik is zeer binnen de perken gebleven. Benzine verbruik navenant mijn zware schoenen. Afgelegde kilometers ongeveer 3.400 km’s dus ruim twee keer de Mille Miglia. Sticker verdiend!!
Voor de vakantie begon zijn er na diverse checks ook nieuwe banden onder gezet, de michelins premacy 4 en deze waren niet alleen stil, ze gaven ook erg veel vertrouwen tijdens de vele bergritten, passen, langzame en snelle bochten en de talloze venijnige haarspeldbochten.

Voor herhaling vatbaar!!

GroetS en bedankt voor het meelezen Afbeelding

Alice en Hans

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » vr 02 mei, 2025 20:24

Top verhaal. Dank voor het delen.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)