Hallo Saabisten,
Afgelopen twee weken in NL verbleven en mijn Saab cabrio SE van 2000 weer mogen rijden. De nieuwe Billstein B6 zijn rondom gemonteerd, dus was erg nieuwsgierig naar zijn comfort.
Auto is wat stugger maar wel op een comfortabele manier. Minder gehobbel over drempels en minder (over)hellen bij al die rotondes.
Heerlijk, da's genieten EN ervaren ..... maar bij Saab hoort duidelijk ook PECH!
Bij het oppikken was de accu vervangen voor een nieuwe, want de oude had na 7 jaren de geest gegeven.
De tweede dag, werd ik "gedrukt" door een irritant jonkie in een nieuwe Peugeot (iets van 208 GT). Zag er met zijn felle gifgroene kleur erg snel uit en was dat uiteindelijk ook!
Hij kwam na een kilometer of drie drukken, naast mij te staan bij een verkeerslicht, vlak voor het oprijden naar de snelweg.
Mijn Saab is automaat ...... een beetje DionHPT gekieteld, dus dacht ...... gewoon plankgas en ik zie dat Peugeotje in mijn achteruitkijkspiegel.
GROEN: Plankgas en gooooooo ....... hè ? Peugeotje liep ver vooruit en mijn Saab begon wat te hoesten en zag in de achteruitkijkspiegel alleen een
ontzettende grote donkere rookluim en auto's die vluchtten naar de andere rijstrook
Ik liet de auto uitbollen en bracht hem tot stilstand op een ventweggetje. De motor bleef draaien en verder geen storingen of wat
Toch maar even schoonzoon gebeld en van die zwarte rookpluim en misacceleratie verteld en hij wist met één telefoontje het probleem.
Misfires, dus een kapotte DI cassette. Combinatie van ouderdom, motor- en buitentemperatuur (32gr.).
Binnen een kwartier haalde hij mijn cabrio op en mocht ik verder in zijn Estate.
Een weekje later was de nieuwe DI cassette binnen en gemonteerd en heb ik nog twee dagen mogen genieten van mijn "Saab SilberPfeile"
Cabrio is gisteren weer fluitend door de APK gekomen en inmiddels weer gestald en ready voor mijn volgende NL bezoek.
Blijft (altijd) spannend met een Saab!
Groeten,
Frank.