Verslag van een korte vakantie met de nieuwe Caab.

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
schreute01
Geregistreerd lid

Verslag van een korte vakantie met de nieuwe Caab.

Bericht door schreute01 » wo 18 mei, 2011 18:04

Al weer een dikke maand ben ik eigenaar van mijn 2001 cabriolet dus was het de hoogste tijd om deze eens uitgebreid aan de tand te gaan voelen. Daarvoor zijn we naar het noorden van Bayern gegaan. De Fränkische Schweiz. Ongeveer 750 kilometer rijden. In totaal hebben we in een week 2000 kilometer gereden. Gemiddeld verbruik: 1:11,6. Ik vind dat ik dan niet mag klagen voor een automaat: veel klimmen en dalen, stadsverkeer (of dorpsverkeer eigenlijk) en op de snelweg meestal met de cruisecontrol op ongeveer 127 km/u. De hele week met de kap open gereden, behalve op de snelweg op de heen- en terugreis.
Op de heenweg ging na 400km het "check engine" lichtje branden. Gelukkig niet knipperen. De motortemperatuur liep niet op, ik voelde geen prestatieverlies maar heb voor de zekerheid toch maar even de ADAC gebeld en die konden me geruststellen en adviseerden me om de volgende dag naar een Saabgarage te gaan. Dat werd het Saabcentrum in Bayreuth. Ben er op maandag geholpen door de chef werkplaats Horst Hufnagel. Die constateerde al snel dat het bypassventiel defect was. Woensdag is het ding vervangen voor €69,-. Daarna geen melding meer op het dashboard.
Afbeelding
Verder: de wagen is niet bepaald torsiestijf. Maar dat is niets nieuws. Wel erg comfortabel. Genoeg power (LPT). En in de koffer gaan dik 4 grote reistassen en dan kan de kap nog open! Geweldig! Die kap is verder waterdicht (allen donderdag flink regen gehad) en opent en sluit zich in even meer dan 20 seconden. Daar ben ik tevreden mee.
Kortom: mijn eerste indruk is die van een blije, tevreden eigenaar.

Garrett
Lid van verdienste

Re: Verslag van een korte vakantie met de nieuwe Caab.

Bericht door Garrett » wo 18 mei, 2011 20:13

Mooi verhaal, lekkere vakantie gehad dus. Maar goed dat de CE met een sisser afliep, dat soort dingen kunnen je vertrouwen even een forse deuk geven.
Hoe vervelend is het gebrek aan torsie-stijfheid eigenlijk? Wanneer merk je dat? Bij rustig en normaal rijden over slingerende weggetjes, of pas wanneer het gas erop gaat?

jeroenp
Geregistreerd lid

Bericht door jeroenp » wo 18 mei, 2011 21:10

Garrett schreef:Wanneer merk je dat?
Bij de Caab 9-3 OG merk je het al bijna bij stilstand........ :roll:
En helemaal bij gewoon rustig rijden, je ziet de deuren bewegen tov het chassis.

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » wo 18 mei, 2011 21:21

[]

Dan doe maar eens een rondje classic.... :lol: Die tordeert al bij het starten, maar te leuk om te rijden.

schreute01
Geregistreerd lid

Bericht door schreute01 » wo 18 mei, 2011 22:38

Ik merk het met name bij slecht wegdek. Je voelt dan een siddering door de wagen trekken. Doet me erg denken aan mijn (ex)kever cabrio uit 1979. Wel zo'n 50 jaar verschil in ontwikkelingstijd. Je zou dan denken dat autobouwers in de tussentijd iets hebben geleerd. Maar.....er valt goed mee te leven.

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » do 19 mei, 2011 20:12

Leuk om te lezen. klapperen je ramen als je met open kap en dichte ramen rustig over een oneven weg rijdt?
Deed die van mij wel, tot ik nieuwe draagarmen heb laten monteren. Het tordeert nog wel, maar merkbaar minder dan voorheen. De achterkant (rubbers) komen nog aan de beurt.
Ga zeer binnenkort ook naar Bayern met de Caab, geh :)
Veel plezier met je nog nieuwe aankoop!

schreute01
Geregistreerd lid

Bericht door schreute01 » do 19 mei, 2011 21:38

Nee, geen raamgeklapper gelukkig. Je merkt het bijv. ook aan het voorruitframe of je ziet het aan je achteruitkijkspiegel die een tikkie de bibbers heeft.
En dan nog een tip voor de trouwe lezertjes: de Fränkische Schweiz, waar ik ben geweest: een prachtige streek. Weg van de snelweg betekent vrijwel steeds slingerweggetjes, prachtige natuur, roofvogels, reeën, de droom van elke cabriorijder! En dan in een ruim appartement voor pakweg €28,- per dag,
Afbeelding
's avonds heerlijk een forel wegpeuzelen met kartoffeln en salat voor zo'n 8 eurootjes en....vooruit, als we dan niet meer hoeven te rijden een heerlijke pot bier voor bijna niets.

nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door nastydrive » do 19 mei, 2011 21:49

daar wil toch niemand heen :drunksingers:

Plaats reactie