5-daagskenteken duitsland
-
frankie
- Geregistreerd lid
5-daagskenteken duitsland
Als je een auto importeert vanuit duitsland dan is het mogelijk om in duitsland een zg. 5-daags kenteken te kopen om naar nederland te rijden. De auto is dan ook meteen verzekerd. Maar mag je als particulier met zo'n kenteken in nederland rondrijden? Als je dit aan de RDW vraagt doen ze heel geheimzinnig en ik heb wel eens gehoort dat je een boete kan krijgen zo hoog als de BPM over de nieuwwaarde.....
Wie weet hier iets meer van?
BVD, frankie
Wie weet hier iets meer van?
BVD, frankie
-
Remco
- Donateur

Tja, dit is een beetje vaag. Ik gebruik ze ook als ik een auto in Duitsland koop of ik neem een exportkenteken. Deze is 15 dagen geldig en heeft een rood ipv geel kader op de plaat. Het export kenteken is over de hele wereld geldig (ook in USA) en de auto staat dan ook echt op jouw naam i.t.t. het kurzzeitkenteken van 5 dagen.
Ik heb nog nooit problemen ondervonden met beide kentekens. Ook niet als door de politie ingehaald wordt of bij parkeren in het dorp. Ik gebruikte de kentekens ook echt zolang als ze geldig waren. Ik reed dus ook gewoon met de auto rond in NL. Mocht je toch worden aangehouden dan denk ik dat je met jet Exportkenteken beter af bent omdat deze persoonsgeboden is. De laatste tijd neem ik deze ook altijd omdat deze maar een beetje meer kost en 3x zo lang geldig is. Houdt er wel rekening mee dat het een uur tot 2 uur kost voordat je alles geregeld hebt in Duitsland.
Ik heb ze ook wel gebruikt om naar de RDW keuring te rijden, je hebt dan geen ééndags kenteken nodig. De douanenbeamte zei dat ik er niet mee mocht rijden maar op mijn vraag waarom het dan een exportkenteken was (we leven toch in de EU?) en je er overal mee zou mochen rijden (vertellen ze je in Duitsland) had hij geen antwoordt. Ze maken er ook niks van omdat de meeste mensen de auto meteen invoeren en netjes de BPM betalen. Dat is ook de hoofdreden, onderduiking van de BPM.
Mijn ervaring is dat de politie en douane je wel laat rijden omdat ze zelf niet precies weten hoe het zit. In NL hebben we zoiets dergelijks niet, enkel het exportkenteken. Je ziet trouwens ook wel Duitsers in NL rijden met zo'n kenteken. Je hebt ze namelijk ook van 3 maanden geldigheid en dan gaan ze met zo'n auto op vakantie zonder dat ze hem hoeven in te schrijven.
Hieronder mijn 9-3 SS met een exportkenteken met geldigheid van 30 dagen:

Ik heb nog nooit problemen ondervonden met beide kentekens. Ook niet als door de politie ingehaald wordt of bij parkeren in het dorp. Ik gebruikte de kentekens ook echt zolang als ze geldig waren. Ik reed dus ook gewoon met de auto rond in NL. Mocht je toch worden aangehouden dan denk ik dat je met jet Exportkenteken beter af bent omdat deze persoonsgeboden is. De laatste tijd neem ik deze ook altijd omdat deze maar een beetje meer kost en 3x zo lang geldig is. Houdt er wel rekening mee dat het een uur tot 2 uur kost voordat je alles geregeld hebt in Duitsland.
Ik heb ze ook wel gebruikt om naar de RDW keuring te rijden, je hebt dan geen ééndags kenteken nodig. De douanenbeamte zei dat ik er niet mee mocht rijden maar op mijn vraag waarom het dan een exportkenteken was (we leven toch in de EU?) en je er overal mee zou mochen rijden (vertellen ze je in Duitsland) had hij geen antwoordt. Ze maken er ook niks van omdat de meeste mensen de auto meteen invoeren en netjes de BPM betalen. Dat is ook de hoofdreden, onderduiking van de BPM.
Mijn ervaring is dat de politie en douane je wel laat rijden omdat ze zelf niet precies weten hoe het zit. In NL hebben we zoiets dergelijks niet, enkel het exportkenteken. Je ziet trouwens ook wel Duitsers in NL rijden met zo'n kenteken. Je hebt ze namelijk ook van 3 maanden geldigheid en dan gaan ze met zo'n auto op vakantie zonder dat ze hem hoeven in te schrijven.
Hieronder mijn 9-3 SS met een exportkenteken met geldigheid van 30 dagen:

-
marq101
- Geregistreerd lid
Klopt. Je neemt een export kenteken voor minimaal 15 dagen (max 80 of 90 dacht ik).
Als eerste sluit je bij de adac een kurzhaftpflichtversicherung af (kortstondige wa dekking) vervolgens ga je met de auto langs de TUV/Dekra voor een stempeltje dat dit inderdaad de auto is die wordt ge-exporteerd en vervolgens ga je naar het burgeramt/verkehrsamt voor/met de nodige papieren en het kenteken.
In theorie mag je als Nederlander niet in een auto rijden met buitenlands kenteken maar zoals remco al zegt is het gezien het europeesche verband een beetje raar dat je wel met de auto in Duitsland mag rijden maar niet in Nederland. Zo zijn mensen die in een buitenlandse huurauto NAAR NL rijden ook in overtreding als ze IN NL ermee rijden. Het RDW ziet ook wel in dat dit van de zotte is en je zal er in de praktijk geen problemen mee krijgen. Je kan zo met dat kenteken naar het RDW rijden.
Als eerste sluit je bij de adac een kurzhaftpflichtversicherung af (kortstondige wa dekking) vervolgens ga je met de auto langs de TUV/Dekra voor een stempeltje dat dit inderdaad de auto is die wordt ge-exporteerd en vervolgens ga je naar het burgeramt/verkehrsamt voor/met de nodige papieren en het kenteken.
In theorie mag je als Nederlander niet in een auto rijden met buitenlands kenteken maar zoals remco al zegt is het gezien het europeesche verband een beetje raar dat je wel met de auto in Duitsland mag rijden maar niet in Nederland. Zo zijn mensen die in een buitenlandse huurauto NAAR NL rijden ook in overtreding als ze IN NL ermee rijden. Het RDW ziet ook wel in dat dit van de zotte is en je zal er in de praktijk geen problemen mee krijgen. Je kan zo met dat kenteken naar het RDW rijden.
-
Geert
- Geregistreerd lid
Heb onlangs nog gelezen op het net dat Nederland officieel het rijden met beide kentekens op zijn grondgebied toestaat.
Doe een google en je vindt het snel.
Denk er echter aan: Met het exportkenteken mag je alle aard van ritten doen. Het Kurzzeitkennzeichen mag enkel voor het noodzakelijke overbrengen, reparatie en keuringsritten. Als er op je pretritje iets gebeurt ben je nat...
Voordeel vande gele: Je hoeft je niet bij Kentekenaanvraag op de wagen vast te leggen en gaat veel eenvoudiger (Keuring niet nodig).
Denk er echter aan: Met het exportkenteken mag je alle aard van ritten doen. Het Kurzzeitkennzeichen mag enkel voor het noodzakelijke overbrengen, reparatie en keuringsritten. Als er op je pretritje iets gebeurt ben je nat...
Voordeel vande gele: Je hoeft je niet bij Kentekenaanvraag op de wagen vast te leggen en gaat veel eenvoudiger (Keuring niet nodig).
-
Remco
- Donateur

In Duitsland wordt het kurrzeitkennzeichen veel gebruikt voor proefritten en om een auto voor een paar dagen toe te laten. Bv als je een auto wilt kopen maar hem graag eerst een weekje wilt proberen.Geert schreef:Heb onlangs nog gelezen op het net dat Nederland officieel het rijden met beide kentekens op zijn grondgebied toestaat.
In de praktijk maakt het niet veel uit qua tijd of handelingen of je een kurzzeit of een exportkenteken wilt. Enige verschil is dat je bij het exportkenteken de auto mee moeten nemen. Ze lopen dan even mee naar de auto en kijken even naar de banden en de staat. In mijn geval een vrouwtje van een jaar of 25 die om het hoekje kijkt en weer naar binnen gaat om de papieren in orde te maken. Wel moet de TüV nog geldig zijn!
-
frankie
- Geregistreerd lid
-
Geert
- Geregistreerd lid
Dat gaat nou niet met Kurzzeitkennzeichen omdat de maxtijd 5 dagen bedraagt beginnende met de dag van afhaal. Dus van vrijdag tot Dinsdag (meestal). Dan moet je 2x een Kennteken halen.Remco schreef: In Duitsland wordt het kurrzeitkennzeichen veel gebruikt voor proefritten en om een auto voor een paar dagen toe te laten. Bv als je een auto wilt kopen maar hem graag eerst een weekje wilt proberen.
Voordeel: Je gaat naar een handelaar die meerdere interessante autos heeft met je Kennteken in je hand. Je kan vrij ter plekke je keus maken en direkt naar huis rijden.
Ander voordeel: Je moet het niet halen op de Zulassungsstelle waar je de auto koopt. Kan je vrijdag in bv. Krefeld kenteken halen en dan rustig op zondag je Auto in München ophalen.
-
Myrob
- Geregistreerd lid
Ik was een tijdje op zoek naar een Aero zwart/beige en omdat in NL de spoeling op de 2ehandsmarkt wat dunner is dan in Duitsland ben ik op Duitse sites gaan kijken en een mooi exemplaar tegengekomen. Na het lezen van dit forum besloten om te gaan kijken en hem te importeren.
Nu probeer ik voor mezelf een stappenplan te maken om alles helder te krijgen. Zouden jullie dit eens willen toetsen? (ervan uitgaande dat ik een Exportkenteken wil)
1) Je verzekert de auto.
Dat doe je bij de ADAC met een Kurzhaftplichtversicherung.
Is deze verzekering ook in NL geldig of alleen in Duitsland?
Kun je dit al eerder, zonder de auto of de autopapieren te hebben al regelen?
2) Je haalt een exportstempel.
Je gaat met de auto naar de TUV/Dekra voor een stempeltje dat dit de auto is die je gaat exporteren.
Is dit een stempeltje op het bestaande Duitse kentekenbewijs van de auto?
3) Je haalt een nieuw exportkenteken en kentekenplaten.
Je gaat naar het Burgeramt/Verkehrsamt voor het exportkenteken en de kentekenplaten.
Mag je nu wel of niet officieel rijden in NL met het duitse exportkenteken?
4) Je rijdt naar NL.
En maakt de Duitsers een mooie auto armer 
Bij de grens zwaai je vriendelijk maar rijdt lekker door.
5) Je rijdt naar de RDW.
Je rijdt nog steeds met je Duitse exportkenteken.
Zij keuren de auto voor toelating op de NL snelwegen.
Zij keuren de auto ook direct voor de APK.
Betaal je hier direct al de verwijderingsbijdrage?
6) Je rijdt naar de douane.
Hier betaal je de verschuldigde BPM en krijg je een kersvers kentekenbewijs.
7) Je laat je eigen NL kentekenplaten maken.
Dit doe je bij de weet ik veel.
Je schroeft ze erop en je hebt zojuist een machtig mooie Saab Cabrio genaturaliseerd tot Nederlander.
Graag uw op- en aanmerkingen! Dank alvast!
Groet,
Rob
Nu probeer ik voor mezelf een stappenplan te maken om alles helder te krijgen. Zouden jullie dit eens willen toetsen? (ervan uitgaande dat ik een Exportkenteken wil)
1) Je verzekert de auto.
Je gaat met de auto naar de TUV/Dekra voor een stempeltje dat dit de auto is die je gaat exporteren.
Je gaat naar het Burgeramt/Verkehrsamt voor het exportkenteken en de kentekenplaten.
4) Je rijdt naar NL.
5) Je rijdt naar de RDW.
Je schroeft ze erop en je hebt zojuist een machtig mooie Saab Cabrio genaturaliseerd tot Nederlander.
Groet,
Rob
-
B235R
- Lid van verdienste
hier ben ik niet mee op de hoogte, ivm een andere vervoermethode.Myrob schreef: 1) Je verzekert de auto.
ja komt in de fahrzeugbrief te staan, uitgeschreven bla bla nog wat2) Je haalt een exportstempel.
antwoord idem aan 13) Je haalt een nieuw exportkenteken en kentekenplaten.
volgens mij geen probleem4) Je rijdt naar NL.
idd keuren, bij het maken van een afspraak krijg je zo'n verwijderingsbijdrage formulier meegestuurd. Als de auto nog geen APK behoeft is het alleen een CVO keuring. Zorg dat je altijd een CVO of COC bij je auto hebt die je aanbied voor de keuring.5) Je rijdt naar de RDW.
keuren is dus vanaf ongeveer 87 euro, ex 45 verwijderingsbijdrage. en tijdelijk zonder afspraak, maar laat je APK doen dan is het natuurlijk wel handig de auto eerst zelf na te kijken. simpele dingen als banden enzo....
Zorg dat je dit ff voorbereid, een prijzenfolder van betreffende jaar is een must have. zo kun je aantonen wat standaard is en niet, en beschik je over nette catalogusprijzen. die moet je invullen op de bijlage aangifte BPM.6) Je rijdt naar de douane.
evt nog wat kaal slopen, als betreffende opties niet standaard zijn kan natuurlijk geen kwaad
Normaliter binnen een week heb je een kenteken, dus dan kun je idd langs die je weet wel kentekenplaatboer.
-
Geert
- Geregistreerd lid
Myrob schreef:Ik was een tijdje op zoek naar een Aero zwart/beige en omdat in NL de spoeling op de 2ehandsmarkt wat dunner is dan in Duitsland ben ik op Duitse sites gaan kijken en een mooi exemplaar tegengekomen. Na het lezen van dit forum besloten om te gaan kijken en hem te importeren.
1) Je verzekert de auto.
Je verzekering geldt overal. Je bent dan zoals elke andere Duitse wagen verzekerd. Deze heeft echter een duidelijke vervaldatum (max. 1 jaar).
Ik zou niet bij de ADAC gaan. Koop de verzekering direkt in de winkel waar je ook je platen koopt. Meestal in de buurt van het zulassungsamt zijn er meerdere en konkurentie is goed voor de prijs. Lekker goedkoop (50 Euro voor 1 maand inklusief platen is normaal.) Paspoort/identiteitskaart meenemen! Dit doe als allereerst. Geldigheid van de verzekering start pas vanaf dat je de wagen op jouw naam laat registreren voor export. Kan dus lang vooraf gedaan worden en dwingt je nieteerst de wagen gezien te hebben. Op het net vindt je makelaars die je alles naar huis sturen, maar is dubbel zo duur.
Bij Tuv/Dekra heb jij niets verloren. Je moet er wel voor zorgen dat je wagen voor de tijd dat het exportkenteken geldt, nog gekeurd is (Dus 'Tüv of Dekra' heeft). De AU -uitlaatmetingen- hoef je niet te hebben. denk eraan dat in D slechts om de 2 jaar de auto gekeurd wordt en dus dit geen garantie voor technisch i.o. is. De verkoper is hier in de plicht. Zonder Tüv is een wagen veeel minder waard.
Dan ga je naar de lokale Zulassungsstelle (waarschijnlijk zonder je lustobjekt daar geen kenteken/alternatief met de plaat van de verkoper)
Daar leg je op tafel: Je paspoort, koopkontrakt, Fzgbrief, Fzgschein als ie nog aangemeld is, het laatste keuringsbericht, je verzekeringskaart die je gekocht hebt (Deze moet voor export aangekruist zijn in de winkel) en de aktuele platen als die er nog opzitten. In het laatste geval best de verkoper meenemen.
Dan wordt de Fzgbrief ongeldig gemaakt en krijg je een Internationales Fzgbegleitbuch. De Fzgbrief absoluut meenemen!!! Dit is jouw eigendom en helpt zeker in NL!!! Heeft echter geen enkele officiele funktie meer
Je krijgt een Kentekennr, toegedeeld.
Nee, de kentekenplaten laat je in de shop waar je de verzekering kocht, maken. Je monteert deze en rijdt nu terug naar het Zulassungsstelle om de wagen persoonlijk te tonen zodat chassisnr gekontroleerd kan worden. Pas dan krijgt het Kennteken de Kleefstempels van de aktuele deelstaat en kun je als 'vrije man je aanwinst bewegen.
Zoveel je wil. Het is officieel GEEN transferkenteken.
Het werd ingevoerd omdat vroeger de verkoper met het risiko zat dat de koper de wagen niet ommeldde wat duur kon worden.
4) Je rijdt naar NL.
Ja als je geen moffenhater van een douane op zijn linkerteen trapt :lol:
5) Je rijdt naar de RDW.
Ik heb nooit iets ingevoerd in Holland -gelukkigAndere weten het zeker.
Groet,
Rob
-
Szábló
- Geregistreerd lid
-
Myrob
- Geregistreerd lid
Bedankt voor jullie reacties!
Groet,
Rob
PS: Hier gaat het om:

Had je dit overigens al gezien op de rdw website?Szábló schreef: (bij mij duurde het circa 4 weken eer ik terechtkon)
Alleen zou je de verwijderingsbijdrage al wel betaald moeten hebben. Dus eerst een acceptgirootje scoren denk ik.RDW Website schreef:Keuren zonder afspraak
Sinds 16 januari 2006 is het mogelijk om uw voertuig zonder afspraak bij de RDW ter keuring aan te bieden. Het gaat om een proef die alleen geldt voor invoerkeuringen van voertuigen niet zwaarder dan 3500 kg, bromfietsen uitgezonderd. De proef loopt tot en met 31 maart 2006
Groet,
Rob
PS: Hier gaat het om:

-
B235R
- Lid van verdienste
-
Szábló
- Geregistreerd lid
Neen, want je moet inbellen op een centraal nummer en aan de hand van je postcode word je doorgeschakeld naar een keuringscentrum. Mijn wachttijd bleek in eerste instantie 6 weken. Met opgaaf van een andere postcode heb ik dat teruggebracht naar 4 weken. Even verder rijden...Szábló schreef:
(bij mij duurde het circa 4 weken eer ik terechtkon)
Had je dit overigens al gezien op de rdw website?
Dit was overigens het enige wat me tegenviel bij die transactie.