Caab winterklaar maken?

Voor alle Saab cabrio rijders
frisco
Geregistreerd lid

Caab winterklaar maken?

Bericht door frisco » vr 14 okt, 2011 23:38

Dit voorjaar een Caab aangeschaft en dus nog geen ervaring i.c.m. natte herfst en koude winter. 't Beesie staat buiten en is dus aan de elementen overgeleverd. De Caab zou een all-season cabrio zijn, maar istie ook echt 'winter-hard'? Moeten er nog speciale maatregelen getroffen worden voordat de winter intreedt? Dak impregneren of andere maatregelen?

bestway
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Caab winterklaar maken?

Bericht door bestway » za 15 okt, 2011 1:21

Gewoon doorrijden :O: en bij zonneschijn de kap open !! :D :D

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 15 okt, 2011 9:15

't Beesie staat buiten en is dus aan de elementen overgeleverd.
Wat je zelf nog zou kunnen doen, is de rubbers behandelen zodat ze lekker soepel blijven en beter afdichten dus waterafstotend maken met wat silicone spray en voorkomt ook vastvriezen, dakrubbers ook niet vergeten.

egberts
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door egberts » ma 17 okt, 2011 8:11

Het Caabje is net naar de winterstalling gebracht voor de eerste vorst....vorig jaar werd het dak niet beter van de 10 cm sneeuw die er op lag...heb de raam/deur rubbers ingevet (Halfords heeft een handige stick daarvoor). Het dak is opnieuw geïmpregneerd (alle algen weg) en de lak staat in de wax..... In de stalling ligt er een hoes overheen en de accu is aangesloten op een druppelaar...Nog 5 maanden en dan ga ik 'm weer ophalen.

bestway
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door bestway » ma 17 okt, 2011 10:18

Mijn dak heeft eigenlijk niet noemenswaardig geleden vorige winter, ik maak hem wel regelmatig schoon om zo veel mogelijk te voorkomen dat er groene aanslag op komt.

ik kocht mijn caab cabrio van de 1e eigenaar en daar stond hij ook meestal buiten, de eerste kap zit er nog steeds op en ziet er nog steeds behoorlijk uit.

frisco
Geregistreerd lid

Bericht door frisco » ma 17 okt, 2011 21:57

jansen schreef:
't Beesie staat buiten en is dus aan de elementen overgeleverd.
Wat je zelf nog zou kunnen doen, is de rubbers behandelen zodat ze lekker soepel blijven en beter afdichten dus waterafstotend maken met wat silicone spray en voorkomt ook vastvriezen, dakrubbers ook niet vergeten.
Goeie tip, dat is de vorige eigenaar van m'n Caab vergeten, want aan beide kanten zijn de onderste deurrubbers gescheurd. Dat gaat met dit natte weer nog wel wat problemen opleveren vermoed ik. Zijn die deurrubbers eenvoudig te krijgen / te vervangen? Het gaat echt alleen om de onderste rand aan beide kanten, maar ik verwacht dat je de rubbers rondom moet vervangen? Het lijkt overigens wel of er een soort 'las' is gemaakt op de randen, alsof er eerder een stuk rubber opnieuw is 'ingelast'.

wysiwyg
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door wysiwyg » ma 17 okt, 2011 23:18

Nog even over het reinigen van dat dak. Ik heb begrepen dat dat het beste met groene zeep gaat. Welke verhouding moet je dan gebruiken? OP een emmertje?

900Caab
Geregistreerd lid

Bericht door 900Caab » wo 19 okt, 2011 12:32

Ik doe altijd 2 eetlepels vaste groene zeep in een halve emmer lauw water, werkt perfect!

benno
Geregistreerd lid

Bericht door benno » wo 19 okt, 2011 22:16

Vandaag mijn Caab winterklaar gemaakt :-)
4x winterbanden
siliconen spray op de rubbers
anti vries in de ruitenvloeisstof
stand kachel getest

George Michael
Geregistreerd lid

Bericht door George Michael » vr 28 okt, 2011 19:36

Kan vaseline ook ipv siliconespray?

arnoldhassebas
Geregistreerd lid

Bericht door arnoldhassebas » wo 02 nov, 2011 19:29

vaseline kan ook en werkt prima bij bij. Voor de rest idd gewoon doorijden weer en wind :)

Schtem
Geregistreerd lid

Bericht door Schtem » zo 06 nov, 2011 11:17

Ik heb mijzelf winterklaar gemaakt met een nieuwe muts, sjaal en handschoenen :lol:

Over een paar weken nieuwe banden eronder en een klein beurtje+rubbers invetten.

Kan iemand mij vertellen hoeveel kwaad het kan je dak te openen onder het vriespunt? Het lijkt mij heerlijk om op zo'n koude kraakheldere dag lekker open te rijden maar hoe lekker is dat voor mijn dak?

bestway
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door bestway » zo 06 nov, 2011 12:31

Ik heb tot -7 nog nooit een probleem gehad, ik kijk wel even goed of er nergens ijs of vocht op de kap zit voor ik hem open........

wysiwyg
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door wysiwyg » ma 07 nov, 2011 0:02

in het (mijn) instructieboekje staat : niet openen onder 5 graden C maar dat kan ook zijn ter bescherming van de bestuurder :) Ik ga in ieder geval van de winter zeker eens een keertje op een mooie dag onder 0 rijden

Hans 900
Geregistreerd lid

Bericht door Hans 900 » ma 07 nov, 2011 13:45

Zie viewtopic.php?f=37&t=90824&start=15
Saab is winterhard, bestuurder en passagier zijn vaak het zwakke punt :wink:

Plaats reactie