probleem kap (kraken, microswitch stuk)

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
si6num
Geregistreerd lid

probleem kap (kraken, microswitch stuk)

Bericht door si6num » za 29 okt, 2011 19:28

Hoi allemaal,

Edit:
mijn wagen betreft een 9-3 cabrio van 2001.

Er doet zich een probleem voor bij mijn wagen wanneer ik de kap open.
Op ongeveer 1/3 van de cyclus stopt de kap en krijg ik een foutmelding. Wanneer ik de schakelaar loslaat en opnieuw indruk opent het dak verder, tot ongeveer 2/3 van de cyclus, waarop de kap opnieuw stopt en er een foutmelding verschijnt. Schakelaar loslaten en opnieuw indrukken maakt dat de kap verder opent en verdwijnt in de koffer.

De oorzaak hiervan is volgens mij de (verborgen) microswitch aan bestuurderszijde, de microswitch van de 5de boog.
Ik stelde vast dat het pinnetje in het stofhoesje is gebroken. Dit kleine schakelaartje werkt dus simpelweg niet meer.

Nu heb ik in verband hiermee 2 vragen:

Kan ik de kapotte microswitch vervangen door een werkend exemplaar zonder de hele bijhorende kabel te vervangen?
Zou het m.a.w. mogelijk zijn een vervangende microswitch aan de er nu reeds zittende kabel te solderen?

Daarnaast merk ik dat wanneer ik de kap sluit -wat trouwens zonder foutmeldingen of onderbrekingen gebeurt- de dakconstructie ter hoogte van de 5de boog linksachter, waar de kapotte microswitch zit, erg begint te kraken. Heeft iemand enig idee waar dit vandaan kan komen en belangrijker wat ik hieraan moet doen om eventuele schade aan het dak te voorkomen?
Kan het nodig zijn dat ik de scharnieren van het dak smeer? Zoja, waarmee?

Groeten,
Sven

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: probleem kap (kraken, microswitch stuk)

Bericht door jansen » za 29 okt, 2011 20:12

Zou het m.a.w. mogelijk zijn een vervangende microswitch aan de er nu reeds zittende kabel te solderen?
Jazeker, dat is zeer goed mogelijk en tijdsbesparend.
Kan het nodig zijn dat ik de scharnieren van het dak smeer? Zoja, waarmee?
Schanieren van het dak smeren, kan nooit geen kwaad met bijvoorbeeld WD40 spuitbusje.

93CC70
Geregistreerd lid

Re: probleem kap (kraken, microswitch stuk)

Bericht door 93CC70 » zo 30 okt, 2011 14:02

Hallo,
wellicht e.e.a. laten smeren. Zie ook mijn topic "soft-top failure. Ik herken diverse kenmerken van jouw probleem.

Ik heb een 93 uit '98.

Groet,
93CC70

Plaats reactie