winterstalling?

Voor alle Saab cabrio rijders
Johanna
Geregistreerd lid

winterstalling?

Bericht door Johanna » wo 18 apr, 2012 19:24

Hallo

Heb mijn Saab Cabrio aangeschaft eind januari, en lees nu veel over winterstallingen?
Zijn er mensen die net als ik gewoon het jaar rond blijven rijden en net als ik de auto gewoon voor het woon-werk verkeer hebben? (En voor het leuk, natuurlijk) En wat is voor jullie reden niet in de winter te rijden?

Johanna

roanmarada
Donateur
Donateur

Re: winterstalling?

Bericht door roanmarada » wo 18 apr, 2012 19:35

ik heb div cabrio's gehad en altijd s'winters doorgereden , maar missc ook noodzaak daar ik geen andere auto had, ik kan mij voorstellen dat wil je langer genieten van je caab hem s'winters stald.

ik gebruik hem regelmatig al pak ik nu wat sneller de andere auto voor woonwerk verkeer enz maar dat heeft met de huidige brandstofprijzen te maken.

gr

rob

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » wo 18 apr, 2012 20:25

Ik rijdt met mijn aero het hele jaar door, met mijn 92-er ook alleen niet als er gestrooid is.....
Auto's moet je rijden en Caabs zijn winterhard.

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » wo 18 apr, 2012 20:32

Hallo

Alvast dank voor de reacties.
Heb zelf lang geleden een tijdje in een Suz gereden met slechts een "enkel" stoffen kapje, en dat was best te doen, en nu lees ik dat deze winterharde Zweed met zijn dubbel gevoerde kap in de winter gestald wordt. Begrijp best dat men zuinig op een auto kan zijn en echt als 2e auto erbij heeft, maar voelde me een beetje een uitzondering op t forum. Maar gezien ik "slechts" 1 auto heb... Maar dacht, misschien mis ik iets?

Johanna

Sporthatch
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Sporthatch » wo 18 apr, 2012 21:04

Blijven rijden met die handel, zomer en winter. doe ik trouwens met mijn Caab, en hij (ja de mijne is mannelijk, want hij heet "Oscar") staat zelfs dag en nacht buiten, weer of geen weer. Om de twee wasbeurten wordt het dak met de gewone autoshampoo (Meguiar's NXT Generation) meegewassen, en twee maal per jaar wordt het met vloeibare bruine zeep en een half zachte borstel gedaan, en het ziet er nog altijd netjes uit (geen groene aanslag of iets dergelijks). Ikzelf doe het dak nooit open als het ook maar enigzins vochtig is.

groetjes,
Jan

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » wo 18 apr, 2012 22:45

Hallo

Aha, toch een lotgenoot die gewoon doorrijdt :D
Was mijn Saab met gewone autoshampoo en tuinslang, en dak met een zachte borstel. Heb een keer een speciale reiniger gekocht, maar zie nog niet veel verschil. De mijne staat ook dag en nacht buiten, alleen die p.. vogels... Heb daarom een simpele nylon hoes gekocht voor alleen over dak als de Saab een paar dagen bij huis staat, maar als het hard waait gaat dat niet, suggestie, heb ook geen carport en op werk ook niet. Dak gaat eraf als het maar even mooi weer is, daarom heb ik hem ook gekocht, wel altijd met windscherm en desnoods met verwarming op vol, maar niet onder 10 graden of nat, klopt. Misschien moet ik ook maar eens een naam verzinnen.

Johanna

Schtem
Geregistreerd lid

Bericht door Schtem » do 19 apr, 2012 0:24

Ik rij ook het hele jaar door hoor! Mijn caab staat thuis wel in een parkeerkelder en dat is wel heerlijk hoor. Ik heb eigenlijk bijna geen last van groene aanslag en in de winter hoef ik niet te krabben. Overigens is het met de temperaturen die we afgelopen winter hadden prima vertoeven hoor. Kachel is zo op temperatuur! Ik heb ook nog met die mooie koude droge dagen open gereden maar merkte wel dat mijn dakmeganisme het daar niet mee eens was (paar keer check soft top lampje maar ging wel gewoon door), dus dat doe ik niet meer. Je trekt wel bekijks dan trouwens :D. Boven de 10 graden met zon rij ik (ook met windscherm) bijna altijd open :O:

wampi
Geregistreerd lid

Bericht door wampi » do 19 apr, 2012 16:52

Ik rij ook elke dag met de Saab, weer of geen weer en merk het verschil niet met een "dichte" auto

schreute01
Geregistreerd lid

Bericht door schreute01 » do 19 apr, 2012 17:33

Ook ik rijd dagelijks met mijn Caab. zomer en winter. en zodra het kan: kap open. Er zit in de wagen toch een uitstekende verwarming en stoelverwarming? en het is nog beter ook voor het dakmechanisme om het geregeld te gebruiken. Zo voorkom je dat je in het voorjaar, na een maand of wat geen gebruik, plotseling met een kapmechanisme zit met storingen.

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » do 19 apr, 2012 22:36

Hallo

Een goede tip om regelmatig het dak toch open te doen, dan zit je inderdaad niet met een mechanisme wat te lang stilligt. Al ben ik qua leeftijd ergens toch beetje bang dat het dak toch eens zal zeggen, doe t vandaag even zelf? Mijn stoelverwarming werkt helaas niet meer maar heb losse gekocht, en met de verwarming aan en windscherm is het een "apart" gezicht, maar goed te doen. (Heb trouwens al eens een dak-probleem gehad, zie schanier gebroken, gelukkig is dit gerepareerd.)

Johanna

Robin 900c
Geregistreerd lid

Bericht door Robin 900c » ma 21 mei, 2012 12:46

Heb sinds kort een classic caab 900 in bezit. Erg fijne auto, alleen ben benieuwd of deze in de winter net zo fijn is bij lagere temperaturen. Iemand ervaring mee? En een pak sneeuw op dak, kan ie er tegen?

arjenenels
Geregistreerd lid

Bericht door arjenenels » ma 21 mei, 2012 16:11

Onze classic 1992 wordt het gehele jaar door gebruikt. Staat onbeschut buiten op een grote parkeerplaats. Zo nu en dan maak ik de kap schoon met wat groene zeep en veel water. Wel zit bij de randjes e.d. in de vochtige jaargetijden wat groene aanslag verstopt. Maar met een borsteltje is dat redelijk goed weg te halen en als eenmaal de zon weer gaat schijnen, is het zo verdwenen. De kap is overigens zo'n 4 jaar geleden vervangen en ziet er nog steeds uit als nieuw. Wel de kap pas openen als deze helemaal droog is, temperatuur maakt niet zoveel uit. Gewoon de kachel op vol over de voetjes naar boven. Heerlijk!
Afgelopen winter en die ervoor ook trouwens regelmatig een flink pak sneeuw op het dak gehad. Dat haal ik er dan wel meteen af, zodat ik geen last van smeltwater krijg.
Kortom, hoewel ik de auto prachtig vind en er nog heel lang plezier van hoop te hebben, het blijft natuurlijk wel gewoon een gebruiksvoorwerp.

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » ma 21 mei, 2012 20:26

Hallo

Heb de mijne trouwens begin februari gehaald, met de sneeuw en die enorme vorst. Maar eh, het is toch een Zweedse auto? Daar zijn ze wel wat gewend, hoewel we hier geen stekkertjes thuis hebben om de boel voor te verwarmen. En wat leuk is, op een koude (vorstvrije) winterdag met zonnetje de kap omlaag, ramen omhoog, verwarming op 10 en lekker rijden! Met tochtscherm, uiteraard. De lol hiervan snap je pas als je het een keer hebt gedaan, vandaag ook kap eraf, nou, eingenlijk veeeel te warm...

Johanna

arjenenels
Geregistreerd lid

Bericht door arjenenels » di 22 mei, 2012 6:53

In mijn beleving is de Cabrio juist bij uitstek geschikt voor een klimaat als het onze. Kom regelmatig in Italie, waar we 's zomers juist vaak met de kap dicht rijden. Zonnetje kan dan veel te warm zijn. Dak dicht en airco aan.
Zojuist overigens net een weekje in Engeland geweest, Cornwall. Net als Nederland een geweldig cabrio-land. Alle soorten weer gehad die je je maar voor kan stellen in dat ene weekje, maar altijd, zodra het kan de kap open. Heerlijk.
Overigens zie je dan nog niet veel van de omgeving, met al die muurtjes en heggen, maar de smalle en bochtige weggetjes, zonder al te veel verkeer maakt heel veel goed. Wij rijden op die momenten in een autoreclame........

Johanna
Geregistreerd lid

Bericht door Johanna » di 22 mei, 2012 19:38

Hallo

Met dit warme weer is het bijna geen doen met dak open, maar gezien de airco out of order is en ook niet meer aan de praat kan... Heb zelf bijna heel G.B. gezien, hoewel niet met een cabrio, en elke omgeving is er even prachtig, alleen dat links rijden.... :D

Johanna

Plaats reactie