hallo,
volgende week worden alle schokbrekers van mijn saab 900 NG cabrio vervangen en nu zag ik op internet te koop een nieuwe set verlagingsveren voor de 900 NG. Daarmee kan de auto 30 mm worden verlaagd.
Ik vraag mij alleen af of dat niet ten koste gaat van het rijgedrag en/of comfort omdat het toch een cabrio is. Wie heeft adviezen en/of tips? Er zitten overigens 16 inch lm velgen onder de auto met banden 205/50/16.
alvast bedankt,
frankie
verlagen cabrio verstandig?
-
Thijs O.
- Geregistreerd lid
Re: verlagen cabrio verstandig?
Een cabriolet model bezit van huis uit vaak in mindere mate torsiestijfheid dan een dicht broertje of zusje.
Dit is natuurlijk logisch te verklaren doordat de carrosserie minder mogelijkheden biedt tot stevige verbindingen, gezien je geen B en C stijl hebt, noch een vast dak.
Door de geringere absorptiemogelijkheden die je onderstel kan bieden door het plaatsen van een verlagingsset, en de daarmee gepaard gaande grotere krachten die zich op je carrosserie uitoefenen denk ik dat het je sterk valt af te raden om verlagingsveren te monteren.
Wellicht zal je auto na montage een stukje strakker sturen, maar zoals gezegd zal dit je carrosserie niet ten goede komen. Je geeft niet aan hier specifiek naar op zoek te zijn, of dat je hem op dit moment te comfortabel vind ('slap geveerd'). Extra reden om hier geen belang bij te hebben zal het overshot aan drempels in Nederland zijn, waarbij het wel prettig is een fatsoenlijke vering te hebben. (Wie heeft eigenlijk ooit bedacht dat er op bijna elke stedelijke kruising dan wel T splitsing een drempel moest komen? Dit KOST wat!)
Kort gezegd denk ik dat montage van een verlagingsset je auto niet ten goede zal komen doordat:
- je huidige vering niet ondermaats is (ga ervan uit dat jij dit ook vind)
- je huidige vering praktisch is in verstedelijkte, drempelrijke gebieden
- een verlagingsset extra krachten zal uitoefenen op de toch al relatief
zwakke, minder sterke carrosserie
- originaliteit door velen meer gewaardeerd wordt dan achteraf aangebrachte 'sportieve accenten'. En in dit geval van een cabriolet heeft dit nog eens extra gewicht omdat velen bij een auto met verlagingsset zullen denken dat deze het zwaar(der) heeft gehad dan een auto zonder. (dit ivm waardebehoud bij inruil en dergelijke, ook niet onbelangrijk)
Dit is natuurlijk logisch te verklaren doordat de carrosserie minder mogelijkheden biedt tot stevige verbindingen, gezien je geen B en C stijl hebt, noch een vast dak.
Door de geringere absorptiemogelijkheden die je onderstel kan bieden door het plaatsen van een verlagingsset, en de daarmee gepaard gaande grotere krachten die zich op je carrosserie uitoefenen denk ik dat het je sterk valt af te raden om verlagingsveren te monteren.
Wellicht zal je auto na montage een stukje strakker sturen, maar zoals gezegd zal dit je carrosserie niet ten goede komen. Je geeft niet aan hier specifiek naar op zoek te zijn, of dat je hem op dit moment te comfortabel vind ('slap geveerd'). Extra reden om hier geen belang bij te hebben zal het overshot aan drempels in Nederland zijn, waarbij het wel prettig is een fatsoenlijke vering te hebben. (Wie heeft eigenlijk ooit bedacht dat er op bijna elke stedelijke kruising dan wel T splitsing een drempel moest komen? Dit KOST wat!)
Kort gezegd denk ik dat montage van een verlagingsset je auto niet ten goede zal komen doordat:
- je huidige vering niet ondermaats is (ga ervan uit dat jij dit ook vind)
- je huidige vering praktisch is in verstedelijkte, drempelrijke gebieden
- een verlagingsset extra krachten zal uitoefenen op de toch al relatief
zwakke, minder sterke carrosserie
- originaliteit door velen meer gewaardeerd wordt dan achteraf aangebrachte 'sportieve accenten'. En in dit geval van een cabriolet heeft dit nog eens extra gewicht omdat velen bij een auto met verlagingsset zullen denken dat deze het zwaar(der) heeft gehad dan een auto zonder. (dit ivm waardebehoud bij inruil en dergelijke, ook niet onbelangrijk)
-
erwin mertens
- Geregistreerd lid
Een strakkere vering is in alle opzichten een serieuze verbetering.
Een betere wegligging,normale verkeersdrempels kan je sneller nemen en qua waarde achteraf zal je wagen echt niet minderen (maar ook niet vermeerderen) tenzij je een onbekend merk koopt.
Ik heb trouwens niet de indruk dat deze wagen snel zal verkocht worden.
En ik heb ook nog nooit een cabrio in 2 zien breken door z'n strakkere vering
Een betere wegligging,normale verkeersdrempels kan je sneller nemen en qua waarde achteraf zal je wagen echt niet minderen (maar ook niet vermeerderen) tenzij je een onbekend merk koopt.
Ik heb trouwens niet de indruk dat deze wagen snel zal verkocht worden.
En ik heb ook nog nooit een cabrio in 2 zien breken door z'n strakkere vering
-
Erik
- Lid van verdienste
Je kan de auto m.i. prima verlagen. Bovenstaande verhalen kloppen allebei wel. Verlagen geeft met name een mooi uiterlijk. Het verbetert de wegligging ook, maar niet zonder meer!! Als je toch de dempers gaan vervangen zet er dan een paar gele koni dempers onder (voor en achter!). Hiermee kan je zelf al heel veel invloed uitoefenen of de strakheid van de auto. Zeker als je dit combineerd met nieuwe rubbers (of bij voorkeur powerflex vervanging kost je totaal een 150 euro extra omdat alles toch al uit elkaar moet).
Met name de laatste en goede dempers maken een wereld van verschil. Ik denk dat bij deze combi de verlagingsveren vooral mooi zullen staan, maar niets gaan toevoegen.
Met name de laatste en goede dempers maken een wereld van verschil. Ik denk dat bij deze combi de verlagingsveren vooral mooi zullen staan, maar niets gaan toevoegen.
-
Erik D.
- Geregistreerd lid
Ik heb mijn cabrio 900 Turbo NG verlaagd met Hirsch veren en de auto ook direct laten voorzien van Hirsch schokbrekers (behorend bij de veren). De auto had trouwens al een (fabrieks) sportonderstel.
Resultaat: de auto oogt zoveel mooier (minder ruimte tussen de wielen en het blik en hij ligt lager) en de wegligging is beter, minder overhellen in de bochten.
Comfort is er absoluut nog. Overigens kan een cabrio altijd wel wat stuggere veren gebruiken, omdat de auto gewoonweg minder stijf is.
Groet,
Erik
Resultaat: de auto oogt zoveel mooier (minder ruimte tussen de wielen en het blik en hij ligt lager) en de wegligging is beter, minder overhellen in de bochten.
Comfort is er absoluut nog. Overigens kan een cabrio altijd wel wat stuggere veren gebruiken, omdat de auto gewoonweg minder stijf is.
Groet,
Erik
-
Rooie Cabrio
- Geregistreerd lid