afmetingen speakers 9-3 cabrio

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
virjinz
Geregistreerd lid

afmetingen speakers 9-3 cabrio

Bericht door virjinz » do 15 jun, 2006 10:39

Goeiedag collega-saabliefhebbers,
iedereen is het wel eens dat de geluidskwaliteit in een 9-3 cabrio maar belabberd is, of er nu wel of niet een saab audio-upgrade gedaan werd.
daarom wou ik de speakers vervangen door exemplaren met betere specificaties (de radio zelf is van een veel hogere kwaliteit dan de speakers).
het zou me ongelofelijk helpen moest ik vandaag of morgen de speakers kunnen gaan kopen en er zaterdag invliegen.
welke is de diameter van de speakers in het dashboard, die in de deuren + die achteraan (6x9?).
alvast bedankt
Kristof

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » ma 19 jun, 2006 13:01

voor degenen die het interesseert:
afmetingen voorste speakers: 87mm met slechts 2 armpjes voor schroeven.
de mijne zijn vervangen en het geluid is immens verbeterd. de hoge en midden tonen klinken een pak helderder.
m'n speakers achteraan ga ik binnenkort eruit zwieren. door de verbeterde klank klinken de bassen ook al wat droger (minder dof) maar ben er absoluut nog niet tevreden van.

P.S. decibels zijn m'n doel niet, zuivere klank wel...

Riet
Geregistreerd lid

Bericht door Riet » ma 19 jun, 2006 20:53

Is het veel werk om die speakertjes te vervangen of is het een kwestie van:

- rooster opwippen,
- speakertjes losdraaien
- nieuwe erin
- rooster indrukken

??

Welk merk/serie heb je gekocht?

groetjes,

Richard

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » ma 19 jun, 2006 22:12

- roostertje met platte schroevendraaier opwippen (in tegenstelling tot alle andere speaker-roostertjes bij een 9-3 kan dat zonder schade. die in de voordeur en achteraan zitten vast in de zijpanelen)
- speakertjes losdraaien met een inbussleutel
- draadjes overknippen en nieuwe speakertjes erop aansluiten, rekening houdend met de +/- (of een adaptertje in mekaar knutselen)
- nieuwe erin en vastzetten
- roostertje terug erin, eerst beetje onder de a-stijl duwen en dan vastklikken, andersom gaat niet (heb ik wat op liggen suggelen)
kristof

ildotore
Geregistreerd lid

maat deurspeakers

Bericht door ildotore » wo 21 jun, 2006 22:57

Weet je ook de maat van de deurspeakers?

bvd edward

virjinz
Geregistreerd lid

Bericht door virjinz » do 22 jun, 2006 8:30

even een samenvatting:
dashboard: 87mm met 2 armpjes voor schroeven
deuren: 160/165mm, te voorzien van een spacer zoals Marky schreef viewtopic.php?t=4836
achteraan in zijpanelen: 160/165mm (mits aanmoediging zoals door Ed93 beschreven in viewtopic.php?t=13246

Wat je nog nodig hebt:
- armpjes om je head-unit eruit te wippen (kan ook met van die metalen saté-stokjes, of brochette-staafjes, hoe ze ook genoemd worden. Laat die houten exemplaren maar met rust :D )
- een 8-polige DIN naar RCA om je head-unit op je amp aan te sluiten (als je geen AS3 hebt, er zit wel al bekabeling voor de speakers in je deuren)
- een amp voor je portierspeakers (+ eventueel voor een subje, dan heb je een meerkanaals versterker nodig)
- een pak geduld want er komt heel wat bij kijken om je binnenbekleding te verwijderen (heb op dat vlak een beetje heimwee naar m'n civic'je, daar was bijna alles plug & play :wink: )

P.S. als je head-unit er nu toch uit moet kan je misschien een FM-modulator installeren om je MP3 speler op je audio te kunnen aansluiten. Neem nooit zo een waardeloos draadloos zendertje maar probeer eens een exemplaar dat rechtstreeks om de antenne-ingang kan aangesloten worden. Ik ga dat dit (of volgend) weekend proberen.

Plaats reactie