saab 900ng dak en ramen werken niet meer
-
nillody
- Geregistreerd lid
saab 900ng dak en ramen werken niet meer
Ik ben al 6 jaar in het bezit van een saab 900 ng cabrio uit 1995.
Doordat de spiegels niet meet werkte ben ik met de schakelaar wat aan het pielen geweest en ik ben bang dat ik ergens kortsluiting gemaakt heb want nu werkt de kap en de ramen niet meer.
Ik heb alle zekeringen nagekeken en die zijn allemaal heel.
Heeft iemand ervaring hiermee of misschien een idee waar ik de fout moet zoeken
Alvast bedankt
John
Doordat de spiegels niet meet werkte ben ik met de schakelaar wat aan het pielen geweest en ik ben bang dat ik ergens kortsluiting gemaakt heb want nu werkt de kap en de ramen niet meer.
Ik heb alle zekeringen nagekeken en die zijn allemaal heel.
Heeft iemand ervaring hiermee of misschien een idee waar ik de fout moet zoeken
Alvast bedankt
John
-
jansen
- Donateur (7x)

Re: saab 900ng dak en ramen werken niet meer
Kap en de ramen werken via de dakcomputer en deze zit linksachter kofferruimte.
-
nillody
- Geregistreerd lid
dank voor je reactie
Betekent dit nu dat ik de computer opgeblazen heb of zit daar ook weer ergens een zekering die kapot kan zijn?
Betekent dit nu dat ik de computer opgeblazen heb of zit daar ook weer ergens een zekering die kapot kan zijn?
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Kortsluiting ontstaat als ergens + en - met elkaar in contact komen. De + lading wordt dan via de weg van de minste weerstand afgevoerd naar de massa. Volgens mij is de massa van je spiegels het dichtste bij de massapunten onder je dashboard. Waarschijnlijk loopt het dan zo'n vaart niet.
Die computer heeft bovendien nog weer een eigen massaaansluiting in de kofferbak.
Als je zegt alle zekeringen gecontroleerd, bedoel je dan dashboardzijde en onder de motorkap?
Is er wellicht een relais defect geraakt? Waarschijnlijk tref je het betreffende relais bij je DICE in het relaisrekje aan.
Die computer heeft bovendien nog weer een eigen massaaansluiting in de kofferbak.
Als je zegt alle zekeringen gecontroleerd, bedoel je dan dashboardzijde en onder de motorkap?
Is er wellicht een relais defect geraakt? Waarschijnlijk tref je het betreffende relais bij je DICE in het relaisrekje aan.
-
maccebeer
- Geregistreerd lid
Misschien even tien minuten de accu los koppelen?
-
nillody
- Geregistreerd lid
Ik controleer de relais wel even
De accupolen heb ik er al een nachtje vanaf gehad maar dat heeft helemaal niets geholpen
De accupolen heb ik er al een nachtje vanaf gehad maar dat heeft helemaal niets geholpen
-
jansen
- Donateur (7x)

Teneerste hebben we het hier over een 900ng en geen 9-3 , de 900ng heeft een ICE en de 9-3 heeft een DICE, tevens zit er helemaal geen relais in die de stroomvoorziening naar de dakcomputer stuurt maar er zit net naast de accu 60ampere hoofdzekeringen waarvan nummer 5 de konstante spanning verzorgt naar de dakcomputer en via zekering 17 of 19 schema is daar niet helemaal duidelijk over, de geschakelde plus.
Je kunt ook aan de kast zelf meten, stroom ingang is de 20polige stekker met op pennr.20 de konstante plus en op pennr.9 de geschakelde plus.
[/quote]
-
nillody
- Geregistreerd lid
Nogmaals alle zekeringen nagelopen en ze zijn allemaal goed.
Maar nu werkt alles ineens wel weer, dus het probleem is opgelost, de kap kan weer open
Allemaal bedankt voor het meedenken
Maar nu werkt alles ineens wel weer, dus het probleem is opgelost, de kap kan weer open
Allemaal bedankt voor het meedenken
-
jor
- Geregistreerd lid
Zit er soms wat oxide in de zekeringhouder?
-
Steve-O
- Donateur (8x)

waseven in de war met ICE / dICE / twICE ... moest ICE zijn inderdaad.
Verbaas me erover dat er geen relais zit voor de motoren die de cabriokap bedienen (wederom aangestuurd door computer). De kapmotoren lijken me toch wel zware jongens die je niet rechtstreeks aan je accu hangt (zij het gezekerd).
Verbaas me erover dat er geen relais zit voor de motoren die de cabriokap bedienen (wederom aangestuurd door computer). De kapmotoren lijken me toch wel zware jongens die je niet rechtstreeks aan je accu hangt (zij het gezekerd).
-
jansen
- Donateur (7x)

Kapmotoren hangen rechtstreeks aan de computer, de computer is ook een forse kast 30x20x10 cm en weegt ook een kilo of 2, zal best wel enkele relais inwendig in zitten.De kapmotoren lijken me toch wel zware jongens die je niet rechtstreeks aan je accu hangt (zij het gezekerd).