Nieuwe aircopomp

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
pcder
Donateur
Donateur

Nieuwe aircopomp

Bericht door pcder » wo 10 jun, 2015 22:59

Vandaag heb ik op mijn 9-3 cabrio een nieuwe aircopomp laten zetten.
Vanuit de motor krijgt deze nu geen stroom, sluit je hem rechtstreeks aan op de accu dan werkt ie wel.
Ik heb de zekeringen nagekeken, daar was niets mis mee.

Morgen de auto uit laten lezen bij de dealer, iemand nog suggesties?

Het betreft een 9-3 uit 2000 340.000 km

Bedankt voor eventuele tips

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Nieuwe aircopomp

Bericht door werli » do 11 jun, 2015 7:10

heey
de zekering van de airco zit onder de motorkap
als je oude pomp versleten geweest is op het lager is er dikke kans dat die zekering door is
mvg werner

pcder
Donateur
Donateur

Bericht door pcder » do 11 jun, 2015 9:22

Hi Werner,
Net de auto laten uitlezen, er komt een storing naar boven B1340.
Schijnt een kabelbreuk te zijn in de zonnesensor in het dashbooard.

Maar eens kijken of ik zo een sensor ergens kan vinden en kijken of het makkelijk te vervangen is.

Gr,

Chris

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 11 jun, 2015 21:09

Schijnt een kabelbreuk te zijn in de zonnesensor in het dashbooard
Zonnesensor heeft niets van doen met het inschakelen van je aircopomp.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 11 jun, 2015 21:15

Vanuit de motor krijgt deze nu geen stroom
Dat klopt helemaal want de motor stuurt de pomp ook helemaal niet aan, dat doet de DICE is je dashboard computer die schakeld de relais van je ac pomp, en dat werkt ook in het donker dus laat die zonnesensor maar zitten, daar zit het niet onder je motorkap zit links een zekeringskast daarin zit een zekering voor de ac pomp en een schakelrelais kijk daar maar eens naar.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 11 jun, 2015 21:47

Druk kan ook niet hoog genoeg worden geregistreerd door bijv stekkertje van de druksensor eraf, kabelbreuk, etc.. De dice zal dan ook de pomp niet inschakelen...

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 11 jun, 2015 21:54

AC druk en antivries schakeling zijn met lees waarden in Dice gewoon uitleesbaar , daarvoor hoef je niet de ACC stuur unit voor uit te lezen.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 11 jun, 2015 22:04

Morgen de auto uit laten lezen bij de dealer, iemand nog suggesties?
En Dealer leest uit ,
Net de auto laten uitlezen, er komt een storing naar boven B1340.
Schijnt een kabelbreuk te zijn in de zonnesensor in het dashbooard
Diep treurig dit, het niveau bij de dealer, ACC stuurt helemaal niet de aircopomp aan maar doet een verzoek bij de DICE stuurunit via de canbus en de DICE stuurt op zijn beurt het ac pomp relais aan mits uiteraart de druk in het systeem positief is en het antivriesthermostaat ook een positief signaal geeft.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 11 jun, 2015 22:18

jansen schreef:AC druk en antivries schakeling zijn met lees waarden in Dice gewoon uitleesbaar , daarvoor hoef je niet de ACC stuur unit voor uit te lezen.
Nee maar een lage druk triggert geen foutcode... dus een niet-saab monteur zal dat misschien niet meteen opmerken.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 11 jun, 2015 22:33

dus een niet-saab monteur zal dat misschien niet meteen opmerken.
Maareh hij heeft heeft hem laten uitlezen bij DE dealer en die behoort dat te weten hoe het systeem werkt en niet de klant het bos in te sturen met een foutcode op een zonnesensor.

pcder
Donateur
Donateur

Bericht door pcder » za 27 jun, 2015 16:50

Dank jullie voor je reacties.
Ik had dit project even links laten liggen. Ik kijk net in het zekeringen kastje zoals was aangegeven.
Daar was inderdaad geen zekering op de plek waar die zou moeten zitten. De betreffende zekering zat los op
een lose plek. Heb dat ding geplaatst, maar nog geen positief resultaat. Van de week maar eens uitlaten lezen.
Had trouwens die Solar Sensor wel vervangen.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » za 27 jun, 2015 18:05

maar nog geen positief resultaat. Van de week maar eens uitlaten lezen.
Had trouwens die Solar Sensor wel vervangen.
Solar sensor kan je ook gewoon los laten liggen, heeft totaal niets van doen met de acpomp, en met uitlezen schiet je ook al niks mee op als ze niet weten waar ze naar moeten kijken, onder de motorkap aan de linkerzijde zit de zekeringskast daarin zit ook de ac pomp aansturingsrelais, verbind deze eens door met een draadje, dan zou de acpomp koppeling moeten gaan werken, dan kan je testen ofdat de ac pomp en/of ac koppelling in orde zijn, en als dat in orde blijkt te zijn, dan blijft er alleen nog over de DICE die het relais niet kan aansturen of de airco systeemdruk te laag of een defecte antivries thermostaat nog over.

pcder
Donateur
Donateur

Bericht door pcder » di 28 jul, 2015 11:41

Het vervolg.
Gisterenmiddag is er onder garantie een "nieuwe"pomp geplaatst. Had er een hard hoofd in, maar heb nu een werkende airco.
Ik weet niet of ik het al had gezegd, maar na jullie tips over de zekering onder de motorkap had ik daar naar gekeken en bleek dat er geen zekering
in zat. Zowel de dealer als de aircoboer hebben daar nooit moeite voor gedaan. Beetje triest, maar dank zij jullie tips wel h.e.a. kunnen fixen.

Het enige wat me nu nog tegenstaat, en dat heb ik ook in mijn 9-5 is dat je de pomp voelt aanslaan. Dan komt er een tik, en dan voel je een beetje weerstand in de motor. Volgens de airco boer heeft dit met de magneetkoppeling te maken. Als iemand daar een tip over heeft, dan hoor ik dat graag.

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » di 28 jul, 2015 13:18

Als de aircopomp in komt,dan wordt de motor belast door die pomp maar ook vanwege de spoel v/d koppeling die stroom trekt.Dat merk je inderdaad ff in het motortoerental.

Plaats reactie