Daar ik sinds anderhalve week in het bezit ben van een '97er Caab 900NG lijkt het mij het vanzelfsprekend om aan te melden op dit forum en mij even voor te stellen. Mijn naam is Martin en woon aan de kust in de regio Zeeland. Hiervoor heb ik mij een paar decennia met Volvo's 200 serie vermaakt (baksteen) als auto van mijn vrouw en heel wat uren besteed aan onderhouden, sleutelen en natuurlijk rijden als welkome afwisseling op de lease bak. De demotiverende actie betreffende houderschap oldtimers, andere hobby's en wel eens het gemopper van mijn vrouw dat de Volvo niet echt een praktisch model was voor in de stad e.d. besloten deze weg te doen. Een Toyota Aygo met 3 jarig onderhoudsprogramma is er voor in de plaats gekomen.
De aanschaf van de Caab was er 1 in de categorie "inpulsaankoop" tijdens een weekje vrij en zonnig weer en als ik er aan terug denk niet echt een actie waarvan ik gedacht had dit in mij te hebben maar ach, voor 1350,- euro zie ik de lol er wel van in. Auto gekocht (op het terrein waar we net een noodzakelijke nieuwe koelkast hadden gekocht
Stand van zaken na 1,5 week en 250km;
Verbluffend hoe goed de auto nog is.
Uit de reacties (van buren en kennissen welke uiterlijk belangrijker vinden dan de technische staat) op de lak en kap zijn positief dus is dit wel in orde.
De kap ziet er goed uit en werkt perfect. Ook de nodige hoosbuien van de laatste dagen heeft de Caab goed doorstaan en geen spoor van lekkage (enkel bij het openen na een bui van de kap komt er wat gespetter naar beneden maar dat zal er wel bij horen denk ik).
De motor loopt goed en met een verbruik van 8,2L/100KM denk ik dat deze nog aardig gezond is. Geen vreemde luchtjes uit de uitlaat en bijvoorbeeld geen condens aan de binnenkant olievuldop.
Recent vervangen uitlaat.
Op het keuringsrapport als aandachtspunt voor de volgende ronde, wisserbladen en beide achterbanden lopen op hun eind. Ruitenwissers ondertussen vernieuwd.
Wat er wel aan "mankeert" is het volgende;
Raam bestuurderskant gaat niet meer omlaag. Paneel even weggenomen om te kijken welk stekkertje geen contact zou maken maar helaas, er zit geen motor meer in.
Blok zweet wat aan de voorkant.
En wellicht het grootste aandachtspunt is dat er in de voortrein een geluid zit wat wijst op einde levensduur homokineet of voorwiellager al komen we de zomer (en die van volgend jaar) nog wel door.
Maar wat was ik in mijn nopjes toen ik na aanschaf alle vloeistoffen ging controleren en hier en kon bijvullen, lekker in de weer met de oliekan en de geur van auto in mijn neus.
O ja, en het open rijden is een feest (we hebben afgesproken dat we alleen open zullen rijden en anders een andere auto nemen met een dak) en nu al verslavend en betrap ik mij nu net op de gedachte van een Caab "upgrade" (een mooie 9-3 of zo).
Ok, tot later op het forum, ik zal nog wel in de lucht komen voor raad en daad.
Groeten,
Martin.