airbag storing
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

airbag storing
Ik heb recent een airbag storing gehad. Begon er mee dat het lampje Airbag en de rode driehoek in dashboard aan gingen. Volgens mij net direct, maar erg snel daarop, deden de claxon en de knoppen voor radiobediening aan het stuur het niet meer.
Vanochtend de klokveer vervangen door een identieke gebruikte. De claxon werkt weer en de knoppen van de radio eveneens. Ik ben vervolgens naar Joel gereden om met de tech2 de airbagstoring te laten resetten. Dat lukte niet, het apparaat gaf aan dat er een storing zit in het zijaanrijding systeem in het linker portier.
Ik vind een dergelijke samenloop van omstandigheden altijd erg vreemd, ik ging er zonder meer vanuit dat alles was te herleiden tot een defecte klokveer omdat eerste de melding airbag kwam en vervolgens de claxon en toetsen dienst weigerden.
Zou volgens Joel de sensor, maar ook de stekkerverbinding in portier kunnen zijn.
Wie heeft er een zinnige verklaring voor deze samenloop van storingen? Betreft 2001 9-3 Aero cabrio.
Ik heb inmiddels de bekleding van het portier verwijderd. Ik zie zo snel niet waar de sensor zou moeten zitten. Wie weet waar de sensor te vinden is? Overigens ziet de stekker van de A-stijl op het portier er uitstekend uit.
Vanochtend de klokveer vervangen door een identieke gebruikte. De claxon werkt weer en de knoppen van de radio eveneens. Ik ben vervolgens naar Joel gereden om met de tech2 de airbagstoring te laten resetten. Dat lukte niet, het apparaat gaf aan dat er een storing zit in het zijaanrijding systeem in het linker portier.
Ik vind een dergelijke samenloop van omstandigheden altijd erg vreemd, ik ging er zonder meer vanuit dat alles was te herleiden tot een defecte klokveer omdat eerste de melding airbag kwam en vervolgens de claxon en toetsen dienst weigerden.
Zou volgens Joel de sensor, maar ook de stekkerverbinding in portier kunnen zijn.
Wie heeft er een zinnige verklaring voor deze samenloop van storingen? Betreft 2001 9-3 Aero cabrio.
Ik heb inmiddels de bekleding van het portier verwijderd. Ik zie zo snel niet waar de sensor zou moeten zitten. Wie weet waar de sensor te vinden is? Overigens ziet de stekker van de A-stijl op het portier er uitstekend uit.
-
Gerard1978
- Geregistreerd lid
Re: airbag storing
Ik heb ook zo'n storing gehad. Klokveer vervangen, deurpanelen eraf om sensor / bedrading in deur na te kijken... (sensor zit tegen het binnenste metaal vd portier gemonteerd, was bij mij rood blokje als ik het me goed herinner, lastig te lokaliseren overigens)
Echter, het bleek uiteindelijk de bedrading te zijn welke onder de bestuurdersstoel loopt. De bedrading/aansluitingen kunnen soms brak zijn en door het verstellen van de stoel contact verliezen (te weinig of juist teveel weerstand er doorheen). Beetje rommelen met de draden en stekkers verhelpt de storing soms al (bij mij in ieder geval, terwijl de storing echt aangaf zij-airbag bestuurderskant
)....
Succes!
Echter, het bleek uiteindelijk de bedrading te zijn welke onder de bestuurdersstoel loopt. De bedrading/aansluitingen kunnen soms brak zijn en door het verstellen van de stoel contact verliezen (te weinig of juist teveel weerstand er doorheen). Beetje rommelen met de draden en stekkers verhelpt de storing soms al (bij mij in ieder geval, terwijl de storing echt aangaf zij-airbag bestuurderskant
Succes!
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Dank voor jouw reactie. Hoe ben je er uiteindelijk achtergekomen dat de oorzaak onder de stoel te vinden was? Weet je overigens nog waar ongeveer in het portier de sensor zich bevindt? Heb net met een zaklamp en spiegeltje gekeken, maar nog niets gezien.
Vervelende vind ik dat je telkens naar de dealer moet om de zaak te laten resetten, terwijl je niet zeker weet dat het de betreffende oorzaak is. Heb jij de zaak wellicht op een andere manier gereset?
Vervelende vind ik dat je telkens naar de dealer moet om de zaak te laten resetten, terwijl je niet zeker weet dat het de betreffende oorzaak is. Heb jij de zaak wellicht op een andere manier gereset?
-
jansen
- Donateur (7x)

Weet je overigens nog waar ongeveer in het portier de sensor zich bevindt?
Airbagsensor zit ongeveer in het midden tegen de binnenzijde van de deurplaat, sensor zit met twee popnagels vast gepopt.
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Oké, heb wel twee popnagels gezien op ongeveer 15 cm van elkaar. Verkeerde in de veronderstelling dat de motor van de ruit er aan vast zat.
-
jansen
- Donateur (7x)

Moet je even aan de binnenzijde kijken met een spiegeltje en een lampje.
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Ik heb de sensor gevonden, gedemonteerd en bekeken. Niets aan te zien. Stekkerverbinding als nieuw. Kan ook bijna niet anders aangezien die verbinden (spat-)waterdicht is d.m.v. een rubberen randje in de stekker.
-
Gerard1978
- Geregistreerd lid
Vaak toch trial-and-error met dit soort storingen... zeker zonder Tech2 is het vaak een kwestie van proberen en zoeken, vooral voor een leek als ik. Ik heb zelf bij mijn garage het OBD II uitlees unit en de laptop gekregen waarmee ik mocht klooien (kon ik'm ook mee resetten)..
-
vlietmansje
- Geregistreerd lid
De stoel is betrokken in het airbag systeem omdat de (zij-)airbags alleen afgaan als de stoel bezet is bij de aanrijding.
-
jansen
- Donateur (7x)

Kleine correctie, zijairbags gaan alleen af bij een zijaanrijding ongeacht of er iemand op de desbetreffende stoel zit.omdat de (zij-)airbags alleen afgaan als de stoel bezet is bij de aanrijding.
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

Ik heb van beide voorportieren de zijairbag sensoren gedemonteerd en vergeleken. Beide hebben exact dezelfde weerstand. Leidt mij tot de conclusie dat daar dus niets aan mankeert. Overigens viel mij op dat beide een net iets ander onderdeelnummer hebben en dat de linker rood en de rechter oranje is.
Vervolgens de bestuurdersstoel gedemonteerd. Alles onder de stoel, dus ook de bedrading en stekkers ziet er als nieuw uit. Echt niets verdachts kunnen ontdekken.
Iemand nog een goede suggestie?
Vervolgens de bestuurdersstoel gedemonteerd. Alles onder de stoel, dus ook de bedrading en stekkers ziet er als nieuw uit. Echt niets verdachts kunnen ontdekken.
Iemand nog een goede suggestie?
-
jansen
- Donateur (7x)

Laat hem gewoon uitlezen met een Tech2 dan weet je waar de schoen kneld de rest is gewoon gokken en giswerk.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
@Rik Tuin: Heb je al gekeken of er misschien sprake is van een draadbreuk in het flexibele deel tussen portier en carrosserie ?
-
Paskalius
- Donateur

Ik had vandaag dezelfde storing in de cabrio. Vanmorgen ben ik bezig geweest nieuw tapijt erin te leggen en dus moesten de stoelen los. Gelijk de oude telefoon draden van de vorige eigenaar verwijderd die eronder lagen. Ik vermoed (en hoop) dat de stekker van de bestuurdersstoel niet goed zit waardoor die een storing geeft (of het is iets met die oude bedrading).
Morgen even op onderzoek...
Morgen even op onderzoek...