Last van katten op het dak?
-
GijsB
- Donateur

Last van katten op het dak?
Hoewel ik groot kattenliefhebber ben irriteerde ik me mateloos aan een buurtbewoner met snorharen die het dak van mijn 9-3 had ontdekt als slaapplaats. Logisch, want hij lag droog onder de carport en ook nog eens lekker zacht. Gelukkig vond ik een oplossing, waar ik op mijn site onderstaand blogje over schreef. Bekend probleem? Om dit apparaatje gaat het.
De Meernse Cabriodakslaper
Jeremy Clarkson vroeg zich ooit af waarom katten zo'n hekel hebben aan de Ford Ka en Fiat 500. Het antwoord bleek simpel: deze auto's hebben zo'n bol dak dat het geen enkele kat lukt daar lekker een dutje op te doen zonder naar beneden te glijden...
Hou dat beeld even in gedachten en loop mee naar mijn achtertuin. Die eindigt in een royale carport waar mijn Saab Cabrio onder slaapt. De carport grenst aan een pleintje waar zich het verborgen leven van de buurtkatten afspeelt. Meer dan wat nachtelijk geklaag krijgen wij daar als mensen niet van mee, maar dat het een complexe samenleving vol rangen, standen en af en toe zelfs oorlog is, lijdt geen twijfel.
Sinds mijn eigen rode kater Wortel te oud is om de regie te houden is de zwart-witte Stippie de baas. Stippie is in de kracht van z'n leven en heeft het zelfs voor elkaar gekregen de dikke, rood-witte Tommie van het pleintje aan de overkant de toegang tot zijn domein te ontzeggen. Het betekent wel dat Stippie altijd op scherp staat, want Tommie wil nogal eens brutaal zijn en kijken tot hoever hij kan gaan.
Stippie heeft dus een goed commandocentrum nodig. En dat heeft ie gevonden ook! Geef hem eens ongelijk: een zachte, stoffen ondergrond. Droog, hoog en met een perfect uitzicht over de vier toegangswegen van het pleintje. Je raadt het al: het dak van mijn Saab.
Leuk en onschuldig, maar ook weer niet. Witte kattenharen op een zwarte kap zijn tot daar aan toe, haarballen tussen de ruitenwissers al iets minder. Om nog maar te zwijgen over de tientallen kleine gaatjes, met dank aan kattennageltjes die hun frustratie over de brutale Tommie botvieren op het Zweedse tentje. Maar wat doe je eraan?
Zelden heb ik 'm op heterdaad kunnen betrappen. Dus een emmer water of nachtelijk Super Soakergevecht is niet realistisch. Daarom hangt er sinds vorige week serieus afweergeschut. Een kattenverschrikker, met sensor en flinke luidspreker die een hoogfrequente pieptoon geeft als zachtmans in z'n bereik komt. En het lijkt te werken! De afgelopen week heb ik geen enkele witte haar of pootafdruk meer kunnen ontdekken!
Wat dit doet met de verhoudingen in de buurt? Geen idee. De buurman heeft een Golf Cabrio met kunststof kap, maar ik heb Stippie daar nog geen kwartier zien maken. Ook de (f)Outlander van de achterburen lijkt katvrij, maar die staat ook iets minder tactisch geparkeerd dan Saab en Golf. En Tommie? Die wandelde gisteravond nietsvermoedend een rondje over het plein maar kreeg op de hoek ineens zo'n harde pieptoon voor z'n kiezen dat we 'm waarschijnlijk nooit meer terugzien hier. Twee katten in één klap...
De Meernse Cabriodakslaper
Jeremy Clarkson vroeg zich ooit af waarom katten zo'n hekel hebben aan de Ford Ka en Fiat 500. Het antwoord bleek simpel: deze auto's hebben zo'n bol dak dat het geen enkele kat lukt daar lekker een dutje op te doen zonder naar beneden te glijden...
Hou dat beeld even in gedachten en loop mee naar mijn achtertuin. Die eindigt in een royale carport waar mijn Saab Cabrio onder slaapt. De carport grenst aan een pleintje waar zich het verborgen leven van de buurtkatten afspeelt. Meer dan wat nachtelijk geklaag krijgen wij daar als mensen niet van mee, maar dat het een complexe samenleving vol rangen, standen en af en toe zelfs oorlog is, lijdt geen twijfel.
Sinds mijn eigen rode kater Wortel te oud is om de regie te houden is de zwart-witte Stippie de baas. Stippie is in de kracht van z'n leven en heeft het zelfs voor elkaar gekregen de dikke, rood-witte Tommie van het pleintje aan de overkant de toegang tot zijn domein te ontzeggen. Het betekent wel dat Stippie altijd op scherp staat, want Tommie wil nogal eens brutaal zijn en kijken tot hoever hij kan gaan.
Stippie heeft dus een goed commandocentrum nodig. En dat heeft ie gevonden ook! Geef hem eens ongelijk: een zachte, stoffen ondergrond. Droog, hoog en met een perfect uitzicht over de vier toegangswegen van het pleintje. Je raadt het al: het dak van mijn Saab.
Leuk en onschuldig, maar ook weer niet. Witte kattenharen op een zwarte kap zijn tot daar aan toe, haarballen tussen de ruitenwissers al iets minder. Om nog maar te zwijgen over de tientallen kleine gaatjes, met dank aan kattennageltjes die hun frustratie over de brutale Tommie botvieren op het Zweedse tentje. Maar wat doe je eraan?
Zelden heb ik 'm op heterdaad kunnen betrappen. Dus een emmer water of nachtelijk Super Soakergevecht is niet realistisch. Daarom hangt er sinds vorige week serieus afweergeschut. Een kattenverschrikker, met sensor en flinke luidspreker die een hoogfrequente pieptoon geeft als zachtmans in z'n bereik komt. En het lijkt te werken! De afgelopen week heb ik geen enkele witte haar of pootafdruk meer kunnen ontdekken!
Wat dit doet met de verhoudingen in de buurt? Geen idee. De buurman heeft een Golf Cabrio met kunststof kap, maar ik heb Stippie daar nog geen kwartier zien maken. Ook de (f)Outlander van de achterburen lijkt katvrij, maar die staat ook iets minder tactisch geparkeerd dan Saab en Golf. En Tommie? Die wandelde gisteravond nietsvermoedend een rondje over het plein maar kreeg op de hoek ineens zo'n harde pieptoon voor z'n kiezen dat we 'm waarschijnlijk nooit meer terugzien hier. Twee katten in één klap...
-
wysiwyg
- Donateur (9x)

Re: Last van katten op het dak?
Inderdaad mooi verhaal. Maar ik ben toch benieuwd naar de ervaringen op langere termijn. Helaas heeft mijn dak ook een grote aantrekkingskracht op de buur(t)katten. Ik heb de get-off spray al gebruikt maar de auto staat nu onder een carcover. Waar plaats je dat apparaat? In, onder de auto?
-
GijsB
- Donateur

In mijn situatie hangt het apparaatje aan de muur, naast de auto. De bewegingsdetector is vrij gevoelig, dus nog voor de kat de kans krijgt via de motorkap op het dak te springen begint het apparaat al te piepen. Tot nu toe al een week of zes zeer effectief.
-
H.Geertsema
- Geregistreerd lid
Ik heb er momenteel een hoes op die opbolt in de wind, dus geen last van katten, maar voor in de zomer een goed idee. Hier een wat sympathieker geprijsde variant
.
http://www.ebay.co.uk/itm/Ultrasonic-So ... Sw7ThUd1Bz" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.co.uk/itm/Ultrasonic-So ... Sw7ThUd1Bz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
hanske1
- Geregistreerd lid
Ook wij hebben een kat die de eigenschap heeft om over auto daken te wandelen (regelmatig pootafdrukken zichtbaar). Heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan maar heb op het dak van onze 9-3 cabrio nog nooit een spoor kunnen ontdekken. Deze auto is wel als enige in de buurt uitgerust met een (hoog frequent geluid afgevend) marter alarm, dit zou bij nader inzien zomaar de reden kunnen zijn. 
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Nee, de katten van de buren zitten bij ons alleen maar in de tuin. En zorgen daar ook voor een stukje bemesting. Ook zo lekker als je aan het wieden bent
In het regenseizoen zit er een hoes over het dak, dat scheelt ook wel denk ik.
In het regenseizoen zit er een hoes over het dak, dat scheelt ook wel denk ik.
-
jor
- Geregistreerd lid
Ook op mijn caabdak katten.Dat is nu verleden tijd na wat geknutsel met een benaderingsschakelaar,een wasautomaat waterventiel en daar de tuinslang op aangesloten.Werkt perfect want na 2x een koude douce gaat de kat met een grote boog om de auto heen. 
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Dat vind ik wel een stuk diervrindelijke als die hoogfrequente signaalgevers, welke soms ook nog net in het voor mensen hoorbare gebied enig geluid produceren. Super irritant. Zal voor veel dieren klinken alsof er iemand op 1 cm afstand van hun oor staat te gillen.
Een alternatief is een middel met kattenafwerende geur op je dak smeren. Leeuwenpoep schijnt goed te werken
en is gewoon bij de dierentuin te koop. (mits ze leeuwen houden, dan)
Je kunt het ook in je tuin door de aarde mengen, dan blijven de buurtkatten jouw tuin ontwijken.
Een alternatief is een middel met kattenafwerende geur op je dak smeren. Leeuwenpoep schijnt goed te werken
Je kunt het ook in je tuin door de aarde mengen, dan blijven de buurtkatten jouw tuin ontwijken.
-
jor
- Geregistreerd lid
Steve-O schreef:
Een alternatief is een middel met kattenafwerende geur op je dak smeren. Leeuwenpoep schijnt goed te werkenen is gewoon bij de dierentuin te koop. (mits ze leeuwen houden, dan)
-
hanske1
- Geregistreerd lid
Steve-O schreef:Dat vind ik wel een stuk diervrindelijke als die hoogfrequente signaalgevers..............................
Bij mijn vorige Saab cabrio al eens een kap moeten laten vervangen (weliswaar om andere reden en was verzekeringswerk maar toch), ik weet wat het kost.
Laat ze mijn dakje maar voorbij lopen, dieronvriendelijk of niet.

-
GijsB
- Donateur

Zelf hoor ik niets van die hoge toon, die overigens maar een paar seconden wordt uitgezonden als er een dier in bereik is. Mochten de buurtkinderen er wel last van hebben, dan zijn het twee vliegen in één klap. Van rennen en spelen rond de auto onder mijn carport word ik ook niet blij immers...
-
scancaep
- Geregistreerd lid
Nou nog iets zien te vinden waarmee supermarkt karretjes op redelijke afstand van de auto's blijven
!
-
bart1963
- Geregistreerd lid
1 minuut werk, geen snoeren, geen stroom en veel goedkoper.
http://www.huisdierplein.nl/hond/kledin ... 8_P965419/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.huisdierplein.nl/hond/kledin ... 8_P965419/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
GijsB
- Donateur

Tovert zo'n roller ook de gaatjes en krasjes van kattennageltjes weg dan?