Nat tapijt achter de beide voorstoelen

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Nat tapijt achter de beide voorstoelen

Bericht door Barten » do 25 feb, 2016 21:07

Betreft een 9³ SC 2.0T Aero uit 2004.

Hoewel er de laatste dagen veel neerslag is gevallen, ben ik toch wel wat verbaasd over de wijze waarop dat nu tot in onze auto is doorgedrongen. Af en toe wil er tijdens het rijden weleens een druppel water naar binnen piepen ter hoogte van het zijraam, vallend op knie of dorpel, maar dat er zoveel vocht in het tapijt zou trekken, waardoor dit voelt als een drassig grasveld, dwingt mij toch tot nader onderzoek. Met behulp van de zoekfunctie heb ik op dit forum al gezocht, maar ik vind geen goede vergelijkingen met mijn type auto. Ik heb wel ergens gelezen dat het water afkomstig kan zijn van de airco. Ook heb ik gelezen dat er ergens afvoernippeltjes zouden zitten die mogelijk verstopt zijn, maar die heb ik niet kunnen vinden, waarbij ik moet bekennen dat het mij niet gelukt is de stoelen er met rail en al uit te krijgen en ik dus alleen achter de stoelen heb gezocht door het tapijt op te tillen. Veel wordt geschreven over nattigheid voor de bijrijdersstoel, maar daar zit m.i. het probleem niet. Onder de achterbank, in de kofferbak en in de reservewielbak is het 100% droog.
Het natst is het namelijk achter de beide voorstoelen. Dit is volgens mij ook het laagste punt in de auto. Ik heb uiteraard de matten al verwijderd en aan de achterbankzijde het tapijt opgetild. In deze hoek was zichtbaar een klein laagje water aanwezig en dat heb ik grotendeels weg gekregen. Nu voelt het alleen nog vochtig en zekerheidshalve staat de auto nu vaker onder de carport, i.p.v. in de open lucht. Gezien het feit dat het schoon is en niet stinkt, wekt de indruk dat dit een vrij recent probleem is. Gelukkig zie ik ook geen sporen van roest. Aan de hand van enkele vragen hoop ik reacties te krijgen die mij verder helpen bij het vinden van een passende oplossing.

1) waar zou dit water de auto binnen kunnen komen? van boven en dan tussen de raamrubbers door? of misschien zelfs van onderaf?
2) is er een mogelijkheid dat het water in voorkomend gevallen ook weer weg kan; zijn er afvoerpunten die mogelijk verstopt zijn?
3) hoe kan ik voorkomen dat dit vaker gaat gebeuren? kan er iets defect of versleten zijn?

Alvast bedankt!

Groet,
Hans

Randolph
Geregistreerd lid

Re: Nat tapijt achter de beide voorstoelen

Bericht door Randolph » do 25 feb, 2016 23:21

Lijkt mij toch verstopte afvoerslangetjes van de airco. Ik heb hetzelfde gehad , maar dan met een 9-5. Was vooral kletsnat achter de stoelen en onder de matten voor de stoelen.
Je zou echt eens het tapijt vanaf de middenconsole moeten verwijderen.

Chilly-Pepper
Donateur
Donateur

Re: Nat tapijt achter de beide voorstoelen

Bericht door Chilly-Pepper » vr 26 feb, 2016 20:33

Van het 2004 model weet ik het niet zeker maar het 1999 model heeft in het motor vooronder in de ruitenwisser bak, een "slurfje" hangen voor afvoer uit die bak van hemelvocht..

Als deze verstopt is kan het zijn dat het via je ventilatie systeem zo in je cabine sijpelt en onder je voorstoelen door loopt naar het diepste punt.

Het is dus een gokje....

Plaats reactie