Moet een cabrio altijd binnen staan? 2.0T of 2.8V6?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Voilà
Geregistreerd lid

Moet een cabrio altijd binnen staan? 2.0T of 2.8V6?

Bericht door Voilà » zo 04 sep, 2016 17:57

Hallo allemaal!

Qua Saabjes ben ik niet zo nieuw, maar van cabrio's weet ik vrij weinig.
Op dit moment is de 2003 9-3ss 2.0t aan vervanging toe; hij is echt "op".
Mijn vrouw stelde voor om een hybride of een andere ecobak aan te schaffen, maar daar gingen mijn nekharen van overeind staan :-)

Nou heb ik een beetje zitten zoeken, en ben een beetje verliefd geworden op de 9-3 2.8V6 of de 2.0T vanaf 2008, dus met de nieuwe neus. Volgens mij is dsat het perfecte maatje voor mijn 9-5NG ;-)

De eerste vraag gaat over het stallen: Onze garage staat vol met zooi, dus ik kan de auto niet makkelijk in de garage zetten. Kan de caab gewoon buiten blijven staan? Het gehele jaar door? Of moet ik dan rekening houden met zware lekkages en andere problemen?

De tweede vraag gaat over de motorisering: een 2.0T of een 2.8V6. Zijn er problemen bekend met de 2.8V6? of is die motor net zo betrouwbaar als de 2.0T?

Natuurlijk neem ik jullie adviezen zeer ter harte, en hopelijk kan ik binnenkort melden dat de 9-5NG een maatje heeft gevonden!

Alvast gedankt!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Moet een cabrio altijd binnen staan? 2.0T of 2.8V6?

Bericht door turbopilot » zo 04 sep, 2016 18:12

Bij mij staat alles binnen en zeker de cabrio.

Overigens, die neem ik niet eens mee bij kans op een buitje, maar dat is dan ook een classic :D

Drentje
Geregistreerd lid

Bericht door Drentje » zo 04 sep, 2016 19:55

Het is wel typisch een cabrio die prima even buiten kan staan, ook met slecht weer. Inregenen zal het niet. Echter, doe je dat langere tijd, is het minder bevordelijk voor je kap. Op de lange duur heeft het nl. wel invloed. Zeker in herfst en winter. Niet dat je kap dan met een jaar 'totall-loss' is (zeker niet als je de kap verder regelmatig reinigt), maar ik denk wel dat je het over een paar jaar gaat zien. Ergo: je kap zal een paar jaar eerder vervangen moeten worden dan wanneer je de cabrio binnen stalt denk ik.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » zo 04 sep, 2016 20:30

Nee, een Saab cabrio kan prima buiten slapen. Zeker de 9-3's. Meest funest zijn bomen, vanwege de smurrie die eruit komt. Dat geeft groene aanslag en het verwijderen daarvan geeft ook weer extra slijtage. Maar dat zou geen reden hoeven zijn om de cabrio te laten staan :wink: De kappen kunnen best wat hebben.

Qua motorisering zeg ik: ga ermee rijden. Nadat ik één keer met de 2.8T had gereden, wist ik dat ik hem ooit moest hebben. Duurder in de vaste lasten en een hoger verbruik. Maar het plaatje is - zeker als cabrio - wel compleet. De kap open en een likje gas in een tunnel is genoeg voor een smile van oor tot oor 8) Als dat soort spielerei aan jou niet is besteed, neem dan lekker de 2.0T. Krachtig, betrouwbaar en relatief zuinig.

De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat beide blokken pas echt leuk zijn als je ze even laat kietelen. De 2.0T is zonder tuning eigenlijk niet Aero-waardig en de 2.8T zo gladjes dat het ook niet echt spannend is.

De 2.0T kent weinig echt zwakke punten. Ik heb met mijn vorige eigenlijk niets noemenswaardigs meegemaakt.
De 2.8T kán problemen hebben met de distributie (prijzig!), die sneuvelen niet zelden ergens tussen de 70k-200k km. Vooral bij de bouwjaren 2007 en nieuwer. Oplossing is vervangen van deze ketting (2-3k euro) of een nieuw blok. Daarnaast nog weleens problemen met de bobines, brandstofpomp en de koeling (lekkage).

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » zo 04 sep, 2016 21:36

Als een cabriolet gebouwd was om altijd binnen te staan had de fabriek er wel een garage bij geleverd.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » zo 04 sep, 2016 22:29

+1 :lol:

Fokko1
Donateur
Donateur

Bericht door Fokko1 » ma 05 sep, 2016 21:17

Ik heb nu al ruim 5 jaar een cabrio met een 2.8T V6 en zou nooit anders willen (MY2009). Ondanks dat ik de kettingen een keer heb moeten laten vervangen, ben ik volledig tevreden - gewoon even slikken tijdens pinnen en weer doorgaan met genieten. Ook de bobines moeten vervangen bij 45.000 km en dan is mister-auto.nl jouw beste vriend (55 euro per stuk ipv 175 euro ofzo bij de dealer - gewoon Bosch die af-fabriek erin zitten). De wagen staat zelden binnen - dit zal heus beter voor de kap zijn, maar heeft dusver geen nadelig effect op de kap gehad. Daarbij gezegd dat ik mijn auto wel regelmatig was.

PS Ik zou wel de 280pk versie proberen te vinden ipv de 255pk... :wink:

erik99
Geregistreerd lid

Bericht door erik99 » di 06 sep, 2016 12:40

Mijn cabrio slaapt altijd buiten. Binnen staan de Moto Guzzi's
Het kost wat meer schoonmaakonderhoud aan de kap en hij zal uiteindelijk ook wel wat minder lang meegaan. Maar verder gaat het prima.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 06 sep, 2016 15:30

255 pk zet je zo op 280 pk of meer. No problem dus laat dat je niet tegenhouden!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Plaats reactie