stijfheid van Aero beter?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
jack_70
Geregistreerd lid

stijfheid van Aero beter?

Bericht door jack_70 » za 09 sep, 2006 23:13

Beste allemaal,

Al enige tijd ben ik aan het kijken naar een Saab cabrio 9-3 (1999 tot 2001). Hierover heb ik 'n vraag, die hopelijk op dit dorum een antwoord gaat krijgen.

De Aero heeft een sportonderstel. Is de Aero door dit onderstel stijver dan een "gewone" 9-3, of maakt het niks uit?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, kennis, etc.
Groet, Jack.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 09 sep, 2006 23:27

Ik meen dat het niks uitmaakt.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 09 sep, 2006 23:32

gevoelsmatig zal het toch wel uitmaken?

davidjoost

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » zo 10 sep, 2006 9:56

Een stijver onderstel betekent dat de carrosserie strakker bij de wielen blijft. Echter, de torsiestijfheid van de koets zal hierdoor niet veranderen. Denk dat je dat dus ook niet voelt.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 10 sep, 2006 10:13

Klopt, door een sportief afgestemd onderstel wordt de torsiestijfheid zeker niet verbetert.
Helaas staat naar mijn weten de 9-3 Cabriolet (1998-2001) bekend om z'n niet helemaal goede torsiestijfheid, bij de huidige Cabriolet is dit probleem zo goed als opgelost.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 10 sep, 2006 10:51

Volgens mij heeft de aero helemaal geen ander onderstel dan de andere cabrio's. Ik dacht dat alleen de viggen anders is.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » zo 10 sep, 2006 10:55

erik schreef:Volgens mij heeft de aero helemaal geen ander onderstel dan de andere cabrio's. Ik dacht dat alleen de viggen anders is.
De Aero heeft wel degelijk een ander onderstel, tenminste, het is veel sportiever afgestemd (verlaagd, andere veren, schokdempers).

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » zo 10 sep, 2006 11:07

Dus GEEN compleeeet ander onderstel!! :wink:

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 10 sep, 2006 12:56

Als ik in EPC kijk staat er alleen voor de viggen een andere veer en demper genoemd. Blijf bij mijn stelling.
Voor de 9-5 heb je wel gelijk, maar voor de 9-3 niet.

al vele jaren verliefd op
Geregistreerd lid

Re: stijfheid van Aero beter?

Bericht door al vele jaren verliefd op » di 12 sep, 2006 0:18

Ben zelf viggen cabrio rijder, heb me voor aankoop in voorjaar 2006 verdiept in 9-3 van 98 tot 2003.
wat ik heb kunnen ontdekken: alleen de viggen heeft standaard aangepast onderstel, vering en rubbers van ophanging, een aero kan later natuurlijk aangepast zijn( of aangepast bij aankoop bij dealer?).
Heerlijk rijden bij hooge snelheid en/ of goede wegen, minder lux bij wat toeren op minder goede wegen, de mindere torsiestijfheid van de auto valt dan echt op, stuur en voorruit bewegen zich dan wat zenuwachtig,
De auto is dus niet stijver, wel stugger afgeveerd.

jack_70
Geregistreerd lid

Bericht door jack_70 » di 12 sep, 2006 8:42

Bedankt voor de reacties. Ik ga nu de advertenties toch anders lezen als ze adverteren met een sportonderstel. :wink:

Groet, Jack.

RG-64
Geregistreerd lid

Bericht door RG-64 » di 12 sep, 2006 9:09

Ik overweeg volgend jaar een aero cabrio te kopen, maar wil daarbij geen sportonderstel omdat dat veel te stug geveerd is (ja, ik weet het, is een beetje tegengesteld). Bestaat dat, ik bedoel, een aero die wat comfortabel is geveerd? Of moet ik daar het onderstel speciaal voor laten aanpassen?

Plaats reactie