Hallo,
Na een blow-up van mijn dynamo diodepack en regelaar heb ik de kap van mijn 2004 SC handmatig moeten sluiten. Dat is met de handleiding erbij netjes gelukt.
Alles is nu weer oké met een nieuwe dynamo, alleen krijg ik nu dus de melding 'only manual operation possible, contact service' als ik het dak wil openen.
Er moet dus iets gereset worden? Of is er een truukje om dit te omzeilen?
Er ligt overigens in Nederland een Maptun Esid op me te wachten. Die claimt alle codes van alle systemen te kunnen lezen en te kunnen resetten. Aangeschaft op aanraden van Dion, volgens hem heeft het dezelfde power als een Tech 2 wat dat betreft.
Zou het daarmee kunnen? Of moet er daarnaast ook nog iets mechanisch gebeuren? Geen probleem, als ik maar weet wat het is.
In de WIS kan ik het niet vinden.
Reset na handmatig sluiten?
-
Jan Geert
- Geregistreerd lid
Re: Reset na handmatig sluiten?
En elke keer als hij over de 10km/uur gaat krijg je een gong en de melding 'open/ close softtop completely before driving'.
In stadsverkeer word je daar aardig tureluurs van.
In stadsverkeer word je daar aardig tureluurs van.
-
RonnieW
- Donateur (3x)

Misschien is de zekering van de bediening van de kap doorgebrand met het gedoe met je dynamo.

-
Jan Geert
- Geregistreerd lid
Hi Ronnie,
De zekering is intact.
Het zal er toch aan liggen dat - zoals in de handleiding ook staat- bij handmatig sluiten de vergrendeling van de afdekking niet kan worden gesloten.
Ik kan die 2 ontgrendel beugels links en rechts bij de achterlichten die je naar voren moet duwen bij het handmatig sluiten wel weer naar achteren trekken maar dat helpt verder niet.
De zekering is intact.
Het zal er toch aan liggen dat - zoals in de handleiding ook staat- bij handmatig sluiten de vergrendeling van de afdekking niet kan worden gesloten.
Ik kan die 2 ontgrendel beugels links en rechts bij de achterlichten die je naar voren moet duwen bij het handmatig sluiten wel weer naar achteren trekken maar dat helpt verder niet.
-
Jan Geert
- Geregistreerd lid
Ok, omdat kennelijk niemand dit weet (?) of maar naar de garage gaat na handmatig sluiten conform de instructies in het boekje en op de SID, heb ik het zelf uitgevogeld. Ik schrijf het hier wel even op voor referentie.
De crux is dat de ontgrendelbeugels die je naar voren moet duwen bij handmatig sluiten niet aan het mechanisme vast zitten. Ze kunnen dus duwen (ontgrendelen) maar terug in positie trekken doet niets.
Verder naar voren in de kofferbak, tegen de bovenkant, zit aan beide kanten een opening in de bekleding. Daarachter zie je het andere eind van de ontgrendelbeugel, en kan je dus ook zien waar hij tegen aan duwt als je hem naar voren duwt voor ontgrendelen. Dus:
- Trek de beugels aan beide kanten terug in positie
- Trek de scharnier waar hij tegen aan duwt handmatig terug. Je voelt wanneer hij weer in de 'grendel' positie zit.
- Op het dashboard moest ik de bedieningsknop eerst naar 'sluiten' duwen' hij gaf bijna direct de piep 'operation completed' en op dat moment is de computer weer 'bij' met waar het mechanisme is. Alles werkte hierna weer normaal.
Ik kan werkelijk niet begrijpen waarom dit niet in het instructieboekje staat, want er komt zelfs geen schroevendraaier bij te pas. En het kost een minuut als je weet wat je moet doen.
Als er een defect aan het mechanisme is gaat het niet helpen, maar na handmatig sluiten na een elektrische storing hoef je echt niet naar de garage hiervoor. Beetje flauw.
De crux is dat de ontgrendelbeugels die je naar voren moet duwen bij handmatig sluiten niet aan het mechanisme vast zitten. Ze kunnen dus duwen (ontgrendelen) maar terug in positie trekken doet niets.
Verder naar voren in de kofferbak, tegen de bovenkant, zit aan beide kanten een opening in de bekleding. Daarachter zie je het andere eind van de ontgrendelbeugel, en kan je dus ook zien waar hij tegen aan duwt als je hem naar voren duwt voor ontgrendelen. Dus:
- Trek de beugels aan beide kanten terug in positie
- Trek de scharnier waar hij tegen aan duwt handmatig terug. Je voelt wanneer hij weer in de 'grendel' positie zit.
- Op het dashboard moest ik de bedieningsknop eerst naar 'sluiten' duwen' hij gaf bijna direct de piep 'operation completed' en op dat moment is de computer weer 'bij' met waar het mechanisme is. Alles werkte hierna weer normaal.
Ik kan werkelijk niet begrijpen waarom dit niet in het instructieboekje staat, want er komt zelfs geen schroevendraaier bij te pas. En het kost een minuut als je weet wat je moet doen.
Als er een defect aan het mechanisme is gaat het niet helpen, maar na handmatig sluiten na een elektrische storing hoef je echt niet naar de garage hiervoor. Beetje flauw.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Top dat je het gelukt is en hier hebt uitgelegd, raar dat dit niet in het boekje staat!
Had je trouwens wel geprobeerd om de kap met de knop te sluiten nadat je de kap handmatig had gesloten?
Had je trouwens wel geprobeerd om de kap met de knop te sluiten nadat je de kap handmatig had gesloten?
-
Jan Geert
- Geregistreerd lid
Dat had ik natuurlijk wel geprobeerd. Op alles wat je doet krijg je 'manual operation only, contact service'. Beide kanten op.
Dus eerst even de scharnieren handmatig weer naar achteren trekken en dan inderdaad met de knop de kap ook 'elektrisch' sluiten en voila het werkt weer.
Dus eerst even de scharnieren handmatig weer naar achteren trekken en dan inderdaad met de knop de kap ook 'elektrisch' sluiten en voila het werkt weer.