Banden maat, advies Caab 900 NG

Voor alle Saab cabrio rijders
WassinkJ
Geregistreerd lid

Banden maat, advies Caab 900 NG

Bericht door WassinkJ » di 30 jul, 2019 18:45

Beste SF'ers,

Ben onze Caab aan het klaar maken voor de apk keuring en moet en wil ook de banden wisselen.
Volgens instructie van deze Saab 2.0 Turbo Cabriolet uit 1995 is de maximale bandenmaat 205-50-16.
Nu zijn daar maar weinig tot geen gebruikte banden in te vinden. Van de 205-55 is de keuze echter veel groter.
Iemand kennis of ervaring of dat past?

Ps; eerlijkheid gebiedt te zeggen dat onze zoon nu vooral bezig is met apk klaar maken, er moet nl wat gelast worden.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Banden maat, advies Caab 900 NG

Bericht door Orphy » di 30 jul, 2019 18:54

Gaat gewoon passen denk ik, is een beetje een winterbandenmaat.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » di 30 jul, 2019 20:04

Weet je zeker dat je tweedehands banden wilt?
Maar 205-55-16 gaat inderdaad prima. Ik heb ze zelf ook en ik vind het niet alleen wat mooier staan maar het rijdt ook wat comfortabeler. Wel even opletten, je snelheidsmeter en kilometer teller werken niet meer accuraat. Je wielen zijn immers net wat groter.

WassinkJ
Geregistreerd lid

Bericht door WassinkJ » di 30 jul, 2019 20:30

Dank voor reacties.

@martinphili
Waarom geen 2e hands? Het scheelt veel qua aanschaf. Ik koop liever A merk 2e hands dan goedkoper merk nieuw.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » di 30 jul, 2019 21:07

Ik zou zelf niet snel aan de tweedehands gaan omdat je nooit weet wat de banden hebben meegemaakt.
Je kunt aan de buitenkant niet zien hoe de binnenkant er uit ziet immers.
Maar jij mag kiezen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 30 jul, 2019 21:16

Ik koop al 25 jaar geen nieuwe banden mee, alleen maar gebruikt. Heb een adres waar ik louter A merk banden koop met 60/80% profiel voor een kwart/derde van de prijs.

Als er een keer een slechte tussen zit kan ik er ook nog eens mee terug komen.

Banden worden massaal opgekocht van lease maatschappijen. De auto’s gaan na de lease periode de handel in en de zomer of Winterset worden weer apart verkocht.

Als gezegd, voor mij werkt dat naar volle tevredenheid.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 30 jul, 2019 21:44

zo is het Orphy, en die 16 inch kan veel meer maten hebben ook nog. de keuze is reuze.
Soms moet je dat plastic dopje van je wielkast platter maken....

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » di 30 jul, 2019 22:14

Ik vind dat een bewonderenswaardig idee, zonde om weg te gooien.

WassinkJ
Geregistreerd lid

Bericht door WassinkJ » di 30 jul, 2019 22:15

martinphili schreef:
di 30 jul, 2019 21:07
Ik zou zelf niet snel aan de tweedehands gaan omdat je nooit weet wat de banden hebben meegemaakt.
Je kunt aan de buitenkant niet zien hoe de binnenkant er uit ziet immers.
Maar jij mag kiezen.
Mee eens, maar als je die lijn doortrekt dan zou je dus ook bij 2e hands auto direct nieuwe banden moeten laten monteren. Ken niemand die dat doet.
Voor mij dus 2e hands A merken.

WassinkJ
Geregistreerd lid

Bericht door WassinkJ » di 30 jul, 2019 22:16

wbsmit schreef:
di 30 jul, 2019 22:14
Ik vind dat een bewonderenswaardig idee, zonde om weg te gooien.
Dat gaat wel lukken, goede tip, dank

WassinkJ
Geregistreerd lid

Bericht door WassinkJ » di 30 jul, 2019 22:16

ReinO schreef:
di 30 jul, 2019 21:44
zo is het Orphy, en die 16 inch kan veel meer maten hebben ook nog. de keuze is reuze.
Soms moet je dat plastic dopje van je wielkast platter maken....
Dat gaat wel lukken, goede tip, dank

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » wo 31 jul, 2019 21:37

WassinkJ schreef:
di 30 jul, 2019 22:15
Mee eens, maar als je die lijn doortrekt dan zou je dus ook bij 2e hands auto direct nieuwe banden moeten laten monteren. Ken niemand die dat doet.
Voor mij dus 2e hands A merken.
... en daar heb jij dan weer gelijk in :) Ik denk dat het ook wel scheelt wáár je ze vandaan haalt. Goed bekend adres versus marktplaats.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 31 jul, 2019 21:57

Volgens mij was het niet zo zeer een vraag maar meer een vraag om bevestiging van de reeds voorgenomen aanpak :wink: Tja ieder z'n ding. Ik vind 205/55 onder een 900 ng niet mooi, maar ze zijn inderdaad iets goedkoper. Verder voor mij alleen nieuwe banden (gebruikte banden zet ik hooguit binnen het eigen wagenpark over), maar ook daar kun je uren over discussiëren en voor elk standpunt is wat te zeggen. Toegegeven, tweedehands banden hebben vaak nog een prima profiel maar veelal zijn het oude(re) dot codes en ex lease banden zijn meer dan eens gecupt. Ik zie om mij heen regelmatig mensen die gebruikte banden van 8 jaar oud laten monteren. Moet er niet aan denken, vooral bij winterbanden.

WassinkJ
Geregistreerd lid

Bericht door WassinkJ » wo 31 jul, 2019 22:05

Dank Saphire; het was/is toch echt een vraag 😀
Welke maat adviseer jij?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 01 aug, 2019 1:06

Ik adviseer vooral te doen wat je zelf goed lijkt en bij je portemonnee past. 205/55/16 geeft geen problemen, dat kan dus prima. Zelf geef ik de voorkeur aan de originele maat, ondanks die ongeveer een tientje duurder zijn (sterker nog: ik heb op mijn my1990 9000 laatst de vlak voor aankoop nieuw gemonteerde 205/55/16 vervangen door 205/50/16, gewoon omdat het zo hoort en er mooier uit ziet op een CC). Je ziet ook vaak dat mensen 195/65/15 monteren op een classic, nou mag je uiteraard twijfelen aan mijn inschattingsvermogen maar ik vind dat je dat al op 25 meter afstand ziet. Het is gewoon net-niet, die tractor look, doet net zoveel afbreuk aan de auto als verkeerde geplakte emblemen :-S+ Voor die paar euro verschil heb ik liever de juiste maat. Maar dat is voor ieder persoonlijk. Ik wil graag achterom kunnen kijken met een glimlach, en dan moeten alle details kloppen.

Ik kan me overigens best indenken dat mensen gebruikte banden willen, ik zou zelf alleen kritisch zijn op de leeftijd (zie DOT code) en geen banden ouder dan 3 of 4 jaar laten monteren. Na een jaar of 7 (uiterlijk 10) kan je banden echt beter weggooien. Dus monteer je banden van 8 jaar oud (ondanks er misschien nog 6 mm profiel op zit), dan heb je niet lang meer om er van te genieten op een goede en veilige manier. Vaak rijden ze dan ook niet heel lekker meer, het rubber wordt harder enzo. Ik heb zelf vorige week nieuwe banden gemonteerd onder mijn my1998 9000, de oude banden waren DOT 4114 (bijna 5 jaar oud) en toch al redelijk droog aan het worden (niet extreem, maar overal beginnend). Moet wel zeggen dat ze 94.000 km er op hadden zitten (en achter was nog niet helemaal af, maar voor zat op de 2 mm) dus dan mag een beetje uitdroging wel.

Plaats reactie