Oriënteren op Caab
-
edwin006
- Donateur

Oriënteren op Caab
Alweer twee jaar zonder Saab. Het begint steeds harder te kriebelen. Ik overweeg onze tweede auto (v40 van 2003] in te ruilen voor een Caab.
Ik zoek een aantoonbaar zeer goed onderhouden exemplaar. Automaat is een must. Veel opties, leuke uitvoering (aero) en bijzondere kleur is leuk, geen must. Liefst in omgeving Den Bosch.
Budget voor een 9-3 og is tot Max 3000 euro. Voor een 9-3 SC tot Max 6.000. Natuurlijk allemaal afhankelijk van de (Onderhouds)staat van de auto, km-stand, uitvoering etc.
Paar vraagjes:
- ik twijfel tussen ene cabrio 9-3 OG (Model tm 2002] en de 9-3 SC. Zit er qua betrouwbaarheid tussen die twee een verschil?
- kunnen er twee kinderstoelen achterin? Is isofix misschien ook mogelijk?
- eentje in beeld? Stuur gerust een PB.
Groetjes Edwin
Ik zoek een aantoonbaar zeer goed onderhouden exemplaar. Automaat is een must. Veel opties, leuke uitvoering (aero) en bijzondere kleur is leuk, geen must. Liefst in omgeving Den Bosch.
Budget voor een 9-3 og is tot Max 3000 euro. Voor een 9-3 SC tot Max 6.000. Natuurlijk allemaal afhankelijk van de (Onderhouds)staat van de auto, km-stand, uitvoering etc.
Paar vraagjes:
- ik twijfel tussen ene cabrio 9-3 OG (Model tm 2002] en de 9-3 SC. Zit er qua betrouwbaarheid tussen die twee een verschil?
- kunnen er twee kinderstoelen achterin? Is isofix misschien ook mogelijk?
- eentje in beeld? Stuur gerust een PB.
Groetjes Edwin
-
raspaardje
- Donateur

Re: Oriënteren op Caab
Geen isofix, wel twee kinderstoelen.
Mogelijk in beide generaties.
SC is wel echt de betere cabrio: meer stijfheid, betrouwbaarder dak en natuurlijk minder kans op onverwacht onderhoud ivm jongere leeftijd.
SC is wel echt de betere cabrio: meer stijfheid, betrouwbaarder dak en natuurlijk minder kans op onverwacht onderhoud ivm jongere leeftijd.
-
Henk-Jan
- Donateur

Qua weggedrag is een 9-3 SC een wereld van verschil met de 9-3 OG, ik heb in gedachten dat de carrosserie iets van drie maal stijver is voor het nieuwere model en dat laat ook een betere onderstel afstemming toe. Verder denk ik dat de nieuwere motoren minder gevoelig zijn voor black sludge en ook de veiligheidsvoorzieningen zijn beter (denk rollbeugels).
Zou ik met deze kennis destijds liever een 9-3 SC aangeschaft hebben? Waarschijnlijk wel. Ben ik ontevreden over de 9-3 OG? Nee, ik vind het nog steeds het mooiere model met een intiemer (lees: compacter) interieur. Je moet hem alleen nemen voor wat het is, namelijk een wat minder moderne en beetje slappe rijervaring.
Vragen aan de topicstarter: Wat wil je er precies mee en wat voor rijder ben je? Wat zijn je verwachtingen en wat mag het kosten?
Ik zie dat je voor elke optie qua budget een beetje aan de onderkant van de markt zoekt en ik ga er dus vanuit dat je liever een zo net mogelijk en hopelijk betrouwbaar exemplaar zoekt dan een bijzondere versie, bijv. qua motor, opties, kleurstelling, editie, etc.?
In het eerste geval zou ik liever een nieuwer model kopen, zodat je er langer van kan genieten en toekomstige reparaties het meer waard lijken tov de aanschafprijs / huidige handelswaarde. Ik snap het echter ook dat mensen liever een bovengemiddeld mooie 9-3 OG kopen voor het geld van een (onder)gemiddelde 9-3 SC, maar ieder z'n voorkeuren natuurlijk.
Zou ik met deze kennis destijds liever een 9-3 SC aangeschaft hebben? Waarschijnlijk wel. Ben ik ontevreden over de 9-3 OG? Nee, ik vind het nog steeds het mooiere model met een intiemer (lees: compacter) interieur. Je moet hem alleen nemen voor wat het is, namelijk een wat minder moderne en beetje slappe rijervaring.
Vragen aan de topicstarter: Wat wil je er precies mee en wat voor rijder ben je? Wat zijn je verwachtingen en wat mag het kosten?
Ik zie dat je voor elke optie qua budget een beetje aan de onderkant van de markt zoekt en ik ga er dus vanuit dat je liever een zo net mogelijk en hopelijk betrouwbaar exemplaar zoekt dan een bijzondere versie, bijv. qua motor, opties, kleurstelling, editie, etc.?
In het eerste geval zou ik liever een nieuwer model kopen, zodat je er langer van kan genieten en toekomstige reparaties het meer waard lijken tov de aanschafprijs / huidige handelswaarde. Ik snap het echter ook dat mensen liever een bovengemiddeld mooie 9-3 OG kopen voor het geld van een (onder)gemiddelde 9-3 SC, maar ieder z'n voorkeuren natuurlijk.
-
Bezemwagen
- Geregistreerd lid
Ik heb een jaar geleden, na lang twijfelen, onze 9-3 OG verruild voor een SC. Een wereld van verschil om in te rijden. Er zullen decennia zitten tussen de ontwikkeling van beide modellen en dat merk je in ongeveer alles. De Saab wordt dagelijks voor bescheiden afstanden gebruikt. Dat is met beide modellen te doen maar in de SC een stuk rustiger.
Plus en min, door mijn bril gezien
Plus 9-3 OG
Mooie klassieke wigvorm, zeker met spoilertje
Iets meer beenruimte achterin (maar beiden niet royaal)
Minder kraakjes in het interieur
Plus 9-3 SC
Moderne rijervaring
Meer ingebouwde veiligheidsvoorzieningen, o.a. roll bars
Cabrio kap werkt altijd, geen gezeur met 5e boog of lekkende cylinders en daarmee zeeeer dure reparatie
Betere kwaliteit van de kap, het is veel rustiger in de auto
Geen verhoogde black sludge risico’s
Heel veel stijvere carrosserie, veel minder torsie bij inritten, drempels etc
Betere opties beschikbaar zoals xenon, Navi etc
Misschien kun je online rijtests vinden uit 2004 toen de nieuwe cabrio net uitkwam. Ik verwacht dat daar veel waardevolle info in zal staan.
Je kunt overwegen te zoeken op mobile.de. Daar vind je best wat aanbod wat er redelijk uitziet maar verwacht voor 6k geen nieuwe Cabrio.
Veel succes en plezier met de keuze.
Martin
Plus en min, door mijn bril gezien
Plus 9-3 OG
Mooie klassieke wigvorm, zeker met spoilertje
Iets meer beenruimte achterin (maar beiden niet royaal)
Minder kraakjes in het interieur
Plus 9-3 SC
Moderne rijervaring
Meer ingebouwde veiligheidsvoorzieningen, o.a. roll bars
Cabrio kap werkt altijd, geen gezeur met 5e boog of lekkende cylinders en daarmee zeeeer dure reparatie
Betere kwaliteit van de kap, het is veel rustiger in de auto
Geen verhoogde black sludge risico’s
Heel veel stijvere carrosserie, veel minder torsie bij inritten, drempels etc
Betere opties beschikbaar zoals xenon, Navi etc
Misschien kun je online rijtests vinden uit 2004 toen de nieuwe cabrio net uitkwam. Ik verwacht dat daar veel waardevolle info in zal staan.
Je kunt overwegen te zoeken op mobile.de. Daar vind je best wat aanbod wat er redelijk uitziet maar verwacht voor 6k geen nieuwe Cabrio.
Veel succes en plezier met de keuze.
Martin
-
Luca9-5
- Geregistreerd lid
Denk dat het zeer bepalend is waarvoor je de caab wilt gaan gebruiken.
Als 2e of 3e auto of als een auto die dagelijks wordt gebruikt.
De eisen/wensen zijn redelijk fors icm het uit te geven budget.
Om een goede te vinden (of een OG of een SC) is 1 tip de belangrijkste!
Neem de tijd! Kijk veel, rij veel en vergelijk.
Als 2e of 3e auto of als een auto die dagelijks wordt gebruikt.
De eisen/wensen zijn redelijk fors icm het uit te geven budget.
Om een goede te vinden (of een OG of een SC) is 1 tip de belangrijkste!
Neem de tijd! Kijk veel, rij veel en vergelijk.
-
edwin006
- Donateur

Dank voor de verhelderende reacties. De auto zal gebruikt worden voor circa 10k km per jaar en het hele jaar.
Met jullie opmerkingen in gedachten lijkt de keuze voor een sc gauw gemaakt. Inderdaad goed om de tijd te nemen en goed te zoeken. Wellicht nog even doorsparen en een hoger budget inzetten.
Met jullie opmerkingen in gedachten lijkt de keuze voor een sc gauw gemaakt. Inderdaad goed om de tijd te nemen en goed te zoeken. Wellicht nog even doorsparen en een hoger budget inzetten.
-
Barten
- Donateur (12x)

Kijkend naar het gebruik van de auto (het hele jaar door) en de leeftijd/prijsklasse waarin je zoekt een extra tip:
Weet dat een softtop bij ca 15 jaar zijn houdbaarheidsdatum nadert. Zeker als de auto altijd buiten staat, ga je je na regenbuien op enig moment storen aan vocht in de auto. Er zijn impregneermiddelen in de handel om vervanging van de kap nog iets uit te stellen, maar op enig ontkom je er niet meer aan. Een nieuwe kap kost ca EUR 1.350,00 en als je een cabrio vindt in de gewenste prijsklasse, waarbij de kap recent is vervangen, doe je jezelf een hoop plezier.
Ps. We hebben zelf een 9-3 SC Aero uit 2004, waarvan we vorig jaar de kap hebben vernieuwd. Deze is niet te koop trouwens en ook geen automaat.
Weet dat een softtop bij ca 15 jaar zijn houdbaarheidsdatum nadert. Zeker als de auto altijd buiten staat, ga je je na regenbuien op enig moment storen aan vocht in de auto. Er zijn impregneermiddelen in de handel om vervanging van de kap nog iets uit te stellen, maar op enig ontkom je er niet meer aan. Een nieuwe kap kost ca EUR 1.350,00 en als je een cabrio vindt in de gewenste prijsklasse, waarbij de kap recent is vervangen, doe je jezelf een hoop plezier.
Ps. We hebben zelf een 9-3 SC Aero uit 2004, waarvan we vorig jaar de kap hebben vernieuwd. Deze is niet te koop trouwens en ook geen automaat.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

2x isofix achterin is gewoon standaard bij de Sport Cabrio hoor!raspaardje schreef: ↑za 18 apr, 2020 21:17Geen isofix, wel twee kinderstoelen.
-
raspaardje
- Donateur

Je hebt gelijk, mijn kinderstoelen in de Saab hebben dit niet. In de andere auto wel.
Goed vastzetten dus indien er open hard gaat worden gereden...
Goed vastzetten dus indien er open hard gaat worden gereden...
-
Mrwhoopie
- Donateur (5x)

Een Aero SC met veel opties, automaat,aantoonbaar onderhoud en dat voor 6K dat gaat een hele uitdaging worden een OG zal wel lukken maar een SC die al deze vinkjes eerlijk aantikt lijkt mij een uitdaging.Een diesel SC kan je mss wel goedkoop aantreffen.
-
ico9-3
- Donateur (4x)

Aero SC moet wel lukken als je wat km’s voor lief neemt en wat budget overhoud om wat onderhoud uit te voeren
-
Henk-Jan
- Donateur

Ik dit geen aardige? Is een boel aan gebeurd voor €4000: viewtopic.php?f=128&t=170075
Misschien moet je nog met een aantal proefrijden, maar een goed afgestemde 9-3OG is wellicht nog te prefereren over een 9-3SC met slap onderstel en achterstallig onderhoud.
Misschien moet je nog met een aantal proefrijden, maar een goed afgestemde 9-3OG is wellicht nog te prefereren over een 9-3SC met slap onderstel en achterstallig onderhoud.
-
edwin006
- Donateur

Dag dag, dank voor al het meedenken. Goede tip. We waren er thuis over eens om naar een sc te kijken. De komende tijd een aantal te gaan proefrijden, zal deze nog eens in de groep gooien. Klinkt namelijk als een heel goed onderhouden wagen met de juiste specs.
Twijfel over de betrouwbaarheid / storinggevoeligheid van de kap van een OG? Is dat terecht?
En hoe erg is het windgeruis voor kinderen als ze op de achterbank zitten? Hoe is het uitzicht voor kindjes?
Ik krijg ze niet goed mee naar een proefrit gezien de Coronaperikelen
Twijfel over de betrouwbaarheid / storinggevoeligheid van de kap van een OG? Is dat terecht?
En hoe erg is het windgeruis voor kinderen als ze op de achterbank zitten? Hoe is het uitzicht voor kindjes?
Ik krijg ze niet goed mee naar een proefrit gezien de Coronaperikelen
-
Mrwhoopie
- Donateur (5x)

Bij geen enkele cabrio zijn de plaatsen achter echt leuk boven de 70km/u denk ik
de SC is wat ruimer naar mijn gevoel dan de OG.
-
rutgerreinier
- Donateur

Ik heb een 9-3 sportcabrio gehad van 2006. Reed er hele jaar mee, ook ongeveer 12dkm.
Toen twee dochters van 11 en 9. Ging ermee op vakantie, kamperen....
Kids wilden kap altijd open, maar inderdaad boven 70, wordt het minder.
We hebben wel met 4 volwassenen open over de snelweg gereden. De twee stoere kerels achterin kregen het erg koud. Was augustus
Dit iets?
viewtopic.php?f=129&t=169322
Toen twee dochters van 11 en 9. Ging ermee op vakantie, kamperen....
Kids wilden kap altijd open, maar inderdaad boven 70, wordt het minder.
We hebben wel met 4 volwassenen open over de snelweg gereden. De twee stoere kerels achterin kregen het erg koud. Was augustus
Dit iets?
viewtopic.php?f=129&t=169322