Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 laten tunen naar 235 PK

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » za 11 jul, 2020 18:41

Koppeling en hulpcilinder is vorig jaar vervangen door deze (https://www.autodoc.nl/luk/629725). Of de keerring is vervangen weet ik niet.
Deze plug besteld.
https://www.jendvandenbosch.nl/nieuwe-v ... 87544.html

Nieuwe plug erin gezet en het lekt niet meer bovenop na een korte rit.
Wel nog bij de aansluiting van van de schakelstang.
Nieuwe schakelstangkeerring ( https://www.jendvandenbosch.nl/nieuwe-s ... 41878.html) is nu thuis en nog niet vervangen, want zonder een brug is het lastig te doen volgens mij.
Er zat een klein braampje op de schakelstang. Te voelen als ik de versnelling in z'n 3 zet. Deze weg geschuurd.
Dan maar eerst een beunoplossing voor tijdelijk.
Heb de keerring aan de buitenkant van de as dichtgestreken met wat hylomar blue om het tijdelijk af te dichten. Nachtje wachten en het is nu dicht na een lange rit.

Afbeelding

De cabrio kan weer van de oprit af, want de kat houdt wel heel veel van het dak om erop te liggen.

Nog genoeg te doen:
- remblokken achter vervangen en handrem stellen.
- linkerzijruit achter vervangen en ruiten stellen.
- versnellingsbakolie vervangen.
- piepjes en kraakjes oplossen.
- bouten subframe nalopen en natrekken.
- airco vullen en nieuwe droger (heb ik nog liggen)
- dashboardlampjes vervangen, want het is erg donker.
- stuur opknappen. Mijn oude stuur met HG set gedaan en ziet er weer goed uit.
- nieuwe zomerbanden, want er zitten nu winterbanden onder.
- deurvanger linker portier maken.
- deurpaneel passend maken.
- kabel dak linkerkant spannen.
- dak schoonmaken, bijkleuren en impregneren.
- dakcilinders nalopen, niveau controleren, want 1 (linksbinnen) zweet wat. Misschien is Leaklock of Lecwec wel wat om toe te voegen.
- achteruitrijsensoren inbouwen (set ligt al 4 jaar in een doos).
- een keertje wassen en stofzuigen

Wensen:
- carrosserie steviger maken met verschillende braces.
- krassen wegwerken.
- lassen gat bij wielkast linksachter.
- stuurbekrachtigingsleidingen vervangen, want veel roest.
- nieuwe brandstofpomp

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » do 06 aug, 2020 17:31

De bedoeling was om in de vakantie wat ritjes te maken met hotelovernachtingen. Na het eerste 3-daags tripje in Zuid-Limburg en Ardennen besloten omdat niet meer te doen. Gewoon te druk, mondkapjes in België.

Dus thuis aan de klus. Bomen langs oprit weg gehaald, want dat gaf wel veel troep op het dak.
- Dak schoongemaakt, geverfd en in de proofer gezet met de set van Renovo.
- Zweten dakcilinder opgelost met Leaklock.
- Rubber onder de 5e boog geplakt met zwarte kit.
- Naar Saab hobbyclub Amersfoort. Andere grill en wat ander plastic onderdelen. Waarbij Koos mij fijntjes opmerkte dat deze (zie foto) dicht moeten zijn als het dak open is.
- Kabel dak spannen aan de linkerkant ben ik nog niet uit hoe dat moet.

- Slotbouten van velgen verwijderen, omdat ik de adapter ben verloren.

Olielekkage is er nog steeds.
Het zweet wat aan de linkerkant bij het deksel van de aandrijfas links. Eerst bij de niveauplug, nadat ik die had verwijderd om het teveel aan olie eruit te kunnen halen. Toen tegelijkertijd de 5 bouten van het deksel flink nagetrokken. Pas later las ik dat deze maar ongeveer 25 Nm nodig hebben.
Als ik het links opkrik wiel eraf haal is er flink wat verticale speling te voelen aan de as.



Afbeelding

MartinSE
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 02 apr, 2018 15:10
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door MartinSE » do 19 nov, 2020 20:37

En hoe is het nu met dn Saab?
Renault 5, Renault 5C, Citroen BX, BMW 316i , Volvo V70,
Mitsubishi Pajero, Toyota HiLux, Toyota LandCruiser
Jaguar XJ 4.0, Saab 9-3 S Cabrio, Volvo V70
Saab 9-3 SE Cabrio

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » vr 20 nov, 2020 0:30

Goed,
Na wat kloink-geluiden bij het remmen en op kunnen lossen door het aandraaien van de bout van de stabilisatorstang rijdt het gewoon.
Ik rij met de Saab Cabrio door ook tijdens de winter.
Winterbanden met oude stalen velgen erop gedaan en trilling rond 100 km/uur is weg.
Het toevoegen van Leaklock voor de dakcilinders heeft geholpen.
Gewoon starten en rijden, weer of geen weer. Mooi weer, dan dak open.
Er blijven altijd dingen te doen. Cabrio is wel 20 jaar oud.
Stuurhuis is lek door roest en zweet wat.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Andere velgen ALU 26

Bericht door gj.stegeman » za 30 jan, 2021 19:10

Vandaag bij Orphy langs geweest voor andere velgen.
Ik wil geen 17-inch meer op de cabrio. Carrosserie gaat teveel rammelen ervan.
Hij heeft veel mooie spullen. Ook zijn Viggen kunnen zien. :D
Alu 26 zijn het geworden.
Hij vroeg of ik nog wat meer nodig had en toen kwam ik ineens op het slurfje dat miste op de cabrio.
Het is wel en blijft een gewoon slurfje, maar deze komt wel van zijn sloop-Viggen.

Afbeelding

Nu nog mijn oude 17-inch velgen zien te verpatsen. Banden zijn winterbanden en gewoon op.
Velgen zijn niet de mooiste meer, nogal wat parkeerschade en met een ET van 40 niet origineel Saab. Denk dat ze van een Opel komen.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 APK

Bericht door gj.stegeman » di 11 mei, 2021 17:26

Nieuwe APK.
Km-stand: ongeveer 280.000.
Het eerste jaar met een andere auto van zo'n 20 jaar oud blijft altijd kijken, onderhoud wegwerken en investeren.
Op het APK-rapport staat wel:
RA2 – vloeistoflekkage.
Onderdelen van motorvoertuigen en aanhangwagens in gebruik genomen vóór 1 januari 2018 (geen onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem) die met uitzondering van water, overmatige vloeistoflekkage hebben, moet u als reparatieadviespunt aangeven.
Volgens mij doen ze dat bijna altijd bij een oude auto of het blok moet kurkdroog zijn.


Dankzij Jeroengsi is het volgende gebeurd.
- Vervangen van het lekke stuurhuis.
- Versterkte veerpootbrug geplaatst.

Toen gevraag of hij ook APK deed en dat deed hij zeker.
Niet zelf keuren, maar wel laten keuren bij een vast adres. APK-afkeurpunten verhelpen en laten herkeuren.

- Laswerk aan de carrosserie bij de achterveren en nieuwe doorslagrubbers.
- Laswerk gat binnenkuip linksachter. Het gat was wel wat groter geworden sinds vorig jaar juni. Nu netjes dichtgelast.
- Achterremblokken vervangen en handrem afgesteld.
Zelf gedaan:
- Glaasje 3e remlicht vastgelijmd. Het glas was een dag voor de keuring er spontaan afgevallen bij het dichtdoen van de kofferbak. Gelukkig zag ik het hangen en daarna gelijmd met plasticlijm
- Einddemper tijdelijk dichtgemaakt. Moet nog een keer worden vervangen door een andere.

We kunnen weer een tijdje verder. Nu nog wachten op de zon.


Afbeelding

Gebruikersavatar
jeroengsi
Geregistreerd lid
Berichten: 3571
Lid geworden op: za 26 dec, 2009 19:13
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door jeroengsi » zo 23 mei, 2021 9:57

Was weer een leuke klus aan een mooie saab
saab 9-5
heb veel saab onderdelen 900ng 9-3 9000 9-5
repareer graag saabs

JorisvandV
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jun, 2021 16:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door JorisvandV » ma 14 jun, 2021 16:04

Saab 9.3 SE Cabrio 2.0t T5 2000 lijkt mij een prachtige auto om tijdens de zomer te rijden. Waarom heb je voor dit model gekozen?
Heb je al een groot verschil opgemerkt tussen jouw oude en nieuwe Saab?
Het is een moeilijke keuze om de juiste Saab te kiezen.
Kies een geschikte alarmsysteem: Lees hier

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » ma 14 jun, 2021 17:48

T5 uit 2000 zegt men is wat minder gevoelig voor Black Sludge. Kopbouten kun je nog natrekken als het wat gaat zweten bij de koppakking.
De motor B204E was al doorontwikkeld toen men overstapte naar een andere motor.
Zo'n rode DI staat ook wel leuk vind ik. Hij is te tunen van LPT naar FPT.

Alles staat en valt of de auto goed tot redelijk onderhouden en dan nog moet je het eerste jaar alle achterstallig onderhoud gaan wegwerken om een soort nieuw beginpunt te maken.

Cabrio uit 2000 is leuk. 9-3 OG cabrio moet je van houden. Besef wel dat alles al meer dan 20 jaar oud is en het kan wat sleets worden. De techniek is wat minder geavanceerd en daardoor ook gemakkelijker te repareren, behalve het dak natuurlijk.
En roesten doen ze allemaal op de bekende plekken.
Verder zal het wel te maken hebben met mijn leeftijd dat ik ben blijven hangen met de voorkeur voor auto's gemaakt zo tussen 1985 en 2000.

Gebruikersavatar
bkneep
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 23 aug, 2009 16:07
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door bkneep » vr 23 jul, 2021 12:30

Hi GJ, leuk om te lezen dat je ook zo enthousiast bent van je Caab. Heb zelf onlangs ook een 9-3 uit 2001 gekocht waar ook nog wel wat aan te doen is/was. Heb inmiddels ook de spiegelverstelling weer aan de praat gekregen maar moet nu ook even aan de slag met het linker voorraam. Kun jij me vertellen hoe je de rollen, groen en zwart, in je ruit en mechaniek kunt vervangen? Moet en kun je de ruit er dan uithalen of moet je priegelen in de weinige ruimte die de deur je biedt? Zijn er toevallig foto's van die werkzaamheden? Mvg, Bert
Yamaha XJ 900 2001
Saab 900S 2.3i (RIP)
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Business (RIP)
Saab 9-3 2.0T Cabrio Anniversary

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » vr 23 jul, 2021 14:28

Misschien heb je hier wat aan.
De groene heb ik wel kunnen vinden en vervangen, maar de zwarte niet helaas.
https://saabwisonline.com/a3/wis/9-3/20 ... d-mirrors/

Gebruikersavatar
bkneep
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 23 aug, 2009 16:07
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door bkneep » vr 23 jul, 2021 22:03

Dank je. Blijft lastig dus ga eens kijken of er nog foto’s of een filmpje is
Yamaha XJ 900 2001
Saab 900S 2.3i (RIP)
Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Business (RIP)
Saab 9-3 2.0T Cabrio Anniversary

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » do 05 aug, 2021 23:54

Vandaag bij Tanisha geweest voor het vervangen van de achterschokdempers en uitlezen dak.

Dak uitlezen is niet gelukt en dat heeft zij ook van tevoren aangegeven dat zij geen TECH-2 heeft maar een een ander merk om uit te lezen.

Ze kon mij wel verder helpen met doorverwijzen naar contacten die het wel kunnen uitlezen.

Ene Erik.

Als bonus kreeg ik mee heel veel adviezen (onder andere herstellaswerk, vervangen remleidingen achter, uitlaat, aandraaien ring of vervangen pakkingring benzinepomp, voorvering aanpakken, roest bij dorpel),

En nogal wat interieurdelen zodat de cabrio mooier kan worden.
Tot mijn grote verbazing kan zij mijn mijn Saab ook gaan tunen.

Eerst het dak maar gaan (laten) maken. Ik heb vaag het idee dat de dakcomputer het meer helemaal doet na de regenbuien (vocht) en het laswerk. Gissen is missen dus eerst uit laten lezen.
Daarna trekhaak en eventueel laten tunen.

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door gj.stegeman » ma 28 feb, 2022 23:34

Pak de draad weer op.
Het goede is dat het dak het weer doet. Afgelopen tijd handmatig bediend en afgelopen zaterdag tijdens het handmatig openen nog een keer de 2 microswitches bij gebogen.
Afbeelding

Rit gemaakt met open dak en thuis de stekker aan gesloten, kraantje op de pomp dichtgedraaid en ineens doet het dak het weer.
Omdat het dak het niet meer deed de afgelopen tijd ook niet zoveel meer gedaan aan de Saab. Als het USP van een cabrio niet meer werkt is de lol er wel wat vanaf.
2 nieuwe microswitches besteld na eerst een aanbod hebben gehad voor gebruikte voor een kwart van de prijs van nieuwe. Ga toch voor nieuw.

Binnenkort het onderhoud bij gaan werken en alle aangeschafte onderdelen gaan plaatsen. Zoals:
- Deurpanelen voor en achter vervangen.
- Olie en filter vervangen.
- Middenconsole en paneel voor SID en Climate control vervangen.
- Linker achterruit vervangen.
- Bagagenetje aan passagierskant inkorten.
- Dak reinigen en verven.
- Linkerspiegelkapje vervangen.
- Linkerraam opnieuw afstellen.
- Looprol en multieriem vervangen.
- Airco laten vullen.
- Olielekkage oplossen en dat dopje bij de kop vervangen.
- Kop nog een keer natrekken.

Kortom genoeg te doen.
Het leuke vind ik ook dat mijn vorige Saab een nieuwe eigenaar heeft die de draad weer heeft opgepakt.
viewtopic.php?f=7&t=178922&p=1933656#p1933513

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 9-3 SE Cabrio 2.0t T5 2000

Bericht door Arthurj » di 01 mar, 2022 0:23

Dit soort verhalen lees ik met heel veel plezier, steeds een stapje verder om deze mooie Saab weer in TOP conditie te krijgen! Ga zo door, ik lees mee :O:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Plaats reactie