Een "how-to" om het dak te reinigen en te impregneren

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
martinphili
Geregistreerd lid

Een "how-to" om het dak te reinigen en te impregneren

Bericht door martinphili » do 04 mar, 2021 22:29

Jon Delieu heeft een kanaal op Youtube waar over detailing. Hij test een heleboel producten en komt met nuttige informatie alhoewel veel van de producten die hij behandelt niet in Nederland verkrijgbaar zijn.
Deze hier: https://youtu.be/eJbJW9zQjSM gaat over het reinigen en impregneren van een cabriodak. Het slachtoffer is een MG-F maar wees gerust, een Saab komt ook in beeld. Mooi kleurtje ook!
Anyway, ik heb er veel van opgestoken. Doe er je voordeel mee :)

peterberg
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Een "how-to" om het dak te reinigen en te impregneren

Bericht door peterberg » ma 12 apr, 2021 18:52

Ik gebruik altijd een APC (all purpose cleaner) om e.e.a. schoon te maken met de mengverhouding 1/10...daarna drogen en met een softtop sealant erover heen.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 12 apr, 2021 20:14

Om eerlijk te zijn: zo doe ik het zelf ook. Ik heb heel sterk het idee dat veel z.g. speciale reinigingsmiddelen heel gewoon APC verdunningen zijn, eventueel voorzien van een eigen geurtje of kleurtje.
Maar omdat voor veel mensen het gebruik van een APC net even te lastig is vind ik het logisch om die speciale reinigingsmiddelen aan te bevelen. Je kunt er niet fout mee gaan als het ware :)
Een andere reden om dit filmpje eens neer te zetten is het feit dat er veel verhalen rond gaan over groene zeep en zo. Toegegeven, ik heb het zelf ook gebruikt maar ik weet inmiddels beter. Het is gewoon rotzooi die je amper uit je stof uitgespoeld krijgt met navenante problemen voor je follow-up met impregneermiddelen. Dit filmpje laat zien hoe het beter kan.
Voor impregneren gebruik ik sinds kort 303 Fabric Guard maar ook over Fabsil lees ik erg goede dingen en Gtechnic verkoopt ook geen rotzooi.
Oh ja, er kwam een Saab voor in het filmpje, dat was mede de reden dat ik het hier plaatste.
The Car Cleaning Guru, mijn goeroe waar het gaat om auto's reinigen, doet het zo: https://www.youtube.com/watch?v=UlBhaFjH2AM

Sandr
Geregistreerd lid

Bericht door Sandr » ma 12 apr, 2021 21:28

APC? zoals?

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » ma 12 apr, 2021 21:49

All Purpose Cleaner. Zoals deze: https://www.carclean.com/nl/meguiar-s-p ... 780ml.html
(maar dat is een willekeurige keuze)
Zoals de naam al suggereert een reiniger die overal goed voor is. Het wordt verdund gebruikt en de verdunning is afhankelijk van het materiaal waar het op wordt toegepast en de mate van vervuiling. Het is géén ontvetter trouwens, daar zijn weer andere middelen voor.

Sandr
Geregistreerd lid

Bericht door Sandr » ma 12 apr, 2021 22:04

Ah, dank, wel voor auto's, geen Andy dus :-)

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » di 13 apr, 2021 20:01

Nee, géén Andy :)
Overigens ook te gebruiken voor non-automotive doeleinden. Het is overal goed voor.

Plaats reactie