Afdekklepjes Saab cabrio 900 sluiten niet!
-
Jordykamphuis
- Geregistreerd lid
Cabrio dak sluit niet na vervangen control unit 900 ng .
Goedeavond,
Even een probleempje melden van onze Saab 900 cabrio.
Wij hebben al heel lang mogen genieten van een goed werkende kap, alleen nu sinds een week werkt alles goed in en uit behalve dat de afdekklepjes niet meer dicht gaan, dat betekent dus ook dat de kap niet meer goed dicht wil omdat die klepjes er voorzitten. Ik wil ze ook niet geforceerd dicht drukken. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Vriendelijke groet, Jordy Kamphuis
Even een probleempje melden van onze Saab 900 cabrio.
Wij hebben al heel lang mogen genieten van een goed werkende kap, alleen nu sinds een week werkt alles goed in en uit behalve dat de afdekklepjes niet meer dicht gaan, dat betekent dus ook dat de kap niet meer goed dicht wil omdat die klepjes er voorzitten. Ik wil ze ook niet geforceerd dicht drukken. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Vriendelijke groet, Jordy Kamphuis
-
Jordykamphuis
- Geregistreerd lid
Afdekklepjes Saab cabrio 900 sluiten niet!
Goedemorgen,
Afgelopen week hebben alleen de afdekklepjes van onze Saab cabrio 900 geen zin om weer in te gaan, bij het openen van de kap en bij het dicht gaan ook niet. Heel vervelend want bij het dicht doen van de kap zitten ze ook nog eens in de weg en trekt hij de kap niet goed aan. Iemand een idee?
Vriendelijke groet,
Jordy
Afgelopen week hebben alleen de afdekklepjes van onze Saab cabrio 900 geen zin om weer in te gaan, bij het openen van de kap en bij het dicht gaan ook niet. Heel vervelend want bij het dicht doen van de kap zitten ze ook nog eens in de weg en trekt hij de kap niet goed aan. Iemand een idee?
Vriendelijke groet,
Jordy
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Afdekklepjes Saab cabrio 900 sluiten niet!
Probleem met de motor van de vergrendeling van de 5e boog, deze bedient ook de klepjes. Motor zit onder het tonneaudeksel. Dit probleem komt vaak voor bij de 900NG cabrio en is al vaak beschreven.
Dakcomputer laten uitlezen met een Tech2.
Als je probeert ze met de hand dicht te drukken, breken ze af...
Dakcomputer laten uitlezen met een Tech2.
Als je probeert ze met de hand dicht te drukken, breken ze af...
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Inderdaad, dichtdrukken moet je zeer zeker niet doen. Die dingen zijn van een hard soort kunststof dat slecht te verlijmen is.
Ik heb nog wel een vraag: werkt de vergrendeling van de tonneau nog wel steeds? De bediening van de grendels is namelijk direct en mechanisch verbonden aan die van de klepjes.
Als dus de vergrendeling ook niet meer werkt is óf de motor stuk óf de aansturing is niet goed. In het laatste geval is uitlezen de beste weg.
Of de motor goed werkt kun je checken door er direct spanning op te zetten. Uit mijn hoofd pen 9 en 10 van de connector. Als het niet direct werkt kun je ook de plus en min even omdraaien.
Ik heb nog wel een vraag: werkt de vergrendeling van de tonneau nog wel steeds? De bediening van de grendels is namelijk direct en mechanisch verbonden aan die van de klepjes.
Als dus de vergrendeling ook niet meer werkt is óf de motor stuk óf de aansturing is niet goed. In het laatste geval is uitlezen de beste weg.
Of de motor goed werkt kun je checken door er direct spanning op te zetten. Uit mijn hoofd pen 9 en 10 van de connector. Als het niet direct werkt kun je ook de plus en min even omdraaien.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ja, losse draden aan het motortje.
Het klepje links is bij mij een tijdje geleden ook afgebroken, maar ik heb het met 2componentenlijm en een extra profieltje weer weten te repareren.

Het klepje links is bij mij een tijdje geleden ook afgebroken, maar ik heb het met 2componentenlijm en een extra profieltje weer weten te repareren.

-
martinphili
- Geregistreerd lid
Dat profieltje heeft het dan prima gedaan. Tweecomponentenlijm hield bij mij maar tijdelijk. Ik heb het zelfs geprobeerd met glasvezel versterking.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
klepjes zijn van abs, dus inderdaad niet te verlijmen je kunt wel bv lego oplossen in MEK (bij de goede schilderswinkel te verkrijgen in een liter fles) rond de 13 euro
(je hebt natuurlijk maar een beetje nodig)) geeft een pasta waar je mee kunt lassen,,,
bij niet werkende klepjes ik zou ze er voorzichtig afhalen,
(je hebt natuurlijk maar een beetje nodig)) geeft een pasta waar je mee kunt lassen,,,
bij niet werkende klepjes ik zou ze er voorzichtig afhalen,
-
rene
- Geregistreerd lid
Re: Cabrio dak sluit niet na vervangen control unit 900 ng .
Waarschijnlijk zal de motor die in de afdekkap zit vastzitten. Deze zorgt voor dat de afdekklepjes werken en voor de vergrendeling van de afdekkap.
René
René
-
beekemm
- Geregistreerd lid
niet werkende klepjes ik zou ze er voorzichtig afhalen, voor ze breken
-
Jordykamphuis
- Geregistreerd lid
Met een tech 2 konden we de afdekklepjes ook niet bedienen. De motor werkt wel en de bedrading naar de computer is ook goed. De computer stuurt het niet aan, de 3 (stekkers) op de computer hebben groene aanslag dus vochtig geweest, hoe kan ik dit het beste schoonmaken? Of kan ik deze vervangen? De computer van binnen is droog
-
rene
- Geregistreerd lid
Stekkers schoonmaken en inspuiten met contactspray.
-
Jordykamphuis
- Geregistreerd lid
Nee de vergrendeling van de tonneau werkt ook niet.. wel getest met spanning en dan doet hij het wel. Ik heb ook de draden doorgemeten vanaf de tonneau tot binnen in de computer daar zit ook gewoon spanning op. Dan zal er denk ik een defect zitten in mijn printplaat? Of weet kan het nog wat anders zijn?
Groet, Jordy
Groet, Jordy
-
Jordykamphuis
- Geregistreerd lid
Voor de rest werkt alles prima trouwens alleen wel vervelend als de afdekklepjes niet dicht gaan en de Achterkap niet vergrendeld..
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Ik denk dat je dan het beste iemand op kan zoeken die de auto uit kan lezen met een Tech. Een 900 ng heeft alleen géén OBDII, dat kwam pas in 1996.
-
Jordykamphuis
- Geregistreerd lid
Ook gedaan! Tech kon hem ook niet vinden/ aansturen, toch maar de computer vervangen en kijken wat er gebeurd..