Cabriodak reinigen

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
MafvanUtreg
Donateur
Donateur
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 23:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Cabriodak reinigen

Bericht door MafvanUtreg » di 10 aug, 2021 15:25

Zoals al aangegeven bij het "Stotter" draadje heeft de Zweedse een lange tijd stilgestaan en heeft zij weinig aandacht gehad.

Nu ik als berijder weer vaker de auto wil nemen, beginnen er steeds meer zaken aan de Zweedse op te vallen, welke ik dan ook stap voor stap wil gaan oppakken. Het stotteren was de eerste stap en is na het vervangen van de bougies en tanken van E5 geheel verholpen . . . draait weer als een zonnetje :clap:

De tweede stap komt juist door het gebruik van een zonnetje, het dak begint namelijk na diverse heftige regenbuien door te slaan en de binnenzijde geeft flink wat vochtplekken weer . . :cry: De buitenzijde van het dak heeft daarnaast veel vlekken en groene aanslag, dus de tweede stap aan de Zweedse is het cabriodak onderhanden te nemen.

Welke producten kan ik het beste gebruiken om het dak goed en diep te reinigen en vervolgens te beschermen met water / vuil afstotende afwerking. Wellicht is het dat verven nog wel een optie, maar dat laat ik afhangen van de schoonmaak kwaliteiten van de producten. Ik ben eens wat gaan googlen en zie steeds een aantal merken voorbij komen om cabriodaken te reiningen, zoals; Renovo / Ultramar / Autoglym en Mequiars
Bij de diverse producten staan nog al wat verschillen en merk al wel dat er veel aangeboden wordt met vinyldaken, wat volgens mij toch echt welk wat anders is als de Saab soft-top


?? Wat raden jullie mede Carbio gekken aan om te gebruiken en wat zijn jullie ervaringen met verven ??

?? Hoe de binnenzijde schoon te maken ??



buitenzijde Afbeelding

buitenzijde andere hoek Afbeelding

binnenzijde met vochtplekken Afbeelding
Laatst gewijzigd door MafvanUtreg op wo 11 aug, 2021 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Saab 93 Cabrio - 2.0L 16V Turbo - Aero (black)
Volvo 850 - 2.3i T-5 (red)

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 916
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Cabriodak reinigen

Bericht door wbsmit » di 10 aug, 2021 16:18

Ik zweer bij de producten van Ultramar. De gewone reiniger, de powercleaner voor hardnekkige vlekken en het impregneermiddel. Ik impregneer in het voorjaar en in het najaar. Mijn dak is in prima conditie, waardoor ik niet hoef te verven.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Cabriodak reinigen

Bericht door martinphili » wo 11 aug, 2021 20:36

Ja, Ultramar is inderdaad prima spul. Maar eigenlijk zijn alle middelen die speciaal voor het reinigen van cabriotops op de markt gezet worden wel prima.
Waar je je (in mijn ogen) verre van moet houden zijn huis-, tuin- en keukenmiddeltjes zoals groene zeep in vloeibare vorm. Dat spul laat altijd een residu achter en dat residu zorgt er dan weer voor dat je weer extra last krijg van algengroei en dat het impregneermiddel dat je gebruikt niet goed hecht.
Er zijn mensen, ook binnen het detailerswereldje, die biotex gebruiken tegen algen. Dat spul werkt met enzymen die, naar het schijnt, heel goed werken tegen die groene aanslag. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Biotex spoelt wél veel makkelijker uit.

Welk spul je ook gebruikt: Aanbrengen, inborstelen met een zachte borstel en uitspoelen met een enorme bak water. Gewoon de tuinslang er op en net zo lang spuiten tot je geen schuimbelletje meer ziet.

Na het drogen kun je gaan impregneren. Ook daar zijn veel middelen voor, de zoekfunctie van het forum zal er vele produceren. Ik gebruik zelf erg graag Fabric Guard van 303: https://www.carclean.com/nl/303-fabric-guard-473ml.html
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

molorean
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 257
Lid geworden op: di 15 jun, 2021 15:39
Regio: Outside Europe

Re: Cabriodak reinigen

Bericht door molorean » do 12 aug, 2021 14:13

Mijn dak heb ik gereinigd met Ragg Topp cleaner door gebruik te maken van een zachte borstel (paardenhaar).
Nadien inderdaad afgespoeld totdat er geen schuim meer afloopt bij het afspuiten met water met behulp van een tuinslang.
Goed laten drogen om vervolgens een eerste laag hydrofobe Topp Ragg te plaatsen.
En dit nog eens twee keren herhaald (laten drogen + hydrofobe spul erop).

De hemel (binnenbekleding) heb ik met Mc Guire gekuist.

Maar wat je ook doet, bij overmatige regen wordt het doek nat, ook de binnenkant.

Ik vraag mij wel af hoe je te werk gaat indien je je doek wenst te verven...?

Gebruikersavatar
Barten
Donateur (10x)
Donateur (10x)
Berichten: 481
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 20:38
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Cabriodak reinigen

Bericht door Barten » do 12 aug, 2021 14:19

Ik weet niet hoe oud de kap is, maar na een jaar of 15 is deze meestal wel aan vervanging toe. Veel middelen kunnen vervanging nog iets uitstellen, maar vroeg of laat ben je gewoon aan de beurt.
SAAB 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch 05/2004
BMW iX1 xDrive30 xLine (lease) 04/2023
Ford Fiesta 1.6 Titanium X-pack 04/2009

molorean
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 257
Lid geworden op: di 15 jun, 2021 15:39
Regio: Outside Europe

Re: Cabriodak reinigen

Bericht door molorean » do 12 aug, 2021 14:51

Klopt helaas volledig :(

MafvanUtreg
Donateur
Donateur
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 23:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabriodak reinigen

Bericht door MafvanUtreg » do 12 aug, 2021 15:10

dat kap een keer vervangen moet worden ben ik me terdege bewust...

ga gewoon eerst eens starten met schoonmaken en dan centen opzij leggen voor een nieuw dak
Saab 93 Cabrio - 2.0L 16V Turbo - Aero (black)
Volvo 850 - 2.3i T-5 (red)

molorean
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 257
Lid geworden op: di 15 jun, 2021 15:39
Regio: Outside Europe

Re: Cabriodak reinigen

Bericht door molorean » do 12 aug, 2021 15:26

Als grote cabrio fanaten willen we de wagen sowieso zeer lang bijhouden.

Vroeg mij af of we niet beter een kap opzij leggen voor het geval deze over 30 jaar dient vervangen te worden?
Zullen deze m.a.w. nog voorhanden zijn?
Is natuurlijk wel een serieuze financiële opdracht....

MafvanUtreg
Donateur
Donateur
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 30 sep, 2016 23:15
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabriodak reinigen

Bericht door MafvanUtreg » za 14 aug, 2021 17:58

MafvanUtreg schreef:
di 10 aug, 2021 15:25
OUD

buitenzijde Afbeelding

buitenzijde andere hoek Afbeelding

binnenzijde met vochtplekken Afbeelding
NIEUW - na Ultramar te hebben gebruikt (normale shampoo, extra reiniger, impregneer)

voor een zestien jaar oude kap is het een flinke verbetering :clap: :clap:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Saab 93 Cabrio - 2.0L 16V Turbo - Aero (black)
Volvo 850 - 2.3i T-5 (red)

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Cabriodak reinigen

Bericht door martinphili » za 14 aug, 2021 19:26

Daar ga je geen spijt van hebben :)
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
Sneepie
Geregistreerd lid
Berichten: 269
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 20:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabriodak reinigen

Bericht door Sneepie » zo 15 aug, 2021 1:07

Goed reinigen, ook van de kit/rubberranden en afvoer aan de buitenkant doet wonderen. Flinke (!) laag ultramar erop, ook binnenkant (boven hemeltje - daar waar je erbij kunt) en het dak is bij mij al vier jaar droog. Prima spul. Met goed onderhoud en goed spul kan een dak een beste tijd mee. En een nieuw dak kan altijd nog .. ;)
9-3 Aero Cabrio 2001 Hirsch stg3 (2018-nu)
900NG 2.3 Cabrio SE 1996 (2007-2011)

Plaats reactie