V6 of aero?
-
herohavenga
- Geregistreerd lid
V6 of aero?
Na 8 jaar genieten in een Saab 9-3 Cabrio van 1998 met een 'i-tje', wil ik mijzelf trakteren op snellere 9-3 Cabrio, een V6 of 2.0T Aero. Heeft iemand tips waar ik op moet letten? Weet je een mooi exemplaar te koop. Kan je deze ook op LPG rijden?
wensenlijstjeBouwjaar (2004- 2007 of te wel een youngtimer), V6 of 2.0 T Aero, onderhoudshistorie, bij voorkeur geen import, bij voorkeur een automaat, elektrische bestuurdersstoel, trekhaak.
wensenlijstjeBouwjaar (2004- 2007 of te wel een youngtimer), V6 of 2.0 T Aero, onderhoudshistorie, bij voorkeur geen import, bij voorkeur een automaat, elektrische bestuurdersstoel, trekhaak.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: V6 of aero?
2.0 turbo Aero is betrouwbaarder en minder kostbaar qua onderhoud. Maar een v6 is wel echt heerlijk rijden!!!
Kwestie dus van emotie en verstand.
Kwestie dus van emotie en verstand.
-
MichaV
- Geregistreerd lid
Zojuist een pm gestuurd, die van mij komt te koop
Mijn vrouw rijdt er in, maar veel te weinig. Ze gaat lopend naar d'r werk, dus alleen af en toe in vrije tijd en ik vooral als ik tijd heb voor een rondje toeren. Met 2 kinderen en hond is de auto niet praktisch genoeg.
Je vragen:
V6 klinkt gewoon veel lekkerder (zeker met Hirsch uitlaatsysteem) en rijdt soepeler met meer dan genoeg vermogen (275pk)
Mijn vrouw rijdt er in, maar veel te weinig. Ze gaat lopend naar d'r werk, dus alleen af en toe in vrije tijd en ik vooral als ik tijd heb voor een rondje toeren. Met 2 kinderen en hond is de auto niet praktisch genoeg.
Je vragen:
V6 klinkt gewoon veel lekkerder (zeker met Hirsch uitlaatsysteem) en rijdt soepeler met meer dan genoeg vermogen (275pk)
-
Sneepie
- Geregistreerd lid
herkenbaar. jaren rondgereden in een i-tje, met veel lol-ende-plezier. destijds al met een half oog gekeken naar een turbo variant, want leuker. veel leuker. sterker nog, heeeel veel leuker
V6 lijkt me een genot (geen ervaring mee) en een rappe aero (3" draagt veel bij aan het rijgenot) maakt het rijden heeeeel draaglijk. en ook aan de pomp. dat zijn kosten die er toe doen en dat zal de komende jaren niet minder worden is mijn inschatting. V6, knallen, is met weinig kilometers mss nog meer fun maar qua kosten inderdaad goed om een overwogen afweging te maken. op een dikke 2T kunnen de (eenmalige én terugkerende) kosten al aardig oplopenm, dat zal met een V6 niet minder zijn.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

V6 klinkt veel mooier, 4-cilinder stuurt prettiger (minder zwaar op de neus en hydraulische ipv elektrische stuurbekrachtiging).
-
op
- Donateur (4x)

Dat is zinnige informatie! Is dat verschil in stuurbekrachtiging ook bij de 9-5 NG 6 en 4-cilinders aanwezig?Sapphire schreef: ↑zo 14 nov, 2021 22:54V6 klinkt veel mooier, 4-cilinder stuurt prettiger (minder zwaar op de neus en hydraulische ipv elektrische stuurbekrachtiging).
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
De V6 heeft ook hydraulische stuurbekrachtiging alleen een compleet ander systeem dat inderdaad minder lekker stuurt. Maar ook belangrijk: de zestraps automaat rijdt nog fijner dan de vijftraps is mijn ervaring.Sapphire schreef: ↑zo 14 nov, 2021 22:54V6 klinkt veel mooier, 4-cilinder stuurt prettiger (minder zwaar op de neus en hydraulische ipv elektrische stuurbekrachtiging).
-
Arthurj
- Donateur (4x)

V6 of 2.0T is persoonlijk, wij hebben destijds in beide gereden en beide met automaat, V6 is zestraps en 2.0 vijfbak. Onze keuze is op de V6 gevallen, heerlijke motor die overal wel met gemak zijn ding doet. Anderen vinden dan de 2.0T de fijnere omdat het sportiever voelt. En qua verbruik, gemiddeld zit de V6 bij ons op 1 op 9,7 en op vakantie met snelweg 1 op 11,0. Het is maar net waar je rijdt en hoe zwaar je de rechtervoet laat landen.
-
rauwers
- Donateur (12x)

Die 2.0T kan zijn 210 PK's al nauwelijks fatsoenlijk op de weg brengen. Slippen en klapperen als je hem flink laat werken!
Ben benieuwd of dat bij de V6 ook zo is/gaat?
Succes en wijsheid gewenst,
Frank.
Ben benieuwd of dat bij de V6 ook zo is/gaat?
Succes en wijsheid gewenst,
Frank.
-
Arthurj
- Donateur (4x)

De V6 is zwaarder in de neus. Als ik [zeldzaam] een kickdown doe gaat hij er als de brandweer vandoor zonder slippen en klapperen. Bij nat weer doe ik dat niet want dan staat de Saab in principe binnen.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Dat komt niet door de pk’s, eerder door het onderstel of de banden.rauwers schreef: ↑ma 15 nov, 2021 19:04Die 2.0T kan zijn 210 PK's al nauwelijks fatsoenlijk op de weg brengen. Slippen en klapperen als je hem flink laat werken!
-
vdLindenMM
- Geregistreerd lid
V6 zonder en V6 met Aero. De Aero heeft een sportonderstel en ligt iets lager. Ik zie geen problemen in een ander stuurgedrag met de voornoemde andere bekrachtiging. Stuurt net zo precies als mijn vorige 9-3 Coupé.
En ja, er zal wat meer aan onderhoudskosten zijn. I.p.v. 4 bobines heb ik er 6 en dus ook 6 bougies. En gaat er in de 6 cylinder ook wat meer olie.
En de zwaardere neus is op te vangen door de bandenspanning voor/achter aan te passen.
Verder geldt voor zowel een 4- als 6 cylinder dat de rechtervoet het verbruik bepaalt.
En ja, er zal wat meer aan onderhoudskosten zijn. I.p.v. 4 bobines heb ik er 6 en dus ook 6 bougies. En gaat er in de 6 cylinder ook wat meer olie.
En de zwaardere neus is op te vangen door de bandenspanning voor/achter aan te passen.
Verder geldt voor zowel een 4- als 6 cylinder dat de rechtervoet het verbruik bepaalt.
-
V6Kees
- Donateur (4x)

De V6 is een geweldig blok, ik heb er een uit 2008 met het nog redelijk conservatieve vermogen van 255 pk. Met goed ruw asfalt en droog weer krijg je dat vermogen wel omgezet in een zeer serieuze versnelling. Is het asfalt nat, glad of is er sprake van spoorvorming dan is de Aero best wel eens op zoek naar grip.
Daar is een relatief eenvoudige oplossing voor die te maken heeft met de stand van de rechtervoet.
Ik heb hiervoor ook een 2.0t gehad, ik kan niet zeggen dat ik de V6 nou zo veel zwaarder in de neus vind voelen. De 9-3 SS vind ik persoonlijk een van de beter rijdende Saabs. Had de 9-3 een wat degelijker interieur gehad dan was het een serieus alternatief geweest voor de A4 of de BMW 3 serie.
Als je naar het verbruik kijkt, met beide autos zat ik rond de 1 op 10. De 2.0 deed van 1:10 tot 1:12 en de V6 zit tussen de 1:8,5 en de 1:10,5. Dat laatste krijgt mijn vrouw wel een stuk beter voor elkaar dan ik trouwens.
Succes met kiezen
Daar is een relatief eenvoudige oplossing voor die te maken heeft met de stand van de rechtervoet.
Ik heb hiervoor ook een 2.0t gehad, ik kan niet zeggen dat ik de V6 nou zo veel zwaarder in de neus vind voelen. De 9-3 SS vind ik persoonlijk een van de beter rijdende Saabs. Had de 9-3 een wat degelijker interieur gehad dan was het een serieus alternatief geweest voor de A4 of de BMW 3 serie.
Als je naar het verbruik kijkt, met beide autos zat ik rond de 1 op 10. De 2.0 deed van 1:10 tot 1:12 en de V6 zit tussen de 1:8,5 en de 1:10,5. Dat laatste krijgt mijn vrouw wel een stuk beter voor elkaar dan ik trouwens.
Succes met kiezen
-
Henk-Jan
- Donateur

Omdat je de andere ervaringen qua stuurgevoel (wat je "stuurgedrag" noemt) in twijfel trekt, voel ik me toch geroepen om op te merken dat ook ik het verschil in stuurgevoel direct voel als ik van mijn 9-3x met 2.0T in een 9-3 met V6 stap. Ongeacht of sedan, estate of cabrio, bij de eerste keer draaien voelt het direct anders. Ik vind het wat afstandelijker/kunstmatiger, maar het is zeker niet slecht. De 2.0T is alleen écht heel fijn in mijn ogen, wat voor de kleinere motor spreekt.
Overigens is dit het zoveelste topic met deze vraag, dus ik zou de TS voor de keuze graag aanbevelen ook nog even de zoekfunctie te gebruiken. Je zal veel andere meningen kunnen vinden.
Mijn beknopte mening: 2.0T voor dagelijks, V6 voor de lol.
Ik ben erg tevreden met de vierpitter in de 9-3x en zou geen V6 willen al was deze beschikbaar. Voor een cabrio zou ik het echter zéker overwegen.
Eigen ervaring: verschillende V6en gereden, op korte en lange ritten, voor het forenzen en voor de lol, met standaard software en significant getuned. In totaal een aantal weken en een paar duizend kilometer. Ik vond het steeds leuk om te proberen, maar voor dagelijks deed het me niet zoveel als ik gedacht had. Sterker nog, een 2.0T vind ik sportiever/rauwer als je er om vraagt en rustiger/stiller op snelwegtempo. Eigenlijk had ik dat van de V6 verwacht, maar in mijn ervaring was het steeds omgekeerd. Een flink getunede V6 met goed opgezet uitlaatsysteem en als cabrio vind ik overigens niet te versmaden.
Overigens is dit het zoveelste topic met deze vraag, dus ik zou de TS voor de keuze graag aanbevelen ook nog even de zoekfunctie te gebruiken. Je zal veel andere meningen kunnen vinden.
Mijn beknopte mening: 2.0T voor dagelijks, V6 voor de lol.
Ik ben erg tevreden met de vierpitter in de 9-3x en zou geen V6 willen al was deze beschikbaar. Voor een cabrio zou ik het echter zéker overwegen.
Eigen ervaring: verschillende V6en gereden, op korte en lange ritten, voor het forenzen en voor de lol, met standaard software en significant getuned. In totaal een aantal weken en een paar duizend kilometer. Ik vond het steeds leuk om te proberen, maar voor dagelijks deed het me niet zoveel als ik gedacht had. Sterker nog, een 2.0T vind ik sportiever/rauwer als je er om vraagt en rustiger/stiller op snelwegtempo. Eigenlijk had ik dat van de V6 verwacht, maar in mijn ervaring was het steeds omgekeerd. Een flink getunede V6 met goed opgezet uitlaatsysteem en als cabrio vind ik overigens niet te versmaden.
-
schoenmaker
- Geregistreerd lid
Ik ben zelf in het bezit van een V6 Aero cabrio, het verbruik valt mij erg mee zeker op de langere afstanden,op de korte ritjes is naar mijn idee elke auto onvoordelig qua verbruik.
Mijn voorkeur is een V6, vooral om het smeuïge blok met veel koppel, en qua acceleratie heb ik niet de indruk dat de cabrio het vermogen niet kan kwijt kan.
Goede banden er schokbrekers zullen het verschil wel maken, zelfs in de sportstand heb ik geen slip met 290pk/480nm [wat ik niet vaak gebruik]
Mijn voorkeur is een V6, vooral om het smeuïge blok met veel koppel, en qua acceleratie heb ik niet de indruk dat de cabrio het vermogen niet kan kwijt kan.
Goede banden er schokbrekers zullen het verschil wel maken, zelfs in de sportstand heb ik geen slip met 290pk/480nm [wat ik niet vaak gebruik]