Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » di 24 mei, 2022 16:48

Nou, de radiateur [OEM] was besteld en binnengekomen bij Peter Mink;


Afbeelding


En zoals de verpakking al doet vermoeden;


Afbeelding


Daar kunnen we dus niets mee..... En pas weer leverbaar vanaf 27 mei bij R&D..... Wachten dus maar, overigens staat hij netjes binnen op de brug zonder vloeistoffen.


Nog wat anders gevonden;


Afbeelding

Hij was vrij nieuw...


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


En nu ook mooi beschermd :-P+

Maar meteen twee besteld, voor de daily key en de reservesleutel, ze zullen eens maar niet meer leverbaar zijn.....

Uitproberen kan nog niet maar dat komt nog weleens...... :O:

So long!
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Orphy » wo 25 mei, 2022 0:37

Allemachtig, ik hoop dat je er deze zomer ook nog af en toe mee kunt rijden, op deze manier blijft de kilometerstand natuurlijk maagdelijk laag!
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » wo 25 mei, 2022 16:27

Dat komt zeker goed Orphy, met de zomervakantie komt er een aardig slokje bij en voor 7 november ook nog wel wat kilometertjes. Maar daily gebruik wordt het nooit dus die kilometerstand zal in verhouding met de leeftijd toch wel iets van maagdelijks blijven houden....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » do 26 mei, 2022 19:36

DEEL 27 Matten

Tja, wat doe je als je in afwachting bent van de reparatie van je SAAB en het [gelukkig] ook geen weer is om open te rijden? Dan ga je eens neuzen op R&D Parts of er toevallig dat verchroomd Aero Stuur nog nieuw leverbaar is [niet dat dat ook maar enigszins noodzakelijk is, maar dat terzijde]....


Afbeelding


Of iets anders, want dat stuur is er nog steeds niet "momenteel" leverbaar. En ook die A-stijlen niet en die cover [alu-look] bij de schakelhendel ook niet....., althans, dat krijg ik niet gevonden....

Maar eens gekeken bij de matten. Originele matten liggen hier boven netjes ingepakt op de kast en in de SAAB liggen nu matten met een logo 9-3 Cabrio die ik in 2020 besteld had. Niet origineel maar wel mooi...

Origineel;


Afbeelding


En nog één;


Afbeelding


En de huidige matten;


Afbeelding


En ook hier nog één;


Afbeelding


En dus niet origineel.... Maar al zoekende [ik had ze al eerder gespot] deze gevonden;


Afbeelding


Wel origineel SAAB maar niet voor de SAAB die wij hebben.... Ach, uitwisselbaar en als ze mooi blijken te passen in het interieur mogen ze blijven. Als het lelijk is gaan ze terug. Het was de laatste set dus ik kon ze natuurlijk niet laten liggen [je zou maar mis grijpen...] :-P+

Maar weer verder met wachten op een bericht dat de SAAB opgehaald kan worden.....


Afbeelding


Nog een nachtje slapen...... :O:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 05 jun, 2022 10:07

DEEL 28 Wachten|London|Wachten|Matten|Wachten

Nou het nachtje slapen werden er dus wel wat meer... Vrijdag 27 mei gingen we naar London [en in die week was de verwachte levering van de radiateur al meermalen verschoven bij R&D] en op die vrijdag zou de radiateur geleverd worden. Onderweg even gecheckt op de iPhone en helaas, weer verschoven.... Nou, dan maar extra genieten van London, rijden konden we immers toch niet. We gingen dan wel met de auto naar London, maar met de SAAB had ik die onderneming toch niet gewaagd. Maar London was wel de moeite waard want we gingen naar ABBA Voyage!


Afbeelding


In London wel wat SAAB's gespot en dat waren vooral de 9-3 SS, altijd leuk om die gril weer te mogen aanschouwen. Vervoer deden we met deelauto's, geen SAAB en dus ook geen UrSaab maar Uber, en dat waren bijna allemaal Toyota Priussen of Aurissen. Toch nog eens in een Toyota gezeten [maar daar hield het wel mee op]. Oh ja, we hebben ook nog met zo'n dubbeldekker meegereden zonder dak, toch nog OPEN gereden!


Afbeelding


Op maandag maar weer eens een appje naar Mink of er al iets bekend was, men zou bellen met R&D en later op de dag een belletje gehad dat de verwachte levering nu woensdag of donderdag zou worden. Wachten dus maar weer.... Er zat niets anders op! Later in de week, donderdag, gekeken bij R&D en toen was de verwachte levertijd 07/06. Mijn geduld werd op proef gesteld. Donderdagavond een appje van Mink ontvangen met een foto;


Afbeelding


Hij hangt sinds 17/05 nog steeds in de lucht zonder vloeistoffen dus verplaatsen schiet niet echt op. En tja, dat hangen, Born From Jets, dus eigenlijk ook best wel logisch dat hij in de lucht hangt.. Het landingsgestel is nog uit... :wink:


Maar op vrijdagochtend ineens goed nieuws vanuit Breda;


Afbeelding


En dat extra oranje lintje [breekbaar/fragile/vorsicht] had het beoogde resultaat opgeleverd, onbeschadigd!


Afbeelding



Eindelijk! Nu weer wachten wanneer aflevering plaats kan vinden, 10/06 staat hertaxatie gepland dus fingers crossed dat hij tijdig klaar is, wassen, drogen/blowen en microvezelen [taxatieklaar maken] moet ook nog gebeuren....


Deze waren allang binnen;


Afbeelding


Afbeelding


Nu nog een SAAB en dan bedenken welke matten er in gaan voor die taxatie, immers, deze zijn wel mooi en origineel SAAB maar dan origineel weer nooit geleverd voor deze SAAB... Ach, je kunt maar wat te doen hebben....


Wordt vervolgd!
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » vr 10 jun, 2022 22:54

DEEl 29 Rectificatie

De doos met de nieuwe radiateur.... Ergens in dit draadje heb ik een foto geplaatst van de beschadigde radiateur die vanuit R&D Carparts via een koeriersdienst verzonden was. Helaas is deze radiateur vanuit R&D bij Peter Mink beschadigd aangekomen. De foto die ik van Max Mink ontvangen heb had ik, in het kader vanuit de vertraging van herstel, hier geplaatst om geïnteresseerde forumleden op de hoogte te houden. Verder heb ik nog een foto geplaatst van de herlevering met de vermelding van het oranjelint [handle with care etc.] dat de levering nu wel goed gegaan was.

Het is nooit mijn bedoeling geweest om met deze foto's R&D Carparts in een negatief dagbeeld te plaatsen. Zoals bovenvermeld wilde ik enkel in beeld brengen dat het herstel van mijn SAAB vertraging had opgelopen door een beschadigd geleverde radiateur. Laat helder zijn dat ik louter positieve ervaringen heb met R&D Carparts en als er een andere beleving mocht zijn dan was dit absoluut nooit de bedoeling mijnerzijds. Ik heb nooit de indruk willen wekken dat R&D Carparts een beschadigde radiateur zou hebben verzonden.

Met dit bericht hoop ik elk misverstand uit de wereld te hebben geholpen.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door J.vandermeulen » za 11 jun, 2022 0:14

Arthurj schreef:
do 26 mei, 2022 19:36
DEEL 27 Matten

Maar eens gekeken bij de matten. Originele matten liggen hier boven netjes ingepakt op de kast en in de SAAB liggen nu matten met een logo 9-3 Cabrio die ik in 2020 besteld had. Niet origineel maar wel mooi...

Origineel;


Afbeelding


En nog één;


Afbeelding


En de huidige matten;


Afbeelding


En ook hier nog één;


Afbeelding
Zijn dit echt de originele matten? Ze passen namelijk niet precies op de tapijtplug maar ik heb precies dezelfde. Het is een hele zware mat en ik heb aan de passagierszijde geen pluggaten.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 11 jun, 2022 9:07

Ze zijn niet origineel SAAB maar passen prima, die plug zou ik even moeten checken, SAAB staat nog steeds in Breda. Ik zal eens kijken of ik er nog een foto van heb.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door J.vandermeulen » za 11 jun, 2022 9:37

De pasvorm van de matten met de stalen ringen op de tapijtplug is namelijk niet heel goed. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat origineel is. Maar heb het zelf dus ook in de MY 2005 cabrio. Het zijn wel zware matten en dus van goede kwaliteit.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » di 14 jun, 2022 23:15

DEEL 30 I'll be Back; He's BACK 8)

Gisteren bericht van Max Mink ontvangen dat de SAAB klaar is. Mooi, juist met dit mooie weer. Even vervoer geregeld naar Breda [de wederhelft heeft mij afgezet en is vervolgens weer huiswaarts vertrokken, tja, even binnen en buiten gaat bij mij niet op als het over SAAB gaat...] en vanavond opgehaald. De hele dag op verheugd, eindelijk [zei het kind in mij...], he comes back.


Afbeelding


Max had hem al zovast wat schoongespoten [zonder borstel uiteraard], hij kon het niet over zijn hart verkrijgen hem vies af te leveren [en dat kan ik uiteraard bijzonder waarderen];


Afbeelding


Gelukkig valt er nog genoeg door mij te poetsen en hoef ik mij niet te vervelen, afspuiten is natuurlijk anders dan poetsen en de velgen schreeuwen om aandacht. Maar mochten we zaterdag gaan rijden dan komen die toch echt NA de rit aan de beurt [zelfs ik heb een poetsgrens].

En ook de juiste klemmen zitten weer op de nieuwe nieuwe koelwaterslangen [die vorige nieuwe waren opgezwollen];


Afbeelding


Toch nog even de SAAB naar binnen gereden bij Peter Mink want een extra check liet nog geen 100% helder roze vloeistof zien in het reservoir;


Afbeelding


Max had nog wat vloeistof afgenomen [bovenste laagje] om te checken hoe het er dan uitzag maar nog niet helemaal mooi helder.


En dus kreeg ik voor alle zekerheid 'huiswerk' mee;


Afbeelding


Max heeft even laten zien wat ik precies moet doen en waar ik kan zien wat het maximum is in dat koelstofreservoir. De opdracht is om de komende dagen even wat vloeistof af te nemen voor de zekerheid en te checken. En dus doen we dat natuurlijk braaf als SAAB Liefhebber. En thuis 'direct' aan de slag [na een uurtje afkoelen van de motor/koelvloeistof], weer iets nieuws te doen aan de SAAB, het leven is verrukkelijk.


Dit ziet er hoopvol uit;

Poging 1

Afbeelding


Maar dan toch weer niet helemaal;


Afbeelding


Hmmm, later nog maar eens proberen dan..... Wacht, misschien is het wel een goed idee om dat slangetje eerst eens goed door te spoelen met water..... En dus;


Poging 2;


Afbeelding

En weer uit de spuit/slang;


Afbeelding


Dat lijkt er beter uit te zien.... Morgenvroeg als de motor helemaal afgekoeld/koud is nog maar eens een monster afnemen. En daarna een stukje rijden en dan begint de pret weer opnieuw. Controle is goed maar twee controles zijn beter... [in mijn hoofd dan].


En natuurlijk maar even snel daar schoongemaakt nu ik toch in die regio bezig was;


Afbeelding


Afbeelding


Nog niet helemaal naar mijn zin maar dat komt later nog wel deze week/weekend...

Oh ja, de matten gaan terug, ze blijken niet te passen in deze SAAB. Maar eens bij R&D kijken of de origineel geleverde er nog zijn......


Wordt vervolgd....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » di 14 jun, 2022 23:47

Heerlijk om te lezen weer, al dat gedroedel… En wat ‘n ákelig fraaie Sportcabrio is ‘t toch…. Maarrehhh met schone velgen rolt ‘ie ècht fijner hoor!😉 Lekker voor èn na die rit doen dus!😊
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » wo 15 jun, 2022 0:47

DV 9-3 schreef:
di 14 jun, 2022 23:47
Heerlijk om te lezen weer, al dat gedroedel… En wat ‘n ákelig fraaie Sportcabrio is ‘t toch…. Maarrehhh met schone velgen rolt ‘ie ècht fijner hoor!😉 Lekker voor èn na die rit doen dus!😊
Die velgen.... al schrijvende wist ik al dat ze toch vooraf aan de beurt gaan komen, grens of niet.... en die zijn er juist om overheen te gaan... toch?
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Orphy » wo 15 jun, 2022 1:25

Serieus? Voor én na het rijden?
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » wo 15 jun, 2022 8:39

Is toch 't zelfde.. tenzij je de auto wegdoet!😂
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » wo 15 jun, 2022 22:48

Orphy schreef:
wo 15 jun, 2022 1:25
Serieus? Voor én na het rijden?
Direct na een rit niet altijd. De laatste tijd gaat het allemaal niet volgens mijn obsessief plan [of juist niet door mijn obsessie, lees vervroegde APK, banden, stoelen en die koelwaterslangen] omdat de SAAB al te veel [apart eigenlijk] op de oprit staat [of bij Mink]. Meestal gaat hij na herstel schorsing RDW naar Peter Mink voor APK en olie etc. en dan compleet gepoetst de garagebox in totdat hij er uit mag als we een dagje gaan touren. Daarna gaat hij direct weer in de garagebox [als hij eerst afgespoten is met gedemineraliseerd water bij de Tango] aan de druppellader en daar heb ik geen H2O om de velgen te rijden. Dat gebeurt dan later hier weer op de oprit als de auto weer eens goed onderhanden genomen wordt.

Ach, komt wel weer goed, vandaag weer even koelvloeistof gecheckt en dat lijkt de goede kant op te gaan [fingers crossed]...
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Plaats reactie