Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » wo 16 mar, 2022 23:49

DEEL 12 Aircoleiding|Handgrepen|Mistlampen|Lampje alarm

Op 30-04-2021 weer richting Breda voor het vervangen van de aircoleiding. Volgens de offerte dus inderdaad geen goedkoop verhaal. Maar goed, het ging gebeuren en volgens Max had ik nog geluk dat er nog één nieuw te verkrijgen was. Dat maakte al meteen weer veel goed [voor mijn rekening bleef het verhaal hetzelfde natuurlijk]. Inmiddels had Max de handgrepen al besteld want zei hij: "Nu waren ze er nog en voor het geval we 'mis' grijpen, letterlijk en figuurlijk, maar besteld". Ach, in verhouding tot dat aircoverhaal niet echt spannend. Dus prima voor mij.

De A-stijlen was dan weer een ander verhaal, in beige niet meer te krijgen, enkel in zwart, En dan moest de middenstijl ook. Dat werd hem niet, geen originele kleur en dus niet naar mijn zin. Voorlopig dat verhaal maar geparkeerd. Mocht Max ze nog eens vinden dan kon het alsnog.

De wederhelft had ontdekt dat in de mistlampen enkele insecten hun Waterloo hadden gevonden. Tja, geen mooiere laatste rustplaats dan in een SAAB [voor insecten dan...] maar dat kon zo niet blijven. En dus Max verzocht om die ook maar te verwijderen en uiteraard de mistlampen direct maar te reinigen.

Nog een irritatie was het lampje [verklikker] van het alarm wat linksonder aan de A-stijl zat. Dat knipperde te pas en te onpas en irriteerde me dus mateloos. EN, ook niet geheel onbelangrijk, het hoorde daar origineel niet, dus Max verzocht dat weg te werken. Immers, alarm was toch niet meer gekeurd en door het verbergen van die verklikker motorkap nabij de accukap werkte het alarm ook niet meer volledig. Weer een zorg minder en rust voor het oog en in de kop.

De zomer kon beginnen......
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » do 17 mar, 2022 0:15

DEEL 13 Glascoating

Al pratende met Max na aflevering na de APK-keuring informeerde hij of ik al eens aan glascoating had gedacht. En ja, daar had ik me inderdaad al eens in verdiept maar verder nog geen concrete aktie ondernomen. Een vriend|Kennis van Max had zich daarin bekwaamd [uit de hand gelopen hobby] en er zijn vak van gemaakt. Dus aan de hand van de gegevens die ik van Max gehad had maar eens een e-mail gezonden om te informeren naar de mogelijkheden en kosten. Gezien de leeftijd van de auto leek het Brian beter de auto eerst eens te schouwen. Ook prima, dus een afspraak gemaakt en op de oprit de hele auto bekeken incl. lakmeting. Naast glascoating [onderdeel van] is hij voornamelijk een detailer. En dus afgesproken dat hij een voorstel zou maken voor een Full Detail [binnen- en buiten incl. wielkuipen, velgen en motorruimte]. Zo gezegd en gedaan en de SAAB naar Zundert gebracht [week werk] voor de klus. Het resultaat mocht er zijn na een week;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helemaal blij mee, het voordeel van die glascoating op JBM is dat en de lak goed beschermd wordt en vuil minder snel hecht en de auto weer 'snel' prachtig glanzend te krijgen is... En ook mooi was dat Brian nu al die lelijke stickers/posters verwijderd had van het aanwezige SCM-alarm [verplicht, maar nu dus niet meer] en dus weer een doorn in het welkbekende oog minder [niet origineel, dus WEG ermee!] :-P+
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 20 mar, 2022 23:07

DEEL 14 Het Grilletje|De Onderkant

Na de coating viel mij op dat er toch een plekje was dat niet 100% naar mijn zin was. Ik had gehoopt/verwacht dat detailing het had doen verdwijnen. Maar het zat er dus nog steeds... Ik heb het over een plekje op de middengrill in het front;

Afbeelding

Echt groot is het niet maar het is er wel, mooi rond, dat dan weer wel maar omdat ik het wist stoorde het inmiddels flink [alleen al omdat je het weet]. Toen de SAAB nog in de garage stond bij kunstlicht dacht ik dat het in het zwarte gedeelte van de grill zat en dus met een zwarte viltstift geprobeerd bij te werken. Laten bemerkte ik dus dat het in het chroomgedeelte zat en omdat het met detailing ook niet verholpen was maar weer op zoek bij R&D..... En warempel, er was er nog één en wel een geheel nieuwe! En dus..... besteld, eerst laten coaten en dan laten monteren natuurlijk;

Afbeelding

En omdat je er niets meer van ziet na montage die foto maar achterwege gelaten..... [serverruimte is kostbaar]....

Na het coaten gevraagd bij Mink of de SAAB niet eens op de brug mocht zodat ik wat foto's kon maken van de onderkant/zijde [niet gecoated]. En dat mocht op een vrijdagmiddag, kon Max Mink ook eens kijken wat het resultaat van het glascoaten/detailen was;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Max vroeg of hij nog wat fotootjes mocht maken voor Facebook, helemaal prima [Facebook heb ik niet, maar maakt niet uit] en gezellig nog een biertje gedronken op het weekend.

Later kreeg ik onderstaande foto/bericht nog van Max per app [wetende dat ik geen Facebook heb..];

Afbeelding

Tja, nog maar een biertje en sigaartje dan als ze dat over jouw SAAB zeggen :O:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5394
Lid geworden op: ma 19 feb, 2007 18:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door V6Aero » zo 20 mar, 2022 23:24

Hoewel ik al veel van je verhalen en overwegingen ken, blijft het leuk om te lezen in een dergelijk overzicht 8)
Saab 9³ Cabrio 2.8T V6 Aero AUT
BMW 530dA Touring

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 20 mar, 2022 23:53

V6Aero schreef:
zo 20 mar, 2022 23:24
Hoewel ik al veel van je verhalen en overwegingen ken, blijft het leuk om te lezen in een dergelijk overzicht 8)
Van een liefhebber voor liefhebbers Roland, ik vind het gewoon leuk te vertellen en hoop dat de liefhebbers hier er ook wat plezier aan hebben :applause:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door ghulst » ma 21 mar, 2022 21:32

Mooie verhalen hoor. Ik kan de appjes er nog naast leggen. ;)

Op naar de volgende stappen! :)
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » ma 21 mar, 2022 21:54

Heerlijk toch zo'n lage Km stand auto... Hoe de onderkant van je motor en bak er ook uit zien, zeg. Smullen! Èigenlijk gewoon lekkerder dan een 'fabrieksnieuw' gemaakte auto, want gewoon gebruikt en toch mooi schoon..😉
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » ma 21 mar, 2022 23:59

ghulst schreef:
ma 21 mar, 2022 21:32
Mooie verhalen hoor. Ik kan de appjes er nog naast leggen. ;)

Op naar de volgende stappen! :)
Ik ook Arne 8)
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » di 22 mar, 2022 0:09

DV 9-3 schreef:
ma 21 mar, 2022 21:54
Heerlijk toch zo'n lage Km stand auto... Hoe de onderkant van je motor en bak er ook uit zien, zeg. Smullen! Èigenlijk gewoon lekkerder dan een 'fabrieksnieuw' gemaakte auto, want gewoon gebruikt en toch mooi schoon..😉
Helemaal eensch David, bijna 16 jaar oud en dan zo'n kilometerstand. 'Gewoon' gebruikt is hij volgens mij niet, ook niet door de vorige eigenaren, SAAB Russelsheim [demo/persauto] en daarna 13 jaar in bezit bij een particuliere eigenaar die hem gestald had onder een carport en telkens het kenteken geschorst aan het einde van het seizoen. Die traditie hebben wij voortgezet en alleen voor de mooie/droge ritten komt hij naar buiten [inmiddels vallen de ritten naar Mink ook onder de noemer 'mooie' ritten]. Actuele tellerstand is 50939 km en alle ritten worden geregistreerd in een excelbestand [net zoals onderhoud, uitgaven, verbruik etc].

Gekscherend zegt de wederhelft wel eens; "Als iemand nu € 50.000,00 biedt, doe je hem dan weg?" Antwoord is steevast; NEEN, want dan is mijn hobby weg en dus gaat de SAAB gewoon NIET weg, veel te leuk om te hebben, te TLC-en, gewoon naar zitten kijken en soms in rijden. :love:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » do 31 mar, 2022 21:52

DEEl 15 Intermezzo|We rijden er ook nog mee...

Even tussendoor voor het geval mensen denken dat we enkel tussen Tilburg en Breda [Mink] rijden.... We rijden dus ook en genieten dan optimaal. Wel met echt Sabrioweer anders vind ik het zonde van de kilometerstand.

Afbeelding
Net na aanschaf even in de omgeving gereden en gestopt voor een drankje, helaas was de horeca gesloten... Kap weer open en weer lekker verder gereden, dat gemiste drankje kon de pret niet drukken.

Afbeelding
Onderweg naar Zeeland [De Goesroute] ergens op de A58. We wilden richting Zeeland maar niet de drukte. Bij de Zeelandtunnel eraf en via Yserke binnendoor. Corrigeer me Arne als het niet klopt. Overigens hebben wij dit zelf de Goesroute genoemd, het is echter een route die Arne even snel uit zijn hoofd neergekalkt had en het klopte ook nog 100%. De route is omgeving Goes [hoe verwonderlijk] en aan het eind zijn wij via Zierikzee teruggereden naar het altijd [die dag even iets minder] mooie Tilburg. Arne, nog bedankt voor deze leuke route.

Afbeelding
Tijdens de Goesroute kijkend naar onze diamant [met dank aan Arne voor deze mooie/leuke route]. Later, of kijkend van bovenaf kwam een soortgelijke SAAB langsrijden. Die draaide iets verderop weer om en het laat zich raden; na een geanimeerd gesprek over SAAB en cabrio ging ieder weer zijn eigen weg.

Afbeelding
Tja, als je dan 'op stand' een paar dagen weggaat dan wel met een passende kofferuitrusting... Ook deze zijn aangeschaft in de winterslaapperiode van de SAAB. Waarom? Leuk en je wilt iets met SAAB als je niet kunt rijden. Al zoekende kwam ik hier terecht, roadsterbag heet de site geloof ik. En even voor de duidelijkheid, we hebben de SAAB niet laten spuiten, dit is gewoon de foto van de site... En daarnaast staan die koffers gevaarlijk dicht bij de auto.....

Afbeelding
Op de parkeerplaats bij het hotel in Epe. Voor het geval er helemaal weer geen zomervakantie van zou komen een paar dagen naar Epe geweest. Een mooi familiehotel met eigen parkeerplaats. Helaas stonden er bomen en kon de kap dus niet open, althans, niet als we niet eerst bij een autowasplaats waren geweest om het af te spuiten en dan droog rijden en dan.... eindelijk open..... Oh ja, niet afspuiten met shampoo, maar alleen met gedemineraliseerd water zodat de coating niet aangetast werd..... tja...

Afbeelding
Ook nog maar één open dan daar. Hij blijft mooi, alleen kijken is al een waar feest.

Afbeelding
En een hapje na de rit is ook best lekker, niet rijden en geen SAAB op deze foto maar wel genieten. En het was heerlijk met een glaasje erbij. Naderhand uiteraard niet meer gereden want bij het ene glaasje bleef het natuurlijk niet, op één been kun je niet staan.... en na drie kun je beter niet meer rijden...

Afbeelding
Omgeving Kaysersberg; de wijnroute, ook geen straf. Dit is de openbare parkeerplaats [waar we op maandag niet mochten staan wegens de weekmarkt] en waar de wederhelft een slechte nacht van heeft gehad toen we geboekt hadden; als dat maar goed gaat met de SAAB parkeren op een openbare parkeerplaats. Tja, ik had voor het boeken natuurlijk al op streetview gekeken of het wel veilig was en in de buurt van het appartement [dat lag schuin rechts ervoor, zie dat gebouw in terracottakleur]. En als je goed kijkt zie je dat 'ons' plaatsje eigenlijk perfect was, rechts geen andere plaats en links een voetgangersoversteekplaats [of geen scrabblewoord; zebrapad]. Er achter, rechts, een bankje waar ik na het diner lekker met een goede sigaar kon genieten van de SAAB.

Afbeelding
Hier had ik voor de foto eigenlijk de verlichting even aan moeten zetten.... die moeten jullie er maar even bij denken dan.

Afbeelding
Onze plaats was zelfs met tralies beveiligd!

Afbeelding
En voor wie het nog niet in de gaten heeft/had [obsessie] als je goed kijkt zie je dat ik zelfs tijdens het diner een oogje op de SAAB kon houden... Maar goed, dit was puur toeval, maar wel grappig [en nuttig, althans, voor mijn gevoel].

Afbeelding
In Kaysersberg, standbeeld van Albert Schweitzer. Er zijn nog veel meer foto's van maar dan wijken we af van SAAB, want die staat daar simpelweg gewoon niet op.

Afbeelding
En omdat we nu eenmaal in Frankrijk waren kwam we dus ook echt bij het land passende auto's tegen. Het lijkt erop dat het liefhebbersauto's zijn of verzamelobjecten, ze stonden in ieder geval wel netjes binnen. Ook geen SAAB maar wel vermeldingswaardig vind ik.

Afbeelding
Meer wijn... In Zell [Mosel] waar het parkeren op hoop van zegen was [gelukkig goed afgelopen] en de omgeving geweldig. Samen met vrienden geweest, drie is keer scheepsrecht door corona, ieder zijn eigen caab. Eind oktober 2021 was het prachtig weer, heerlijke wijn buiten in de zon, lekker eten, touren en wandelen.

Afbeelding
Na een stevige edoch prachtige wandeling ook nog even gereden aldaar.

Afbeelding
En ja, de Moesel|Mosel is ook een prachtig Sabrio gebied, naast wandelen, goed eten, lekkere wijnen, kastelen....... HET ZAT EROP voor 2021 [qua cabrio dan].

Hierna ging de SAAB voor de winterslaap....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5394
Lid geworden op: ma 19 feb, 2007 18:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door V6Aero » do 31 mar, 2022 22:26

Mooi mooi! Ik mis nog de meet&greet met zijn meer ervaren broertje :wink:
Saab 9³ Cabrio 2.8T V6 Aero AUT
BMW 530dA Touring

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » vr 01 apr, 2022 0:16

V6Aero schreef:
do 31 mar, 2022 22:26
Mooi mooi! Ik mis nog de meet&greet met zijn meer ervaren broertje :wink:
Volgt, helemaal vergeten.... tja, leeftijd...
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » vr 01 apr, 2022 12:30

DEEL 16 Meet&Greet | Broertjes/zusjes - Geen twins.

Terechte opmerking van Roland, de Meet & Greet vorig jaar. Al tijdens de zoekperikelen contact gehad via PB met Roland die nuttige adviezen gaf en het hele verhaal al gevolgd had, eerst via PB later via e-mail en Whatsapp. En ja, SAAB verbroedert want als je regelmatig contact hebt is het ook leuk eens die hobby fysiek te delen, met het gevaarsobject bij de hand. Dus zo gezegd en zo gedaan. Afgesproken op de carpoolplaats bij Werkendam met de bedoeling een rondje Biesbosch te doen. Best apart want communicatie via social media is toch anders dan face to face.

Uiteraard de SAAB eerst nog eens goed afgestoft want je moet wel een beetje goed voor de dag komen. Rond 12:00 uur richting Werkendam gereden en geparkeerd bij de Natuurpoort [onderaan bij de snelweg]

Afbeelding
De Natuurpoort bij Werkendam, zie hem shinen... Ik ook maar dat kun je hier niet zien.

Omdat we niet precies hier hadden afgesproken maar even geappt dat ik hier stond om misverstanden en zoektochten te voorkomen. Maar uiteindelijk wel gelukt, ik was even naar boven gelopen om een JBM te spotten. En van boven in de SAAB van Roland mee naar beneden gereden waar mijn SAAB stond te wachten. Uiteraard eerst beide SAAB's uitvoerig bekeken en besproken en na een half uurtje maar eens richting de Biesbosch gereden in treinformatie, Roland voorop en ik erachteraan. Nu al leuk.

Afbeelding
Daar staan ze dan gebroederlijk of zusterlijk naast elkaar. Zoek de verschillen. Kijkende naar de kentekens hebben we even staan bomen omdat ze niet heel ver uit elkaar liggen qua datum 1e toelating in Nederland, 16-06-2007 [91-XJ-PZ] om 22-03-2007 [38-XB-FF] en dan zou je denken dat het exact dezelfde auto's zijn... Maar schijn bedriegt want die van Roland is modeljaar 2007 [facelift dashboard] en die van mij modeljaar 2006. De 38-XB-FF is van 27-06-2006 datum 1e toelating in Duitsland en dus modeljaar 2006.


Afbeelding
Ook hier weer zoek de verschillen, ze zijn er wel naast het kenteken, Roland weet het exact want hij wees mij erop.


Afbeelding
Altijd leuk om te spelen met nagenoeg dezelfde auto's en dan ook nog in dezelfde kleur, JET BLACK METALLIC


Afbeelding
Al doende werden we steeds enthousiaster en creatiever met de foto's...



Afbeelding



Afbeelding
Interieur en allebei automaat en V6



Afbeelding


Afbeelding
Als het blinkt kun je altijd iets leuks met foto's en wat is er nu leuker dan freubelen met SAAB?



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding
Het blijft leuk!


Afbeelding


Afbeelding
Naderhand nog bij een horecagelegenheid aldaar genoten van een biertje en sigaartje om deze leuke dag af te sluiten.

Vervolgens ieder weer zijn eigen weg huiswaarts, uiteraard de SAAB nog even schoongespoten, tja, dat zit er nu in en houden we er in!
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » wo 06 apr, 2022 0:11

DEEL 17 NIEUWE GARAGE|Druppellader|Bronaccu|Versnellingshandel

Het loopt wat door elkaar heen inmiddels.... Maar we krijgen het wel weer op de rit! Wegens omstandigheden moesten we op zoek naar een andere garage. Na her en der wat zoeken natuurlijk gevonden, ook in een woonwijk, 10 minuten rijden vanuit thuis maar geen elektra, verwarming of stromend water.... Maar wel droog en veilig. En vervolgens komt natuurlijk de vraag hoe je de druppellader van voeding kunt voorzien zonder elektra? En dus vol enthousiasme op zoek met een idee, een aparte accu die de accu in de SAAB weer voedt. Kan dat? Zeker wel als je maar op onderzoek uitgaat! En dus de oplossing gevonden in een bronaccu [AGM] met een 12V druppellader. Vanuit de bronaccu wordt de vaste accu gevoed, mooi toch? Waarom dan niet de vaste accu voor de winterstalling demonteren en aan het begin van het seizoen weer installeren? Dan zijn alle instellingen weg en daar had ik geen zin in! Bovendien moet dan die accukap er weer af en ik wil zo min mogelijk gesleutel hebben, het kan maar kapot gaan.

De 12V druppellader die in combinatie met de bronaccu de vaste accu gaat voeden;

Afbeelding

En de bronaccu die geschikt is voor de 12V druppellader;

Afbeelding

En omdat ik niet exact wist hoeveel het verbruik was van deze moderne EV SAAB maar een extra bronaccu aangeschaft. Regelmatig checken en wisselen. De 'lege' bronaccu dan thuis weer laden met een 220V druppellader die ik toch nog had;

Afbeelding

En omdat ik al een 'vaste' aansluiting had voor de 220V druppellader aan de accu bij Mink maar meteen een bypass laten maken voor die 12V druppellader. Nu kan ik laden via de 220V druppellader of via de 12V druppellader zonder de accukap te demonteren. Of ik plug 220V of 12V aan. Dat laatste is natuurlijk de actualiteit. Het lijkt wel NEVS.... [maar dan anders-om]...

En het werkt dus heel goed met bijkomend voordeel dat ik legitiem een mooi ritje kon maken naar de SAAB en ervan kon genieten.

En dan moet je de winter door zien te komen.... wat ga je dan doen behalve die 'wisselritjes'? Dan onderzoek je weer of er iets is wat de SAAB nog mooier kan maken. En dus kwam ik uit op de versnellingshendel van de automaat. Versleten na krap 50.000 km? Nee, natuurlijk niet, maar geen reden om te kijken of er nog een nieuwe te vinden is, de huidige had toch kleine beschadigingen.....

Afbeelding

Afbeelding

En nieuw gevonden;

Afbeelding

Afbeelding

Mooi spul dus om te bewaren totdat de SAAB weer losgelaten kon worden en het met de APK en meer vervangen kon worden.

Wordt vervolgd....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » wo 06 apr, 2022 0:46

Heerlijk om te lezen weer! Een agm accu met 12-12V druppellader kopen om je Saabje te kunnen druppleladen in je netstroomloze stalling zodat je Saabje al je instellingen behoudt… Bril-jant! 😎

En dan meteen nog maar een tweede agm accu zodat je voor de zekerheid tijdens de winterstop kan wisselen! Het kan niet mooi genoeg!👊

Oh de zalige spiegel die je voor houdt waardoor ik me niet langer eenzaam hoef te voelen in mijn maniakale zorgzaamheid voor m’n Saabjes…. Je verhalen stellen me gerust dat ik daar in ieder geval niet de enige in ben..😉🙏😂
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op wo 06 apr, 2022 7:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Plaats reactie