Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » wo 10 aug, 2022 10:02

Jeetje Mina, Arthur... Wat 'n toestand zeg! Nu maar hopen dat je vandaag kundiger geholpen wordt dan gisteren! Fingers crossed...🤞🤞🤞
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Spatje
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 03 nov, 2010 19:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Spatje » wo 10 aug, 2022 11:31

We leven met je mee! Sterkte en blijf toch ook nog een beetje genieten van het mooie gebied
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door NeufegliseThierry » wo 10 aug, 2022 11:46

Jeeeeeez, what een situatie. Ik merk zelf dat het met pech in het buitenland steeds lastiger wordt, personeelskrapte in garages speelt ook op en bij vervangend vervoer merk je dat de vloot huurauto's een stuk kleiner is dan pakweg 3 jaar geleden.

Duim voor een simpele fix, je hebt maar 1 monteur met een beetje tijd en voldoende kennis nodig moet je maar denken.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door J.vandermeulen » wo 10 aug, 2022 12:57

Op de foto ziet het er uit alsof je in een oogopslag kunt zien waar de lekkage zit. Is de oorzaak al duidelijk?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Sapphire » wo 10 aug, 2022 14:25

Wat een pech zeg. Je treft het niet met de behandeling. Ronduit schofterig.

Ik zou aanraden je koelsysteem af te laten persen (dan heb je een eventueel lek zo gevonden) en als daar niks uitkomt (lees hij is 100 punten dicht bij koude motor) een snuffeltest laten doen.

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid
Berichten: 1562
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Roel95 » wo 10 aug, 2022 15:32

Ach wat vreselijk! Lees dit drama nu pas.... :evil:
Heel veel sterkte!!!!
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1976: Saab 99 LPG
1980: Saab 99 Turbo II, project
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » do 11 aug, 2022 16:09

Stelvio|Bormio|Livignio|Davos|Zurich|Tilburg=Thuis

Gisterenochtend om 5:00 uur al wakker en mijn hoofd staat direct 'aan'! Dat gebeurt al sinds afgelopen zondag. De hele dag wachten, spanning, bellen en afwachten wat het die dag weer brengt, en vooral waar wij die dag voor een overnachting zullen verblijven. Het is immers hoogseizoen dus een overnachting is niet 'even' zomaar geregeld. En zo ook weer deze woensdagochtend. "Wat is nu wijsheid": speelt er door mijn hoofd; "naar die Opel"garage" en wellicht weer dezelfde ellende van zogenaamde reparatie en dus weer het probleem van een overnachting? "Of meteen op transport naar Nederland, naar Peter Mink, want ze kunnen er toch niets mee!". Maar weer gaan bellen met de alarmcentrale en uitgelegd dat de SAAB gewoon naar Peter Mink in Breda moet want andere garages in Italie kunnen en doen/willen toch niets! In de tijd dat ik met de alarmcentrale aan de slag ga [auto staat inderdaad nog in depot blijkt, nadat we de receptie van het hotel hadden laten bellen wat nu de situatie is] om de auto op transport te krijgen belt de wederhelft met de NS voor een nachttrein vanuit Zurich naar Amsterdam. Naar Zurich zou dan met een taxi gaan, want diverse bussen/treinen naar Davos zien we niet zitten. De kop zit vol en energie is op!

Gelukkig na een langdurig gesprek [en intern overleg bij de alarmcentrale] met de alarmcentrale lukt het om het transport naar Nederland voor elkaar te krijgen.... YESS!!! En alsof het 'geluk' niet op kan heeft de wederhelft twee tickets bemachtigd via de NS voor de nachttrein vanuit Zurich naar Amsterdam [in Utrecht kunnen we er uit]. Naar Zurich moeten we zelf regelen. En dus opgetogen naar de receptie of zij een taxi kunnen regelen die ons vanuit Livigno naar Zurich kan brengen. Onze 'eigen' taxi [Davide De Monti] heeft de vorige dag aangegeven dat hij niet kan, hij moet naar Milaan en dat is zeker jammer. Maar goed, we willen naar huis en wel vandaag. Het sloopt gewoon dat je iedere dag in onzekerheid begint en wij zijn nu van mening dat we geen stap verder komen, dus maar een taxi via het hotel en zorgen dat we tijdig arriveren in Zurich. Snel nog even een foto van het hotel;


Afbeelding


Na een kop koffie op het terras krijgen wij van de receptie bericht dat zij een taxi gevonden hebben maar dat het niet goedkoop is [3,5 uur rijden]. Maar we hebben geen energie meer voor het overstappen van bussen naar [meerdere] treinen dus we gaan akkoord met de taxi. Om 11:30 uur arriveert de taxi keurig op tijd. De trein gaat om 22:00 uur en we willen ruimschoots op tijd zijn. We nemen geen enkel risico [Om 17:00 uur ging er ook nog een trein maar dat vinden we te krap] dus we vertrekken om 11:30 uur. De rit gaat via een mooie bergpas naar Zwitserland richting Davos en dan naar Zurich. En ook hier geanimeerde gesprekken met de chauffeur [die geboren en getogen is in Livigno] en ik merk dat ik nu heerlijk kan genieten van de prachtige omgeving nu ik niet hoef te rijden en na te denken over de route....


Afbeelding


En natuurlijk, als ik moest kiezen dan zou ik 'open' rijden met de SAAB. Maar in dat geval zouden we hier niet rijden en zouden we in het zwembad liggen bij Accordini in Fumane [Verona].... Maar nogmaals, prachtige route door de bergen en onderweg nog gezellig een pauze genomen onder het genot van een kop koffie. Later weer verder naar het Bahnhoff in Zurich. We zijn er om 15:00 uur dus reken maar uit wat de wachttijd is...

Het station is enorm en er zijn enorm veel 'sporen' dus gaan we eerst uitzoeken vanaf welk spoor onze trein vertrekt. Gelukkig hebben we screenshots gemaakt van de bevestigingsmail want mobiele data in Zwitserland [internet] krijgen we niet voor elkaar [zal ook wel de stress zijn] en dus kunnen we 'online' de bevestiging en QR code niet openen. Je leert als je elke dag nieuwe verrassingen kunt verwachten.... En over dat wachten, 7 uur, dat hebben we inmiddels wel aangeleerd dus daar komen we wel doorheen. Regelmatig even naar buiten gelopen. En dit trok dan toch wel even de aandacht en dank denk je: "Waar maak ik me eigenlijk druk over";


Afbeelding


In het station zit een bar waar we wat drinken en later wat eten. Rond sjouwen met de bagage [meeste zit in de SAAB] doen we niet, te zwaar en we zijn 'moe'. Een aantal kopjes koffie verder gaan we rond 20:00 uur richting 'ons' spoor en gaan we daar zitten aan een cola [zodat we daar kunnen/mogen zitten]. Helaas gaat het tentje om 21:00 uur dicht en moeten we blijven staan. Het is niet anders. Met nog steeds de schrik dat er een kink in de kabel komt [verstoring/uitval van onze trein] krijgen we nog een andere schrik. Ineens rennen er gewapende agenten met mitrailleurs en handwapens langs ons af. Wat gebeurt er nu dan weer? Even later staan ze met zijn vieren rug tegen rug, wij voelen ons steeds minder prettig en hopen dat die trein, het is nu 21:30 uur, nu maar eens heel snel komt....

En gelukkig komt de trein, op het juiste spoor en de juiste bestemming, JIPPIE! En voorbereid als we zijn gaan we direct de juiste wagon in en hebben we onze gereserveerde plaatsen gevonden. Wachten nu tot 22:00 uur. De trein loopt vol en zoals wij het begrepen hebben [uitleg NS] stopt de trein alleen in Utrecht en Amsterdam. Rustig dus. Niet is minder waar als een medepassagier vertelt dat de verlichting de hele reis [10 uur] aanblijft en de trein in diverse steden stopt. Okay, van die beoogde nachtrust blijft dus weinig over.... hartslag neemt alweer toe.... Intussen belt forummer Ludo om te informeren wat de stand van zaken is. Bijzonder leuk natuurlijk, snel verslag gedaan omdat de trein op het punt staat te vertrekken en er al volop gekakeld wordt in de trein....

En van de gehoopte nachtrust komt dan ook niets terecht. De verlichting blijft inderdaad branden en sommige stelletjes blijven kletsen dat het een lieve lust is. En inderdaad, regelmatig een stop en mensen er in en eruit met bagage, of lopen om iets te pakken. En een gezin met een huilende baby in een nachttrein [hoe dan?] of de Duitse douane/cabinepersoneel die zeer aanwezig en autoritair van zich laten horen. Kortom, 2 uur aan totale slaap en dan heb ik het al heel ruim genomen. Inmiddels komen we er ook achter dat we er eerder uit kunnen dan Utrecht. Dus verlaten we de trein in Arnhem Centraal en pakken de Sprinter naar Tilburg Universiteit. Dan gaat allemaal prima [behalve dat we gesloopt zijn] en ook de aansluiting gaat meer dan goed.

Om 9:50 uur arriveren wij in Tilburg waar onze dochter ons ophaalt en met de auto naar huis brengt. Rond 10:00 uur thuis, eindelijk en opgelucht. Na een kop koffie nog met Peter Mink gebeld, nog niets gehoord over een eventuele aflevering van de SAAB bij hem. Fingers crossed dan maar [en dat ze onbeschadigd is..].

Tja, wat moet je van deze vakantie zeggen? De eerste week ging volgens plan, week twee vanaf de top van de Stelviopas werd ineens een hele andere vakantie. Is de vakantie dan verpest? Deels wel, als er iets met de SAAB gebeurt dan ben ik al snel niet meer te genieten. En hier gebeurde er wat met de SAAB, maar het was het verhaal en monitoren van de SAAB, liefde en bezorgdheid en onzekerheid/avontuur waar we die dag weer zouden belanden. Als dat gelukt wat genoten we volop, even rust en lekker eten en drinken en een Olifant. Life is good. Nu al relativeer ik en denk ik er alweer anders aan terug [behalve over die klojo's bij die garage die ons dagen in de steek gelaten hebben en ons gewoon met hetzelfde probleem op pad gestuurd hebben] en ook aan David de Monti die ons geweldig uit de brand geholpen heeft. Ik heb hem vanmiddag nog even gebeld en we hebben nog even geappt, Hele fijne mensen zijn dat en die moet je koesteren.

En de SAAB, afwachten wanneer ze bij Peter Mink arriveert en want nu de oorzaak is? De KVS werd er niet uitgespuwd bij het expansievat maar rechts van het remvloeistofreservoir. Kapotte leiding/slang? Toch expansievat of koppakking? We zullen het horen van Peter en Max Mink, zij zijn de SAAB Specialisten die deze SAAB net zoals ik mogen koesteren. En dan later weer TLC met spoelen, wassen, drogen en microvezeldoeken. Werk aan de winkel die HOBBY heet :-P+

En natuurlijk dank voor alle reakties, erg fijn en natuurlijk heb ik ze onderweg gelezen, echt een riem onder het hart die ons mede geholpen hebben en ons moed gegeven hebben.

Wat is SAAB toch mooi en verbroedert...

WORDT VERVOLGD....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door coppe218 » do 11 aug, 2022 16:26

Laten we hopen dat de auto snel bij Mink is en het probleem snel getackeld kan worden. Jammer dat je eerste reis met de Saab zo moest eindigen.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Rik H. » do 11 aug, 2022 19:34

Fijn dat je weer thuis bent Arthur, ook al is het met de trein.
Hopelijk valt het mee met wat er aan de Saab gerepareerd moet worden, maar het blijft, op zijn zachtst gezegd, triest dat die Italiaanse ‘monteur’ niet verder kwam dan het bijvullen van de koelvloeistof. Prutser.
Heb je die rekening van hem voor zijn neus in de brand gestoken?
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst
Saab 9-3 2.0T SE Anniversary 2002 Polar White
Saab 900i 16v 1992 Nocturne blauw

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door RoelandV » za 13 aug, 2022 9:15

Heb inmiddels een aantal keren gehoord dat bij verzekeraars het beschikbaar stellen van vervangend vervoer en repatriëring van de auto
naar Nederland niet meer zo vanzelfsprekend is. Kennissen van ons stonden deze week met pech in Frankrijk en de verzekeraar gaf aan dat
hun auto niet naar Nederland wordt vervoerd omdat dit momenteel te kostbaar zou zijn. Ook vervangend vervoer bleek 'nu even niet' beschikbaar.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 916
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door wbsmit » za 13 aug, 2022 9:49

Bij mijn weten kijkt de ANWB naar de dagwaarde. Als die lager is dan de repatriëringskosten heb je pech.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Saapie » za 13 aug, 2022 10:27

Als in je polisvoorwaarden staat dat je vervangend vervoer krijgt, dan heb je hier gewoon recht op.

Transport van de auto, hangt inderdaad af van de dagwaarde. Maar dan moet ie al onder de 1000 euro zijn. Want transport vanaf meest Zuid-Europese landen kost tussen 600 en 1000 euro.

Als de verzekering dit niet wil vergoeden, kan je altijd nog zelf de afweging maken, natuurlijk, en transport zelf regelen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 13 aug, 2022 10:42

De ellende met transport [repatriëring] is dat er eerst gekeken moet worden of de auto gerepareerd [of noodreparatie] kan worden. Meestal staan daar een aantal [werk]dagen voor en ook nog dat eventuele onderdelen geleverd kunnen worden. Als dat allemaal niet lukt komt repatriëring in beeld waarbij de aanvullende voorwaarde geldt dat er een volledig casco dekking moet zijn op de autoverzekering en de dagwaarde van belang is of repatriëring opweegt tegen de waarde van de auto. En juist die [nood]reparatie [lees SAAB] levert een probleem op, onderdelen en kennis. Dat houdt allemaal op [snelheid] maar beperkt ook het aantal repatriëringen voor verzekeraars.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 13 aug, 2022 10:48

RoelandV schreef:
za 13 aug, 2022 9:15
Heb inmiddels een aantal keren gehoord dat bij verzekeraars het beschikbaar stellen van vervangend vervoer en repatriëring van de auto
naar Nederland niet meer zo vanzelfsprekend is. Kennissen van ons stonden deze week met pech in Frankrijk en de verzekeraar gaf aan dat
hun auto niet naar Nederland wordt vervoerd omdat dit momenteel te kostbaar zou zijn. Ook vervangend vervoer bleek 'nu even niet' beschikbaar.
Mijn zwager heeft hetzelfde beleefd als wij [ook in Italië], pech onderweg, afgesleept, gerepareerd en vervolgens na 60 km weer aan de kant van de weg met hetzelfde probleem. En dan geen SAAB maar gewoon een nieuwe auto. Je vraagt je af of er kundigheid is of dat men het gewoon niets interesseert? Hoogseizoen/topdrukte/krapte op de arbeidsmarkt, zeker, maar wat heeft het voor zin om een voertuig gewoon maar als 'gerepareerd' weer de weg op te sturen? Dat lost toch niets op maar zorgt enkel voor onnodige frustratie en opnieuw afslepen, reparatie etc.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Mrwhoopie » za 13 aug, 2022 11:33

Wat een verhaal :shock: jammer dat de Saab je in de steek laat wanneer je het verste van huis bent.

Ik herken je liefde en passie voor de wagen, maar hoe ziet je partner dit dan? Ik denk dat menig vrouw zou gezegd hebben:
" dat was de eerste en de laatste keer, die wagen gaat er uit"

Ik ben zelf ook extreem in het onderhouden van mijn wagens en kan me prefect voorstellen hoe teleurgesteld ik zou zijn als 1 van de wagens hier dit zou doen.
There are no old Saab's,only new owners

Plaats reactie