Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 24 apr, 2022 23:40

DEEL 23 Colorlock|L20 Interieur

Naast een nieuw project [ander merk] ook voor de SAAB het plan de voorstoelen te laten voorzien van Colorlock. Maar dan is het natuurlijk wel handig vooraf te weten welke kleur interieur er nu in de SAAB zit....Gisteren even zitten zoeken en gevonden dat dit vermeld is in het dashboardkastje in de SAAB [met wel de aantekening dat dit het originele dashboardkastje is en niet tussentijds vervangen door een ander, verkeerd, dashboardkastje]. Dus vanmorgen vroeg op en naar de SAAB [AGM accu was toch aan een wissel toe] om te kijken wat er vermeld stond op die sticker van de bandenspanning. In de haast [of vroeg op, of nog niet helemaal wakker] vergeten mijn leesbril mee te nemen [wel de iPhone]. Maar gelukkig wel de sleutel van de SAAB meegenomen, anders werd het al direct een frustratie.... Eerst accu vervangen en toen in de SAAB gaan zitten om 'even' te kijken.

Maar dat viel tegen omdat de garage niet verlicht is [geen netstroom], de kap niet open kon [te laag plafond, tenzij ik de SAAB naar buiten zou rijden], ik over moest stappen over de middenconsole [rechts instappen niet mogelijk omdat de deur daar niet open kon, te dicht geparkeerd aan de muur] en mijn leesbril niet bij had. Kortom, het viel vies tegen, dus maar een foto maken van die sticker. Maar om de meest genoemde oorzaken kwam de iPhone er ook niet uit, nagenoeg geen duidelijke foto te krijgen... Uiteindelijk wel;

Afbeelding

En dus leesbaar; 298 [wat een gedoe]...

Naar huis en opgezocht op die code.... Jet Black Metallic...... Dat wist ik natuurlijk al sinds ik de SAAB gekocht had.... Tja, vroeg en niet goed wakker, het ging dus om die L20 'Trim Colour'.... En die was ZEER goed leesbaar.... Maar dan nog, welke benaming hoort daarbij? 'SAAB - Parchment - Beige' of 'Sportbeige'.... of weer een andere benaming? Ik krijg er nog geen 'duidelijke/definitieve' vinger achter. Wie 'O' wie weet het sluitende antwoord op deze vraag voor de VOLLE 10 punten....?

En de meest recente foto van de bekleding;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben razend benieuwd :O:

Roept u maar.... :-P+
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » zo 24 apr, 2022 23:52

Met de Km stand die jouw auto heeft zou mijn (ongevraagde, sorry) advies zijn om je bekleding toch eerst 's heel grondig te reinigen voordat je beoordeelt of je überhaupt wel met colorlock aan de gang wilt gaan...
Op de foto's wil ik 't niet beoordelen, maar ik zag je bekleding afgelopen woensdag op vliegveld Arnemuiden en daar kreeg ik beslist niet de indruk dat 't versleten is. Ook leek 't me niet erg vuil, maar vuil verdeelt zich over de jaren egaal en dat zie je pas nadat 't goed schoongemaakt is...
Voordeel van schoonmaken is dat 't mooi origineel blijft, en als je 't daarna meteen goed verzorgt weet je waarschijnlijk niet wat je ziet... Bovendien is dat echt heel leuk en dankbaar werk.
Nadeel van colourlock is dat alle stiksels ook meegeverfd worden (hetgeen jou wel eens zou kunnen gaan storen als ik me herinner hoe je me op 't kleine vlekje op 't metaal bovenop je motor wees) en dat je leer niet meer origineel aanvoelt ga je ook merken.
My two cents..
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » ma 25 apr, 2022 0:13

'versleten' is het absoluut niet, maar de drang naar perfectie zal wel mijn 'probleem' zijn.... Tja, die '208' die onlangs aangeschaft is [wederhelft] 'nodigt' uit tot een colorlock? [ik zal hier geen foto's daarvan plaatsen, maar ook daar een drang naar perfectie] dus kwam het idee om het ook voor de SAAB te doen.... Gelukkig wel door 'mijn' detailer, dus dat is vertrouwd [niet doen om te kunnen doen..] maar wel de juiste kleur noodzakelijk als het dan toch 'moet' gebeuren.... Of het ook gaat gebeuren [detailer had het over nog eens goed reinigen, na 1 jaar, en dat zou natuurlijk al prima zijn] weet ik nog niet. Immers, het hoeft er niet altijd beter van te worden... Maar los daarvan, NU wil ik natuurlijk [als OCD-er] ook weten wat de 'mooie' SAAB benaming is van die kleurcode.... :wink:

Ach, je hobby voert je steeds weer verder tot.... :-P+

En die 'laatste' opmerking over dat 'vlekje' [mooi dat je dat nog weet David] zet me dan weer aan het denken..... Origineel, storen, ...... Ik vrees dat er hier geen Colorlock gaat gebeuren.... anders dan nog eens goed reinigen [stoom?]....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Barten
Donateur (10x)
Donateur (10x)
Berichten: 481
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 20:38
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Barten » ma 25 apr, 2022 10:04

Ik heb bij de onze Cabrio vorig jaar met Colourlock gewerkt. Hoewel wij een two tone interieur hebben, veronderstel ik dat het beige gedeelte identiek is aan de jouwe. Op mijn verpakking staat: Saab parchment/beige/sportbeige. Dan moet het goed komen.
Overigens deel ik de mening van DV 9-3 dat jouw stoelen er nog erg goed uitzien. Veel beter dan die van ons, voordat ik aan de refresh begon. Ik vraag me daarom af of je er goed aan doet al met het verven te beginnen. Persoonlijk zou ik eerst goed reinigen en het leder voeden.
Afbeelding
SAAB 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch 05/2004
BMW iX1 xDrive30 xLine (lease) 04/2023
Ford Fiesta 1.6 Titanium X-pack 04/2009

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door NeufegliseThierry » ma 25 apr, 2022 10:24

Arthurj schreef:
zo 24 apr, 2022 23:40
Tja, vroeg en niet goed wakker, het ging dus om die L20 'Trim Colour'.... En die was ZEER goed leesbaar.... Maar dan nog, welke benaming hoort daarbij? 'SAAB - Parchment - Beige' of 'Sportbeige'.... of weer een andere benaming? Ik krijg er nog geen 'duidelijke/definitieve' vinger achter. Wie 'O' wie weet het sluitende antwoord op deze vraag voor de VOLLE 10 punten....?


Ik heb ook even gespeurd, "parchment" is echt een andere (donkerdere) Saab kleur, de L20 wordt simpelweg aangeduid met "beige".
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » ma 25 apr, 2022 16:39

Ik heb het verhaal, in overleg met de detailer, even on hold gezet. Eerst even bekijken binnenkort wat reinigings- en voedingsopties zijn. Dan zien we weer verder.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door ghulst » ma 25 apr, 2022 21:37

Dat lijkt mij ook de meest zinnige optie. Kleuren kan altijd nog. Cleanen en voeden is een goede eerste stap.
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » wo 27 apr, 2022 23:56

DEEL 24 KONINGSDAG|Top cover

Het Colorlockverhaal [SAAB en 208] ergens ver weg [wel veilig] geparkeerd. Even de handrem erop in mijn enthousiasme [dankzij jullie adviezen]. Soms draaf ik door..... We gaan eerst goed reinigen [was vorig jaar al gebeurd] en weer voeden. Goede hoop op.

Maar gelukkig weer iets anders gevonden in de obsessie [dankzij dit forum], zinloos, zeker niet, Hoogst noodzakelijk, absoluut niet, nuttig wel [verantwoording voor mijn gevoel] en zeker voor vakantie met veel zon [daar hopen we natuurlijk op];

Afbeelding


Dit is niet onze SAAB maar een foto van mijn beeldscherm [vandaar de matige kwaliteit] en om een beeld te schetsen hoe het eruit ziet. Een volledige hoes zit nog in de doos sinds 2020 [nog nooit uitgepakt] maar dit leek mij wel handig. En ja, het kan uitlokken tot baldadigheid, dus momenten uitzoeken wanneer hij gebruikt wordt. Gevoelsmatig denk ik op de parkeerplaats bij de langere vakantiebestemming.

En vandaag was het Koningsdag en wat doe je dan op zo'n heerlijke [mede door het prachtige weer] dag? SAAB dus!

Na de melding van het lage peil van het koelwater afgelopen donderdag maar snel een litertje gehaald;

Afbeelding


En na akkoord van Max Mink nog maar een extra litertje gehaald [Just in Case]!

Vanmorgen de SAAB gehaald en na tanken [na de rit naar Arnemuiden afgelopen, of vorige week woensdag] eerst maar eens afspuiten;

Afbeelding


En thuis verder met de blower aan de slag met detailspray en microvezeldoeken;

Afbeelding


Later in de middag toch ook nog maar even gaan rijden [en de koelwatermelding uitlokken, "even aankijken" had Peter Mink gezegd, dus doen we dat];

Afbeelding


Dat aubergine in Jet Black Metallic is toch zo mooi [als het er uitkomt met het tweede oog, lees camera] maar de zon reflecteert.....

Afbeelding


Op een terrasje in Eersel met een prachtig uitzicht;

Afbeelding


En na 147 km weer thuis;

Afbeelding


Kortom; geweldige dag, lekker TLC, en heerlijk gereden te hebben [en ook stof], kan het poetsverhaal weer opnieuw beginnen... Gelukkig, want je moet wat te poetsen hebben toch...?
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » wo 11 mei, 2022 23:09

DEEL 25 Kampen|Mink|Slangen|Uitlijnen/stuur recht

In het weekend van 30 april/1 mei met vrienden [ook een Caab, geen Saab] een weekend naar Kampen geweest met een bezoek/rondleiding aan de Olifantfabriek met overnachting en de volgende dag een mooie wandeling in de omgeving. Voor de zekerheid een litertje koelwatervloeistof meegenomen [niet nodig gehad, en ook geen melding]. Het was werkelijk genieten. Dag 1 niet open gereden maar dag 2 zeker wel [vanuit Kampen naar Vilsteren]. Na de wandeling om 14:30 uur met gesloten kap flink doorgetrokken naar huis; Brabant/Tilburg. En wat rijdt die SAAB dan toch lekker met die V6 met 6-trapsautomaat. Puur genieten.

Onderweg nog gelet op de stand van het stuur, staat naar rechts [en trekt naar rechts na de bandenwissel] dus daar moet iets aan gebeuren.... Maar weer eens naar Mink daarvoor [wisselen wielen...] en afgesproken voor dinsdag 10 mei. En verder, na het straktrekken van de zittingen blijkt een afdekkapje van de rails van de bestuurdersstoel mee naar voren te schuiven en blijft daar hangen. Ook iets om mee te nemen dus [Je kunt je maar ergens aan irriteren].

Dus afgelopen dinsdag [of gisteren] weer naar Mink en daarna door naar kantoor [sinds een jaar...] want dat is slechts een kilometer wandelen. En later op de dag de SAAB weer ophalen. Afdekplaatje stoel is vastgezet en de wielen zijn nu kruislings gewisseld. Vandaag gereden maar weinig verbetering naar mijn idee qua stuur. Op advies van Roland [V6Aero] gaan we nu naar Stigter in Vianen voor die uitlijnproblemen die zij destijds voor de importeur van SAAB al onderhanden namen. Tja, het moet gewoon perfect zijn en omdat ze het uitlijnen bij Mink ook uitbesteden, dan maar naar Stigter. Maar goed, het koelwatersysteem [lekkage] is door Mink afgeperst en voor de zekerheid zijn OEM slangen en klemmen besteld. Dus dat gaat a.s. dinsdag weer gebeuren.

Morgen eens naar Stigter bellen voor een afspraak voor dat uitlijnen..... Weer een vrije dag weg, maar SAAB hobby mag wat kosten :wink:

We blijven onderweg [letterlijk en figuurlijk] met deze heerlijke hobby :O:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » di 17 mei, 2022 22:27

DEEL 26 Slangetjes|Radiateur|Koppakkingen

Vandaag de SAAB naar Peter Mink gebracht voor het vervangen van de OEM KWS slangen en klemmen. Woon- werkverkeer mag niet verzekeringstechnisch maar het ging hier om een bezoek aan de garage, dus geen probleem. Later op de dag zou ik de SAAB dan weer ophalen vanuit kantoor [1 kilometer wandelen] en dus net zoals vorige week zou dat helemaal weer goedkomen... dacht ik....

Totdat Max Mink belde of ik nog op kantoor was en eventueel vervoer naar huis had..... Uh, hoezo dan? Nou, er zit motorolie in het reservoir van de koelvloeistof..... En dat is dus niet zoals het hoort en niet best! Okay, dan kom ik wel even die kant op om het verder te bespreken.... En dus om 15:30 uur mijn biezen gepakt en snel naar Peter Mink gewandeld, peinzend.....

Max liet zien dat er een smurrie [andere kleur dan koelvloeistof] in het reservoir zat en dat dat dus niet klopt...


Afbeelding


of;


Afbeelding


En de vervangen slangen zagen er ook niet best uit;


Afbeelding


En dus mocht de SAAB niet mee naar huis..... Volgens Max rook de smurrie niet naar motorolie [bij nader inzien] maar naar olie van de automaat.... Dat vond Peter ook. Mogelijk zou het dan een defect zijn van de radiateur [ik ben een leek] en zou moeten blijken of er in de olie van de automaat dan ook koelwatervloeistof zou zitten....? Een warmtewisselaar of koppakking zou ook nog een boosdoener kunnen zijn...

Intussen kwam Vincent ook nog om een andere [niet die van mij dus] SAAB te tunen en dus een leuke afleiding en een praatje tijdens het wachten [ik had Vincent voor het eerst ontmoet tijdens de meeting in Midden Zeeland onlangs, dus altijd leuk, maar dat terzijde].

Affijn [of enfin], alle olie [motor en versnellingsbak] eruit en verder checken, later afpersen en verder kijken. Inmiddels werd het al wat later en ik moest nog terug naar Tilburg met het OV.... Gelukkig had Max mij even afgezet bij station Breda, met zijn 9-5..... DAT was dan weer even een KERS op de TAART.... OMG :-P+

Maar goed, hij staat weer veilig gestald;


Afbeelding


Nu maar even afwachten wat de bevindingen zijn... Gelukkig hebben we de SAAB niet dagelijks nodig....

Wordt vervolgd....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 916
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door wbsmit » di 17 mei, 2022 23:05

Er is een modificatie geweest bij de vroege modellen op de aansluiting bij de koeling/radiator. Er kon lekkage optreden tussen automaatolie en koelwater. Maar ik weet niet zeker of dat ook voor jouw bouwjaar nog van toepassing is
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door ghulst » wo 18 mei, 2022 19:51

Als er automaat olie in de koelvloeistof lekt, dan zit het vaak wel in aansluitingen bij de koeler of de interne koeler die in de radiateur verwerkt zit… Dat is wel af te persen om te kijken wat het is en hoeft niet heel erg te zijn. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van deze zoektocht.
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » wo 18 mei, 2022 23:21

Fingers crossed dat de oorzaak meevalt..
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5394
Lid geworden op: ma 19 feb, 2007 18:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door V6Aero » wo 18 mei, 2022 23:39

Exact dat. Maar met Arthur als baasje kan het niet anders dan dat de zwarte diamant straks weer straalt als nooit tevoren! 8)
Saab 9³ Cabrio 2.8T V6 Aero AUT
BMW 530dA Touring

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » do 19 mei, 2022 18:05

Inmiddels is het onderzoek afgerond. Max heeft wat monsters gemaakt en vergeleken met het goedje wat er in het reservoir zat. En dat ziet er dan als volgt uit;


Afbeelding


Voor zover ik het begrepen heb [van links naar rechts];

Tank : Smurrie zoals die in het reservoir gevonden was
Tank + ATF : G12 + ATF gemengd [nabootsen vermenging G12 + ATF tijdens rijden]
G12 + ATF : G12 + ATF ongemengd
G12 + MT : G12 + MT ongemengd [vermoeden bestond dat er geen ATF in de bak zou zitten]
G12 + 5W40 : G12 + 5W40 ongemengd

En omdat de combi G12 + ATF gemengd het beste overeenkomt met Tank is de conclusie dat het dan 99% zeker de radiateur moet zijn. En die gaan we [Max Mink] dus bestellen.

Ik had nog de keuze uit een originele of één van DO [die is meer gericht op performance en is van aluminium] met een prijsverschil van € 143,00 in het 'voordeel' van de originele.

Tja, en omdat ik van het 'origineel' ben maar gekozen voor de.... originele [zwarte] in plaats van de aluminium van DO.

Ergens volgende week zal hij wel klaar zijn en dan hoop ik hem nog "even stralend als nooit tevoren" te krijgen voordat hij in de garagebox verdwijnt :-P+

Gelukkig valt het dus nog alles mee, maar gelukkig is het een hobby [bij de daily denk ik dat ik niet vrolijk zou worden van de te verwachten 'schade'] :wink:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Plaats reactie