Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Vincent9-3 » wo 06 apr, 2022 0:53

Erg leuk om deze topic van begin tot eind te lezen. Veel rijplezier!!
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door RoccoH » do 07 apr, 2022 19:58

Bij een MY06 9-3NG is de enige instelling die je verliest bij accu los je tijd... Drie klikken en de tijd is weer gesynchroniseerd met het RDS tijdsignaal.

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » do 07 apr, 2022 21:33

DV 9-3 schreef:
wo 06 apr, 2022 0:46
Heerlijk om te lezen weer! Een agm accu met 12-12V druppellader kopen om je Saabje te kunnen druppleladen in je netstroomloze stalling zodat je Saabje al je instellingen behoudt… Bril-jant! 😎

En dan meteen nog maar een tweede agm accu zodat je voor de zekerheid tijdens de winterstop kan wisselen! Het kan niet mooi genoeg!👊

Oh de zalige spiegel die je voor houdt waardoor ik me niet langer eenzaam hoef te voelen in mijn maniakale zorgzaamheid voor m’n Saabjes…. Je verhalen stellen me gerust dat ik daar in ieder geval niet de enige in ben..😉🙏😂
Het begon als een leuke auto voor de leuke kilometers, inmiddels een heuse hobby en met een hobby mag er veel en steeds meer, obsessie, misschien wel en een hele leuke vind ik zelf 8)

Manikiaal, leuk woord en hier soms wellicht ook van toepassing :wink:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » do 07 apr, 2022 21:39

RoccoH schreef:
do 07 apr, 2022 19:58
Bij een MY06 9-3NG is de enige instelling die je verliest bij accu los je tijd... Drie klikken en de tijd is weer gesynchroniseerd met het RDS tijdsignaal.
In mijn beleving gaat er meer verloren dan enkel de tijd? Maar hoe dan ook, steeds accukap los halen en weer terugplaatsen zag ik niet zitten. De ene keer dat er een accu overleden is probeer ik nu te voorkomen en dit leek mij een prima oplossing.

Over 'tijd' gesproken [klokje] heb ik dan weer een ander idee, om onnodig op knopjes drukken te voorkomen blijft de tijd altijd op de zomertijd staan, immers, buiten het seizoen rijden we toch niet dus hoeft de tijd ook niet aangepast te worden.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door RoccoH » vr 08 apr, 2022 15:10

De tijd en je ramen opnieuw inleren indien de auto pinch protection heeft, maar dat is het. De rest blijft allemaal behouden; zenders van je radio, instellingen van je acc en de instellingen van alle andere modules in de auto.

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 09 apr, 2022 23:49

RoccoH schreef:
vr 08 apr, 2022 15:10
De tijd en je ramen opnieuw inleren indien de auto pinch protection heeft, maar dat is het. De rest blijft allemaal behouden; zenders van je radio, instellingen van je acc en de instellingen van alle andere modules in de auto.
Helder. En het valt ook allemaal wel mee natuurlijk, maar dit vond ik een prachtige oplossing en meteen een legitieme reden om de SAAB regelmatig te bewonderen en geen accukap loshalen maar alleen even de bronaccu los en de andere er aan. Ach je moet ook ergens komen als je alleen maar thuiswerkt tegenwoordig :wink:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 10 apr, 2022 17:26

DEEL 18 Nieuw seizoen|Banden/Blokken|Niet origineel..... SAAB

Inmiddels heeft 2022 zich aangediend en uiteraard staat de SAAB nog in de winterslaap. Gemiddeld wissel ik om de twee weken even de bronaccu en waarschijnlijk zou dat ook om de drie of vier weken kunnen? Geen idee, puur gevoel en de drang om de SAAB even te vergezellen in zijn eenzame donkere tocht naar mooie tijden. Volgens de druppellader is vervanging op zo'n moment nog niet nodig.

Inmiddels ook begonnen [in mijn hoofd] aan het wensenlijstje voor 2022. APK moet in ieder geval en dan ook meteen olie en oliefilter vervangen. De nieuwe versnellingshendel kan dan ook meteen meegenomen worden. Nieuwe banden stonden al op het menu maar die zouden op zich nog wel een seizoen mee kunnen, voor zijn ze van 2018 [Pirelli] en achter van 2019 [Pirelli] maar daarvan heb ik ontdekt dat die runflat zijn en voor dan weer niet. En ook een verschil in draagvermogen voor en achter. De lezers van dit topic voelen hem al aankomen.... daar zit wat te gebeuren... Maar goed, ze zijn nog goed [zeker qua profiel, we rijden nog geen 7.000 km/jr] en dus ik overweeg sterk nog maar een seizoen geduld te betrachten..... Echter.....

Omdat de wederhelft aangeeft eens wat langer op pad te wil in de zomervakantie dan een paar dagen of een week, maar een week of twee/drie, begin ik mijn zoektocht naar zonnige bestemmingen en uiteraard te bezoeken met de SAAB. De tocht begint naar vakantiehuizen maar zowel in Frankrijk [waar we al heel veel gezien hebben in de Drome/Vaucluse/Var] en Italië [Toscane] staak ik die tocht maar. En ook omdat de geboden waar niet in verhouding staat tot de vraagprijs [voor mijn gevoel dan]... Verder zoeken dus want, we willen [leeftijd?] steeds nieuwe gebieden ontdekken, niet persé helemaal uitpluizen maar proeven. Maar met twee weken weg heb je wel wat meer ruimte natuurlijk.

Uiteindelijk kom ik tot de indeling die mijn beste vriend heeft gedaan, een week in het Stubaital en dan een week in Verona in een Agri Turismo. En kijkende op de kaarten kreeg ik ineens het idee [en ging mijn geheugen terug naar een topic hier van David over vakantie met Saabjes] om in de tussenreis van Oostenrijk naar Italië de Stelviopas te gaan rijden. En ja, dat kon, wellicht niet de kortste weg, maar daarvoor gaan we ook op vakantie, loslaten en onthaasten. Gezien de hoogstwaarschijnlijke drukte op de pas, en om er nog meer van te genieten besluiten we een hotelovernachting te boeken net voor de Stelvio in het dorpje Stilfs en dan de volgende dag de Stelvio te rijden en daarna door te rijden naar Verona.

En dan ga je natuurlijk ook nog even kijken naar de parkeermogelijkheden bij dat hotel;

Afbeelding

Tja, dat wordt nog wel even fingers crossed dat dit maar goed mag gaan, we zullen zien, we nemen de gok.....

Dat gezegd hebbende schiet de ervaring van David weer omhoog op de Stelviopas met één van de SAAB-jes.... 'panne'.... En dat moet, voorzover mogelijk, voorkomen worden. De SAAB is dan 16 jaar oud dus beter voorkomen [waar kan] dan genezen. En ja, dan komen toch ineens die banden weer naar boven.... Toch maar dit seizoen vervangen dan? En oh ja, remblokken, daar hoorde ik in de Elzas al een keer een bescheiden krasje... Na 50.000 km lijkt het me een legitieme reden om die dan ook maar tegelijk te vervangen? En dus een e-mail naar Mink voor offerte incl. een extra check op slangen etc. En het laat zich raden, vier keer Michelin Primacy4 incl. remblokken voor en achter en koelwaterreservoir en slangen vervangen [uiteraard ook die versnellingshendel en de elektrische gang van de bijrijdersstoel, die heeft last van werkweigering....]. En omdat ik wil voorkomen dat de werkzaamheden in het seizoen [als het mooi weer is] moeten worden gedaan besluiten we de SAAB op 1 maart te herstellen bij de RDW en op 7 maart de SAAB een week naar Mink te brengen. Zo gezegd en gedaan.....

En bij het afleveren van de SAAB zag ik op de balie een aanbieding voor inbouw van een bluetooth ontvanger [ideaal voor Spotify] en dus eens goed doorgevraagd bij Max Mink waar die dan geplaatst wordt en aangesloten etc. Doel uiteraard was te ontdekken of dat apparaat onzichtbaar weggewerkt werd en ik er helemaal niets van kon zien. En ja, als je het niet weet, weet je ook niet dat het er zit. Of zoals met bluetooth, het is er wel maar je ziet het niet. Tja, niet origineel maar toch maar voor gekozen met een plausibel argument; een CD wisselaar met 6 CD's van 16 jaar oud kun je niet met een vakantie van deze periode ruïneren [los van het feit dat je stapelgek wordt van steeds dezelfde muziek of een extra koffer vol met CD's mee moet nemen] met andere woorden, ontvanger was op voorraad en Max zou hem inbouwen.

Intermezzo; de SAAB heeft een eigen telefoonunit [GPRS] en dat had ik al eens uitgezocht en gezien op de SID; 'No tele' dus hoe zou dat werken? Verder uitgezocht en de unit gevonden in de koffer, achterleuning in een luikje. En als het kan werken [voorzover het nog enige functie heeft tegenwoordig] moet het ook werken bij mij. Dus op zoek en gelukkig hadden ze bij T-Mobile nog een simkaart in creditcardformat [die je kunt uitdrukken] en dus een DUO-card [niet DUAL] card besteld en getest. En warempel, het werkt. Simpel mijn iPhone op vliegtuigmodus gezet om conflicten te voorkomen. Grappig was, toen wij onderweg naar de Elzas waren Max Mink belde via de SAAB unit. Niet voor niets geweest dus, ook belangrijke telefoontjes kwamen binnen.....

Op maandag 7 maart de SAAB naar Mink gebracht en op vrijdag weer opgehaald. De bluetooth ontvanger werkt perfect. De elektrische gang van de voorstoel ook want de AF Fabriek ingebouwde SAAB monteur had zijn werk alweer gedaan....

En de nieuwe banden zijn een flink verschil in comfort en geluid, keuze met verstand [veiligheid] en comfort [rijden en DB]. Van de remblokken merken we natuurlijk niets, maar veilig gevoel dat ze weer fris zijn. En die versnellingshendel, tja, ach, leuk en mooi.

Wordt vervolgd....
Laatst gewijzigd door Arthurj op zo 10 apr, 2022 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 10 apr, 2022 21:36

DEEL 19 Aftimmeren|Muizen

Ook hier weer even niet chronologisch.... aftimmeren van de garage;

De SAAB ontwaakt uit haar slaap en dus kriebelt het weer om aan de SAAB of gerelateerd aan de SAAB weer wat te ondernemen. Voor 1 maart 2022 viel er dus niets te rijden omdat het kenteken geschorst was bij de RDW. Maar dat maakte niet [los van de wensenlijst, zie deel 18] dat er nog zaken te doen waren. Zoals de reeds deels afgetimmerde ramen in de garage maar ook de muizenkeutels in de garage [en schoonmaken]. De SAAB is eigenlijk onvoorbereid de nieuwe garage in gegaan zonder dat deze garage eerst goed schoongemaakt was. Belangrijkste was dat de SAAB veilig gestald kon worden, en dat is gelukt!

Maar nu dus de locatie an sich. De achterzijde was/is voorzien van ramen die aan de buitenzijde afgetimmerd was [daar ligt een voetbalveldje] maar aan de binnenzijde dus niet, dat ziet er zo uit;

Afbeelding

Wellicht veilig maar mooi is natuurlijk anders [in mijn beleving]

En daarnaast waren er andere SAAB bewonderaars die ik daar -met alle respect- liever niet zag..... VELDMUIZEN!

Eerst had ik het idee dat de toegang hier lag;

Afbeelding

Maar later bleek dat ergens anders te zijn......

Maar die ramen stonden mij niet aan dus maar eens met de verhuurder overlegd of ik dat mocht aftimmeren met meubelplaat... En dat mocht en dus...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klaar! Behalve die muizen dan, want...

Afbeelding

Muizentoegang....

Afbeelding

Muizengaas [voor zover zichtbaar]....

Wordt vervolgd...
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door ghulst » ma 11 apr, 2022 7:00

Handig om ze buiten te houden. :) Eigenlijk nog een leuke Saab vlag aan de muur? ;)
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » ma 11 apr, 2022 17:05

ghulst schreef:
ma 11 apr, 2022 7:00
Handig om ze buiten te houden. :) Eigenlijk nog een leuke Saab vlag aan de muur? ;)
Zou ook nog kunnen Arne 8)
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » ma 11 apr, 2022 20:43

DEEL 20 Zittingen voorstoelen

Wat al langer een doorn in mijn oog was zijn de wat opgerekte zittingen van de voorstoelen. Qua comfort niets mis mee want ze zitten voortreffelijk. Maar het oog wil ook wat want steeds als ik in de SAAB keek vielen mijn ogen op die zittingen met de gedachte: "Het zou toch mooi zijn als die ook weer mooi strak zouden zijn..." en "eens wil ik dat ook gedaan hebben". Dus mijn licht maar eens opgestoken afgelopen najaar bij Tony de Bruijn in Roosendaal. In een e-mail uitgelegd wat de wensen zijn en keurig een e-mail retour dat ik altijd van harte welkom ben zodat ze het eens konden bekijken.

Maar wel met de mededeling dat als de stoelen nu goed zitten ik er maar eens goed over na moest denken. Het opvullen van de zittingen verandert de zit en mogelijk ook het zitcomfort. Een domper natuurlijk maar wel iets om goed over na te denken. Maar dat zou pas in 2022 gaan spelen want de SAAB stond inmiddels in de garage, kenteken geschorst en wel.

Dit is hoe de zittingen en nu uitzien;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In februari besloten om de SAAB op 1 maart uit de schorsing te halen en maar eens naar Roosendaal te rijden om de mogelijkheden te bekijken.

Tja, die had ik dan weer niet verwacht toen ik wilde starten;

Afbeelding

Maar goed, op naar Roosendaal en wellicht op de terugreis langs Mink voor die foutmelding [ik kom toch langs Breda dus dat komt dan weer goed uit].

Eerst bandenspanning terugzetten en even het stof eraf spuiten;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen door naar Roosendaal en de mogelijkheden besproken. Föhnen was een optie maar dat zou een tijdelijke oplossing zijn. De andere optie was het oprekken van de zittingen [ongeveer 1 tot 1,5 cm] en afgesproken dat we dat gingen doen. De stoelen worden gedemonteerd en dan achter losgehaald en aan de zijkant, maar niet aan de portierzijde want dat is een sierstiksel en dat wilden ze liever niet loshalen. Prijs besproken en datum ingepland, 11 april 2022 om 8:00 uur.

Op de weg terug even gebeld met Mink of ze wilde kijken naar de foutmelding, het was een lampje dus dat is maar meteen vervangen, links en rechts. Ook weer opgelost.

11 april 2022;
En vanmorgen om 7:00 uur de auto in [gisteren uit de garage gehaald] en tijdens de spits rustig naar Roosendaal gereden. Wat rijdt die V6 toch heerlijk. Vergeten muziek aan te zetten, ach ja, geen must ondanks het feit dat er die bluetooth-ontvanger in zit. Die was ik alweer vergeten....

Om 7:45 uur gearriveerd en na een kop koffie de SAAB afgeleverd; nogmaals besproken wat de bedoeling was. En of ik de kap open wilde doen, dat was handiger met het verwijderen van de stoelen.

Afbeelding

Daarna met het OV weer terug naar Tilburg. Vandaag zou de klus niet geklaard zijn i.v.m. onderbezetting. Prima voor mij, want nog een keer met het OV, nu naar Roosendaal zag ik niet zitten.

En gezien de weersvoorspellingen rijd ik ook liever morgenmiddag ergens terug... met open kap :O:

Als het goed is volgen morgen de resultaten....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door ghulst » ma 11 apr, 2022 20:54

Vanochtend niet heen gereden met de kap open? ;) Ik mocht vanochtend weer naar Vlissingen en dat is wel met een lekkere jas en de kap open gebeurd. (En natuurlijk ook weer met de kap open in de zon naar huis. ;) )
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » ma 11 apr, 2022 21:09

ghulst schreef:
ma 11 apr, 2022 20:54
Vanochtend niet heen gereden met de kap open? ;) Ik mocht vanochtend weer naar Vlissingen en dat is wel met een lekkere jas en de kap open gebeurd. (En natuurlijk ook weer met de kap open in de zon naar huis. ;) )
Ik rijd meestal nooit "open" voor dit soort klusjes.... Soms terug wel als Max Mink van mening is dat het mooi weer is om open te rijden en de kap al open heeft gedaan. Tja, dan rijd ik "open" weer naar huis.

Misschien rijden we vrijdag of zaterdag met [of zonder] vrienden nog eens de GOES-route, altijd leuk :O:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » di 12 apr, 2022 21:52

DEEL 21 Voorstoelen|Zijn we er dan?

Gisteren dus de SAAB naar Roosendaal gebracht en vanmorgen een telefoontje dat de auto om 15:00 uur klaar staat. Dat is mooi, dan kan ik met het OV richting Roosendaal. Goed voor de beweging en natuurlijk benieuwd naar het eindresultaat. Om 15:40 gearriveerd en meteen foto's gemaakt van de strakkere zetels;

Afbeelding

Afbeelding

En dus bijzonder content mee. Na nog een praatje over deze mooi SAAB en het feit dat die stoelen een vermogen schijnen te wegen [en dus lastig te demonteren en te bewerken] afgerekend en 'open' terug gereden. Tot Chaam via de snelweg, toen er snel af, al die herrie van het overige verkeer [vrachtwagens] is niet prettig en continu afgesneden worden ook niet [met het risico op steenslag]. Verder lekker binnendoor naar huis. Toch windkracht 4 en dat vind ik al niet heel fijn [zat ook geen windscherm in].

Thuis nog even alles nagelopen en na het eten snel de SAAB weer gewisseld in de garage met de 308 [die daar even gestald was] gezien de Saharavoorspellingen. Vrijdag gaan we mogelijk op pad voor de Goesroute.

Zijn we er nu helemaal dan met alle wensen? Buiten de A-stijlen wel [dat zou nog kunnen als de perfecte voorbij komen, maar deze zijn al nagenoeg onbeschadigd] en eens zal de kap nog wel moeten, maar dan verwacht ik jaren verder te zijn. Misschien nog de bobines eens? Draagarmrubbers, uitlaat? Ach, het meeste zit er voorlopig op, tenzij ik weer iets bedenk of te binnenschiet. Eerst maar eens rijden nu.

Oh, wacht, na de bandenwissel staat het stuur niet 100% meer recht dus nog even naar Mink. En omdat er nog originele klemmetjes op de koelwaterslangen moeten [goede waren niet geleverd] kan dat ook meteen.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 23 apr, 2022 19:41

DEEL 22 Mink|Meeting|Mink|Her-taxatie

Inmiddels zijn we aardig actueel met dit verhaal. Na de stoelen staat op het servicelijstje [niet wensenlijstje] nog het rechtzetten van het stuur en de originele klemmetjes van de koelwaterslangen. En ik had ook besloten de meeting in Arnemuiden bij te wonen, de wederhelft moest werken dus had ik besloten rond 16:00 uur naar Arnemuiden te rijden. Ware het niet dat Max Mink belde of ik uitgerekend die woensdagmiddag tijd had om even langs [en binnen] te komen voor de wielen [rechtzetten stuur] en de klemmetjes. Dat paste natuurlijk prima binnen de route naar Zeeland. En dus afgesproken en de woensdagmiddag maar vrij genomen.

En ook had ik ontdekt dat de asbak [lees navigatiehouder van de oude iPhone die daar precies in past] niet soepel meer ging. Alsof hij vast zat en met kracht [voor mijn gevoel tegen het afbreken aan] kreeg ik hem een stuk [niet genoeg] open. Ook maar eens naar laten kijken als er toch weer een Minkbezoek aankwam. Op zich raar, zou het komen door de niet verwarmde garage of door de bluetooth ontvanger die zijn voeding haalt van de sigarenaansteker?

En dus woensdagmiddag [20 april] eerst naar Breda en de asbak met Max Mink besproken. Eerst de wielen gewisseld om te kijken of dat het probleem oploste van het stuur. Daarna kwam de asbak aan de beurt. Niet zo simpel want de ICM3 [zeg ik dat goed, volgens mij niet] en/of CD-Wisselaar en ACC-paneel werd verwijderd [tot twee keer toe];

Dat ziet er dan maar 'kaal' uit;

Afbeelding

Er was een kabel los gekomen die zat te wringen met de sigarenaansteker. Uiteindelijk weer hersteld en dus konden 'we' door richting Zeeland navigeren [alhoewel ik de route inmiddels wel kon dromen...]. En omdat ik toch tijd genoeg had maar weer eens de Goesroute gereden vanaf Yerseke. En ja, als je dan toch in de buurt van het water bent maar even wat fotootjes gemaakt van de liefhebberij;

Afbeelding

Afbeelding

Daarna [binnen]door naar Arnemuiden, Vliegveld Midden Zeeland om de andere SAAB's en hun eigenaren te ontmoeten;

Een verhard plekje gevonden [deze SAAB houdt niet van onverhard, droog gras kan nog net maar liever niet als het even kan];

Afbeelding

Daarom is deze locatie [en we boften 100% met het weer] zo mooi;

Afbeelding

Maar ook deze maakt het ook heel mooi [zeker als je zelf nog even mag 'sturen'];

Afbeelding

Wie zou deze race gaan winnen....?

Afbeelding

Ook leuk;

Afbeelding

Blijft mooi;

Afbeelding

En;

Afbeelding

Na de meeting ruim binnen de juridisch veilige snelheden teruggereden naar Tilburg.... [stuur stond nog steeds niet recht....., nieuw ritje Mink in het vooruitzicht]...

Op donderdag, nadat de gemeentelijke diensten hadden besloten de parkeerplaatsen tegenover eens te reinigen met machines met staalborstels.....en dus al het werk van de middag van tevoren teniet gedaan, besloten om de SAAB dan maar weer snel af te spuiten. Helaas kwam onderstaande melding;

Afbeelding

En dus direct gebeld met Mink en naar Breda gereden [afspuiten maar even niet...]. Peter Mink heeft koelvloeistof bijgevuld. Wordt dus nog het systeem onder druk zetten, want hier zit ik niet op te wachten op de Passo del Stelvio....... [de wederhelft begint al te twijfelen of we de SAAB wel moeten meenemen....] Later nog even een e-mail naar Mink gezonden om hiervoor een afspraak in te plannen en voor het stuur en die klemmetjes [want die laatste waren er bij ingeschoten met het gedoe van de asbak]....

Oh ja, Peter Mink adviseerde mij om nog een [her]taxatie te overwegen, hmmm, weer iets nieuws om aan te beginnen. Dus een e-mail naar de taxateur of het zinvol is [mede gezien de overdekking van 10%]. En dat was het zeker..... [mooi rendement in 1,5 jaar] dus maar meteen een afspraak ingepland op 10 juni.

De SAAB staat inmiddels weer binnen aan de druppellader, komend weekend als het weer goed genoeg is mag hij mee naar Kampen [en anders blijft hij 'binnen'], ook leuk, bezoek aan De Olifantfabriek met rondleiding en borrelplank met port. De volgende dag wellicht een mooie wandeling. Life is Good [nog wel even checken of we ergens 'veilig' kunnen parkeren....]

So long!
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Plaats reactie