Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » do 04 aug, 2022 17:42

Mooi Arthur! Heel veel plezier morgen!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » do 04 aug, 2022 17:45

Dank je David, morgen open naar Stelvio, overnachting in hotel Traube en dan zaterdag de pas op :O:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » do 04 aug, 2022 17:51

Orphy schreef:
do 04 aug, 2022 17:39
Veel plezier! Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat was je angst toen je het pontje op moest?
Mijn angst is altijd dat er iets de grond raakt met op- en afrijden. Maar ik heb even goed gecheckt of het haalbaar was [op het oog]. En om nu helemaal om te gaan rijden en weer [mogelijk] via de Autobahn werd mij ook weer te gortig. Gelukkig goed vanaf gebracht en genoten [SAAB ook zo te zien] :wink:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » za 06 aug, 2022 22:42

Hoi Arthur.
Vandaag 'n paar keer aan jullie gedacht en me voorgesteld hoe die heerlijke V6 jullie de Stelvio op geroffeld zal hebben... Ik hoop dat je 't de moeite waard vond!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 07 aug, 2022 13:17

Stelviopas........

Zaterdag vanuit het dorpje Stelvio/Stilfs vroeg begonnen aan de Stelviopas omdat de weersvoorspellingen niet al te best waren. En het ging voorspoedig omhoog, weliswaar met de kap dicht, maar toch genieten van die SAAB, wat schakelt die automaat toch heerlijk! Maar helaas het noodlot sloeg toe, letterlijk op de top van de Stelviopas in Bormio kwam de melding;


Afbeelding


En direct het gevoel dat het foute boel was en dus letterlijk linksaf de parking op. Dat was dan weer een geluk bij een ongeluk dat die daar lag! Motor afgezet en motorkap open om te checken. Mijn ergste nachtmerrie werd dus toch werkelijkheid;


Afbeelding


Afbeelding


En had ik al de hoop dat ik nog kon bijvullen met mijn twee litertjes koelvloeistof.....


Afbeelding


Afbeelding

Dus ook die hoop was snel vervlogen! Alarmcentrale gebeld met de mededeling dat er geen reparatie mogelijk is ter plekke en dat de auto eerst afgesleept wordt naar een garage en maandag gekeken wordt of er reparatie mogelijk is of dat repatriering moet plaats vinden. Chauffeur belde dat hij er binnen 5 minuten was.... Niemand meer gezien of gehoord... Van 9:00 uur tot 16:30 uur op de top gestaan. Toen maar hotel gebeld aan de voet voor extra overnachtingen en met een taxi terug naar beneden. Wachten nu op morgen voor het vervolg.....

WORDT VERVOLGD.....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door coppe218 » zo 07 aug, 2022 14:38

Het zit een aantal hier niet mee met de vakantie. Allemaal op en top onderhouden auto's met problemen. Ik hoop dat het meevalt en je vanaf maandag weer kunt genieten van de auto.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Rik H. » zo 07 aug, 2022 15:42

Stop je er zoveel aandacht en liefde in, al weken bezig met het in de gaten houden van de koelvloeistof en dan krijg je dit ervoor terug.
Sterkte Arthur en hopelijk is er een snelle reparatie mogelijk.
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst
Saab 9-3 2.0T SE Anniversary 2002 Polar White
Saab 900i 16v 1992 Nocturne blauw

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 07 aug, 2022 18:28

Het is niet anders... Morgen verder kijken over het afslepen en diagnose en weer thuis zien te komen, met of zonder SAAB. Ik heb nu geen regie/grip dus ik ben overgeleverd. Maar uiteindelijk komt het goed, dat staat wel vast. Wij zitten in een hotel aan de voet van de Stelvio en de SAAB op de top bij Bormio. Tja, de TOP verdient de SAAB zeker, alhoewel ik het liever anders gezien had dan de huidige situatie...
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » zo 07 aug, 2022 18:37

Ongelooflijk, wat een dikke vette pech. Zit er sinds ons contact vanmorgen vroeg steeds aan te denken. Lastig om niet allerlei aannames te doen over een mogelijk defect of oorzaak. Ik hoop dat je de oplossing/thuisreis morgen 'n beetje soepel kan regelen. Sterkte nogmaals Arthur!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 07 aug, 2022 21:20

Gewoon dikke en vette pech! Morgen moeten we hier het hotel uit want het zit vol.... Bagage mogen we wel achter laten. Eerst maar eens kijken hoe morgen verloopt en dan zoeken we wel een passend hotel [of niet] en anders slapen we op straat :-P+

Hoe avontuurlijk kan SAAB zijn... Maar we blijven positief, we kunnen ook niet anders, en ja, het is SAAB maar geen mensenlevens in gevaar dus we mogen absoluut niet klagen. Het komt goed en jaren later lachen we er met een goed glas hartelijk om. Lang Leve SAAB! En wat de oorzaak ook is, zoals David het zegt, pech overkomt je! We moeten er mee dealen en dus doen we dat ook.

So long :O:

En uiteraard iedereen bedankt voor het medeleven, een mooie/fijne duw in de rug!
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
MVE
Geregistreerd lid
Berichten: 583
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door MVE » zo 07 aug, 2022 21:55

Ongevraagd, maar wel goed bedoeld; Diagnose kan je zelf! KVS erin en zien waar het eruit spuit… Voor hetzelfde geld is het een van de twee slangetjes links van de ABS computer; die gaan vaak stuk. Of een ander relatief simpel ding zoals het KVS vaatje zelf. Dan kan je een op zoek naar een vervangend onderdeel waar mogelijk. Als het allemaal van andere partijen afhangt kan het zo ellendig lang duren, en omslachtig worden…

Niet geschoten is altijd mis!
@Saab Surplus
9-3OG Coupé Turbo LPG
9-3SC Aero TTID
9-3SC Aero V6 LPG (EX)
900i Coupé 8v (EX)

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 07 aug, 2022 22:28

Ik weet het allemaal MVE en waardeer je goed bedoelde adviezen, maar je kent het gebied hier, wij zitten beneden en de SAAB staat boven. Ik kan er niet even heen en uitproberen, de KVS werd er boven uitgeproest en nu is het systeem koud. Geen gereedschap, geen water of wat dan ook bij de hand en er is hier niets. Kortom, we zitten vast en we zijn overgeleverd. Alles wat je zegt begrijp ik, maar ik kan er weinig mee nu, Het is zoals het is en morgen weer een nieuwe [onzekere] dag. We gaan het beleven, hoe dan ook. De kerkklok gaat hier weer, ach, het houd je bij de les, tot morgenvroeg... :-P+
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » di 09 aug, 2022 23:44

Stelvio|Bormio|Livignio

Beste SAAB liefhebbers, lezers, forummers. Het heeft even geduurd maar nu de mogelijkheid [en tijd en gebrek aan mogelijkheid tot nachtrust gezien het lawaai buiten] om even de laptop uit de tas te halen en jullie even bij te praten over ons wel en wee tot nu toe.

Maandag, de garages zijn weer open en het hotel waar wij zaten in Stilfs/Stelvio, het gedeelte waar men zich nog steeds tot Oostenrijk voelt zit vol dus we moeten eruit. Alle bagage strategisch verdeeld zodat we alles bij ons kunnen houden. We gaan met de bus naar boven naar de top van de Stelvio, terug naar de SAAB [als die er nog is, en onbeschadigd] en dan weer bellen met de alarmcentrale over het afslepen naar een garage. Bij de bushalte voel ik me slecht, hoge hartslag volgens mij horloge en pijn op de borst. Waarschijnlijk door de stress en de bagage die we mee moeten sjouwen. Gelukkig in de weg naar boven gaat het een stuk beter. Bijzonder, als het beter gaat, zie ik hoe mooi de omgeving is als je zelf niet achter het stuur zit. Bovenaan gekomen staat de SAAB er nog steeds en gelukkig onbeschadigd. Om 10:00 uur weer de alarmcentrale gebeld en uitgelegd wat de situatie is. De afsleep stond voor de middag gepland maar nu verzet naar de ochtend. Wachten maar weer dus.

Om 14:00 uur nog niemand gezien en dus maar weer bellen. Na een lange wachttijd eindelijk contact. Nu hoor ik dat de afsleepdienst gemeld had dat de auto zaterdag al afgesleept zou zijn? Men gaat er achteraan. Later hoor ik dat ze wel geweest zijn maar de auto niet hebben kunnen vinden? Er wordt nu druk uitgevoerd, we gaan weer richting 17:00 uur en dan gaat de laatste bus. Men gaat er achteraan. Ik heb mijn mobiele nummer doorgegeven en gezegd dat ze moeten bellen als ze het niet kunnen vinden [hoe moeilijk kan het zijn?] en op een strategische plaats gaan staan posten, zelf mijn nichtje kon mij traceren;


Afbeelding


Inmiddels de wederhelft op pad gestuurd of er wellicht toch nog een hotelkamer beschikbaar is. En dat is het geval. Inmiddels belt de alarmcentrale terug waarop ik aangeef dat we een hotelkamer hebben en dat ze op dinsdagochtend maar moeten komen, we hebben nu immers een overnachting. Dat is akkoord en zal men doorgeven aan de lokale hulpdienst in Italie. Wat schetst mijn verbazing als we net aan een biertje zitten om 18:00 uur.... Een sleepwagen! Eerst wil ik hem laten gaan, maar de wederhelft stuurt aan op contact, beter nu van die berg af nu ze er zijn, Dus we gaan er naar toe en de SAAB wordt afgevoerd naar Bormio. Ze bellen morgen [dinsdag] over de bevindingen;


Afbeelding


Dinsdag, ze bellen van de garage waar de SAAB heen gesleept is. Hij is in orde en we kunnen rijden? Of we haar kunnen ophalen? Ik krijg niet echt duidelijk over de oorzaak dus heb al mijn twijfels. We willen met de bus maar daar zit geen schot in. En dan zien we een taxi voor mountainbikes. Even geinformeerd of hij naar Bormio gaat en of wij mee kunnen rijden en of hij ons naar het opgegeven adres wil brengen. Dat is akkoord. Spullen ingeladen en op pad. Geanimeerd gesprek met Davide over allerhande onderwerpen. Hij gaat mee naar binnen als tolk omdat ik ernstige twijfels heb over de werkzaamheden aan de SAAB en wat de situatie is. Davide begrijpt de situatie heel goed en vertaalt en vraagt voor ons. Men geeft aan dat de SAAB gewoon te heet geworden is op de Stelvio en ik te snel te motor uitgezet heb. Het is nu in orde, men heeft bijgevuld, getest en de auto is veilig. De foto's en filmpje wat ik nogmaals laat zien maken weinig indruk. We krijgen de garantie dat we veilig naar Nederland kunnen rijden..... Het antwoord laat zich al raden, na amper 20 km dezelfde melding en situatie onder de motorkap, alles eruit! Meteen gebeld met de betreffende garage maar de hoorn wordt tot twee keer toe gewoon op de welbekende haak gegooid. Niet thuis en geen zin in! Wel moeten betalen natuurlijk. EN zij zijn de partij die ons drie dagen op de top hebben laten staan bleek.....

Gestopt onderweg en met de KVS zelf bijgevuld met water van een aan de huis gelegen weg. Proberen Zwitserland te halen. 10 km verder weer de melding en weer aan de kant en bijgevuld met water en na afkoelen weer door. We halen het niet en stranden 7 km voor Livignio. De plaats die Davide ons adviseerde om naar Zwitserland te komen [zijn woonplaats]. SAAB aan de kant op een parking en weer alles eruit. Arm beestje, verdient ze niet. Opnieuw alarmcentrale gebeld maar ook niemand thuis. Anders alarmcentrale, binnen twee uur afgesleept en we moesten bellen naar de alarmcentrale over het vervolg. Na een uur bericht dat de SAAB naar een depot is vervoerd en wat we willen? Dan maar naar een Opelgarage gezien GM. Dat gebeurt morgen en ik hoor welke garage. Direct Davide gebeld [ik had zijn kaartje] en situatie uitgelegd. Hij was er binnen 10 minuten en heeft ons naar een hotel gebracht in Livigno [en situatie uitgelegd, onze tolk] zodat we weer een overnachting hebben. Morgen brengt hij ons naar de Opelgarage als die bekend is. Dan kunnen we weer verder. Een reddende Engel is het die ons steeds helpt als wij weer vastlopen.

Morgen hopen op een betere dag. Maar we proberen vakantie te houden, iedere dag is een werkdag, in het kader van wachten, en als we aan het eind van de dag weer een verblijf hebben genieten we weer en houden vakantie met goed eten [of in ieder geval eten] en een drankje [of meer] en een lekkere Olifant. Ooit komen wij weer thuis en de SAAB ook.

Oh ja, Livignio, voor wie het niet kent [wij ook niet], een soort van St. Tropez in de bergen met het belastingklimaat van Monaco;


Afbeelding


Afbeelding


En, jawel, zowaar een SAAB! En ook nog heel toevallig de eigenaren gesproken waar zij deze in onderhoud hebben. Goed adres, alleen, wij hebben de tijd niet die zij aangaven voor onderdelen;


Afbeelding


Blij een SAAB te zien maar ook weer een beetje ongelukkig dat zij niet de oplossing hebben.... We hopen op morgen....

WORDT VERVOLGD!
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Henk-Jan » wo 10 aug, 2022 8:41

De vakantieplannen zijn behoorlijk overhoop gegooid door de cabrio... Hoop dat het de liefde niet zal bederven. Mocht er in de buurt geen Opel garage zijn, is het geen optie om 'm naar Autogarage Willi in Chur te laten slepen? Dat is een oud Saab dealer en dan sta je in ieder geval aan de goede kant van de Alpen voor de rest van de reis.

Niet wetende natuurlijk waar je auto nu precies staat en wat de lokale berging wil/kan/mag doen, maar de dichtstbijzijnde Opel dealer lijkt me in Tirano te zitten (1h20m) en Chur is niet veel verder weg (2h). Wel in een ander land natuurlijk, dus daar zit misschien een technische restrictie...
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Saapie » wo 10 aug, 2022 8:56

Pech is nooit leuk, en het afhankelijk zijn van anderen nog minder, maar achteraf, na enige tijd, is het wel weer een spannend verhaal….een belevenis. Ik heb vaak stil gestaan met mijn Saabs, en hoe vervelend ook, het was toch avontuur, in ons geregeld bestaan.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Plaats reactie